De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

gewoon overbouwen net als de standkachel. Mij Pa gebruikt het toch niet  ;D

Chris

Citaat van: Sbv op 11-03-2011 20:45:11

Weet je pa al dat je zojuist z'n auto hebt gebombardeerd tot donorauto?

Taranis

;D ;D ;D

Dan betaal ik volgende keer de broodjes voor 'm :P

Sbv

Citaat van: Chris op 11-03-2011 20:47:13

boeit dat, als de auto het maar doet  :evil:
Hij rijdt al een tijd met gecubte banden dus wat extra trillingen vallen niet op. Auto staat altijd in de garage en dan ook geen standkachel nodig

Chris

Citaat van: Sbv op 11-03-2011 20:49:58
Citaat van: Chris op 11-03-2011 20:47:13

boeit dat, als de auto het maar doet  :evil:
Hij rijdt al een tijd met gecubte banden dus wat extra trillingen vallen niet op. Auto staat altijd in de garage en dan ook geen standkachel nodig

Als je er zo in zit :evil:... jammer dat hij niet hetzelfde interieur heeft als ik. Heb nog een strakke bestuurdersstoel nodig ;D.

big ben

Wat een geld Ronald  :-\............. ik hoop dat het voorlopig even "gedaan" is met de kosten  :eusa_think:

misschien helpt dit  :eusa_think:

;)

Taranis

Nu ik zoveel geïnvesteerd heb in de XC, zou het buitengewoon zonde zijn als ie gejat wordt. Dus vandaag maar een alarm geïnstalleerd:

En mocht dat falen, meteen maar een tweede alarm:

;D

Sbv

Leg 1 hond lekker achterin.

KIM

Ik heb een tooltje om jouw alarm onschadelijk te maken  ;D

Taranis

Citaat van: Sbv op 27-03-2011 18:42:05
Leg 1 hond lekker achterin.

Geen honden in mijn auto ;)

Citaat van: KIM op 27-03-2011 18:43:18
Ik heb een tooltje om jouw alarm onschadelijk te maken  ;D

Neem maar mee ;D

viking_in_shorts

Whow! Wat is dat gras al groen bij jullie :o

Geef ze alletwee een kippetje van me ;)

Taranis

Vorige week vrijdag en zaterdag totaal 400 kilometer met de XC gereden en 2 dagen last van m'n rug gehad, dus toen was ik het zat. Ik kreeg niet genoeg korting bij de dealer dus Sbv heeft bij zijn adres nieuwe stoelvullingen en verwarmingsmatjes besteld. Vanmorgen naar Barendrecht getuft om één en ander te monteren. De XC had windje mee en het zonnetje in de spiegels, dus iets eerder dan gepland de saffron S70R even bewonderd (mooi ding :eusa_clap:, maar die kleur...  :eusa_shhh: ) en bakje koffie gedaan. Niet veel later schoof ook maruska aan voor z'n remmenvervanging, maar natuurlijk niet zonder eerst een bakje koffie ;D

Bij het loshalen van de zitting van de stoel bleek al snel dat het in de auto een gehannes van niets was, dus toen besloten om maar gewoon de complete stoel uit de auto te halen. Contact uit en sleutel eraf om geen rare storingen te veroorzaken. Klein schroefje losgehaald waarna Sbv het knoppenpaneel van de elektrische stoelverstelling eruit gehaald heeft. 4 plastic kapjes weghalen, 4 bouten eruit, een hele grote stekker los en even later stond de stoel buiten de auto:

Ondertussen zat maruska op z'n gemakje de remmen te vervangen:

De nieuwe stoelvullingen zaten in keurige originele Volvo zakken, die we speciaal voor Jeff bewaard hebben. Af te halen in Barendrecht voor € 0,50/st, contant betalen bij ophalen. Betalen in termijnen niet mogelijk.

De zitting hadden we redelijk snel vervangen. Hier bleek meneer Volvo geleerd te hebben van fouten uit het verleden en die irritante *()#_$% klemmetjes die in de 850 gebruikt worden, vervangen te hebben door hele handige drukkers waar je de stoelbekleding zo in klikt. Perfect :eusa_clap:

Daarna verder gegaan aan de rugleuning en die had hele rare ijzerdraadjes in het schuim zitten:

In de rugleuning gebruikt meneer Volvo dus nog wel die irritante k*t clipjes :eusa_wall:
Stoelverwarmingsmatje zit inderdaad scheef, fabrieks-af dus. Dit is de oude vulling :)

Het lege stoelframe stelt trouwens niet veel voor:

