De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Oef, kun je dat geduld wel opbrengen? :o

elianmars

Je ramen kun je volgens mij met Vida programmeren. Ik ben er ook mee bezig geweest en het werkt nu goed (raam aan bestuurderskant ging telkens weer een stukje omlaag na het omhoog doen).

Taranis

Citaat van: elianmars op 01-08-2011 19:39:11
Je ramen kun je volgens mij met Vida programmeren. Ik ben er ook mee bezig geweest en het werkt nu goed (raam aan bestuurderskant ging telkens weer een stukje omlaag na het omhoog doen).

Mooi, dan gaan we dat gewoon proberen :)

Zoals beloofd hebben we zondag een kleine fotoreportage gemaakt van het meten van de injectors. Doctorandus KIM installeert de meetset:

Ondertussen wordt alles nauwlettend gadegeslagen door Kobus:

KIM verwijdert de retourleiding van de injectors:

En installeert de eerste leiding van de meetset:

En dat is vier.... :

Alles op z'n plek:

Starten maar! Foto vanuit de auto genomen, terwijl KIM en Sbv vol spanning naar de meetset staan te kijken:

Het verschil blijkt niet wereldschokkend te zijn. Wel valt op dat de injector die volgens Vida nog prima in orde is (cilinder 4) ook de minste retourbrandstof produceert:

En toen pleurde dat vervelende rotklemmetje van 1 van de injectoren achter het blok. Marc O. doet een vergeefse poging met een magneet-op-een-uitschuifstok-apparaat. Op de foto is ook duidelijk de bout in de retourleiding te zien, dit om te voorkomen dat daar een berg diesel uit zou lopen:

Tja, waar zou dat rotding ergens kunnen liggen? :

KIM heeft het al snel gehad en besluit de bodemplaat te verwijderen. Er wordt nog een grapje gemaakt dat ik niets meer wil horen over olielekkages ;D :

Van hetgeen we toen aantroffen ben ik vergeten foto's te maken, ik had het ook wel even gehad. KIM heeft alles netjes schoon gemaakt en daarna was het tijd voor een pauze. Kobus was immers zo moe:

Daarna eerst de rommel opgeruimd:

De diesel wordt netjes afgevoerd:

Sbv heeft de laptop aan de auto gehangen om te controleren of de meting overeenkomt met hetgeen Vida ons vertelt. Vida blijkt een andere mening toegedaan. De maximale correctiehoeveelheid is 3 mm3. Oordeel zelf:

Omdat ik er toch een keer aan moet geloven om injectoren te gaan vernieuwen alvast het onderdeelnummer overgenomen, om eens te kijken of ze op internet goedkoper te vinden zijn:

Daarna een half uurtje gaan toeren en terug op de brug. Resultaat van een half uur:

Op de foto is het zelfs duidelijker dan met het blote oog te zien dat het keurig van tussen de pakking lekt:

KIM, Sbv en Marc nogmaals bedankt voor jullie hulp en geduld! (en de prima lokatie + bbq :eusa_clap: ) :eusa_dance:
Best grappig om een keer zo'n injectormeting te zien. Het is eigenlijk heel erg simpel, als je 't maar een keertje gezien hebt :)

Citaat van: )()()sT op 01-08-2011 08:54:17
Ik lees het al: ik koop NOOIT een XC70 awd. Wat een geklooi ;D

Succes in ieder geval ;)

Tnx! En ach, uiteindelijk komt het vast allemaal goed :eusa_pray:

KIM

Mooi fotoverslag!

elianmars

Ik vind de zesde foto het mooist  :eusa_angel:

KIM

He, waarom nou toch?

maruska

je bedoelt jouw rode slip ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

reneetje

Ik weet niet hoelang je de motor hebt laten draaien , maar ik vind het volume vrij veel wat van de retour afkomt... :eusa_think:

Bij mij was er eentje defect , en die stond ook zo vol als bij jullie , de andere 4 die goed waren zaten nauwlijks iets in..
Bij mij hebben ze de motor ongeveer 5 minuten laten draaien
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

KIM

De motor heeft een minuut of drie staan draaien.
Deze meting is puur bedoeld als vergelijkmeting; hoeveelheid is van geen enkele waarde. Je zult waarden hiervoor ook in geen enkel werkplaatshandboek terugvinden.
Wanneer grote verschillen optreden, kan duidelijk een slechtere injector worden aangeduid.

