Classic V70 diesel

Gestart door Cesar, 16-05-2009 00:15:59

Vorige topic - Volgende topic

Cesar

Zo, ik heb de auto inmiddels in mijn bezit. Eerst de binnenkant maar eens schoon en ondertussen 'de schade' opnemen  :eusa_think:

Ik kon tijdens de proefrit het stuur niet verstellen. Handel zat vastgeplakt met een kitachtig iets  ::). Toen ik die los trok deed hij natuurlijk niks meer. Even wat freubelen met de stuurbehuizing en inderdaad, handeltje grijpt niet meer zo geweldig in de mechanische delen... er zitten zichtbaar lijmresten op dus die is al eens provisorisch 'hersteld'. Die kan op het boodschappenlijstje.

Dan de hele knoppentoestand. Het viel me al op dat de knoppen allemaal wat plakkerig aanvoelden, een schoonmaak actie hielp niet echt. De knoppen zijn niet alleen vies (zie raambediening), de blanke laklaag die er op zit laat los (beter te zien op de airco on/off knoppen) :eusa_think: Ook die gaan dus op de boodschappenlijst.

De problemen met het opbergvakje van de middenconsole zijn hier ook vast niet nieuw:

Deze is ook vast wel bekend, behalve kapot ook nog eens leeg: boodschappenlijstje +2

Dan nog dit loshangend flapje, rechts dus kapot en links geheel ontbrekend.

Dan nog last but not least, de afstandsbedieningen  ::). Iemand hier nog goede suggesties voor? Ik zag de advertentie op marktplaats, twee lege doosjes voor 50 euro. 

elianmars

Stuurverstelling is volgens mij niet zo makkelijk te verhelpen. Daar is al eens iets over geschreven op het forum.

Ik heb wel een complete stuurkolom liggen, inclusief de verstelling. Ik zal er eens naar kijken hoe dat zit en of er relatief makkelijk iets te vervangen is.

Verder zal ik kijken voor je wat ik nog aan knoppenspul voor je heb liggen. Roostertje aan de achterkant heb ik helaas niet meer voor je. Dat is al richting Oostenrijk gegaan  :eusa_shifty:

Bij mijn wagen is de armsteun ook te hard naar achteren gedaan (door 1 van de vorige eigenaars). Het stukje zit er nog wel tussen en is "gerepareerd" d.m.v. een stalen stripje er overheen.

Misha

Doosjes voor de AB  kun je ook via Ebay bestellen (zoeken op Key Fob Volvo).
Kosten minder, kwaliteit en pasvorm zijn uitstekend. Beetje speurwerk moet je rond de 40 dollar uit kunnen komen.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Cesar

Citaat van: elianmars op 02-06-2009 09:37:27
Stuurverstelling is volgens mij niet zo makkelijk te verhelpen. Daar is al eens iets over geschreven op het forum.

Ik heb het topic inmiddels gelezen... hele stuurkolom uitbouwen  :eusa_wall: de vergrendeling werkt mechanisch nog prima, dus inmiddels heb ik hem met een waterpomptang  :eusa_shhh: in een andere stand gezet. Het handeltje is verbrokkelt (zoals wel meer plastic in de auto  :eusa_whistle:), ik kreeg hem er (omdat ie al kapot is) wel af maar vroeg me al af hoe je een nieuwe er weer op moest krijgen zonder het hele dashboard uit te bouwen. Er is weinig tot geen ruimte om hem er op te schuiven... proberen ga ik het toch  ;D

Vandaag een carkit ingebouwd, Nokia CK-7W. Werkt zowel met als zonder Bluetooth. Zonder Bluetooth gaat het signaal via de dakantenne, werkt inmiddels prima  8)

Ik zal vanavond eens op ebay struinen voor de ab doosjes  :)

Cesar

Zo, we zijn weer wat verder  8)

Vorige week een bezoekje gebracht aan Hunter Parts in Gorredijk. Hij heeft een aardig voorraadje onderdelen liggen  :o. Ik heb nog niet alles kunnen vinden, maar het volgende ging mee en is inmiddels vervangen:

- bovenkant dashboard vervangen (niet geplanned, maar de mijne was beschadigt en deze erg netjes)
- interieurverlichting RA portier (knopje werkte niet meer, plastic afgebroken)
- alarmlichtschakelaar vervangen (zat los, plastic houder van de clips afgebroken)
- dimmer interieurverlichting vervangen (zat los, plastic houder van de clips afgebroken  ::))
- schakelaar voor bediening van de spiegels (blanke laklaag liet los)
- gedeelte van de middenconsole dat om de pook zit (was flink beschadigt)

Ook nog een handel meegenomen voor de stuurverstelling, helaas de verkeerde...  :eusa_wall:

Ook op audiogebied wat aanwinsten gedaan. De geluidskwaliteit van mijn SC-805 plus (12 jaar oude) speakers viel erg tegen. Met de treble helemaal omhoog gaat het nog net. Op marktplaats voor een prikkie een 4x50 watt versterker gekocht. Vandaag even netjes onder de bijrijdersstoel geplaatst en dat werkt prima. De speakers, zeker in de voordeur blijven wat dof klinken dus die wil ik nog wel eens vervangen, of zouden dashboard speakers helpen, die heb ik niet? Net zomin als de D-stijl speakers.

