Nautic Blue Volvo V70 T5.

Gestart door BarT5, 21-04-2009 23:57:50

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: thuur op 26-05-2009 23:53:12

PS: er zit nog wat geels in je motorruimte.. :eusa_shhh:

Op het remvloeistofreservoir en bij de aircoleiding?

razorx

Schrik niet.

STICKERS!  ;)

BarT5

BarT5

Vandaag de rolhoes maar eens aangepakt. In mijn auto zat een rolhoes die er niet echt mooi uitzag (deuken in het metalen omhulsel) maar wel werkte. Dacht ik. Na 2 keer in en uitrollen gaf ie natuurlijk de geest. Wat een k^t systeem toch. Alweer dankzij dit forum las ik hoe het rotding te repareren is. Ook vond ik een post van Biesbosch die nog een kapotte rolhoes had staan in beige. Die mocht ik gratis ophalen, nogmaals dank Roger!!!, en daarvan was het metalen omhulsel helemaal ok.

In het "kapotte rolhoes repareren" topic zag ik dat er voortschrijdend inzicht is in de methode en ik dacht laat ik ook mijn voortschrijdende steentje hier aan bijdragen. De truc met zonder schroefjes aan de zijkant. Komt ie.

Eerst haal je hele spul natuurlijk uit elkaar. Eindkappen eraf (zitten vaak al los of hooguit vastgeklikt) Dan de 3 kleine kruiskopjes aan beide einden eruit halen en de kappen uit het metalen omhulsel halen.

Dan haal je de as eruit en de hoes uit de as.

De boosdoener. Afgebroken in de zijkap en het plastic ook nog in de lengte doorgescheurd. Ik heb al het plastic verwijderd van de stalen as.

Men neme een koperen pijpie van 12 mm doorsnee en make daarin een gleuf. Ik heb het met een haakse slijper (doorslijpschijf) gedaan. In 1 keer goed.

Dat past mooi. Lengte van de zaagsnede in de pijp ca. 3 cm.

Zaagsnede aan de andere kant om omgebogen te worden. Ik heb er een heel stuk tussenuit geflext en toen de lippen omgevouwen en goed plat geslagen. Geen foto van gemaakt. Zorg ervoor dat de aftstand van het einde van de zaagsnede max 1 cm van de omgeslagen lippen zit. Anders krijg je de rol niet in de auto. Daar ben ik dus te laat achter gekomen en dat heeft me een dik uur gedremel en gevloek gekost.!!

De eindkap van binnen. Je ziet duidelijk waar het plastic is afgebroken.

In de binnenkant heb ik alle opstaande randen weggedremeld. Dat scheelt hoogte en je hebt een betere aanhechting voor de volgende stap.

Na ga je passen en meten en de 2 pijpjes op maat en in de goede stand zeten. Het midden van de pijpjes zit precies voor (of achter) het gaatje dat achter het kleine afdekkapje zit aan de buitenkant van de eindstukken. Het is belangrijk dat de pijpjes precies evenwijdig aan de sleuf waar de stof doorheen loopt, staat. Let er ook op dat de sleuven waar de as met de metalen lipjes ingaat in precies dezelfde stand ten opzichte van elkaar staan. Het is makkelijker als je ervoor zorgt dat die sleuven hetzij horizontaal, hetzij verticaal op de onderkant van het eindstuk en de omgebogen lipjes staan. Ik had dat niet gedaan en dat vergde veel gepas en gemeet.

Als je tevreden bent met de maatvoering, dan neem je een goede, sneldrogende epoxylijm en lijm je de pijpje vast. Ik heb Pattex Express gebruikt. Na 20 minuten zit het als een huis. Dat weet ik zeker want ik heb nog een uurtje staan hakken en slijpen om de sleuven dieper te krijgen en dat ging er behoorlijk stevig aan toen.

De lijm heb ik ook een beetje over de lipjes gedaan zodat die helemaal ingesloten zitten.

Allebei klaar. Je ziet dat de sleuven allebei onder de zelfde hoek zitten, maar dan tegenovergesteld. Dat komt natuurlijk goed als ze tegenover elkaar zitten.

