Wielbouten muurvast Help

Gestart door The Demon, 10-05-2009 16:15:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t5karel

Citaat van: The Demon op 10-05-2009 23:45:17
Ik hou niet van spinazie
Doe mij maar een  lekkere biefstuk
:eusa_clap:  ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

V70 classic

#31
Met een pijp van 2.5 meter breekt zo een l*llig boutje toch af  :eusa_shifty: .
Ik heb bijna 15 jaar in de vrachtauto's e.d. gezeten en daar had je ook van die idioten tussen.
Hier praat je over een wielbout van niks.
Ik heb maar 1 maal meegemaakt dat ik ze moest afsnijden.

eerst goed kruip olie en dan laten schrikken dan komt hij wel los.
En met schrikken dus echt met een zware hamer meppen en niet aaien.

In het uiterste geval moet je overwegen om de bouten af te breken.
Vervolgens kun je ze meestal los draaien  of wel uitboren.
Meestal zit de kop vast gerot in de velg dus het draad stuk zit zelden vast.
maar dat laatste is echt het doem senario.
ik heb net even gespiekt maar warmstoken behoort hier niet tot de mogenlijkheden.

En niet vergeten voorvast draaien wat koperpasta  of motorolie op de wielbout  ;)En niet te vast  :evil: .
Ik draai ze met de org wielsleutel zoals die gebruikt dient te worden zo vast mogenlijk.
Dan kun je ze met erop springen altijd loskrijgen , en dit dan met de org wiel sleutel.
Na een kilometer of 25 natrekken lees weer zoals de sleutel bedoeld is vast draaien.
Dus niet op staan slaan of wat dan ook even erop leunen is genoeg.
Want als je ze met een grotere kruissleutel vast zet moet de kruissleutel ook weer mee om ze evt onderweg weer los te krijgen.  :eusa_doh:

Een momentsleutel natuurlijk beter maar die heb ik niet en ik ga er ook geen lenen  ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

De kruissleutel ligt bij mij altijd achterin de auto, hoor.

Vastzetten doe ik er ook mee. Gewoon zo vast mogelijk met de hand en klaar.

Er is nog nooit een wiel los gekomen.
Ja, ok, alleen de wielen die ik ben vergeten vast te draaien, dan ;D 

Lampje

Is het misschien een idee om ze te laten schrikken met hitte?

Het zou namelijk kunnen dat de vorige eigenaar slechte ervaringen had met loslopende bouten en ze even met locktite vastgezet heeft (rood  :eusa_think:).

V70 classic

Citaat van: Lampje op 11-05-2009 12:18:25
Is het misschien een idee om ze te laten schrikken met hitte?

Het zou namelijk kunnen dat de vorige eigenaar slechte ervaringen had met loslopende bouten en ze even met locktite vastgezet heeft (rood  :eusa_think:).

Dit zou goed werken als je bij de naaf kunt waarin de draad stukken zitten.
De loctite lost indeed op bij ong 150 graden maar hoe krijg je dit op de plaats waar je het wilt hebben.
Ik dat de velgen in protest gaan  :eusa_think:  als je een brander op de kop van de bout zet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

The Demon

Ze zijn los hoor  :laugh:

Ben even bij de bandenboer langs geweest en met een grote luchttol kreeg hij ze los.
Zaten echt vast en geen koperpasta ertussen >:(.

Bedankt voor de reacties :eusa_clap:

thuur

Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Gewoon de boutjes goed schoonhouden, dan draai je ze er ook uit op een regenachtige dag met panne.


Gr 8)

johan283

Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Gr 8)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

thuur

Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)

Oele

na 3 pagina's zut, toch nog een tip voor de volgende die hier last van heeft.

In het vervolg als je ze echt niet los krijgt een gasbrander op de kop van de bout met een smalle hete vlam en je hebt de helft van je kracht nodig om 'm los te maken...

zorg er wel voor dat je niet je velg beschadigd.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Snellebaksteen

Sterker nog: Welke zal eerder loskomen denk je?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:49:46
Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)
Mis ik iets Thuur?

Volgens mij zal het geen verschil maken.
:eusa_think:

Ik denk dat mooi centreren en netjes, vooral stapsgewijs, aandraaien heel belangrijk is,
Rationeel gezien is de kopervet imho niet noodzakelijk.

Goed schoonmaken van de bouten voor montage wel.

V70 classic

Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:49:46
Citaat van: johan283 op 11-05-2009 22:39:30
Citaat van: thuur op 11-05-2009 22:34:33
Als je velgen 'op moment' monteert, gebruik dan geen kopervet. Je mag zelf raden waarom niet ;)

Huh waarom dan? Maakt toch niks uit?

Pak 2 bouten, eentje vet je in de ander niet. Pak je momentsleutel en ga draaien. Welke bout draai je verder aan denk je?


Gr ;)

Juist daarom is hoek verdraaiing beter als een momentsleutel.
Je weet zeker dat ze vast staan.
Even overdreven als je bout slecht draait zou het kunnen dat de momentsleutel zegt hij staat vast.
Echter het wiel blijkt nog los te zitten.
Daarom moet de schroefdraad inderdaad schoon zijn.
Verder hebben die bouten niet voor niets fijne draad en een conische kop,dit zou de bout moeten borgen.
Ik heb al talloze wielen gewisseld bij personenauto's en vrachtwagens en er is er bij mij nog nooit  1 losgekomen.
En ik smeerde die troep overal aan.
En voor die lock moeren (bij naaf centerering) spoot ik altijd (kruip)olie tussen moer en ring.
Ook bij het conische gedeelte bij de roffels is een beetje olie niet slecht.
Het voorkomt dat deze gaat vreten in de velg (vooral bij lichtmetaal.
Je merkt dit aan het klappen (kraken) van de wielsleutel bij vast draaien.

Kijk als dat wiel regelmatig los gaat ( 1 keer per jaar is ook regelmaat) is het niet echt nodig.
Maar ik ben een beetje ouderwets in deze ,ik zeg pappen en nat houden  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

The Demon

Ik doe altijd een beetje kopervet tussen de (alu)velgen en de remschijf dan "koeken" ze tenminste niet zo snel vast en dat geldt ook voor de bouten een beetje kopervet erop en zitten niet na een half jaar vastgerot en loslopen doen ze ook niet als je ze tenminste met het juiste moment vastzet (110 Nm volgens de Handleiding van Volvo).

langeman

ik had mijn volvoslotbouten zo vast zitten dat de borg was doorgedraaid ... met de poging ze los te draaien ..

we hebben ze er af moeten tikken met een beitel ....
achter hebben we de bout moeten smelten ...( met een brander jah ...) boortje ging niet door het metaal heen ...beitel sloegen we stuk ...
triest te zien dat ze je velgen die je jaren heb lopen poetsen in een dag verknallen ...

maar ze zijn eraf ...velgen worden weer gestraald en gespoten .....tis niet anders ...

kheb er wakker van gelegen ...zet ze nu maar vast met een momentsleutel denk ik ...