Zwarte Volvo V70 1998 en Volvo 240

Gestart door rogerV701998, 31-05-2009 13:21:58

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: sappie op 10-06-2009 14:59:39
aha. aangezien de mijne ook nog steeds niet schakeld zoals ik het zou willen...misschien het overwegen waard om de TPS te vervangen...

lees eerst goed de tekst van Thuur.

sappie

Citaat van: Ludo op 10-06-2009 19:19:10
Citaat van: sappie op 10-06-2009 14:59:39
aha. aangezien de mijne ook nog steeds niet schakeld zoals ik het zou willen...misschien het overwegen waard om de TPS te vervangen...

lees eerst goed de tekst van Thuur.

???

waar heb ik overheen gelezen?

Ludo

deze zin:

Citaat van: thuur op 10-06-2009 13:01:04
Alle motoren met een mechanische gasklep hebben een TPS.

volgens mij heb je een electronische gasklep.
?

Citaat van: sappie op 05-06-2009 16:11:22
de auto is een S70, 2.4 automaat uit 2000.

sappie

Citaat van: Ludo op 10-06-2009 19:31:31
deze zin:

?

aha, dan heb ik er niet overheen gelezen maar is dit simpel aan mijn gebrekkige technische kennis te wijten  ;D

weer wat geleerd  :)

rogerV701998

Vanochtend starte ik de auto (in de garage gestald dus droog). Auto sloeg meteen aan en liep normaal. Ik zette de bak in R en het toerental schoot direct heen en weer tussen 3000 en 500 toeren. Ik zette de auto weer in P en gaf gas. Na gas loslaten daalde het toerental mooi naar 900 - 1000 toeren. Ok, :eusa_eh: dacht ik en reed weg.

Na ± 500 meter ging het lambda (groen oranje) lampje branden. De motor liep verder normaal. Ik naar de dealer omdat duidelijk de OBD II moest worden uitgelezen om dat lampje weer uit te krijgen.

(sorry, phone pic)

Tijdens het wachten op de monteur trok ik de kap open en inspecteerde de boel. Ik zag dat de luchtinlaatsensor niet volledig aansloot op het luchtfilterhuis. Ik heb deze toen los gehaald en goed bevestigd. 

Vervolgens werd de OBD II uitgelezen. Deze gaf een storing aan op de luchtinlaatsensor en op de positie van de gasklep. Bij gas los moet deze aangeven dat de klep dicht is maar hij gaf aan deels open. De monteur heeft toen opnieuw de gasklep (voor de tweede keer in 2 maanden) gereinigd en de stekker van de TPS schoongemaakt. Toen gaf de computer aan dat de klep dicht stond.

Daarnaast waren er nog 3 storingen op de bak: Storing snelheidssignaal en 2 onbekende storingen (stond op het display)

Vervolgens alle storingen verwijderd.

Vandaag weer 200 km gereden zonder verdere problemen. Morgen moet ik weer een flink stuk rijden, eens kijken wat we dan meemaken. :eusa_think:

Gr. roger

Freakybaby

deze zin:

?

Op de onderste foto in de bovenstaande post zie ik een gaskabel, volgens mij duidt dat op een mechanisch gasklep en DUS een TPS?

Hopelijk is je storing zo verholpen en blijft het zo.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

VELTMAN

Beste Goger V70,

bij welke sloper was dat waar die witte V70 stond

rogerV701998

Citaat van: Freakybaby op 12-06-2009 13:08:06
deze zin:

?

Op de onderste foto in de bovenstaande post zie ik een gaskabel, volgens mij duidt dat op een mechanisch gasklep en DUS een TPS?

Hopelijk is je storing zo verholpen en blijft het zo.

