De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Vandaag wiellager achter vervangen met Chris en Ronald. Wat een (^&*%^$ werk. Het zat redelijk vast. Gelukkig mag dan de halve wielophanging uit elkaar voordat het los gaat.
Verder een lek koelvloeistoftankje en baksteun.

Ronald kan er voorlopig weer tegen

BenC70ES

Zijn de trillingen nu weg dan?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Sbv

Citaat van: BenC70ES op 27-11-2010 17:49:37
Geen idee, heb Ronald nog niet gesproken na zijn vertrek.

Chris

Citaat van: Sbv op 27-11-2010 17:48:26
Vandaag wiellager achter vervangen met Chris en Ronald. Wat een (^&*%^$ werk. Het zat redelijk vast. Gelukkig mag dan de halve wielophanging uit elkaar voordat het los gaat.
Verder een lek koelvloeistoftankje en baksteun.

Ronald kan er voorlopig weer tegen

Was inderdaad een *piep*-klusje. Het was wel weer gezellig!

Volgende keer zal ik de stofkap gelijk goed vastzetten :eusa_shifty:. Scheelt weer een half uur extra irritatie ;).

Taranis

Nee :eusa_wall: >:(

Wordt dus binnenkort een keertje aandrijfassen wisselen... zal zo ff foto's overzetten en een verslagje posten.

Taranis

Gisteren wilde ik bij het werk weg rijden en kreeg de melding dat het niveau van de koelvloeistof laag was. Tankje bijna leeg :eusa_doh:
Bijgevuld en naar Chris gereden en een avondje Rotjeknor in geweest, was gezellig 8)

Vanmorgen zouden we naar de knutselschuur van Sbv gaan om wat aan de XC te klussen, wiellager en baksteun vervangen. Ik wil starten, weer de melding dat de koelvloeistof gecontroleerd diende te worden. Gekeken, tankje weer bijna leeg >:(
Weer maar een halve liter erbij gemikt en naar Sbv gekacheld.

Na wat koffie om op gang te komen naar de lokale Volvo dealer gegaan om koelvloeistof te halen, die zat tenslotte een paar honderd meter verderop. De Volvo dealer kon ons niet helpen, want daar kwam de koelvloeistof uit de muur en werd niet in losse jerrycans verkocht. Bovendien, als mijn auto koelvloeistof verbruikte dan had ik een serieus probleem en waarschijnlijk een lekke koppakking en dat was een heel dure reparatie. Best knap, zo'n diagnose zonder de kap geopend te hebben ::)
Uiteindelijk besloten om dan later maar wat bij een tankstation te kopen. Eens naar het tankje gekeken, bleek ook dít tankje gescheurd op de naad. Dat is nummer 3 dus al >:( En de dealer in Goes maar beweren dat het nooit voorkomt.

De lokale Volvo dealer had ook al moeite met het doorverbinden van de telefoon, dus toen op aanraden van Sbv naar PG auto's gereden (na 2x verkeerd gereden te zijn :eusa_whistle: ) en daar een nieuw tankje en dop opgehaald. Keurige zaak, keurige service... echt een aanrader :D

Wat broodjes meegenomen en na 't eten aan de slag gegaan. Eerst even de baksteun. De oude was echt rot, het rubber was helemaal af:

De nieuwe op z'n plek:

Het is wel even wennen, je voelt het schakelen een stuk duidelijker. Reed eigenlijk lekkerder met de oude steun  :eusa_shhh:
Ik zag thuis wel dat ik nog wat automaatolie bij moet vullen, maar dat doe ik morgen wel. Nu geen zin meer in ;D

Daarna aan het wiellager begonnen. Alle &$*# wat zat dat onding vast. Met wat grof geweld, luchttol, hamers, bandijzer en een stuk pijp kwam het rotding eindelijk los. Dat leverde wel bijna een gebroken vinger op toen ik die op een plek hield waar dat niet zo handig was  :eusa_shhh: Liep gelukkig goed af (geluk is met de dommen ;D )

Daarna kon alles terug in elkaar gezet worden, dus ook de beschermkap:

Chris zet 'm wel eventjes vast ;D :

Met de remschijf erop, wilde het wiel niet draaien. We snapten er niets van... na wat frustratie bleek dat iemand vergeten was 2 bouten van de beschermkap vast te draaien, waardoor de boel klemde :eusa_whistle:

Het vervangen van het koelvloeistoftankje was zo gebeurd met een 3-mans actie. Helaas is de koelvloeistofsensor gesneuveld tijdens verwijderen van het tankje (my bad), dus nu verschijnt deze melding continu:

Af en toe even kijken of er nog genoeg in zit dus en maandag even een nieuwe sensor halen. Het viel wel op dat de aanwezige koelvloeistof een vreemd bruin goedje was, dus als blijkt dat nu alles weer helemaal lekdicht is (lijkt het wel op, niveau stond na 45 minuten stevig doorrijden nog precies hetzelfde) dan misschien het systeem maar eens spoelen :)

Als ik later groot ben wil ik trouwens ook zo'n kar:

Vraag: wat voor olie moet er in de haakse overbrenging en het differentieel achter? De haakse overbrenging zweet en het differentieel achter ook maar in mindere mate. Omdat de trilling nog niet weg is, wil ik de gok nemen de aandrijfassen te vervangen en dan loopt er wat olie uit het differentieel. Als ik dat bijvul, dan ook maar meteen de haakse overbrenging. Weinig zin om die binnenkort ook nog eens te gaan vervangen.

