De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Foto's? ander geloof ik er niks van. :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 19:55:12
Foto's? ander geloof ik er niks van. :angel:
Die heeft Ronald gemaakt.

PS mocht je ze ooit willen wisselen, de voorste help ik je graag mee, de achterste zal ik je tips geven en dan ga ik op terras zitten en hoor ik wel als je klaar bent, dan kom ik je een biertje(of een paar) brengen

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 12:44:20
En? Alweer nuchter? Lig je onder de meeuw?

Ik was al vrij vroeg nuchter, had opeens geen bob meer ;)

Alles is op z'n pootjes terecht gekomen, dus vanmorgen eerst met Arjen naar Zeebrugge gereden en daarna met de roetlimo naar mijn ouders. Daar had ik gisteren de XC neergezet, zodat we vandaag aan een koude motor konden sleutelen. Daar hadden we best wel gemak van :)

Helaas bleek bij het verwijderen van de afdekplaat dat de XC alweer incontinent is. Dit keer niet het AWD-systeem, maar het blok zelf. De foto's:

Het lijkt van dit zwarte 'ding' op de achterkant van het blok te komen:

Ik weet niet wat dat is, dus dat zoek ik binnenkort wel even op. Sander inspecteert de lekkage ook eens:

Toen verder met het vervangen van de motorsteunen. De voorste was er vrij snel uit en mocht wel een keertje vervangen worden ja:

Toen kwam de achterste... daar heb ik geen foto's van omdat we beiden te gefrustreerd waren. Om de motorsteun heen zit een soort blikken hitteschildje (de turbo zit er pal naast). Dankzij het fijne AWD systeem verhindert de haakse overbrenging het om 't als 1 geheel op z'n plek te manoeuvreren (past er niet langs), dus moeten beide onderdelen vanaf onder los van elkaar bovenlangs de haakse overbrenging naar links gebracht worden (bijna niet te volgen nee :D ), dan op elkaar gemonteerd, dan moeten de tule voor de vacuümaansluiting en het draadeind door de juiste gaten in de bevestiging aan 't blok aan de bovenkant en in de onderzijde van de steun moet een bout. Die bout gaat er niet in omdat de stabilisatorstang in de weg zit. Het heeft bij beiden de nodige woorden gekost, we hebben rare capriolen uitgehaald met krikken en spanbanden om het blok te bewegen, maar uiteindelijk is het gelukt. Een 3/8" ratelset is onmisbaar, die is net wat kleiner en dan kom je er net iets beter bij.
Overigens, Ewout, mocht je dit ook ooit willen gaan doen: vervang de slang mee. Daar zitten nieuwe plastic tules aan, dan hoef je de oude niet van de oude motorsteun af te halen. Dat kregen we namelijk niet voor elkaar zonder het te slopen. De slang en de magneetklep hebben we overigens ook allebei vervangen om mogelijke oorzaken van luchtlekkages uit te kunnen sluiten.

Nadat die achterste **** motorsteun (een brug was echt erg handig geweest) eindelijk juist gemonteerd zat, kon het hitteschild van de turbo terug op z'n plek. Het viel Sander op dat aan de onderzijde wat roet zat:

De boosdoener is duidelijk:

Die pakking heb ik al bijna een jaar liggen, maar ik zie op tegen de klus. ArjenT5R, mocht je nog eens zin hebben....... :angel:

Ondertussen was het weer de bekende bende op de oprit:

De nieuwe bovenste motorsteun op z'n plek:

De veerpootbrug waar de andere helft van de bovenste motorsteun aan vastzit:

Daarna zat alles snel weer in elkaar en hebben we de roetlimo naar huis gebracht. Sander wilde graag eens in de 940 rijden en zo kon ik m'n been een beetje sparen. Sander installeert zich:

Achter Sander reed een BMW 3-serie cabrio met mensen erin die de volle laag gekregen hebben:

Toen Sander op de eerstvolgende splitsing links ging en de BMW rechts, wierpen de achterpassagiers dan ook vol vreugde hun handen in de lucht ;D
Doet de roetlimo z'n naam eer aan? Mwoah...... :

@ Arjen: don't worry, Sander heeft 'm netjes rustig warm gereden ;)

En Sander.... had je 't naar je zin? ;D :

