Zwarte Volvo V70 1998 en Volvo 240

Gestart door rogerV701998, 31-05-2009 13:21:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

rogerV701998

Het afgelopen half jaar is er veel gewerkt aan onze V70. Tijd dus om ook maar eens een blog aan te maken.

In november 2008 kochten wij onze eerste Volvo. Tot die tijd was dit ons wagenpark:





De Peugeot was een CTI 1.9 uit 1992, een originele Nederlandse auto met 120.000 km op de klok. De Citroën is een lease auto die tot 1 januari 2009 zakelijk en prive gebruikt werd. Vanaf 1 januari dit jaar gebruik ik de Citroën alleen nog zakelijk.

Ik wilde van de bijtelling af en we zochten dus een grote auto i.p.v. de Peugeot. De keuze voor de Volvo 850/V70 was snel gemaakt omdat dit een model was dat we altijd al mooi vonden. Een degelijke auto en een tijdloos ontwerp.

Ik zocht een V70 automaat met weinig kilometers op de klok. Uiteindelijk kwam ik deze tegen (foto verkoper).



Een V70 2.5 10V AT uit 1998 met ± 133.000 km. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland. De verkoper heeft (op verzoek) de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Nieuwe distributie
Remblokken achter
Bovenste motorsteun
Airco vernieuwd
Nieuwe originele mattenset
Dakspoiler geplaatst
Een Pioneer navigatie ingebouwd
2 nieuwe voorbanden (Michelin Energy Saver)

Ik heb achter dezelfde nieuwe banden als voor gezet. De banden achter hadden voldoende profiel maar waren even oud als de auto. Voor de meegeleverde stalen velgen heb ik Vredestein Snowtrac winterbanden gekocht.

Om zekerheid te krijgen over de juistheid van de kilometerstand heb ik de dealer de OBDII laten uitlezen. Er werd een verschil van 2 km geconstateerd t.o.v. de kilometerteller.

Het rechter achterraam bleek niet open te kunnen en het slot in hetzelfde portier werkte niet. De schakelaar in het bestuurdersportier en het slot rechtsachter zijn vervangen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31840.0.html

Er zaten geen mistlampen in de bumper dus die heb ik ook aangeschaft.



Al snel bleek ik ook lid te zijn van de keerringen club. Zowel de aandrijfas keerring als de krukas keerring waren lek. Doordat ik het een en ander op het 850 forum had gelezen wist ik dat er een verband was met de carterventilatie. Deze is door Thuur vernieuwd.







Vervolgens heb ik beide keerringen laten vervangen.

Er was sprake van wat achterstallig onderhoud. Het volgende (wederom met dank aan Thuur) is vervangen:
Bougies
Verdeelkap en rotor
Thermostaat en spoelen koelsysteem
Motorsteun distributiezijde
Onderste motorsteun
Gasklep en stationair regelaar (zeg ik dit goed?) schoongemaakt



















In de tussentijd heb ik zelf verschillende onderdelen, zoals een zekeringendeksel,  een stuk binnenbekleding  en een leren versnellingshandel vervangen omdat deze kapot waren. De benodigde onderdelen heb ik via het forum kunnen bemachtigen. De bekende piepjes en kraakjes heb ik grotendeels met siliconenspray en vet weg kunnen krijgen. Ook heb ik via het forum een origineel Nederlandstalig instructieboekje kunnen kopen.

Na het een en ander gelezen te hebben over relais 103 heb ik deze preventief vervangen. Ook heb ik een traploos instelbare interval relais t.b.v. de ruitenwissers en de ruitensproeiers van een V70N geplaatst. 2 rode lampjes in de portieren waren gebarsten en zijn vervangen, alsook nieuwe koplampen (de lampjes), de knipperlichten, de remlampen en de verlichting van de make up spiegeltjes.

Vervolgens zijn de schokdempers met bijbehorende onderdelen rondom vervangen door Sachs Super Touring dempers. Tegelijkertijd zijn de remblokken voor en de remvloeistof vervangen (ook weer met dank aan Thuur).





oude vs nieuwe remblokken en dempers





Met nieuwe dempers kan een veerpootbrug natuurlijk niet achter blijven. Deze is gekocht bij de Volvo dealer. Voor het eerst in mijn leven geniet ik van een rotonde.



