De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

Hey Thijs, nee helaas, dat soort dingen gaan niet vanzelf over. Het is inderdaad veel geld, maar stiekem hoop ik toch half en half dat ie er vandaag of morgen een keertje vanonder knalt. Dan weet ik tenminste zeker dat dat het euvel was ;) Het is op dat moment wel even vervelend, maar dan is 't wel meteen duidelijk :D

Groeten uit even tropisch Zeeland (34 graden volgens de XC). Etentje/biertje is altijd goed he ;D

Succes nog ff ;)

Taranis

#1486
Vandaag de koelbox van zolder gehaald en eerst maar eens schoongemaakt:



Ding bleef niet lekker open liggen dus dan maar zo ;D

Daarna het middelste deel van de bank er uit en op zoek naar de moertjes in de bekleding (dit deel ging gepaard met wat gemopper of ze hier nou echt niets beters voor hadden kunnen bedenken :eusa_whistle: ). Met een dikke naald gaten in de bekleding gemaakt (de eerste deed ff pijn :eusa_shifty: ), en de schroefjes er eventjes een stukje ingedraaid zodat ik de moertjes later nog terug zou kunnen vinden. Let ook even op de dikke buis die meneer Volvo gebruikt om de achterbank op z'n plaats te houden :o :



Daarna die stripjes in 't zakje schuiven (past maar net), plastic ringetje erachter:



En gemonteerd:



Het blijkt dan ook vrij goed aan te sluiten op de laadvloer:



Voor 3 tientjes, valt het me niet tegen :D Toen de koelbox gemonteerd en even gemopperd op mezelf dat ik 't snoer daarvan te ver de kofferbak in getrokken heb bij het verwijderen van de navigatie. Kofferbak opengemaakt, het snoer wat meer lengte gegeven en aangesloten. Koelbox deed niets :eusa_think:

Eerst dacht ik dat ik bij het verwijderen van de navigatie misschien een draadje te veel weg gehaald had, maar toen kwam pa er bij staan en die vertelde dat ie niet zoveel vertrouwen had in de laagspanningsbeveiliging in de koelbox, dus dat ie de garage had gevraagd het zo aan te sluiten dat de koelbox alleen draaide wanneer de motor liep. Daarna deed de koelbox het volgens hem nooit meer echt lekker.

Ik heb echt een hekel aan dat soort prutswerk in een elektrische installatie maar goed :eusa_wall: De boosdoener was al snel gevonden:



't Is wel prettig dat je een relais niet alleen op de te schakelen + aansluit, maar ook op een voeding ::) Dus dat maar even gedaan:



+ van de zekeringenbox erachter gepakt en dan werkt het inderdaad zoals bedoeld. Niettemin haat ik dat soort oplossingen, dus heb ik het er vantussen gehaald en gewoon direct aangesloten. Vervolgens de motor uitgezet, de lampen en alle stroomverbruikers aan en gekeken wat de koelbox deed. Zodra de spanning terugvalt naar 13,1V, stopt de fan van de koelbox met draaien. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat werkt, dus zo heb ik het nu ook laten zitten. Voor de zekerheid laat ik het relais en sleuteltje 10 voor de moer van de zekeringenkast maar even in de auto liggen, kan ik het altijd nog veranderen onderweg, mocht de koelbox de accu toch leeg blijken te trekken (het lijkt me sterk).

Gemonteerd en werkend:



Het valt wel op dat het ding best veel ruimte inneemt. Niettemin is 't met deze temperaturen wel een handige gadget ;D

Auto vanbinnen eens schoongemaakt (was nodig), als 't straks beetje afgekoeld is de buitenkant ook nog maar even 8)

Taranis

Vanmiddag deze in ontvangst mogen nemen:



Een stuurwieleenheid, die zou voor de anti-skid service meldingen moeten zorgen. Zelf vervangen lijkt me niet al te moeilijk, helaas moet ie daarna gekalibreerd worden met software van Volvo die ik niet heb. Dan wordt het dus alsnog een ritje dealer, dus de dealer mag 't doen. 8 juli ben ik aan de beurt.

Verder op aanraden van Sbv binnenkort dit eens proberen. Laatste tijd vind ik dat ie soms erg traag op het gaspedaal reageert, met name als je 't in 1x een heel stuk intrapt.

De piepende kachelmotor piept nog steeds, een nieuwe kost 342 euro. Dat vind ik erg veel. Een Scanpech exemplaar kost maar 134 euro. Ik twijfel nog een beetje... eerst deze eens smeren en kijken hoe lang het goed gaat. Mocht het piepen snel terugkomen dan maar een nieuwe bestellen icm met een set motorsteunen, dan is er vast wel wat korting te halen.

Sinds een tijdje maakt de wielophanging lawaai als ik over een drempel rij cq een drempel aanval (bij rustige rijstijl nergens last van), dus binnenkort eens op de brug kijken wat de oorzaak kan zijn. Ik gok stabilisatorstang :)

arjenT5R

Ronald de biertaxi  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Sbv

Citaat van: arjenT5R op 24-06-2011 18:55:08
Ronald de biertaxi  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Tja...maar het is wel lekker bier hoor  ;D

@Ronald, hopelijk ben je dan nu eindelijk van die ellendige melding af.
Trap binnenkort eens in de modder of nat gras een wat op het gas, kijken of we de melding van pomp achter nog terug kunnen krijgen

Taranis

Citaat van: arjenT5R op 24-06-2011 18:55:08
Ronald de biertaxi  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:


;D

Door sommige mensen werd ie al omgedoopt tot drankeXCpress ;)

Citaat van: Sbv op 24-06-2011 21:48:03
@Ronald, hopelijk ben je dan nu eindelijk van die ellendige melding af.
Trap binnenkort eens in de modder of nat gras een wat op het gas, kijken of we de melding van pomp achter nog terug kunnen krijgen

Helaas hebben ze bij de kerncentrale hekjes op de dijk gezet. Ik ploeg binnenkort de zandbak bij Heerema wel een keer om, dan moet ie neem ik aan wel weer terug komen.
Die melding zou wel prettig zijn ja, al houdt ie zich al een dag of 2 koest :eusa_shifty:

Claudia

Citaat van: Taranis op 25-06-2011 00:41:02

Die melding zou wel prettig zijn ja, al houdt ie zich al een dag of 2 koest :eusa_shifty:

Dát had je nou niet moeten typen..... :eusa_shhh:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

elianmars

Jee, wat een mooi ding die koelbox! Jammer dat die alleen in een XC past  :-\

)()()sT

Is er dan in het interieur dusdanig verschil?