Daarna terug naar Kapelle en de XC opgehaald. Ik reed direct wel erg enthousiast weg :o. Wat een wereld van verschil :eusa_dance:
Ik wist dat de steunen niet geweldig meer waren maar dit is echt super ;D Omdat ik maar 7 kilometer gereden heb, ben ik niet boven 2200 rpm geweest, maar het valt niet alleen op dat ie wat meer puf lijkt te hebben, maar vooral dat ie nu direct reageert als je het gaspedaal intrapt in plaats van dat ie voorheen een seconde of halve seconde wachtte voordat ie reageerde.
Ook de irritante resonantie rond de 1900 toeren in 5 is helemaal weg, het blok ligt op snelheid ook veeeeeel stiller in het vooronder. Het was een bokke klus, maar heeft zich zeker geloond! :eusa_clap: Ik ben er blij mee :D
Sander bedankt voor je geduld en gezelligheid vandaag! ;D

Morgenochtend zet ik de XC bij Olov neer.... ik ben benieuwd :eusa_pray: Nu eerst een lekker koud biertje want dat heb ik verdiend en dan slapen, ben kapot! ;D

Ewout Schalkwijk

Mooie klus jongens. Fijn dat je nu ook weet wat je volgende maand voor mij nodig hebt. Kost dat nou, twee van die steunen?

Die 'Opa' lijkt onze V70 wel. Overigens reed ik gisteren achter een (volgens mij) MY'06 D5 aan die ongeveer net zo rookte. Dat kan toch niet meer? :eusa_think:

Mooi verslag! :eusa_clap:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

@Ewout, Rond de 100 euro per stuk origineel Volvo dacht ik zo. Wou je zo ook vervangen dan ?
De eerste rokende MY06 D5 moet ik nog meemaken. Ik heb die van mij nog niet aan het roken gehad en echt wel eens mijn best gedaan

@Ronald, fijn dat je verschil merkt met rijden, is het werk niet voor niets geweest tenminste

big ben

Je kunt niet zeggen dat "een XC"  saai is  ;D........ nogmaals applaus voor jullie  doorzettings vermogen  :eusa_clap:

elianmars

Die laatste foto!  ;D  ;D

Lekker bezig geweest, mannen!  :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 06-05-2012 20:52:24
@Ewout, Rond de 100 euro per stuk origineel Volvo dacht ik zo. Wou je zo ook vervangen dan ?
De eerste rokende MY06 D5 moet ik nog meemaken. Ik heb die van mij nog niet aan het roken gehad en echt wel eens mijn best gedaan

@Ronald, fijn dat je verschil merkt met rijden, is het werk niet voor niets geweest tenminste

Misschien was het een MY'05 ofzo...

Nee, ik hoef ze niet te vervangen, maar ik moet jullie wel bezig houden, anders komen julie niet meer.... :angel:

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 22:24:09

Nee, ik hoef ze niet te vervangen, maar ik moet jullie wel bezig houden, anders komen julie niet meer.... :angel:
hahaha, ach het scheelt dat je geen Four-C hebt op de auto, anders hadden we leuk werk om de stekkers los te halen achter. Er zijn nog genoeg leuke klusjes over hoor.
Stoelzitting schuim vervangen ofzo  :eusa_whistle:

arjenT5R

Hahahhahaha, ik hoef iig niet bang te zijn dat je geflitst bent  :eusa_dance:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 06-05-2012 22:39:42
Er zijn nog genoeg leuke klusjes over hoor.

Ik wacht geduldig op de prijzen, daarna kan ik bestellen. En als die schuimenvulling niet te duur is, wil ik die er wel bij hebben hoor.

Ewøut

Chris

Citaat van: Sbv op 06-05-2012 22:39:42
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 22:24:09

hahaha, ach het scheelt dat je geen Four-C hebt op de auto, anders hadden we leuk werk om de stekkers los te halen achter. Er zijn nog genoeg leuke klusjes over hoor.

Tot woensdag he :evil: ;D!

Verder weer een mooi verslag mannen! Lekker geklust.

En Ronald: wel of geen brug voor de S60 ;)? Als ik het zo lees is het bij jou vooral lastig ivm de HO...

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 20:36:08
Mooie klus jongens. Fijn dat je nu ook weet wat je volgende maand voor mij nodig hebt. Kost dat nou, twee van die steunen?

139 euro en centen per stuk. Met wat korting en wat nieuwe bouten erbij zo rond de 115 euro per stuk.
Maar waarom zou jij ze willen vervangen?

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 20:36:08
Die 'Opa' lijkt onze V70 wel. Overigens reed ik gisteren achter een (volgens mij) MY'06 D5 aan die ongeveer net zo rookte. Dat kan toch niet meer? :eusa_think:

Mooi verslag! :eusa_clap:

Tnx!
En een MY06 heeft een geregeld roetfilter dus kan theoretisch niet meer roken.

