Veel (witte) rook door slechte brandstof?

Gestart door rogierg, 18-03-2009 20:46:57

Vorige topic - Volgende topic

rogierg

Hallo allemaal,
Ik heb een 850 T5-R met 316.000 km op de klok. Tot voor kort reed de auto zeer goed.
De laatste weken rij ik erg weinig met de auto (alleen in weekend).

Afgelopen weekend merkte ik dat de auto iets minder goed aansloeg bij starten, verder reed de auto goed.

Na het tanken bij Tinq hield de auto in bij lage belasting en sloeg zelfs af. Als de auto dan weer gestart werd sloeg ie erg moeilijk aan, met ontzettend veel witte rook. Stationair lopen werd toen ook slecht (leek net op 4 cilinders).
Echter bij volgas rijden is er geen enkel probleem.  :)

Ik heb toen de rotor en verdelerkap vervangen, geen verschil.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
(kan er diesel vermengt zijn met benzine, levert dat witte rook op?)
(is de koppakking/cilinderkop kapot?)

Elke hulp is welkom.

Groeten,

Rogier

jan piet

klinkt als koppakking. Slecht starten hoort daar ook bij in de beginfase, en witte rook is (bijna) altijd koelvloeistof...
Sterkte, JP

Jeroentjuh

Volvo Felipe

Scooby Doo

Puppy Power!!!

850 T5 Freak

je hebt toch geen diesel getankt? omdat dat in je mogelijke oorzaken lijstje staat? dat kan de witte rook wel veroorzaken ja en slecht lopende motor..... als het dat is zou ik zoiezo " schone" brandstof in de tank doen ( de "vervuilde" eruit) en een nieuw brandstoffilter.!!!

succes gr
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Jeroentjuh

Anders gewoon ff de tank leeghalen en weer vullen met een goede RON98. Wel vaker slechte ervaringen gehoord van mensen die dachten goedkoop te tanken, vaak wordt er toch mindere benzine gebruikt bij zulke stations.....

rogierg

Hallo,

Bedankt voor alle reacties.

Diesel getankt kan niet (grotere maat van vul opening tankstation), maar ik dacht misschien een probleem bij Tinq waardoor er benzine/diesel mengsel kan ontstaan.
Ik ga dit weekend proberen om met een externe benzine pomp en tankje de brandstof kwaliteit uit te sluiten.

Ook hoorde ik van een collega dat sommige garage bedrijven een test kunnen doen om kapotte koppakking vast te stellen door middel van een soort extra tankje op het koelvloeistof tankje een daarmee checken of CO/CO2 gas in het koelsysteem geperst wordt.

@ Volvo Felipe: Kapotte turbo kan ik uitsluiten, een Mitsubishi turbo kan (vrijwel nooit) koelvloeistof naar het olie circuit of turbine huis lekken.

@ 850 T5 freak: Voor mijn interesse, waarom geeft een benzine motor witte rook als er een (percentage) diesel getankt wordt?

@ Jeroentjuh: Koelvloeistof verbruik is moeilijk te beoordelen omdat ik, de laatste tijd, niet veel met de auto heb gereden. In ieder geval, het koelvloeistof nivo is nu niet erg gezakt.

Groeten,

Rogier

thuur

Ik zou me geen zorgen maken over de koppakking, dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Bovendien heb je niet het type auto wat bekend staat met een lekke pakking binnen de 5 ton.

Ik heb zelf ook een keer een partij slechte benzine getankt. Pas bij de 2e tank ging de auto normaal lopen.

Bougies vervangen en een LMM van een collega-850 20V rijder proberen.

Gr ;)

850 T5 Freak

omdat dat gebeurt als er diesel in een benzinemotor wordt gespoten  ;)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

raym

Kan het niet zo zijn dat er een vacuum slang kapot is heb ik ook een keertje gehad en roken dat kreng (witte rook).
De wagen liep ook met wisselend vermogen.
Bleek later toch de turbo ook gaar te zijn bij 210000 Km.  Na veel garage in en uit en meten bij ET.

Jeroentjuh

Ondertussen de oorzaak al gevonden?

rogierg

Hallo allemaal,

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb.

Probleem is inmiddels opgelost  ;D

Na onderzoek bleek dat er `een benzine injector constant open bleef staan, dus zodra de auto op contact stond bleef de injector volledig open staan en ook tijdens rijden. Door de overmaat aan benzine ontstond de (witte/grijze) rook. Zoals jullie snappen reed de auto ook heel slecht bij deellast.

Helaas zat de fout niet in de injector zelf.

Het probleem zat in de ECU, nieuwe (tweedehands) ECU erin en geen problemen meer.

Groeten,

Rogier. 

elmarconi

Duurt even maar bedankt voor de feedback!
--
Autogas Inside . . .

thuur

Ververs de olie wel even :o

Mooi dat het is opgelost!

Gr 8)