Wielbouten muurvast Help

Gestart door The Demon, 10-05-2009 16:15:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Demon

Hallo allemaal ik heb me net geregistreerd op dit fantastische forum, en ik heb gelijk een vraag.
Ik wilde de voor en achterwielen van mijn 850 omwisselen i.v.m. slijtage (wil deze zomer nieuwe velgen met banden aanschaffen, en dus geen nieuwe voorbandjes meer kopen).
Helaas ik krijg geen mm beweging in de bouten met mijn slagmoersleutel :eusa_wall: (ik heb een compressortje met een 25 liter tank en ongeveer 6 a 7 bar werkdruk).
Heeft iemand een idee hoe ik de boel los krijg op deze mooie zonnige zondagmiddag of kan ik beter maandag naar een bandenboer/garage gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

The Demon. :evil:

nickk.

dop 19 op je ratel zetten, en een flinke trap erop of even flink verlengen met een pijp, zodat je moment wat groter wordt, draai je de bouten met gemak los.

hathü

Ik gebruik altijd de ouderwetse kruissleutel, daar kun je flink kracht mee zetten desnoods met hand en voet.

elianmars

Inderdaad kun je het proberen met een kruissleutel.

Anders kun je het proberen met een speciale sleutel. Ik heb er eentje bij de Gamma gekocht.
Da's een lange sleutel met dop 17 en 19 erbij.
De sleutel is nog langer te maken, doordat de buis uitschuifbaar is.
Daardoor heb je een flinke hefboom, waarmee je goed kracht kunt zetten. 

RRRRR_Ramon

Citaat van: nickk. op 10-05-2009 16:23:17
dop 19 op je ratel zetten, en een flinke trap erop of even flink verlengen met een pijp, zodat je moment wat groter wordt, draai je de bouten met gemak los.

:eusa_snooty:  :eusa_snooty:

Nooit op je ratel trappen, beter het lange verlengstuk met de haakse aansluiting gebruiken, desnoods met een pijp erop.

Ook de optie van Marcel is ook een goede.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Rijns_t5r

#5
Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-05-2009 16:42:26
Citaat van: nickk. op 10-05-2009 16:23:17
dop 19 op je ratel zetten, en een flinke trap erop of even flink verlengen met een pijp, zodat je moment wat groter wordt, draai je de bouten met gemak los.

:eusa_snooty:  :eusa_snooty:

Nooit op je ratel trappen, beter het lange verlengstuk met de haakse aansluiting gebruiken, desnoods met een pijp erop.

Ook de optie van Marcel is ook een goede.
de optie van marcel is een goede ,alleen als ze echt vast zitten draai je deze dus ook  kapot als een wokkel,heb er al een keer ervaring mee,de optie van ramon is dus nog de beste.
of een grotere compressor met een grotere tank inhoud en 10 bar luchtdruk,als jij je luchttol aanzet is je tank al bijna leeg.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

nickk.

Citaat van: RRRRR_Ramon op 10-05-2009 16:42:26
Citaat van: nickk. op 10-05-2009 16:23:17
dop 19 op je ratel zetten, en een flinke trap erop of even flink verlengen met een pijp, zodat je moment wat groter wordt, draai je de bouten met gemak los.

:eusa_snooty:  :eusa_snooty:

Nooit op je ratel trappen, beter het lange verlengstuk met de haakse aansluiting gebruiken, desnoods met een pijp erop.

Ook de optie van Marcel is ook een goede.

Dan is bij deze Mannesmann echt hufterproof, want dat ding heeft al aardig wat trappen te verduren gehad in 2 jaar tijd.

The Demon

Ik moest plotseling weg maar ga straks nog ff proberen met de kruissleutel, hoewel ik denk dat dat niet gaat lukken.
Als je met een slagmoersleutel met 6 a 7 bar ze niet loskrijgt zal het met een sleutel helemaal niet veel makkelijker gaan.

arjen850

Citaat van: The Demon op 10-05-2009 19:08:05
Ik moest plotseling weg maar ga straks nog ff proberen met de kruissleutel, hoewel ik denk dat dat niet gaat lukken.
Als je met een slagmoersleutel met 6 a 7 bar ze niet loskrijgt zal het met een sleutel helemaal niet veel makkelijker gaan.