Ik hoop van de week een spoilertje te scoren bij Estate services. De velgen gaan nog niet zo hard, de kieskeurigheid neemt al af dus ik sta open voor van alles. Al hebben Perfo/Columba de voorkeur.

Vandaag de powerbox opgespoord, het gaat om deze. Specs voor V70 2.5TDI geven aan 168pk en 345Nm. Nou moet ik zeggen dat het allemaal prima werkt, maar niet meer voor lang... afspraak bij Fasttech staat geplanned voor 27 juni  ;D ;D ;D

viking_in_shorts

Weet niet of je je AB al geregeld hebt, maar hier is een schaal te koop voor ong. € 20.
http://www.blocket.se/goteborg/Fjarrkontroll_Volvo_21675172.htm?ca=15&w=1

Cesar

Bedankt voor de tip, ik heb nog geen nieuwe besteld... maar ga dat zeker nog doen.

Het is alweer een tijdje geleden en ik heb weer wat vorderingen gemaakt, natuurlijk ook de eerste 'tegenslagen'.

De SC-805 die ik op de kop had getikt is inmiddels opgevolgd door een SC-900. Werken allebei perfect, maar nu in ieder geval de mogelijkheid eigen smaak CD af te spelen, eentje voor de vriendin of eentje voor de kids  ;D Ik heb daarnaast bij Estate Services dashboard en D-stijl speakers gescoord. Het verschil is opvallend, vond ik de voorste speakers in eerste instantie dof (treble op maximaal) nu heb ik alles in de standaard stand staan en is het geluid perfect. Er hadden ook speakers gezeten want ik vond een mix van wel en niet aanwezige connectors (afgeknipt). Het lijkt dus alsof er ooit 8 speakers in hebben gezeten.

De velgen zijn inmiddels ook vervangen, de Antlia's hebben een nieuwe eigenaar gevonden en ik ben de gelukkige bezitter van een setje Perfo's. Met heel weinig schade. Ik had me voorgenomen voor en na fotos te nemen tijdens het monteren, maar dat bleef bij alleen 'voor'  ::) wegens invallende duisternis... na foto volgt dus nog.

Voor:

Twee weken geleden een bezoekje gebracht aan Marco en Dennis. De powerbox is verwijdert en vervangen door Fasttech tuning. Proefrijden bracht gelijk een probleempje met de timing van de brandstofpomp aan het licht (motormanagement lampje met storing voor inspuiting). De pomp bleek na check bij de garage inderdaad niet binnen de toleranties te staan, dat is verholpen en probleem opgelost! De auto pakt lekker op en is voor mijn gevoel erg snel \o/

Helaas bleek er ook nogal wat olie aan de distributiezijde van het blok te zitten (inclusief de motorsteun). Een bekend probleempje op dit forum. Distributie zit er nog maar kort onder (vorige eigenaar), dus de boel kan voor de tweede keer los. Inmiddels een afspraak staan bij de forumexpert.

Ik heb de auto inmiddels een week of zes en in die tijd de automaat al 2x in de noodloop gehad. Dankzij het forum de 'pook-rag methode' toegepast en dat verhelpt het probleem tijdelijk. Die nemen we dus ook maar gelijk mee.

Van de week de achterkant maar eens onder handen nemen. Ik heb inmiddels een spoiler (Estate Services), die al een poosje op montage wacht en verder ben ik niet zo weg van de type aanduiding en die rare plastic strip onder het raam.

Wordt vervolgd!

darius

Die rare plastic strip (waar ook metaal inzit) komt niet altijd even makkelijk en compleet uit je klep. Hou er rekening mee dat als ie half in je klep (lees kit) blijft hangen het niet fraaier wordt.  :eusa_wall:
No show, only go.

Taranis

Citaat van: darius op 13-07-2009 06:08:23
Hou er rekening mee dat als ie half in je klep (lees kit) blijft hangen het niet fraaier wordt.  :eusa_wall:

Om die reden laat ik 'm dus maar zitten.

Staat de auto niet hoog op z'n pootjes met de Perfo's of valt het mee?

Cesar

Foto's zeggen het meest, maar ben er nog niet aan toe gekomen om de auto mee te nemen voor een shoot. Ik vind dat ie voor wel iets zou mogen zakken. Verder geen enkele ervaring mee dus denk niet dat ik dat ga doen. Achter vind ik het wel mee vallen.

Die standenschakelaar is vet irritant zeg  >:( ik rijdt nu bijna continu in de noodloop stand  :eusa_wall:. Nog een weekje volhouden en dan lever ik hem in voor reparatie (olielekkage+standenschakelaar+motorsteun distributiekant).