Dan het opspannen van de veer. Stop de hoes met de as  in de koker. (ik had de hoes om beschadigingen te voorkomen uit de as gehaald. Dat is 10 seconden eruit en 15 seconden erin.) Zet de zwarte plastic kappen op het metalen omhulsel en schroef ze weer vast.
Op het einde van de as past een dopje 12. Met een ratel kun je nu de veer opspannen. Als je moet ratelen hou dan het dopje op de lossende slag met je vingers vast anders ontspant de veer weer. Ik heb de hoes uit het omhulsel laten hangen en met de ratel omhooggedraaid. De hoes komt dan sprongsgewijs, dmv de veerspanning, omhoog. Als ie in het omhulsel zit is ie ook goed op spanning.

Hou de ratel op de as en leg het geheel op tafel. De veer blijft zo op spanning en je kunt de eindkap aan de andere kant erop zetten. Haal diep adem, tel tot 10 en vraag vriendelijk aan je vrouw/vriendin/levensgezel of ze je heel misschien heel even zou willen helpen. Of roep gewoon ff je sleutelmaat erbij. Om de lip van de as in de gleuf te krijgen laat je je assistent de ratel op jouw aanwijzingen (rustig blijven ademen als het niet meteen lukt) heen en weer bewegen tot het past. Je kunt via de hoesgleuf kijken of de lip in de sleuf gaat en zonodig de as met een dun metalen voorwerp op de goede positie voor de gleuf zetten.

Zet de eindkap voorlopig vast met een paar stukken tape en bedank je vrouw/vriendin/levensgezel hartelijk. Pffff, geen scheiding.  :eusa_boohoo:

Als je de sleuven goed tegenover elkaar hebt vastgeplakt is de 2e kap een eitje. Als het spul in elkaar zit is Bob je oom en kan ie de auto in.

Retestrak en papa zo trots als een aap met 7 ........

En weet je wat ik het leukste vindt ?

GEEN schroeven of moertjes.

Nu heb ik een kapotte beige rolhoes over met deuken in het omhulsel. Net als Roger biedt ik deze gratis aan voor de liefhebber. De hoes zelve is in perfecte staat. Een gevalletje beter iets dan niets. Met een koperen pijpie 12 mm, een beetje lijm en deze handleiding heb je voor weinig een werkende roelhoes.

)()()sT

Mooi werk!
Jij bent ook een handige jongen hè!  :eusa_clap:

razorx

Een plezier om te lezen en mooi werk  :eusa_clap:

wepster

je mot maar op het idee komen maar knap staaltje werk hoor  :eusa_clap:

993GT2

Hier is goed geld mee te verdienen en heel veel goodwill mee te kweken op het forum ;)

*opperde hij die ook met een minder strakke, oftewel kapotte, rolhoes rondrijdt*

Mooi resultaat en knap gedaan!!
535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

BarT5

Dank heren. Doe mijn best. Ik kan behoorlijk prutsen op de vierkante millimeter. Zie mijn echte hobby: www.propellor.tv

Net ff proefritje gemaakt. Ik had heel erg last van winderigheid. Vanaf 70 km suisde de voorkant bij de voorruit als een gek. Veel meer lawaai dan in mijn oude 850. Dus ik heb zo'n leuk rond rubbertje bij de dealert vandaan gehaald en voor een paar euro is het heerlijk stil in de cockpit. Dat zo'n klein stukkie rubber zoveel kan doen.......

Verder heb ik achter ook 2 nieuwe bandjes om laten leggen. De oude waren hobbelig, gecupt en vierkant, vandaar dat ie vanaf 140 trilde als een gek. Met name in de stoelleuningen. Ook zo'n nieuw stukkie rubber om de Columbaatjes doet wonderen. De estate gaat als een TGV, vrijwel geen trillinkie meer te voelen. Nog een heel kleintje van 120 - 140 in het stuur, maar die zal ik voorlopig maar wijten aan de draagarmen. Die liggen overigens op de plank en ga ik proberen morgen eronder te hangen net als het bovenste rubber. Dat is ook gescheurd. Als dat vervangen is dan is vrijwel al het rubberwerk nieuw onder de bodemplaat. Allen de stabilisator nog dan.

VRAAGJE:
Hoe bevestig ik zometeen de fuseekogel van de draagarm? Er zit geen schoefdraad op. Klemt dat of zo? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Hoe krijg ik de oude dan trouwens los ?

