De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Die lucht die Marcel beschrijft ruik ik ook weleens. Vooral als de auto geklommen heeft. Ook heb ik weleens gedacht dat het een druppeltje uit m'n differentieel was maar die heeft Marcel weer niet.
Nergens heb ik oliesporen aangetroffen, maar toch ruik ik het soms.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: elianmars op 17-07-2012 18:32:48
Citaat van: Taranis op 17-07-2012 17:04:01
Gaat het weer lekker jongens? ;D

Citaat van: elianmars op 17-07-2012 09:20:42
Waar(vandaan) lekt het blok olie?

Ik twijfel of het de olieaansluiting achter op het blok is, of dat het een pakking is (klepdekselpakking of koppakking). Ik heb 't al eens beetje schoongemaakt en gaan rijden, maar ik kon het nog steeds niet duidelijk zien. Ik wacht dus maar tot het erger wordt, dan wordt het vanzelf duidelijk wat de boosdoener is. Zolang het niet op de oprit lekt, kan ik er nog wel mee leven. 't is alleen jammer dat het zo'n vette bende onder de kap wordt.

Ik vroeg het eigenlijk omdat ik nieuwsgierig ben of je weer waar het vandaan komt, omdat het bij mijn wagen ook ergens lekt.
De garage waar ik de wagen apk heb laten keuren, kon zo snel niet ontdekken waar het vandaan komt. Ik heb ook al een aantal maal gezocht, maar kan niks ontdekken. Ik hoopte dat het het rubber van de olievuldop zou zijn, maar dat is het ook niet.
Bovenop de versnellingsbak is het vochtig van de olie en ook op de oprit ligt olie. Er zit bij mijn wagen geen plaat onder de motor, vandaar dat het direct op de straat terecht komt.

De keerringen aan distributiezijde en aan versnellingsbakzijde zijn vervangen, dus daar kan het volgens mij niet vandaan komen  :eusa_think:

Het zit bij mij hoger achterop het blok aan distributiezijde. Binnenkort zijn ouders op vakantie, dan kan ik daar zonder gezeik het blok eens afspuiten op de oprit en dan nog eens kijken. Tegen dat ze terug in NL zijn is de olie wel weggeregend van de oprit ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-07-2012 21:36:37
Die lucht die Marcel beschrijft ruik ik ook weleens. Vooral als de auto geklommen heeft. Ook heb ik weleens gedacht dat het een druppeltje uit m'n differentieel was maar die heeft Marcel weer niet.
Nergens heb ik oliesporen aangetroffen, maar toch ruik ik het soms.

Ewøut

Die lucht herken ik wel, zeker als je 'm even goed op z'n flikker hebt gegeven. Ik dacht eigenlijk dat het de winterbanden waren die het een beetje warm kregen :eusa_think:

Snellebaksteen

Dat luchtje heb ik ook na een snelle rit.
Ik ging ook van banden in combi met hete remmen uit.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Vanmiddag de XC bij Protech afgeleverd, nadat ik 'm nog een beetje extra vies had gemaakt  :eusa_shhh: (ik blijf een Zeeuw en wil wel waar voor m'n geld ;D ). Volgende week donderdag is ie klaar. De nieuwe deuren moeten nog in de eerste laag gezet worden, de rest krijgt een herbehandeling. De schram op de bumper wordt ook verwijderd, zodat ie er optisch weer netjes bij staat :)
Daarna bij ouders de V50 opgehaald waar ik tot donderdag in rij. Even wennen dat je weer toeren moet maken om vooruit te komen, maar vanmiddag meteen een flink stuk gestuurd en eerlijk is eerlijk, je merkt wel dat er ruim 3 ton minder op de teller staat :)

Nog een serieuze technische vraag: gisteravond ontdekte ik tijdens het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof wat olie in de koelvloeistof. Dat kan mijns inziens 2 dingen betekenen: lekke koppakking of defecte radiateur, er van uitgaande dat de oliekoeler net als bij de 850's is geïntegreerd in de radiateur. Ik dacht simpel met een CO snuffelaar even te controleren of het de koppakking is of niet, maar ik kreeg te horen dat een CO snuffelaar bij een diesel niet werkt. Hoe kan ik het dan controleren zonder in het wilde weg onderdelen te gaan vervangen? De radiateur compleet uitbouwen en onder druk zetten vind ik te ver gaan, dan kan ik er net zo goed direct een nieuwe in steken (waar het misschien toch wel op uitdraait).

Dus... als een CO snuffelaar niet werkt, hoe stel ik dan de juiste diagnose? :)

BenC70ES

Volgens mij zit je oliekoeler onderaan langs achter tegen het blok.  Tenzij een automaat nog een extra oliekoeler heeft. ?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

KIM

Ik heb gewoon de radiateur vervangen in het kader van onderhoud. Als dat het niet geweest was, was de volgende stap kop eraf.

Ik denk inderdaad dat, wat Ben zegt, jij een echte warmtewisselaar hebt. Dat is maar een klein blokje wat vaak boven je oliefilterhuis zit. Dus niet in de radiateur.

Eens even kijken in Vida...

grijzev70tdi

Zit bij de D5 bij het carter toch? Of is dat wat anders?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Bij mijn weten zit er verder niets aparts aan oliekoelers. Enkel in de radiator.

KIM

Voila, dit is 'm:


grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Taranis

Citaat van: KIM op 20-07-2012 22:28:46
Voila, dit is 'm:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/epcPrintPreview-1.jpg

Die heb ik inderdaad achterop m'n blok zitten ja. Nu ik zo die aansluiting zie, heb ik plots ook zo'n idee waar mijn olielekkage vandaan komt.
Maar als dat de enige oliekoeler is, dan kan olie in de koelvloeistof alleen veroorzaakt worden door een lekke koppakking. Of zie ik iets over het hoofd? Zoals de automaatkoeler waar Ben het over heeft?

Sbv

Kijk even onder de kap of er nog meer leidingen naar de radiateur gaan.

Waar dacht je dat de olie vandaan kwam op het blok ? aansluiting van die olie koeler ?

KIM

Dit is een warmte wisselaar. Net als bij een radiateur ontmoeten in dit blok koelvloeistof en motorolie elkaar (net een stukje metaal ertussen natuurlijk).

Dus het wordt wel heel aannemelijk dat je problemen hebt met deze warmtewisselaar.

Taranis

Citaat van: Sbv op 20-07-2012 22:36:18
Kijk even onder de kap of er nog meer leidingen naar de radiateur gaan.

De auto staat niet onder de carport :-*

Citaat van: Sbv op 20-07-2012 22:36:18
Waar dacht je dat de olie vandaan kwam op het blok ? aansluiting van die olie koeler ?

Aan de hand van de tekening die Kornelis post, denk ik de aansluiting van blok naar slang, dus in de buurt van nummertje 11 op de tekening. Binnenkort moet toch het hitteschild eraf, ik zou samen met ArjenT5R een keer de pakking tussen uitlaatspruitstuk en turbo vervangen. Dan nog maar eens schoonmaken en rijden om te zien waar het lekt.

Citaat van: KIM op 20-07-2012 22:40:26
Dit is een warmte wisselaar. Net als bij een radiateur ontmoeten in dit blok koelvloeistof en motorolie elkaar (net een stukje metaal ertussen natuurlijk).

Dus het wordt wel heel aannemelijk dat je problemen hebt met deze warmtewisselaar.

Ik begrijp het niet helemaal. Waar gaat de koelvloeistof in en uit het blok dan?  Ik zie maar 2 leidingen op dat blokje zitten, ik dacht eigenlijk dat daar olie doorheen ging? Als daar koelvloeistof doorheen gaat, verklaart het mijn olielekkage helaas ook niet. En dan begrijp ik ook niet waar de olie dat blokje in zou gaan dan, behalve als er tussen blokje en carter een doorvoer zit :eusa_think:
Tnx voor je zoekwerk overigens :)

KIM

De olie zal vanaf de achterzijde van het blokje toegevoerd worden; deze zit direct tegen je carter aan en heeft daarom geen leidingen nodig. De leidingen die je ziet, zijn voor de koelvloeistof.