Technisch is de auto nu (bijna) in orde.

Het stoffen interieur was nog helemaal gaaf maar ik wilde toch leer. Ik heb een tijdje gezocht op internet, prijzen opgevraagd en vergeleken en onlangs geslaagd. Een puntgaaf zwart lederen interieur inclusief bijpassende deurpanelen, middenarmsteun en muntenhouder met schakelaars voor de stoelverwarming (hiervoor lagen alle kabels er al dus het was plug and play :eusa_dance:) Ik was bij een sloper gaan kijken naar een interieur dat hij op voorraad had en zag toevallig bij de ingang een nog complete V70 staan met een mooi interieur, mazzel.

De donor (phone pic):





Nog wat sfeerplaatjes:











Als ik het zo terug zie heb ik flink geïnvesteerd in de auto. Dit heb ik bewust gedaan en niet met de bedoeling de auto met winst te verkopen. Het blijft een relatief oude auto waarvan de handelsprijzen het afgelopen jaar flink gedaald zijn. Ik heb dit gedaan omdat ik lang van deze auto wil genieten.  

Wat nog te doen:
Nieuw gasveerdempers achterklep
Professionele reiniging van de buitenkant
Nieuwe remleidingen voor
Nieuw contactslot
Een uitdeukmeeting bezoeken (2 meerdere ;D kleine deukjes irriteren mij)

Gr. roger

)()()sT

Mooie auto Roger!
Met die km-stand kun je nog wel even vooruit, vooral nu ie weer (bijna?) helemaal in orde is.
Mooi interieurtje trouwens!

Tot gauw eens in de regio  8)

rogerV701998

Citaat van: )()()sT op 31-05-2009 14:34:32
Mooie auto Roger!
Met die km-stand kun je nog wel even vooruit, vooral nu ie weer (bijna?) helemaal in orde is.
Mooi interieurtje trouwens!

Tot gauw eens in de regio  8)

Hallo Joost,

Dank voor je reactie. Ik ben idd zeer tevreden over het nieuwe interieur. Het ziet er goed uit en zit lekker.

Gr. roger

wepster

jemig roge
daar heb je een plaatje aan zeg en die kilometerstand dat noemen ze hier een maagdelijke  :eusa_clap:

veel veilige kilometers gewenst met je mooie roffel

tot spots in het limburgse ;D

rogerV701998

Citaat van: wepster op 31-05-2009 19:54:18
jemig roge
daar heb je een plaatje aan zeg en die kilometerstand dat noemen ze hier een maagdelijke  :eusa_clap:

veel veilige kilometers gewenst met je mooie roffel

tot spots in het limburgse ;D


Hallo Webster,

Dank, ik heb inmiddels zo'n 12.000 km met de auto gereden waarvan de meeste in Limbrug. Ik heb onderweg al vaker enkele forummers gezien.

Gr. roger

wepster

Citaat van: rogerV701998 op 31-05-2009 21:55:45
Citaat van: wepster op 31-05-2009 19:54:18
jemig roge
daar heb je een plaatje aan zeg en die kilometerstand dat noemen ze hier een maagdelijke  :eusa_clap:

veel veilige kilometers gewenst met je mooie roffel

tot spots in het limburgse ;D


Hallo Webster,

Dank, ik heb inmiddels zo'n 12.000 km met de auto gereden waarvan de meeste in Limbrug. Ik heb onderweg al vaker enkele forummers gezien.

Gr. roger


mij nog niet dus ;D
maar dat zal heus wel komen

thuur

Citaat van: rogerV701998 op 31-05-2009 13:21:58
Gasklep en stationair regelaar (zeg ik dit goed?) schoongemaakt

Ja :D

CiteerTechnisch is de auto nu (bijna) in orde.

Bijna ??? Je kunt m zo het museum in rijden ;D


Het is echt een plaatje van een auto Roger, daar kun je nog heel wat jaren plezier van hebben!


