De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Hier een plaatje van een Haldex:

Een platenkoppeling...

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 14-05-2013 19:07:02
Citaat van: Dirk342 op 14-05-2013 17:02:29
Eensch Kornelis, juist uitgelegd.  Volgens mij kan een Haldex dit dus aan en kan deze als tussendiff werken / kan deze het verschil in snelheid tussen beide opheffen.  Heb de vraag hiervoor aan Henk voorgelegd en moet nog even het antwoord schuldig blijven :(

Wat onze auto's betreft (dus zuiver FWD) zou ik daar niet zo bang voor zijn.  De standaard bak met ingebouwde diff kan heel veel hebben hoor, niet te benauwd zijn ;D.  Toen ik een 17"band / velg kapot reed een aantal jaar geleden heb ik een hele poos met LV een standaard 17" velg gereden en RV een Cetusje, geen enkel probleem mee gehad en ook erg hoge snelheden, etc. gaat gewoon goed hoor.

en waarom zou je bij een awd dan zo goed je verschil in profieldiepte in de gaten moeten houden? Juist vanwege snelheids verschil.... Want daar kunnen die dingen nou juist niet tegen.....
Het ging hier over 2 totaal verschillende bakken Arjen, namelijk die van een AWD en die van een FWD, en ja, bij een oud type AWD moet je idd die verschillen tussen de profieldiepte in de gaten houden maar bij de nieuwe niet meer (althans niet bij mij bekend en ben er laatst nog mee bezig geweest XC90)

UserID6342

Citaat van: KIM op 14-05-2013 21:59:07
Hier een plaatje van een Haldex:

http://i5.photobucket.com/albums/y162/sambobex/Haldex_Coupling_Layout.jpg

Een platenkoppeling...
Eensch en die vangt het volgens mij het verschil ook op ! Verklaar mij anders dan de mogelijkheid bij een XC90 met totaal verschillende bandprofielen te rijden want is ook Haldex, bij de Volvodealers zijn ze daar allemaal niet meer zo paniekerig bij

Daf46

Waar wordt het snelheidsverschil tussen voor en achterwielen gemeten ? (abs pulsen ?)

Het is toch op basis van dat verschil dat dat achterwielen in geval van doorslippende voorwielen worden ingeschakeld ?

Dus wanneer de voorwielen slippen (verschil voor/achter dus) : koppelen voor aan achter, en dan moeten voor en achterwielen een gelijk aantal toeren doen, anders wordt er toch blijvend slip gemeten ?

Ik denk dat de reden waarom het nieuwe systeem beter tegen bandenslijtage verschillen kan is dat het een elektronisch ingeschakelde koppeling is daar kan je dus een zekere marge in programmeren alvorens je gaat koppelen.

arjenT5R

Is het niet zo dat dit systeem altijd achter 5% mee doet?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Voor zover mij bekend niet Arjen

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 14-05-2013 22:32:59
Voor zover mij bekend niet Arjen

Meen dat ik zoiets had gelezen in het boekje van thijs z'n V70NR
maar zal het wel eens opzoeken  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Van Haldex weet ik het niet, maar de meesten doen dat inderdaad.
Ondanks dat men zegt dat het systeem puur in 2WD rijdt zorgt de basisdruk op de platen voor 5-10%.

Taranis

Citaat van: grijzev70tdi op 14-05-2013 10:09:40
Eensch!

Okee. Waarom?

Citaat van: Dirk342 op 14-05-2013 11:35:20
Het heeft totaal niets met AWD te maken Ewout ! Je moet dit even los zien van elkaar, je hebt een cardanas en diff, die drijven de achterwielen aan (niets meer en/of minder). De verhoudingen van je diff bepalen hoe snel je wielen ronddraaien, ook niets meer of minder.  De enigste vaste, constante factor is de omwentelingen van je cardanas en die worde n bepaald door de tussenbak.

Anders gezegd, als jouw cardanas met dezelfde omwenteling draait en je zet een diff met andere overbrengingsverhoudingen dan zullen je wielen of sneller, of langzamer gaan draaien.  Vergelijk het nog simpeler met 2 tandwielen op je fiets / brommert en de ketting..  Voor verander je helemaal niets en is dus de constante factor.

Sorry Dirk, maar het heeft alles met AWD te maken. Als je achterwielen langzamer of sneller draaien dan de voorwielen, dan moet dit ergens in de aandrijflijn opgevangen gaan worden. Daar heb je met een RWD of FWD geen last van.

Bij een fiets is alleen 't achterwiel aangedreven dus die vergelijking gaat niet op.

Citaat van: KIM op 14-05-2013 13:41:23
Maar je hebt dus voor met het originele diff te maken. Ik kan me voorstellen dat Volvo het verschil in aandrijfassnelheid tussen voor en achter zo klein mogelijk wil houden. Het snelheidsverschil van de assen moet nu opgevangen worden door de tussenbak; is deze daar tegen opgewassen?