Met een kniptang alle clipjes van het schuim los geknipt aan de voor- en achterkant. Daarna kleine tie-wraps gebruikt om de boel opnieuw vast te zetten. Het bleek het makkelijkst te gaan door eerst de tie-wraps op het schuim aan te brengen en daarna de vulling aan de stoel vastmaken:

Daarna tie-wraps afknippen en een beetje verdraaien zodat ze noch in het schuim noch in de bekleding prikken:

Aan de voorkant idem dito. Matje plakken, tie-wraps aanbrengen en de bekleding laten zakken:

En ja, Sbv had een beetje zwarte handen ;D Het bleek bij sommige tie-wraps makkelijker om ze eerst in de bekleding aan te brengen, maar hoe dan ook, het was een ontzettend gefreubel waar een flinke portie geduld voor nodig was. Gelukkig tussendoor een perfecte lunch gehad, waarvoor dank :eusa_clap:
Met behulp van een extra paar handen in de vorm van Sbv de laatste 9 tie-wraps vast gezet, dat lukt je namelijk echt niet in je eentje. De ruimte is erg beperkt:

Toen we eenmaal de bekleding van de rugleuning dicht hadden, kwam we er achter dat we vergeten waren de stekker van de stoelverwarming door de bekleding van de rugleuning naar buiten te voeren :eusa_wall:
Bekleding weer open gehaald, stekker gezocht.... ow nee wacht, die sluit je in de stoel zelf aan ;D 456..... 457..... 458.... een tijdje prutsen later zat de bekleding weer dicht en konden we verder :eusa_whistle:

Onder de stoel bleek het nogal een bende in de auto:

Terwijl Sbv druk bezig was aan de bananenbak:

Even de boel schoongemaakt:

Daarna de stoel terug gemonteerd, wat ook wat handiger is met 2 om de stoel in de auto te tillen. De boel vast gezet, het draadje+stekker naar de speaker van de hoofdsteun (hierover is dan wel weer nagedacht) terug in de rugleuning gefreubeld en de auto nog even gestofzuigd nu we toch bezig waren.

De remschijven van de bananenman bleken trouwens best wel aan vervanging toe:

Een woeste meneer met een hamer:

Terwijl Sbv de CY even omhoog hield, kon ook maruska de laatste klusjes klaren:

Overigens stonden Sbv en ondergetekende er versteld van dat alle 4 de handremvoeringen intact vanonder de CY kwamen. Wij zijn gewend ze in een paar stukken te vinden ;D Al snel hielp maruska ons uit de droom, het is geen origineel Volvo spul:

Nadat ook de laatste wielbouten alsnog vast gedraaid waren van de bananenbak, naar huis gereden. En het zit echt stukken beter :eusa_clap: Voor mijn gevoel zit ik 10 centimeter hoger, helaas kan de stoel niet verder omlaag. De zitting lijkt ook wat vlakker nu, waardoor ik iets meer heen en weer schuif. Ik hoop dat de vulling zich na verloop van tijd een beetje aanpast aan mijn achterste, waardoor ik wat stiller blijf zitten :P

Zowel de wind als het zonnetje bleken gedraaid, dus snel weer thuis. De XC maar verwend met een tankje V-power diesel, wie weet helpt het ;D

In ieder geval weer iets van de lijst kunnen strepen, Sbv wederom bedankt! :eusa_clap:
Binnenkort even uitvogelen hoe het paneel in de middenconsole los moet. Het DSTC lampje is al een tijdje stuk en neuroot als ik ben, stoort me dat. Verder even luisteren bij de XC70 van de pa van Sbv om te horen hoe dat differentieel klinkt (waarschijnlijk gewoon stil) en als dan definitief blijkt dat mijne echt gaar is (waar ik zelf 99% zeker van overtuigd ben, maar voor zoveel geld wil ik wel 100% zekerheid), op zoek naar een andere. Ik twijfel nog steeds tussen nieuw en 2e hands.

Chris

Weer lekker geklust zie ik. Goed bezig :). Zal vast stukken lekkerder zitten.

En als ik dat zo lees zal ik alvast maar beginnen met het sparen van geduld voor die leuke tiewrap-klus ;D.

rogerV701998

Citaat van: Taranis op 03-04-2011 18:57:55

Terwijl Sbv de CY even omhoog hield, kon ook maruska de laatste klusjes klaren:

;D

De stoelvulling vervangen is idd een zeer dankbare klus.

Chris

Die Sander is trouwens wel bere-sterk, he ;D?