Wel een cool (letterlijk & figuurlijk ;D) ding!

elianmars

Citaat van: )()()sT op 25-06-2011 09:26:31
Is er dan in het interieur dusdanig verschil?


Jep. De achterbankleuning bestaat uit drie delen.

Ik vraag me trouwens af waarom dat niet in alle V70's (en 855's) zo is gemaakt. Ik moet vaak iets langs meenemen, maar moet dan een groot gedeelte van de leuning plat gooien, of het over de leuning heen leggen, waarbij het dan in de dakhemel aan het prikken is. Dan mis ik wel het zogenaamde "skiluik".

ris

#1495
Citaat van: Taranis op 24-06-2011 18:08:54

De piepende kachelmotor piept nog steeds, een nieuwe kost 342 euro. Dat vind ik erg veel. Een Scanpech exemplaar kost maar 134 euro. Ik twijfel nog een beetje... eerst deze eens smeren en kijken hoe lang het goed gaat. Mocht het piepen snel terugkomen dan maar een nieuwe bestellen icm met een set motorsteunen, dan is er vast wel wat korting te halen.

Tip: Een orginele volvo kachelmotor gekocht in Duitsland.
Het bijzondere was dat de volvomotor (99,50 inclusief btw, skandix.de) net zo duur was als het imitatiemodel.
Het paketje kwam bij de volgende dag al binnen. En de motor loopt fantastisch.

p.s. Ik zie dat je geen 850 hebt. Misschien heb jij een ander type nodig.

Taranis

Citaat van: Claudia op 25-06-2011 09:21:07
Citaat van: Taranis op 25-06-2011 00:41:02

Die melding zou wel prettig zijn ja, al houdt ie zich al een dag of 2 koest :eusa_shifty:

Dát had je nou niet moeten typen..... :eusa_shhh:

Sssst :P

Citaat van: elianmars op 25-06-2011 09:23:00
Jee, wat een mooi ding die koelbox! Jammer dat die alleen in een XC past  :-\

Tijd om op zoek te gaan naar een driedelige achterbank dus? ;D

De koelbox bevalt erg goed, zit er over te denken om 'm er maar weer terug in te zetten. Als er geen grote mensen mee moeten op de achterbank gaat het prima. En 't is toch wel erg lekker om onderweg iets kouds te drinken bij te hebben :D

Citaat van: ris op 25-06-2011 09:39:15

Tip: Een orginele volvo kachelmotor gekocht in Duitsland.
Het bijzondere was dat de volvomotor (99,50 inclusief btw, skandix.de) net zo duur was als het imitatiemodel.
Het paketje kwam bij de volgende dag al binnen. En de motor loopt fantastisch.

p.s. Ik zie dat je geen 850 hebt. Misschien heb jij een ander type nodig.

Tnx voor de tip, ik zal eens bij skandix.de gaan kijken :)

Taranis


ris

Ik had een ander type kachelmotor nodig.
Deze hadden skandix als huismerk en orgineel volvo.
Voor mij was de keuze makkelijk, (geen prijsverschil).

Ik zie dat het type wat jij zoekt, een stuk duurder is.
Zij hebben volgens mij daar ook geen orginele versie van.

Taranis

Aaaaaaaaargh! Ik ben ergens een behoorlijk stuk vermogen kwijt! >:(
Ik had al half en half het vermoeden, maar dacht eigenlijk dat ik gewoon verwend was geraakt en mezelf aanstelde.

Toen we van viking_in_shorts naar huis gereden zijn, heeft Chris tot aan Hamburg gereden en redelijk door gereden. Daarna was het vrij druk met files en baustelles, dus besloten op het gemakje te gaan eten en daarna is ondergetekende verder gereden. Eerst een half uurtje baustelles, waarna het gas op de bodem gegaan is. Na ruim 20 minuten plankgas liep de temperatuurmeter op, nooit geweten dat die verder kon dan halverwege ;D Blijkbaar is de 210 pk chip toch wel een beetje over de limiet als je serieus gas geeft :P Met 205 op het GPS op de cruise is er niets aan de hand. Even remmen voor de bocht bij Osnabrück en weer door naar de grens.
Sindsdien maakt de D5 een lekkend geluid en ik had het idee dat ie trager geworden was, maar was niet zeker of ik het me verbeeldde.

Toen we in januari van de nieuwjaarsmeeting in Willemstad terug kwamen, kon ik Thijs T5 met z'n V70N R AT voorblijven. Hij liep niet in, ik liep niet uit. Vanavond (het was supergezellig, tnx heren :eusa_dance: ) reed ie me ruimschoots voorbij. Ik ben dus echt ergens een behoorlijk stuk vermogen kwijt. Tijd voor een zoektocht. Aangezien het olieverbruik nog steeds alleszins redelijk is (1 liter op 15.000 km), is de eerste verdachte de pakking tussen turbo en downpipe. Binnenkort dus maar vervangen ::)