En dan nog zegt het niet alles over de injector. In Vida wordt voor injector 5 een behoorlijke correctiewaarde weergegeven. Dit betekent dat deze vast zijn beste tijd heeft gehad; dit komt niet tot uiting in de retourstroommeting.

Ik weet ook niet wat voor auto jij hebt en hoeveel kilometer er op de klok staat.

Taranis

Citaat van: KIM op 01-08-2011 21:34:34
Mooi fotoverslag!

Tnx! :D

Citaat van: reneetje op 01-08-2011 22:02:37
Bij mij was er eentje defect

Waar uitte zich dat in?

Robby72

Als jullie de defecte injector gaan vervangen dienen jullie die nummer die net boven het onderdeelnummer staat in te laden in de motorstuurdoos.
Deze nummer geeft de testwaarden van de injector weer etc...

Ik heb vernomen van Sander dat het niet mogelijk is om software in te laden met de dice maar hoe zit het met onderdeelnummers? De stuurdoos heeft deze waarde nodig voor correcties.

De injectoren komen in een kleine kit waar ook nog een leiding bij zit (ben niet meer zeker). Deze dien je ook te vervangen en op moment vast te zetten.

reneetje

Citaat van: Taranis op 02-08-2011 07:42:12
Citaat van: KIM op 01-08-2011 21:34:34
Mooi fotoverslag!

Tnx! :D

Citaat van: reneetje op 01-08-2011 22:02:37
Bij mij was er eentje defect

Waar uitte zich dat in?

Slecht starten, en flink roken in vollast maar dat bleek een lekke intercooler te wezen.
Citaat van: KIM op 01-08-2011 22:08:25
Ik weet ook niet wat voor auto jij hebt en hoeveel kilometer er op de klok staat.

Dat was mijn vorige S60 D5 met toen 250 dkm op de klok.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Taranis

Citaat van: Robby72 op 02-08-2011 07:58:48
Als jullie de defecte injector gaan vervangen dienen jullie die nummer die net boven het onderdeelnummer staat in te laden in de motorstuurdoos.
Deze nummer geeft de testwaarden van de injector weer etc...

Ik heb vernomen van Sander dat het niet mogelijk is om software in te laden met de dice maar hoe zit het met onderdeelnummers? De stuurdoos heeft deze waarde nodig voor correcties.

De injectoren komen in een kleine kit waar ook nog een leiding bij zit (ben niet meer zeker). Deze dien je ook te vervangen en op moment vast te zetten.

Of we dat met die dice kunnen laden weet ik niet.

Ik heb inmiddels al even zitten zoeken. Onderdeelnummer 8658352 is vervangen door 36000284. Volvo gebruikt echter gradaties, waarbij mijn injectoren 'class 2' zijn. Bosch heeft 1 algemeen onderdeelnummer waar alle Volvo onderdeelnummers onder vallen. Het zou dus kunnen zijn dat je dan een 'class 1' of 'class 3' injector ertussen hebt zitten.

De leiding waar je het over hebt moet je zowel bij teilesuche24 en Skandix los bij bestellen. Niettemin zijn de prijzen die ik tot nu toe heb gevonden, niet interessant. Voor dat geld kan ik ze bij de dealer ook kopen.

Of ik tot vervanging over ga... voorlopig niet, tenzij de motor echt moeilijk gaat lopen. Eigenlijk zijn 4 van de 5 injectoren aan vervanging toe, preventief zou ik de 5e dan ook maar direct doen. Dan wordt het bij elkaar een grapje van 1700 euro aan onderdelen, tenzij je voor gereviseerde exemplaren gaat. Daar heb ik nog geen prijsje van gevonden. Neemt niet weg dat het kosten zijn waar ik momenteel nog even niet op zit te wachten.

@ reneetje: dat slecht starten komt enkel bij warme motor sporadisch voor. Koud start ie altijd direct.

Chris

Leuk fotoverslag Ronald. Inderdaad best leuk om eens te zien hoe dat dan gaat, zelfs op foto's ;).

Ik kan me voorstellen dat als de auto rijdt en je niet het idee hebt dat hij heel veel vermogen kwijt is je voorlopig niet tot vervanging over gaat. Heb je al besloten of je nog met kit aan de gang gaat?

Taranis

Nee nog niet besloten, ik heb nog geen antwoord van de dealer gehad hoe zij dit op willen lossen. Gisteravond was het beetje laat doordat er nog wat tussendoor kwam, dus Vida niet meer aangeslingerd. Aangezien mijn onderdelenman er pas maandag weer is, denk ik dat 't even tot die tijd zal moeten wachten.