Olie zit vast in de motor

Gestart door code850, 16-03-2009 19:39:16

Vorige topic - Volgende topic

code850

Beste volvoers,

Vandaag ging ik vrolijk de olie van mijn volvo 850 10v vervangen. Ik had al nieuwe filter plust verse olie bij de hand. Ik deed de oude filter los en tot mijn verbazing kwam slechts een halve liter olie eruit :eusa_think:. Echt, verder kwam er niets uit. Ik checkde de oliepeil door de oliestock en deze gaf aan dat er nog 4.5 liters erin zitten. Daarna heb ik de motor voor 20 minuten warm laten lopen en weer de filter losgemaakt. Nu kwam er weer een halve liter eruit  ???. Verder niets. Hoe komt het toch? hoe krijg ik de rest van de olie eruit?

Alvast bedankt,

arjenT5R

olie plug losdraaien wil wel eens helpen  ;D ;D ;D ;D

Die zit onderaan in je carterpan gedraaid
sleutel 17 of 19, 1 van de 2 suc6  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Enno

-D©©©L-

Citaat van: code850 op 16-03-2009 19:39:16
Beste volvoers,

Vandaag ging ik vrolijk de olie van mijn volvo 850 10v vervangen. Ik had al nieuwe filter plust verse olie bij de hand. Ik deed de oude filter los en tot mijn verbazing kwam slechts een halve liter olie eruit :eusa_think:. Echt, verder kwam er niets uit. Ik checkde de oliepeil door de oliestock en deze gaf aan dat er nog 4.5 liters erin zitten. Daarna heb ik de motor voor 20 minuten warm laten lopen en weer de filter losgemaakt. Nu kwam er weer een halve liter eruit  ???. Verder niets. Hoe komt het toch? hoe krijg ik de rest van de olie eruit?

Alvast bedankt,

Even quoten voor ie weg is.  ;D

rogerV701998

Citaat van: -D©©©L- op 16-03-2009 19:43:24
Citaat van: code850 op 16-03-2009 19:39:16
Beste volvoers,

Alvast bedankt,

Even quoten voor ie weg is.  ;D

Ik begon ook spontaan aan mijn kennis te twijfelen ??? :eusa_think: ;D

V70 classic

Hier hebben we inmiddels een ander topic voor  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Snellebaksteen

:eusa_doh:

Iets met sleutels en blunders........
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

V70 classic

Onderaan in je carter (die emmer onder je motor waar ook je peilstok uitkomt) zit ergens een plug.
Is gewoon een 6 kant.
Die moet je losdraaien om de olie eruit te krijgen.

Misschien trap ik nu een open deur in maar het volgende.
Het lijkt mij dat je weinig ervaring hebt met sleutelen.
Ik en andere forum klanten weten te waarderen dat iemand zelf een roffel in top conditie wilt houden.

Maar misschien is het verstandig dat je een soort van vraagbaak koopt.
Die zijn er voor alle merken en types.
Hierin staan de meeste onderhouds klussen stap voor stap uitgelegt.
Met plaatjes en tekst.

Of je kunt misschien op sleuteldagen wat plannen zodat je wat begeleiding hebt.

SK 6

mehn

Citaat van: code850 op 16-03-2009 20:03:17
Dus waarom bij de ene auto een olieplug los moet om de olie eruit te halen en bij de andere niet?

Moet bij alle 850's.
Sterker nog; de plek van het oliefilter is zó ontworpen dat het filter verwisseld kan worden zonder alle olie af te laten,

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

V70 classic

Citaat van: mehn op 16-03-2009 20:13:06
Citaat van: code850 op 16-03-2009 20:03:17
Dus waarom bij de ene auto een olieplug los moet om de olie eruit te halen en bij de andere niet?

Moet bij alle 850's.
Sterker nog; de plek van het oliefilter is zó ontworpen dat het filter verwisseld kan worden zonder alle olie af te laten,
Jep er was een tijd dat de olie er slechts de 2e termijn af ging.

Maar toen hadden de dealerts nog werkplaatsen en geen blikvangers  :eusa_think:

elianmars

't Is toch nog geen 1 april?  :eusa_think:

monster900

Bij eender welke verbrandingsmotor zit een aflaatstop, meestal in de vorm van een bout, vaak met 6-kant, maar ook wel met een inbus of speciale sleutel los te draaien.  Hiermee laat je het carter leeglopen.  Zo ben je zeker dat je een maximum aan olie laat weglopen, zodat je later dus zo veel mogelijk verse olie er in kunt gieten.

Aangezien ik hier eea verwacht, wil ik nu reeds de tip geven EERST de aflaatstop terug op zijn plaats vastdraaien, vooraleer je er de nieuwe olie in giet ;-)

(P.S.: er zit een speciale dop bovenop het kleppendeksel waarlangs je de olie kunt bijvullen, dit moet niet per sé via de buis van de peilstift! )

elianmars

Citaat van: monster900 op 16-03-2009 21:36:16

Aangezien ik hier eea verwacht, wil ik nu reeds de tip geven EERST de aflaatstop terug op zijn plaats vastdraaien, vooraleer je er de nieuwe olie in giet ;-)

(P.S.: er zit een speciale dop bovenop het kleppendeksel waarlangs je de olie kunt bijvullen, dit moet niet per sé via de buis van de peilstift! )

Woehahahahaha!!!!!!!!!!

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 16-03-2009 22:51:02
Citaat van: monster900 op 16-03-2009 21:36:16

Woehahahahaha!!!!!!!!!!

lijnolie voor een lijnmotor dan toch ?  :eusa_think:

elianmars

Hoe dan ook, succes ermee code850  ;)