ABS lampje

Gestart door Henida, 02-04-2009 22:58:20

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: Peter14 op 14-05-2009 20:32:33
ik heb de controller opengemaakt (dank voor alle tips daarover op het forum) en de soldeerpunten van de abs pomp en de kleine soldeerpuntjes van de sensoren gesoldeerd.  Vooral die van de ABSpomp waren duidelijk nooit goed gesoldeerd. Vandaar dat al die controllers er de brui aan geven. Mijn 850 is het model met de stekker onder het muntenbakje. Ik kan dus niet resetten of zelf foutcodes uitlezen. Moet er gereset worden? En zo ja hoe?

17-5: Het schemaatje met 12V led en schakelaar op dit forum gevonden.  :eusa_clap: Kan ik toch aan de slag met het uitlezen van de codes op de OBD-2 :eusa_dance:

Af-fabriek was het wel goed gesoldeerd hoor. Er staat simpelweg te veel mechanische spanning op de solderingen. Je ziet dat ook aan de latere controllers, die hebben de printplaat rondom de solderingen weggefreest zodat er 'vingers' onstaan. De printplaat zelf kan dan een deel van de trillingen opvangen. Helaas was dit ook niet voldoende, getuige het grote aantal defecte STC controllers.

Resetten hoeft niet. De foutcodes blijven er dan wel instaan. Bij een volgende storingsmelding zul je dus eerst moeten resetten, anders ga je zoeken o.b.v. oude foutcodes.

Gr 8)

Peter14

Dank je wel Thuur,

Ik ben eerst eens goed gaan zoeken. De bedrading naar de sensoren is makkelijk te herkennen aan vier "twisted pair" draden. De bedrading op de voorwielen is bruin-zwart, maar van het rechtervoorwiel wordt de bedrading onder de zekeringkast omgepoold naar bruin/wit-bruin/zwart. Dat is best verwarrend. Bij de estate blijkt de bedrading onder de achterbank (naast de tankaansluiting) zichtbaar te zijn. (de groen/rode en groen/gele etc.) Daar kun je de bedrading doormeten (een speld op de multimeterpen vastmaken en in de draad prikken werkt prima. Daarmee kun je ook de multistekker op de controller doormeten. Een Flux meter op diode stand geeft een waarde tussen 0,585 en 0,611, op Ohm stand is dat een waarde van 1,1 K ohm)
Door het witte zekeringsgedeelte los te schroeven, scharniert deze omhoog en kun je, met enige moeite, de bedrading traceren die naar beide voorwielen gaat. Alles goed gecontroleerd en weer in elkaar gezet. Motor gestart, nog steeds ABS lampje aan. Na een stukje rijden geven de sensoren hun signaal aan de controller af en gaat het lampje uit.  :eusa_boohoo: Een reset is dus niet nodig dat doet het ABS zelf al rijdend. Wat er precies mis was, heb ik niet kunnen ontdekken :evil: Maar waarschijnlijk was er iets mis onder de zekeringkast. Iets anders heb ik niet los gehad. Maar dat is niet verrassend. Oude bedrading kan heel storend werken.

Mijn ABS probleem is daarmee opgelost.  :eusa_dance: Nu het  Lambda lampje nog..... :evil: Ondertussen heb ik voor mijn OBD-2 een testkastje met ledlampje en schakelaar gebouwd. (kost aan onderdelen nog geen tientje) Het uitlezen van de codes gaat prima. Nu nog achterhalen welke codes waarvoor zijn. Een paar codes lijken hetzelfde te zijn als bij de OBD-1 zoals 2-3-3 Lambda stationairregeling en 5-2-1 voorste verwarmde lambda voorverwarming. Van de overige (totaal 9 foutcodes) snap ik helemaal niets. Dit onderwerp hoort bij een OBD-2 of lambda topic thuis, dus daar ga ik eerst maar even kijken.

thuur

Citaat van: Peter14 op 24-05-2009 12:57:20
Ik ben eerst eens goed gaan zoeken. De bedrading naar de sensoren is makkelijk te herkennen aan vier "twisted pair" draden. De bedrading op de voorwielen is bruin-zwart, maar van het rechtervoorwiel wordt de bedrading onder de zekeringkast omgepoold naar bruin/wit-bruin/zwart. Dat is best verwarrend. Bij de estate blijkt de bedrading onder de achterbank (naast de tankaansluiting) zichtbaar te zijn. (de groen/rode en groen/gele etc.) Daar kun je de bedrading doormeten (een speld op de multimeterpen vastmaken en in de draad prikken werkt prima. Daarmee kun je ook de multistekker op de controller doormeten. Een Flux meter op diode stand geeft een waarde tussen 0,585 en 0,611, op Ohm stand is dat een waarde van 1,1 K ohm)
Door het witte zekeringsgedeelte los te schroeven, scharniert deze omhoog en kun je, met enige moeite, de bedrading traceren die naar beide voorwielen gaat. Alles goed gecontroleerd en weer in elkaar gezet. Motor gestart, nog steeds ABS lampje aan. Na een stukje rijden geven de sensoren hun signaal aan de controller af en gaat het lampje uit.  :eusa_boohoo: Een reset is dus niet nodig dat doet het ABS zelf al rijdend. Wat er precies mis was, heb ik niet kunnen ontdekken :evil: Maar waarschijnlijk was er iets mis onder de zekeringkast. Iets anders heb ik niet los gehad. Maar dat is niet verrassend. Oude bedrading kan heel storend werken.

Een paar nuanceringen:

De sensor moet 1140 Ohm meten. Kan redelijk afwijken (1100-1160). Het is gewoon een spoeltje, dus je hebt niets aan de diodemeting ;)

Over het resetten: zie mijn vorige post.

Tijdens het rijden controleert de controller het systeem in grofweg 3 fases: de pomp (20 of 30 km/u), sensoren onder 40 km/u en sensoren boven 40 km/u. Als je een fout op een sensor boven 40 km/u hebt dan blijft het lampje aan (want: storingssituatie!) totdat de controller  bemerkt dat de storing niet meer actueel is. Dan gaat het lampje uit en is ABS volledig functioneel, maar zitten de foutcodes er nog wel degelijk in.

Gr 8)