Standaard Turbo 16T vervangen door 18T kan dit 1 op 1?

Gestart door Piet, 31-05-2009 14:17:27

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Interessant Thuur! :eusa_think:

Ben best wel nieuwsgierig.
Hoeveel vermogen heb je nu met de 18T? wat heb je verder aangepast?
Ben je tot het uiterste gegaan (is ook een sport en niks op tegen als dat je doel is) of ben je meer behoudend geweest zoals ik dat (voorlopig) voor ogen hebt.

Heb je de 16T vervangen omdat ie op  was of omdat je meer vermogen wilde?
Heb je ook het idee dat ie sneller oppakt dan met de 16T?

nickk.

Een 18T kan je niet draaien met software van een 16T, de 18 zal als een debiel opspoelen wat er voor zorgt dat je drijfstangetjes wel krom willen. Verder kan met een 5cyl ongeveer een cc=pk rekenen. Echter, na 300k zal er wel het een en ander vervuild zijn, waardoor ze dit rendement niet halen. Een 18T is goed af te stellen op een max aantal pk, het maximale hoeft er niet uitgesleept te worden en je belast je materiaal niet zo hard dan dat je er het maximale uitperst.

thuur

Ik moet de rollenbank nog op. Doel was 280/290 en volgens de tuner is dat ruim gehaald. Ik wil absoluut een daily driver en geen herriemakend stuiterend scheurijzer.

Ik heb blauwe (of waren ze nou groen?) injectors, 3" DP katloos en een custom map door Marco van MTE. Een Stage IV programma is herschreven op mijn auto.

Het is wel even goed zo. Ik ga richting de 4 ton en dan weet je het wel qua onderhoud ::)

Nee, niet goedkoop maar als je toch een nieuwe turbo koopt.. :angel:

Ik heb mijn 16T vervangen omdat de auto vreselijk rookte en ik nergens een turbowissel kon terugvinden in de historie. Bij 330dkm was het wel ver op dacht ik zo. Overigens is er een forumlid die tevreden rondrijdt met mijn oude turbo :o

Gr 8)

Piet

Dus je turbo was feitelijk nog niet op dan?

Ik heb namelijk nu dezelfde gedachte: "na 300.000 km zal ie wel eens op kunnen zijn". Auto rookt weliswaar niet vreselijk maar verbruikt best wel olie tegenwoordig (heeft altijd zeer laag olieverbruik gehad) en heeft af en toe zwarte rook.
Dat er geen turbowissel heeft plaatsgevonden weet ik zeker, de auto was nog geen 2 jaar oud en had nog maar 60.000 gelopen toen ie in mijn bezit kwam en ik heb nooit de turbo gewisseld.

Is er, naar jouw weten, bekend wat zo'n beetje de gemiddelde levensduur (in km) is van een turbo?

thuur

Citaat van: Piet op 01-06-2009 00:16:49
Is er, naar jouw weten, bekend wat zo'n beetje de gemiddelde levensduur (in km) is van een turbo?

Volvo vindt 140dkm zo'n beetje de verwachte levensduur. In de pratijk zie je de meeste turbowissels rond 250dkm. Maar er zijn zat exemplaren die het tot heel ver over de 3 ton volhouden.

Gr 8)

Piet

Levensduur zal afhangen van het onderhoud waarschijnlijk.
Met 300K  mag ik in ieder geval al niet klagen dan, ben beniewd wat de "professional" van hem vindt?

Groet

thuur

Tja, zo'n ding heeft niets te lijden als het maar goede olie (en verder geen vreemde voorwerpen) krijgt. Ik denk dat het vooral aan de rijstijl ligt. Rustig laten opwarmen en niet loeiheet uitzetten.

Welke professional ???

Gr ;)

Piet

Ja dat is een goeie vraag!  Ik verzin ter plekke dan wel dat ik hem wil laten beoordelen door een "professional", maar waar ik die ga vinden weet ik eigenlijk nog niet.  :-\ Bij de volvo dealer? Bij een turborevisie berijf? Bij RICA? Ik weet het eigenlijk nog niet.