Heb er wel een tijdje over getwijfeld of ik nog eens 700 euro aan aandrijfassen uit wil geven. Sbv heeft wel een beetje gelijk: het grote onderhoud aan mijn auto is nu grotendeels gebeurd, bij een andere auto is het ook maar weer afwachten wat je tegenkomt...

Chris en Sander bedankt, was weer gezellig! :D

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Thijs T5

Toch een hele nette kilometerstand hoor ;D,

Is dit pas je eerste Haakse overbrening? Ben best onder de indruk dat dat ding bij jou al een dikke drie ton eronder zit!
Dat zweten is vaak geen goed voorteken , ben benieuwd hoeveel olie je kunt bijvullen, Welke olie er bij zou moeten weet ik niet.
En jah ik denk ook dat als je dit probleem verholpen hebt je weer een hele tijd verder kunt, al weet je het natuurlijk nooit zeker. :eusa_wall:

Je hebt iig wel de ideale sleutelplek!
Fijne avond nog!
Gr Thijs

elianmars

Vandaag wiellager achter vervangen met Chris en Ronald.

Ah, vandaar dat je je telefoon niet opnam. Je had het veel te druk........ Richard en ik hadden ff een hulplijn nodig, maar die was onbereikbaar  ;D

Mooi dat de klus gelukt is, jammer dat het de trillingen niet heeft opgeheven  :-\

Taranis

Citaat van: BenC70ES op 27-11-2010 19:27:27
Citaat van: Taranis op 27-11-2010 18:05:11

Nee :eusa_wall: >:(

Balen...

Best wel, maar de eerste paar weken was ik eigenlijk van plan er niets aan te doen. Eerst even huis...

Misha

Citaat van: Taranis op 27-11-2010 18:41:08
Sbv heeft wel een beetje gelijk: het grote onderhoud aan mijn auto is nu grotendeels gebeurd, bij een andere auto is het ook maar weer afwachten wat je tegenkomt...
Precies, zo is het maar net.
Zo'n achterbank gaat niet zo snel stuk.

Lekker gewerkt zo te zien !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Citaat van: Thijs T5 op 27-11-2010 19:49:31
Toch een hele nette kilometerstand hoor ;D,

Is dit pas je eerste Haakse overbrening? Ben best onder de indruk dat dat ding bij jou al een dikke drie ton eronder zit!
Dat zweten is vaak geen goed voorteken , ben benieuwd hoeveel olie je kunt bijvullen, Welke olie er bij zou moeten weet ik niet.
En jah ik denk ook dat als je dit probleem verholpen hebt je weer een hele tijd verder kunt, al weet je het natuurlijk nooit zeker. :eusa_wall:

Je hebt iig wel de ideale sleutelplek!
Fijne avond nog!
Gr Thijs

Iedereen is verbaasd als ze de kilometerstand op dat ding zien ;D

Het is inderdaad de eerste haakse overbrenging nog, die van nieuw af aan al vaak genoeg mishandeld is met donuts en achtjes. Toch heeft ie 't tot nu toe altijd uitgehouden. Benieuwd of ie de 4 ton haalt :eusa_pray:

Die sleutelplek is inderdaad ideaal, al moesten we vandaag even opschieten omdat Sbv om 16.30 de vloer wil poetsen ;D

Citaat van: elianmars op 27-11-2010 19:49:41

Ah, vandaar dat je je telefoon niet opnam. Je had het veel te druk........ Richard en ik hadden ff een hulplijn nodig, maar die was onbereikbaar  ;D

Mooi dat de klus gelukt is, jammer dat het de trillingen niet heeft opgeheven  :-\

Sander had het inderdaad veel te druk ;D
Volgens de dealer is het 1,4 uur werk, maar we waren het er wel over eens dat ook zij hier langer over zouden doen ;)

Citaat van: Misha op 27-11-2010 19:54:21
Precies, zo is het maar net.
Zo'n achterbank gaat niet zo snel stuk.

Lekker gewerkt zo te zien !

Deze achterbank is niet verwarmd  :-\ (in de V70 wel ;D )

Sbv

Ah, vandaar dat je je telefoon niet opnam. Je had het veel te druk........ Richard en ik hadden ff een hulplijn nodig, maar die was onbereikbaar  ;D

Mooi dat de klus gelukt is, jammer dat het de trillingen niet heeft opgeheven  :-\
Mijn handen waren wat vies en als het echt belangrijk was belt men wel vaker denk ik dan. Had ook geen sms of iets gezien, wel voicemail, maar ja....

@Ronald, volgens mij is het automaatbak olie die in het diff gaat, zal nog even in Vadis kijken vanavond/morgen

elianmars

Citaat van: Sbv op 27-11-2010 20:48:41

Mijn handen waren wat vies en als het echt belangrijk was belt men wel vaker denk ik dan. Had ook geen sms of iets gezien, wel voicemail, maar ja....

Ah joh, geeft niks. Ik neem ook nooit op als jij belt  :eusa_snooty:

;D  Het is uiteindelijk toch gelukt bij ons. Daar gaat het om.

Taranis

Citaat van: Sbv op 27-11-2010 20:48:41
@Ronald, volgens mij is het automaatbak olie die in het diff gaat, zal nog even in Vadis kijken vanavond/morgen

Zou op zich ook wel logisch zijn dat daar gewoon bakolie in gaat :eusa_think:

Tnx alvast :D