Ik hoop het ook :eusa_pray: Vandaag weer flink wat (lange en korte) ritten gemaakt en hij doet het weer als nieuw :eusa_dance: ;D

Gr. roger

rogerV701998

Citaat van: VELTMAN op 12-06-2009 13:54:44
Beste Goger V70,

bij welke sloper was dat waar die witte V70 stond

Bij: http://www.marans.nl/

Gr. roger

Ludo

goed gezien Freek.  :eusa_clap:

alleen is die foto van Roger zijn auto, niet die van sappie, die ook de TPS wil vervangen.   ;)

sappie

Citaat van: Ludo op 12-06-2009 19:04:08

goed gezien Freek.  :eusa_cla

alleen is die foto van Roger zijn auto, niet die van sappie, die ook de TPS wil vervangen.   ;)

klopt, maar das dus niet nodig bij mij heb ik net geleerd  ;D

toppertje

je hebt een knappe auto. :eusa_clap:
maar waar ik mij wel over verbaas is,dat je met zon lage
km stand al zoveel serieuze problemen bent tegengekomen.
problemen die bij volvo normaliter pas bij hogere km standen voorkomen.
een lage stand is dus niet altijd zaligmakend begrijp ik. :eusa_think:

rogerV701998

Citaat van: toppertje op 12-06-2009 23:05:18

Dank. Klopt, ik had daar eerst ook niet direct een verklaring voor. Wat mij wel verbaasde waren de motorsteunen. De steun aan de distributiezijde was echt kapot.

De dempers heb ik vervangen i.v.m. het comfort. Verschillende anderen, waaronder een monteur van de Volvo dealer vonden het niet noodzakelijk deze nu te vervangen. Ik heb het toch gedaan i.v.m. het eerder genoemde comfort.

Volgens mij waren veel vervangen onderdelen nog origineel af fabriek (bougies, verdeelkap, rotor, thermostaat, achterbanden, remblokken etc....) Ze functioneerden nog maar ik wil het geheel in orde en betrouwbaar hebben, vandaar ook relais 103 preventief vervangen.

133.000 km is dan niet zoveel maar 11 jaar is toch best oud.

Volgens ons heeft deze auto een flinke tijd stil gestaan. In het begin was het verbruik fors hoger, reed de auto niet soepel en het interieur rook muf.   

Dat is samenvattend de conclusie. Na alle werkzaamheden is de auto nu in puike conditie en dat merk je ook met het rijden. 

Ik zie het als het in goede originele (stage 0 noemen ze dat hier geloof ik) conditie van de auto krijgen om er nog jaren van te genieten.

En ja, ik ben een zeur en een pietje precies wat auto's betreft. Ik heb ongetwijfeld onderdelen vervangen waarvan anderen terecht zeggen dat het nu nog niet nodig is.

Gr. roger

thuur

Citaat van: toppertje op 12-06-2009 23:05:18

Zeker schrik je als verse roffelbezitter van een lampje en bijbehorend vreemd toerental.

De stekker op de TPS was al voorzien van een overdaad aan vet, dus er was al eens aan gewerkt. Blijkbaar was een zeer grondige reiniging van de stekker (zoals gedaan door de dealer) hoognodig.

Kortom, je weet nooit wat een vorige eigenaar heeft meegemaakt, gedaan of laten doen. Ongeacht de km-stand. Met een hoge km-stand zul je veel meer van dit soort dingen tegenkomen dus een lage km.stand blijft toch voordelen hebben.

Gr ;)

rogerV701998

Op mijn werkkamer staat een vitrinekast met daarin schaalmodellen van de auto's die ik in het verleden gehad heb. Ik vind het leuk om die dingen te verzamelen. Toen ik de Volvo kocht wilde ik daar ook het bijbehorende schaalmodel van hebben. Dankzij een tip van een forumlid kwam ik bij een leverancier terecht die een ongelooflijk grote collectie (tweedehands) Volvo schaalmodellen heeft. Hij had nog een zwarte V70 Classic op voorraad :eusa_dance:

Inclusief koplampwissers, precies zoals het origineel (op de velgen na)

Ach ja, ik zal wel nooit volwassen worden ;D

Gr. roger