6 a 7 bar is echt te weinig om veel vermogen te verwachten van je lucht sleutel..ik zelf heb een werkdruk van 10 bar,en dan nog zitten de moeren nog weleens zo vast dat de luchtsleutel het niet trekt..
wat je kunt doen is een staaf massief yzer gebruiken die vast pakken met een waterpomptang en vervolgens met de punt tegen je wielbout houden,en dan met een zware hamer een donderende klap erop geven..
dat werkt indien goed geslagen altijd..zo maak ik de wielsloten los waar mensen hun dopje van kwijt zijn...
een ratle is niet gemaakt om op te gaan staan, laat staan erop te trapppen..wat ramon zei werkt wel en indien het gereedschap van redelijke kwaliteit is zal de dop 19 het eerder begeven dan het hulpstuk..
op een kruissleutel kun je ook best gaaan staan..

succes gr arjen.. ;)

V70 classic

Even laten schrikken.
Je gaat even op de knieen en roept boe   ;D  ;D .

En nu serieus  :eusa_boohoo:

Als eerste pak je een stuk rond staal.
Die zet je tegen de wielbout.
Vat een grote hamer zo rond de 1.5 kilo.
Een paar doffe klappen  via het rondstaal op de wielbout.
Dan nog eens proberen met een wielsleutel.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

mevita

Waarom zou je ze eigenlijk omwisselen ik meen ergens anders in een topic laatst gelezen te hebben dat je het beste profiel achter moet hebben,

gr mevita

arjen850

Citaat van: mevita op 10-05-2009 20:11:26
Waarom zou je ze eigenlijk omwisselen ik meen ergens anders in een topic laatst gelezen te hebben dat je het beste profiel achter moet hebben,

gr mevita

daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld..heb zelf 9 jaar in de auto banden gezeten en heb mensen altijd het advies gegeven om de beste banden voor op de auto te doen..
ongeveer 70 procent van de remdruk komt op de voorbanden,wat zou een gladde band doen als het regent bij remmen? een band met meer profiel zal dan altijd meer grip hebben..
in veel gevallen gaat het om een voorwiel aandrijver die uiteraard met veel grip altijd zijn vermogen beter kwijt zal raken..
voor de racerij is dat anders met sliks,maar daar hebben we het nu niet over..
de voorband komt eerst in het water en baant als het ware een pad door het water voor de achterband,maw veel water is al weg op het monent dat de achterband het water raakt waar eerst de voorband was..
en tot slot,op welk wiel zou je het liefts aquaplaning hebben? op je gestuurde voorbanden of achter?(jaja ik weet het,liever natuurlijk helemaal niet  ;))

gr arjen :D

Haenzel

Quote:
"de voorband komt eerst in het water en baant als het ware een pad door het water voor de achterband,maw veel water is al weg op het monent dat de achterband het water raakt waar eerst de voorband was.."

Tot je in een bocht komt met veel water en je achterbanden niet meer het spoor volgen van je voorbanden. Dan kan je de auto ineens kwijt zijn....

Quote:
"en tot slot,op welk wiel zou je het liefts aquaplaning hebben? op je gestuurde voorbanden of achter?(jaja ik weet het,liever natuurlijk helemaal niet)"

Op je gestuurde voorbanden:
je merkt eerder dat de omstandigheden slechter worden en je kunt corrigeren door gas te minderen en indien nodig corrigeren met stuurbewegingen. Dat kun je niet in de hierboven geschetste situatie...


arjen850

Citaat van: Haenzel op 10-05-2009 21:14:59
Quote:
"de voorband komt eerst in het water en baant als het ware een pad door het water voor de achterband,maw veel water is al weg op het monent dat de achterband het water raakt waar eerst de voorband was.."

Tot je in een bocht komt met veel water en je achterbanden niet meer het spoor volgen van je voorbanden. Dan kan je de auto ineens kwijt zijn....

Quote:
"en tot slot,op welk wiel zou je het liefts aquaplaning hebben? op je gestuurde voorbanden of achter?(jaja ik weet het,liever natuurlijk helemaal niet)"

Op je gestuurde voorbanden:
je merkt eerder dat de omstandigheden slechter worden en je kunt corrigeren door gas te minderen en indien nodig corrigeren met stuurbewegingen. Dat kun je niet in de hierboven geschetste situatie...


uitgaande van snelweg waar aquaplaning toch het meest voorkomt,zijn daar veel bochten die je met 120 neemt waarbij je achterbanden dan volledig uit het spoor van je voorbanden komen?

aquaplaning en dan corrigeren met je voorbanden? ik zou adviseren om niet te sturen en je gas langzaam los te laten..je bent het daadwerkelijke contact met de weg kwijt..
de achterkant van de auto zal langer de voorkant volgen als anders om..bij aquaplaning van 1 van de achterwielen kun je dus heel rusitig je gas loslaten totdat het profiel van de band het water weer kan verwerken..
je voorbanden zullen sneller gaan "zoeken"

gr arjen ;)

thuur

Maar het hele eieren eten is nathuurlijk dat onderstuur veel gemakkelijker te corrigeren is dan overstuur.


Gr ;D