Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009

Gestart door Ben, 08-04-2009 16:09:05

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

De eis voor wis/was installatie was er altijd al voor de inbouw van aftermarket xenon. Niet dat daar nu zo op gelet werd.

De regel die nu wordt toegevoegd is dat de behuizing (plastic en spiegel) alleen met de daarvoor goedgekeurde lamp uitgerust mag worden.

De vraag is voor welke lamp is de standaard behuizing eigenlijk wel goedgekeurd is.
Zijn de aftermarket lampen wel goedgekeurd voor xenon?  8)

UserID6342

Volgens mij niet, maar we weten het volgende week.  Die van mij moet de 15e naar de APK en ik heb en aftermarket lampen erin en op beide (dim- en grootlicht) Xenon zitten.  Wel met een goedwerkende wiswas, maar dan toch.  Bovendien vind ik dat hele verhaal over verblinden echt onzin.  Als mensen verstandig zijn en ze bouwen Xenon op de goede manier in, of ze laten het doen en laten daarna de koplampen goed afstellen verblind er helemaal niets, noppes, nada. 

Om van het verblinden nu de Xenon de schuld te geven is natuurlijk te gek voor woorden.  Dat ligt gewoon aan de laksheid van de mensen, helaas ook van sommige Volvo bestuurders.

-D©©©L-

Citaat van: Ben op 08-04-2009 16:09:05
Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Op 1 mei 2009 worden een aantal nieuwe verkeersregels van kracht. Onderstaand zijn de belangrijkste wijzigingen voor automobilisten opgenomen.

Maximumsnelheid lichte aanhanger
Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

Maximumsnelheid zware kampeerauto
Vanaf 1 mei 2009 mag u met een zware kampeerauto met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilo
die afgeleid is van een vrachtwagen, op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid geldt voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid als voor gewone vrachtwagens.

Parkeerschijf instellen
Vanaf 1 mei 2009 mag u het tijdstip van aankomst op
de parkeerschijf alleen nog handmatig instellen. Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag u dus niet meer gebruiken. Ook moet u vanaf 1 mei 2009 de parkeerschijf achter de voorruit van de auto plaatsen. De parkeerschijf moet van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.

Gehandicaptenparkeerplaats en parkeerschijf
Vanaf 1 mei 2009 moet u op een gehandicapten-parkeerplaats waar met een bord een maximale parkeerduur is aangegeven ook een parkeerschijf gebruiken. Zo wordt tegengegaan dat hetzelfde voertuig te lang op een gehandicaptenparkeerplaats staat. Gehandicaptenparkeerplaatsen met een
maximale parkeerduur hoeven niet voorzien te zijn van een blauwe streep.

Rijden op de uitrijstrook
Vanaf 1 mei 2009 moet u als u na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook (uitvoegstrook) rijdt, deze uitrijstrook blijven volgen. U mag dus niet meer de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen.

Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goed-
gekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Bron ?

V70geRwin

Citaat van: Dirk342 op 08-04-2009 22:09:15
Volgens mij niet, maar we weten het volgende week.  Die van mij moet de 15e naar de APK en ik heb en aftermarket lampen erin en op beide (dim- en grootlicht) Xenon zitten.  Wel met een goedwerkende wiswas, maar dan toch.  Bovendien vind ik dat hele verhaal over verblinden echt onzin.  Als mensen verstandig zijn en ze bouwen Xenon op de goede manier in, of ze laten het doen en laten daarna de koplampen goed afstellen verblind er helemaal niets, noppes, nada. 

Om van het verblinden nu de Xenon de schuld te geven is natuurlijk te gek voor woorden.  Dat ligt gewoon aan de laksheid van de mensen, helaas ook van sommige Volvo bestuurders.

:eusa_clap:

ik wordt vaker verblind door slecht gemonteerde halogeen pitjes dan xenon pitjes.
gaan ze daar ook wat aandoen dan?  :eusa_whistle:

@marco: bron is pb51 email.

UserID6342

Rutger B

Ach gelukkig is er ook goed nieuws met verandering van regels

wij hoefen straks bij apk de verboden verlichting er niet allemaal meer  af te draaien om vervolgens na het afmelden alles weer terug te monteren . Als er maar een schakelaar  tussen zit is het goed  :eusa_dance:

dit spul dus  :evil:

-D©©©L-

Citaat van: spekkie99 op 08-04-2009 22:25:23

:eusa_clap:

ik wordt vaker verblind door slecht gemonteerde halogeen pitjes dan xenon pitjes.
gaan ze daar ook wat aandoen dan?  :eusa_whistle:

@marco: bron is pb51 email.

Heeft PB 51 dan ook de tekst gelezen waar de nieuwe tekst in staat over de xenon (hid) verlichting ? Ik heb sterk de indruk van niet.

http://ec.europa.eu/enterprise/tris/pisa/app/search/index.cfm?fuseaction=getdraft&inum=1436003

V70geRwin

Ben begonnen bij blz 1 van 593 maar een kleine hint mag best  :eusa_whistle:

Freakybaby

Volgende week is het volgens mijn agenda nog April  :eusa_shhh:
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ben

V70 classic

Citaat van: Rutger B op 08-04-2009 22:30:20
Ach gelukkig is er ook goed nieuws met verandering van regels

wij hoefen straks bij apk de verboden verlichting er niet allemaal meer  af te draaien om vervolgens na het afmelden alles weer terug te monteren . Als er maar een schakelaar  tussen zit is het goed  :eusa_dance:

dit spul dus  :evil:
http://farm3.static.flickr.com/2088/1565012940_e281ceaa72.jpg

Hoezo rutger.
Volgens mij zie ik blauwe verlichting.
En dat is echt nog steeds verboden hoor  :evil: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

haasje

Ik heb nog nergens bevestigd kunnen krijgen dat per 1 mei er geen xenon in oudere auto's gebouwd zou mogen worden. de wiswas installatie en hoogtestellereis is volgens mij nog steeds voor auto's van na 01-01-2006

UserID6342

Citaat van: Freakybaby op 09-04-2009 09:38:31

Volgende week is het volgens mijn agenda nog April  :eusa_shhh:
Ships, je hebt helemaal gelijk :(  Naja, als tie maar word goedgekeurd ;D

)()()sT

Maar gaan de heren dus ook weer bonnen scoren voor iedereen die met xenon rijdt?
Of wordt het alleen maar APK-afkeur?