Ik heb de slangen eraf gehad. Aan de compressorzijde kon je bij de schoepen. Die leken nog helmaal intact, bemerkte geen beschadigingen. Als de ik de schoepen beetpak en heen en weer beweeg voel ik net en klein beetje speling (niet echt te zien) kan de schoepen zeker niet tegen de wand aan krijgen of zo. Lijkt mij wel ook nog goed soepel rond te draaien.
Enige wat mij opviel is dat ie vanbinnen nat is van de olie (niet dat er een plasje in staat of zo), maar ik weet niet wat normaal is . Ook op de behuizing naast de aansluiting van de slangen zit olieprut (geen verse olie).

Maar de combinatie toegenomen olieverbruik en olie in de turbo deden mij het ergste vrezen voor de turbo.

Maar als de turbo het niet is zit ik nog wel met een toegenomen olieverbruik.
Achterste oliekeerring (beruchte olielekkageveroorzaker) is nog niet zo lang geleden vervangen. Ik zal het carterventilatiesysteem ook eens vervangen (is naar mijn weten nooit gebeurd)
Mogelijkheid is misschien nog dat de klepseals lekken.  Of wellicht de olieschrapveren zitten vastgekoekt. Of het is motorslijtage (kan ik me niet voorstellen dat dat bij 300k al zo zou zijn)

Afijn: Ik ben ook bezig met een stage 0 tuning (auto loopt nog steeds uitstekend, maar na 300K nietwaar...). ik laat hiervoor momenteel een berg spullen voor uit amerika overkomen (is ondanks verzendkosten, invoerbelasting en BTW nog steeds honderden euro's voordeliger. En heus niet de goedkoopste spullen ingekocht maar gewoon OEM spullen, Bosch bougiecord etc). 

Bougiekabels, rotor, verdeelkap, nokkenaskeerringen, luchtmassameter, alle motorsteunrubbers, olievuldopseal, setje siliconen vacuumslangen, nieuwe achterwiellagers (voorste heb ik reeds vervangen), ik heb er zefs nog een setje bijzitten voor de Turbo: nieuwe membraan en veer.

Het carterventilatiesysteem kan daar ook nog wel bij. Ik zal vooraf een oliereiniger toepassen (kan iemand mij een echt goeie adviseren) en erna olie verversen.

Als er iemand nog tips heeft wat er beter nog meer gelijk meegenomen kan worden: graag!

thuur

Carterventilatie moet je altijd mee beginnen. Gewoon een nieuwe oliescheider erop en waar nodig nieuwe slangen.

Forte kun je het beste nemen.

Gr 8)

Piet

Heb inmiddels bij fcpgroton.com in amerika een complete Turbo PCV breather kit voor $118.46 gevonden en besteld. Dit is een complete vervanging van het carterventilatiessyteem, afscheider en alle bijbehorende slangen etc, zit zelfs een inlaatspruitstukpakking in de kit opgenomen  (daar die er af moet om er bij te kunnen).
Forte ga ik ook bestellen (gewoon in nederland dit keer).

Jelmar

Ik weet niet waar in nederland je je bevind, maar zelf heb ik hele goede ervaringen met C&E turbochargers (zitten in amersfoort), hebben me altijd goed te woord gestaan en prima  geholpen tegen een nette prijs   ;)
850R

Piet

Bedankt voor de tip Jelmar.
Ik woon er helaas wel een stukje van af (Hendrik Ido Ambacht, onder Rotterdam)

Jelmar

Nu woon ik zelf ook in Rotterdam, maar ben met regelmaat in de buurt van amersfoort, kan hem daar wel eens afgooien voor je ;)

stuur anders maar een pb.
850R

Piet

Citaat van: Jelmar op 06-06-2009 00:27:39
Nu woon ik zelf ook in Rotterdam, maar ben met regelmaat in de buurt van amersfoort, kan hem daar wel eens afgooien voor je ;)

OK dat zou super zijn! 
Zodra ik hem eraf heb zal ik nog es contact met je opnemen.

Tom850

Citaat van: Jelmar op 06-06-2009 00:27:39

Je moet niet gooien met een turbo :P

Ik wil namelijk hetzelfde gaan doen, vandaar dat ik het ff gelezen heb.