UserID6342

Mooi werk hoor Bart.  Zeker je andere hobby is geweldig om te lezen.  Mooie site overigens ook.  Wat betreft je fuseekogel, die zit aan de draagarm vast, dus als je de klembout loshaalt sla je deze arm er zo onder uit.  Stelt niet zoveel voor hoor.  Staan ook voorbeelden genoeg op het forum hoe te handelen.  Let wel even op bij het terug monteren van de draagarm etc. dat je de bouten van de draagarmenpas vast aandraait als de auto weer op z'n wielen staat (of de fusee is opgekrikt uit de vering).  Uit mijn hoofd met 65 Nm en 120 graden verdraaien.

innocenti

TIP voor mensen die pielen met het in elkaar zetten:
Gebruik een stukje electrische PVC leiding over de messing bussen. De rolhoes heeft namelijk ruimte voor schuifstukken. Hiermee zoekt de as van de rol veel makkelijker de bus en kan je het zelfs alleen.

Maat van de PVC pijp weet ik niet zeker meer, maar het binnenwerk was gelijk aan het zwarte T stukje (15mm en buis van 5/8" uit mn hoofd)

http://farm4.static.flickr.com/3351/3575767615_85c3a49c82_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3407/3575767959_56e934ae2b_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3585/3576572822_c95738c19d_o.jpg
Zorg dat het PVC busje ook over de borst kan schuiven die voor de veer zit

Goed werk Bart. En je hobby vleigtuig is n geweldig project. Ik heb net met bewondering gekeken  :eusa_clap:

BarT5

Bovenste motorrubber erin geklust. Ik heb met een grote gatenboor uit MDF een "prop' gemaakt in de maat van het rubber om het oude rubber eruit te trekken en een prop iets groter om het nieuwe rubber erin te persen.  Het vierkante stuk was de tegenhouder en die heb ik meer afstand gegeven door tussen dat blokje en de houder 2 rateldopjes te zetten. Was zo een klusje van niets. Wel heb ik het 2 keer moeten want de eerste keer had ik niet op de stand van het nieuwe rubber gelet en zat ie 80 graden verkeerd......

Het oude rubber. Je ziet duidelijk de scheuren.

Zo ging de oude eruit. Andersom ging de nieuwe erin. (geen foto's)

Voor het gemak had ik de turbopijp even weggehaald.

Verder heb ik ook de draagarmen vernieuwd. Mooie nieuwe Meyle HD's. Dankzij duidelijke instructies van dit steeds meer gewaardeerde forum en natuurlijk de leden die het vullen, was ook dit een fluitje van een cent. Er zijn al duidelijke fotoreportages dus ik heb alleen het eindresultaat gefotografeerd.

Er zit nu een hoop nieuw spul op.

Maar blijkbaar niet genoeg. Nog steeds trillingen vanaf 140. Die gaan tot iig door tot 200. Met name in het stuur. Nou heb ik nog niet laten uitlijnen. Zou het daar aan kunnen liggen?

De banden zijn nieuw, de velgen recht en gebalanceerd. De stuurkogels zien er vrij nieuw uit. De rest heb ik erin gezet behalve de grote stabilisatorstang en de voorste veerpootlagers die beide nog niet vervangen zijn. Ik had de lagers mee naar Estate Services en die vond ze prima, dus ......

Er rammelt nog steeds iets als ik over een klinkerweg rijdt en op de snelweg vindt ik hem sturen als een natte krant. Dat laatste zal ik maar aan niet goed uitgelijnd zijn wijten.

Ik begin de voorste schokbrekers te verdenken. Al hebben ze geen fietspompneiging, maar toch.

Als ik schakel vindt ik hem, ondanks het nieuwe reactiearm rubber, nog steeds schokkerig reageren. Dat is minder geworden, maar is zeker niet weg.
Zijn er nog meer reactie of motorrubbers die hier een rol in spelen? Kunnen die ook invloed hebben op het trillen?

Lastig verhaal.............

thuur

Ja, dat kan.

Rammelen: herriestangetjes :D

Een schokbreker heeft de meeste klappen wel opgevangen na een ton.

Ja, alle motorrubbers spelen een rol in krachtoverbrenging. Nee, geen invloed op trillen van de auto.

Gr 8)

BarT5

herriestangetjes zijn ook nieuw. kijk maar op de foto.

Kan het trillen aan het uitlijnen liggen?

Taranis

Citaat van: BarT5 op 31-05-2009 23:18:26
Kan het trillen aan het uitlijnen liggen?

Nee. Hoe zijn je aandrijfassen er aan toe?