Citaat van: big ben op 06-05-2012 20:54:11
Je kunt niet zeggen dat "een XC"  saai is  ;D........ nogmaals applaus voor jullie  doorzettings vermogen  :eusa_clap:

Tnx voor het compliment :D
En nee, we hadden het er gisteren ook over, die XC houdt ons wel bezig ;D Het is meer dat ik er niet alle tijd en geld tegelijk in wil steken, maar voorlopig hebben we nog genoeg te doen :)

Citaat van: arjenT5R op 06-05-2012 23:02:22
Hahahhahaha, ik hoef iig niet bang te zijn dat je geflitst bent  :eusa_dance:

;D

En als dat wel zo mocht zijn, dan stuur je 'm maar door. Ik heb me namelijk niet zo veel aangetrokken van die witte lijnen op de weg in Zeeuws-Vlaanderen :eusa_whistle:

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-05-2012 23:34:32
Ik wacht geduldig op de prijzen, daarna kan ik bestellen. En als die schuimenvulling niet te duur is, wil ik die er wel bij hebben hoor.

Ik heb er vanmorgen nog even naar gevraagd, jouw prijzen komen v/d week. Inclusief schuimvulling en baksteun ;)

Vanmorgen de XC bij de dealer neergezet, ze gaan er vandaag mee naar Baarends. Als Baarends geen garantie op de reparatie geeft, dan wordt het verhaal terug in Beesd gelegd en gaat Olov er van tussen. Dan moet ik het zelf rechtstreeks maar zien te regelen. We zullen het wel zien.

Als vervangend vervoer een S40 1.8 uit '99 meegekregen, helaas met harkbak dus tegen het eind v/d week ga ik dat goed zat zijn (eigenlijk nu al).
Na 3 kilometer werd ik al onwel van de de koelvloeistoflucht in de auto dus ik rij met het raam open, als je remt dan hoor je een alarmende rammel uit het vooronder, voor de koppeling moet je een body-builder zijn, maar 't is wel gratis :eusa_dance: (deze week dan althans, als 't langer gaat duren dan opnieuw overleggen).
De snelste 1.8 die ik ooit meegemaakt heb trouwens, maar dat komt vast omdat ie al 13 zware jaren als klantenauto achter de rug heeft :) (in 15 kilometer was de actieradius teruggelopen van 900 naar 700 km :eusa_think: )
Heel eerlijk reed de 940 van ArjenT5R beter eigenlijk  :eusa_shhh:

@ Chris: nee, jij hebt geen HO dus moet het een stuk makkelijker gaan, bovendien hoef jij ook niet te pielen met vacuümaansluitingen. Moet wel lukken dus. Alleen de onderste bout van de achterste motorsteun is ruk, maar als we de 3/8" set van Sbv mogen lenen dan gaat dat ook wel lukken :)

Sbv

Voor stoelschuim is het bij een MY06 gelukkig erg makkelijk om te vervangen. rugleuning is een ander verhaal. Maar mevrouw kniptang is er dan bij en die heeft wel veel geduld dus dat scheelt weer.

@Ronald, hopelijk fixen ze eea netjes zonder gezeur en ben je van dat stuk ellende af. De S40 is even behelpen, maar goed beter zo dan de hele week op de fiets

JvW

Citaat van: Taranis op 07-05-2012 08:51:06
Als vervangend vervoer een S40 1.8 uit '99 meegekregen, helaas met harkbak dus tegen het eind v/d week ga ik dat goed zat zijn (eigenlijk nu al).
Na 3 kilometer werd ik al onwel van de de koelvloeistoflucht in de auto dus ik rij met het raam open, als je remt dan hoor je een alarmende rammel uit het vooronder, voor de koppeling moet je een body-builder zijn, maar 't is wel gratis :eusa_dance: (deze week dan althans, als 't langer gaat duren dan opnieuw overleggen).
De snelste 1.8 die ik ooit meegemaakt heb trouwens, maar dat komt vast omdat ie al 13 zware jaren als klantenauto achter de rug heeft :) (in 15 kilometer was de actieradius teruggelopen van 900 naar 700 km :eusa_think: )
Heel eerlijk reed de 940 van ArjenT5R beter eigenlijk  :eusa_shhh:

Haha, die ken ik, heb ik ook weleens meegehad. Ik dacht dat die het intussen al wel begeven zou hebben... Of ga jij daar nu voor zorgen?  :evil:

Ik snap nu trouwens ook waarom ik zo weinig auto's zag staan bij het stulpje van Arjen. Ik dacht ik zal eens een kijkje gaan nemen, maar het enige vervoermiddel wat er stond was keurig afgedekt met een zeiltje.