Daarna hoop ik een tijdje te kunnen genieten zonder extra kosten  :eusa_pray:  ;D

Cesar

Inmiddels is de olielekkage verholpen, de standenschakelaar vernieuwd en de motorsteun vervangen. Helaas blijft het geboink bij het schakelen, alleen de baksteun is volgens mij nog niet vervangen, dus die is de volgende keer aan de beurt. Net als de keerring aan de bakzijde, die inmiddels (na 369500km  ;)) wat zweet.

Ik heb van die 369.500 kilometers nu iets meer dan een procent ;D voor mijn rekening genomen en er blijven nog wat wensen ter verbetering. Af en toe schiet de bak in de noodloop, dus ook na het vervangen van de standenschakelaar. Foutcodes uitlezen levert 'unknown dtc' op. Ligt misschien aan de oude versie van de software, de dealer zijn apparaatje gaf wel een code... maar de beste man was zo snel met wissen dat ik hem niet weet  :eusa_wall:. Volgens hem ligt het aan de pomptiming  :eusa_eh:. Die staat niet helemaal lekker na het loshalen van de distributie ivm vervangen keerring en oliepomppakking. Daardoor roet 'ie nogal, loopt bij stevige belasting beroerd en krijg ik af en toe dus foutcodes. Afspraak voor het dynamisch afstellen moet ik nog even maken, we zullen zien of de bak dan niet meer in de noodloop schiet.

Ik moet ook nog wel even wennen aan het schakelgedrag van de automaat. Ik was een 140pk common rail VAG diesel met 6traps DSG gewend. De combinatie van de koppelkromme van die motor en het soepele schakelen van die bak is echt een wereld van verschil met de Volvo (en een generatie nieuwer  :eusa_whistle:). Bij bepaalde toerentallen gaat het schakelen van 3 naar 4 naar lock-up wel heel rap na elkaar. Is dit herkenbaar gedrag? Als ik volgas geef gebruikt 'ie netjes alle versnellingen maximaal, bij wat minder toeren is dat dus anders.

Het verbruik vind ik voor een automaat nog redelijk, 3900km en 305 liter diesel... 1 op 12,8 of 7,8 liter per 100km voor de liefhebbers. Kan vast nog een stuk zuiniger met een iets mindere enthousiaste rechtervoet  :angel:

De behuizing van de afstandsbediening is inmiddels vervangen met hulp van een forumlid. De strip(s) heb ik van de achterklep verwijdert. Ging eigenlijk erg makkelijk. Er 'uitdraaien' werkte bij mij goed, na 12 jaar viel me de meuk die erin zat ook nog wel mee. Ook de merk- en typeaanduiding verwijdert. Makkie, maar als je heel goed kijkt zie je in de lak nog wel staan om wat voor auto het gaat... ook na enig poetswerk. Als laatste nog even de forumstikker geplakt  :eusa_dance:. Hier het resultaat:

Verder bevalt de auto op de kleine ongemakjes na super, vandaag even Harlingen op en neer en dat is beslist geen straf!

elianmars

Mooi kontje, hoor!

Wat betreft het gebonk, zijn de onderste twee motorsteunen ook al vervangen?

Ik heb nu alle vijf steunen vervangen en dat is heel goed te merken!

MICHEL306

1 op 12? mwah wel een heel zware voet.....maar mooi roffeltje...proficiat!!! en welkom bij de roet club.

gr  M

Cesar

Citaat van: elianmars op 12-09-2009 11:53:33
Mooi kontje, hoor!

Thanks  8)

Die aan het schutbord is vervangen, aan de voorkant is vervangen en die bij de distributie is vervangen. Bij de bak zit er eentje die nog moet, waar zit dan de vijfde? (Ik moet VADIS nog installeren maar heb alleen Vista bakken en die combi heb ik nog niet werkend  :eusa_wall:).

Citaat van: MICHEL306 op 12-09-2009 20:32:40
1 op 12? mwah wel een heel zware voet.....maar mooi roffeltje...proficiat!!! en welkom bij de roet club.

gr  M

Thanks!

1 op 12,8 afronden mag maar dan 1 op 13  ;D ik zal eens mijn best doen maar die koppelomvormer helpt niet echt vrees ik...

elianmars

Citaat van: Cesar op 12-09-2009 21:22:05
Citaat van: elianmars op 12-09-2009 11:53:33
Mooi kontje, hoor!

Thanks  8)

Die aan het schutbord is vervangen, aan de voorkant is vervangen en die bij de distributie is vervangen. Bij de bak zit er eentje die nog moet, waar zit dan de vijfde? (Ik moet VADIS nog installeren maar heb alleen Vista bakken en die combi heb ik nog niet werkend  :eusa_wall:).

Ik heb Vadis gewoon draaien onder Vista op twee laptops  :eusa_think:

De vijfde zit onderin, zo'n beetje ter plaatse van de bovenste motorsteun.

Welke versta je onder de steun aan de voorkant? Da's een grote zwarte bol. Een soorgelijke zit ook aan de achterkant onderin.