Nee. Die tussenbak is gewoon een vaste mechanische overbrenging met 2 tandwielen, meer niet.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-05-2013 13:48:48
Nou is het wel zo dat tot -04 (of -03?) het een probleem was van de visco die maar hele minimale verschillen in de bandomtrek toeliet. Ronald heeft een Haldex waarbij dat niet meer uit maakt. Of dat ook geldt voor de tussenbak met een afwijkend getal in eindoverbrenging weet ik niet.

Tot en met 2003 was het maximaal 2 millimeter verschil in profieldiepte. De latere versies kunnen meer hebben, maar het is nog steeds niet onbeperkt. Er wordt op de diverse fora nogal wat geschreven en het is moeilijk te bepalen wat hear-say is en wat geschreven is door mensen die echt ervaring met die systemen hebben dus ga ik liever af op eigen ervaringen (ook al zijn die soms duur): met 5 mm profieldiepte verschil kreeg ik de olie van de AOC warm op het pinkstertripje naar viking_in_shorts. Zo warm dat ie in z'n thermische beveiliging sloeg (Kornelis, weet je de pompfoutmelding nog? :) )

Citaat van: maruska op 14-05-2013 15:35:06
Ronald, wordt het niet gewoon tijd om een 850 te kopen, vele malen simpeler ? of een volvo met het nieuwe haldex systeem ? hoe heet dat kreng.... pole... poles... polestar !

Nee hoor. Ik ben een techneut dus dit soort dingen vind ik nu eenmaal leuk ;D Dat er af en toe wat uitzoekwerk bij hoort is niet erg, dan leer je het begrijpen. Als iets al 100x uitgekauwd is, vind ik er niets meer aan :P

Verder is dit niet ingewikkeld maar simpel met boerenverstand te redeneren (moet voor mij als simpele boerenl*l geen probleem zijn :P ): zodra de voorwielen aangedreven worden, wordt de mof naar de HO aangedreven. In de HO is geen slip mogelijk. Het differentieel van de achterwielen is ook gewoon een vaste mechanische overbrenging, dus de enige plek waar je slip kunt hebben is de AOC. Als die al warm loopt met 5 millimeter profieldiepte verschil, dan gaat die AOC het verschil in eindoverbrenging no way kunnen hebben.
Simpel uitgerekend: mijn bandenmaat is 215/65R16. De diameter van zo'n band is 685,9 millimeter (bron: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm), rolomtrek wordt dan 2154 millimeter. Met een band die maar 675,9 millimeter hoog is (profieldiepte 5 mm minder, zowel boven als onder) is die rolomtrek nog 2122 millimeter. (2122/2154)x100%= 98,5%. Dus met 1,5% verschil in snelheid tussen voor en achter loopt de boel warm.
Het verschil in eindoverbrenging is 2,75/2,56 = 1,07, oftewel 7%. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat dat dus niet lang goed gaat.

Citaat van: arjenT5R op 14-05-2013 19:18:25
Ik denk dat bij een awd een bak ho tussenbak cardan achterdiff etc allemaal matcht met snelheid en verhoudingen.

Dat denk ik ook.

Citaat van: arjenT5R op 14-05-2013 21:51:43
Slip is slip en dus slijtage... de systemen zijn al niet al te hufterproof dus ik zou er maar niet op gokken.

Dat doe ik ook niet, want ik hoef vast niet op een financiële bijdrage te rekenen als het toch niet zo goed blijkt uit te pakken als gedacht ;D

Mooi plaatje overigens Kornelis, geeft de werking goed weer :)

Citaat van: Daf46 op 14-05-2013 22:17:45
Waar wordt het snelheidsverschil tussen voor en achterwielen gemeten ? (abs pulsen ?)

Het is toch op basis van dat verschil dat dat achterwielen in geval van doorslippende voorwielen worden ingeschakeld ?

Ja. Zodra er op de voorwielen 1/7e wielomwenteling slip gemeten wordt, gaat er minimaal 50% kracht naar achteren. Echter daarvoor ook al wat, want Arjen en Kornelis hebben wel degelijk gelijk: standaard gaat er 5-10% van de kracht naar achteren. Dit staat ook in het boekje. In een extreem geval kan die verhouding volledig omgedraaid worden door de oliedruk in de AOC naar z'n maximale waarde van 40 bar te brengen. 1 van de voorwaarden hiervoor is wel dat de motor (de verbrandingsmotor, niet het motortje op het pompje) minimaal 1500 toeren moet draaien. Dat laatste ervaar ik zelf wel eens als wat vervelend als je in de prut staat (ja, mijn XC is 1 van de weinigen die het asfalt wel eens verlaat ;) ).
Ik heb zelf het idee dat ie ook op verhard af en toe flink meer dan die 5-10% naar achteren stuurt, want vorig jaar de zekering van het AWD er eens uitgetrokken en een dagje mee gereden en toen had ik plots nogal wat wielspin op plekken waar ik anders gewoon flink weg kon trekken :D Volgens een collega die achter me reed kun je 't in de lange doordraaier van de A58 vanaf Vlissingen richting de A256 naar Goes ook mooi zien dat zodra ik op het gaspedaal ga staan, de kont heel mooi een stukje naar buiten komt.