Gr 8)

Ludo

het is inderdaad een plaatje.
hij staat er erg strak bij.  :eusa_clap:

rogerV701998

#8
Dank voor de complimenten.

Voor de volledigheid:

De zender van de centrale deurvergrendeling was defect en is dus vernieuwd. Omdat het zekeringendeksel niet afsloot waren de zekeringen vuil. Deze ook maar allemaal vervangen.

Gr. roger

Aanvulling: het dekseltje van de ruitensproeier was afgebroken en dus vervangen. Ook zijn alle ruitenwissers, inclusief de koplampwissers vervangen. (Tot heden was het dit wel :eusa_think:)

Het voordeel van het wegvallen van de fiscale bijtelling van de lease auto is dat ik geld kan reserveren voor de Volvo. Bovenstaande is dan ook in het afgelopen half jaar gerealiseerd. Ach, ik ga niet vaak naar de kroeg, heb verder weinig hobby's, wel een druk gezin en dito baan, geniet enorm van het rijden in de V70 en heb de auto graag in topconditie.

Gr. roger

rogerV701998

Citaat van: thuur op 31-05-2009 22:15:32

CiteerTechnisch is de auto nu (bijna) in orde.

Bijna ??? Je kunt m zo het museum in rijden ;D

Gr 8)

Dat kun jij als conservator het beste beoordelen. ;D

rogerV701998

#10
Vanaf het moment dat ik de V70 heb ben ik niet tevreden over het schakelen van de automaat. Bij vollast ging het schakelen met flinke schokken, niet comfortabel en volgens mij ook niet goed voor de bak.

Zoals hierboven te lezen is doet Thuur het meeste sleutelwerk aan mijn auto. Hij heeft dus ook continu meegedacht. We hebben de motorsteunen vervangen omdat deze slecht waren. Het schakelen ging al beter maar nog niet top.

Bij het vervangen van de krukaskeerring is er ook 4,5 liter verse olie in de versnellingsbak gegaan. Ook nu was er verbetering te merken, maar nog steeds niet optimaal. We hebben er vervolgens (na een paar duizend km) weer 4 liter verse olie ingedaan en ook dit had effect. 

Toch was ik nog niet tevreden. Ik heb de afgelopen 10 jaar zo'n 600.000 km in diverse (Franse) lease auto's met een automaat gereden dus ik heb wat ervaring.

De volgende suggestie van Thuur was het vervangen van de TPS (throttle position sensor of in nederlands Gaskleppositiesensor). Deze geeft aan de automaat de stand van het gaspedaal door.

Hier zit de TPS:





Dit is de TPS:



Vervangen was in 15 minuten gebeurd.

Nu schakelt de auto zoals hij moet schakelen. Nauwelijks nog schokken en een veel betere reactie op het gaspedaal.

Het betreft hier de 4-traps automaat waarvan de software niet kan worden ge-updated. Met verse olie, nieuwe motorsteunen en een goed werkende TPS eindelijk een comfortabel schakelende V70. Thuur, wederom bedankt. :eusa_clap:

thuur

Graag gedaan! Maar laten we vooral Maikel niet vergeten die met de suggestie kwam :eusa_clap:


Gr :D

rogerV701998

#12
Citaat van: thuur op 09-06-2009 01:40:03
Graag gedaan! Maar laten we vooral Maikel niet vergeten die met de suggestie kwam :eusa_clap:


Gr :D

Klopt! Onze AT specialist :eusa_clap: Dankzij jullie zit ik nu met een ;D achter het stuur.

walter leever

Mooie wagen Roger,je hebt 'm bijna terug in nieuwstaat. :eusa_clap:

Prachtig interieur. :eusa_drool:

Je merkt dat als met een volvo rijdt je er eigenlijk een beetje verliefd op wordt(alleen 't beste is goed genoeg) :eusa_shifty:

Goed bezig.

rogerV701998

Dank Walter,

Klopt. Alleen het beste is voor de auto (en mij natuurlijk) goed genoeg.

Gr. roger