Om even terug te komen op de originele discussie: is dat diff nu goed of niet? Ik kon er geen wijs meer uit dus ik heb gisteravond een avondje op internet zitten struinen, want van Vida werd ik niet veel wijzer. Uiteindelijk dit mailtje naar Olov gestuurd:

Citeer
Hoi *****,

inderdaad een vreemd verhaal. Ik heb vanavond eens in Vida zitten kijken, maar daar kan ik het hele nummer 08689632 niet terugvinden. Daarna ben ik er in Zweden eens op gaan zoeken (daar rijden tenslotte veel meer van die dingen dan hier) en dan kom je dat onderdeelnummer dus in alle modeljaren tegen, zowel benzine als diesel. Zie bijlage voor een screenshot.

In elk geval ook 1x de goede, een D5244T van 2005. Dat, tesamen met het feit dat Verwijst me garandeert dat het differentieel echt past in mijn auto en het chassisnummer wat ze gestuurd hebben inderdaad overeenkomt met mijn auto, is voor mij voldoende: ik neem de gok. Ik zet de auto volgende week bij jullie neer.

Ik ben wel erg benieuwd welk nummer op het differentieel staat wat nu onder mijn auto zit. Wil je dat nog niet weggooien alsjeblieft?

Groeten,

Ronald.

Ik krijg een beetje de indruk dat Volvo op al die diffs hetzelfde nummer gegoten heeft en alleen intern andere nummers gebruikt heeft.
Dat mijn onderdelenman van Volvo Nederland het nummer van een benzine-versie gekregen heeft als vervangend nummer voor het door mij opgegeven 8689632, is denk ik een foutje. Iets anders kan ik niet bedenken. Het feit dat de auto van Verwijst matcht met de mijne, is voor mij doorslaggevend. Vorig jaar toen ik de S40 wat geretoucheerd had ook prettig en keurig zaken gedaan met Verwijst dus ik heb er wel een goed gevoel over en geloof echt niet dat ze dat chassisnummer uit hun duim gezogen hebben.

In elk geval bedankt voor het meedenken aan een ieder :) (en als ik ergens een denkfout heb gemaakt, hoor ik het graag)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 15-05-2013 07:41:22
Simpel uitgerekend: mijn bandenmaat is 215/65R16. De diameter van zo'n band is 685,9 millimeter (bron: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm), rolomtrek wordt dan 2154 millimeter. Met een band die maar 675,9 millimeter hoog is (profieldiepte 5 mm minder, zowel boven als onder) is die rolomtrek nog 2122 millimeter. (2122/2154)x100%= 98,5%. Dus met 1,5% verschil in snelheid tussen voor en achter loopt de boel warm.
Het verschil in eindoverbrenging is 2,75/2,56 = 1,07, oftewel 7%. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat dat dus niet lang goed gaat.

Mwoah, het helpt in ieder geval wel. Ik had die berekening echt niet kunnen maken. :-[
Mischien had ik vroeger tijdens het huiswerk maken af en toe de 'Tuk' weg moeten leggen, dan had ik het misschien ook gekund. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Die 5 - 10% komt van het feit dat het een elektromechanische installatie is. Mechanisch ontstaat deze verbinding.
Ik heb ooit documentatie geschreven over AWD systemen, ik kan me alleen niet meer herinneren waarvoor.

Mijn conclusie was dat het ultieme systeem de torsen installatie van Audi is, maar Audi gebruikt tegenwoordig ook gewoon Haldex.

Bouke

Nou toch wel spannend Ronald😁maar het komt vast goed🙏

Taranis

Citaat van: KIM op 15-05-2013 08:37:14
Mijn conclusie was dat het ultieme systeem de torsen installatie van Audi is, maar Audi gebruikt tegenwoordig ook gewoon Haldex.

Hier stond laatst ook een uitgebreid artikel over in de Autoweek (die helaas inmiddels waarschijnlijk gerecycled is tot wc-papier), met dezelfde conclusie als jij nu trekt.
Ik ben alleen het spoor bij Audi een beetje bijster. Overal staat 'Quattro' op, maar het ene model heeft een Haldex systeem en de andere een Torsen diff.

@ Ewout: ik weet niet wat de Tuk is, maar vast net zoiets als de Bobo ;D
@ Bouke: denk ik ook wel hoor... en anders weer verder zoeken naar wat anders.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 15-05-2013 08:37:14
maar Audi gebruikt tegenwoordig ook gewoon Haldex.

Alleen in de modellen met dwars geplaatste motoren. In de lengte geplaatste motoren gebruiken het Torsen diff. Net als ook in de Passat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 15-05-2013 08:54:11
@ Ewout: ik weet niet wat de Tuk is, maar vast net zoiets als de Bobo ;D

Is het voor zo'n raketgeleerde nou zo moeilijk om even www.tuk punt nl in te tikken? :eusa_think: