Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Paulsson op 09-11-2016 07:51:49
Het Clinton kamp heeft veel te weinig rekening gehouden met hoeveel woede er eigenlijk heerst in dat land.

Ik ben benieuwd hoe dit straks in Nederland gaat.....

V70geRwin

Citaat van: elianmars op 09-11-2016 09:31:36
Citaat van: Paulsson op 09-11-2016 07:51:49
Het Clinton kamp heeft veel te weinig rekening gehouden met hoeveel woede er eigenlijk heerst in dat land.

Ik ben benieuwd hoe dit straks in Nederland gaat.....

Woede of verandering?
Zolang er geen redelijk alternatief ik zal dit in Nederland ook gebeuren denken ik.

Marc O.

Met dien verstande dat geen enkele partij met Wilders zal willen regeren, hij ook geen absolute meerderheid gaat krijgen, en we dus een regering krijgen van 'de rest'.
...The Nile isn't just a river in Africa...

NinaPaul

Citaat van: Marc O. op 09-11-2016 09:52:10
Met dien verstande dat geen enkele partij met Wilders zal willen regeren, hij ook geen absolute meerderheid gaat krijgen, en we dus een regering krijgen van 'de rest'.

Hebben we in het verleden ook al gezien, maar het is op zijn zachts gezegd niet democratisch.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

FGG

Het grootste probleem in NL is het aantal partijen. Elke kneus kan tegenwoordig een politieke partij beginnen en hoe meer partijen je hebt hoe minder kans op een meerderheid. Ik bedoel: partij voor de dieren? Kom op nou! 50PLUS? DENK?

Gewoon terug naar 5 grote partijen. Politieke partijen met een geloofsovertuiging eruit: kerk en regering moet gescheiden zijn. Klaar. :azn:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Marc O.

Hoe democratisch is het dan om alle andere partijen te elimineren? Wie besluit er welke partijen over blijven en op basis van welke argumenten?
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Heb er niet zoveel verstand van (gelukkig) maar ben het wel eens met Florian... Je kunt als Nederlandse burger ook teveel 'keuzevrijheid' hebben en dan komt er ook allemaal niets van terecht met die splinterclubjes (want iedereen wilt tenslotte meelullen). De een wilt niet met die regeren, de ander likt die zijn reet weer om mee te mogen doen, etc., etc.

Het Amerikaanse systeem, an sich, vind ik eigenlijk best goed. Je kunt kiezen uit 2 clubs en klaar is het.  Dat nu, in de huidige Amerikaanse verkiezingen, het kiezen was tussen 2 slechte doet daar volgens mij niets aan af.

rob850/480

Citaat van: Marc O. op 09-11-2016 12:54:00
Hoe democratisch is het dan om alle andere partijen te elimineren? Wie besluit er welke partijen over blijven en op basis van welke argumenten?
Het volk via een referendum maar ik denk dat Rutte daar ook een nachtje over moet slapen

FGG

Omdat bij een veelvoud het niet meer mogelijk is om een meerderheidsregering te vormen.

Democratie wil niet zeggen dat we maar als gekken partijen mogen aanmaken. Democratie wil zeggen dat het volk vij mag stemmen en een keuze mag maken uit de beschikbare partijen, in een meerpartijstelsel minimaal 3. Met een kiesdrempel kun je de kleine partijen uitsluiten op basis van hun formaat.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

heutink

:)
het wordt langzaam weer tijd om dit topic weer naar boven te halen............
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

razorx

Citaat van: FGG op 09-11-2016 13:16:07

Omdat bij een veelvoud het niet meer mogelijk is om een meerderheidsregering te vormen.

Democratie wil niet zeggen dat we maar als gekken partijen mogen aanmaken. Democratie wil zeggen dat het volk vij mag stemmen en een keuze mag maken uit de beschikbare partijen, in een meerpartijstelsel minimaal 3. Met een kiesdrempel kun je de kleine partijen uitsluiten op basis van hun formaat.
Ik ben het met je eens. Je kan te ver gaan door iedere stem een mond te geven.
Zeker met het opkomende fascisme, moet er een antwoord klaar staan. Dat antwoord is er niet met versplintering.

UserID6342

Geheel mee eens ! Geheel persoonlijk denk ik / ben ik er van overtuigd dat je er met die hoeveelheid partijen waarop je nu kunt stemmen, er ook niet mee komt.  Dat word helemaal niets helaas, hoe graag al die partijtjes ook willen.  Dan is, in mijn optiek, het Amerikaanse systeem beter. Stemmen prima, maar je kunt kiezen uit A of B en verder niets.

Wat je nu in Nederland hebt, die absurde hoeveelheid partijen, gaat helemaal nergens meer om.  Als ik naar mijzelf kijk, ben al jaren een trouwe VVD stemmer maar heb ook wel eens een proteststem op Wilders gegeven (daar heb ik ook geen spijt van overigens) gewoon omdat het anders moet als dat het nu is.  En ja, ik weet zelf ook wel dat als je Wilders stemt / of hebt gestemd dat je er dan ook nog niet bent, want die schreeuwerd red het ook niet alleen.

Maar bepaalde zaken, die voor mij belangrijk zijn, zijn wel gedeeltelijk overgenomen door de andere partijen.....

Walter

Wat ik mooi vind is dat je veel mensen hoort "ik ga niet meer op Rutte stemmen want hij heeft van alles beloofd en is dat niet nagekomen". Wat die mensen vergeten is dat ze juist op de partij gaan stemmen die dat punt heeft tegen gehouden. Maar ja, zelf nadenken en een eigen mening samenstellen is een lastig iets...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

UserID6342

Zojuist even die stemwijzer ingevuld.  Wat een onzin programma zeg...  Kijk iedere partij heeft wel een puntje waar je het mee eens kunt zijn, en zo heeft ook iedere club een paar punten waar je het absoluut niet mee eens bent.  Maar dat ik uit kom op partijen waar ik nog nooit van heb gehoord en als laatste op de PVV, terwijl de VVD helemaal niet aan bod kwam ???

NinaPaul

Citaat van: razorx op 01-03-2017 00:00:35
Citaat van: FGG op 09-11-2016 13:16:07

Ik ben het met je eens. Je kan te ver gaan door iedere stem een mond te geven.
Zeker met het opkomende fascisme, moet er een antwoord klaar staan. Dat antwoord is er niet met versplintering.

'Waarom hebben de Joden zich ten tijde van de Holocaust als lammeren naar de slachtbank laten leiden? Het antwoord luidt: omdat ze ZICH NIET KONDEN VOORSTELLEN hoe beestachtig het nazisme was (...)', Leon de Winter, Telegraaf van 25 mei 2016. Een juist voorstellingsbeeld is kennelijk lijfsbehoud. 'Japan is voor de Japanners, Ghana voor de Ghanezen, Turkije voor de Turken, maar de westerse landen zijn voor iedereen! Er is ook geen precedent in de geschiedenis van de mensheid waarin het oorspronkelijke autochtone volk van een land vrijwillig haar numerieke meerderheid en haar culturele dominantie opgeeft. Elke imam mag vertellen dat Europa over een paar tientallen jaren geïslamiseerd zal zijn [WvR, p. 525]. Bij een hoog kindertal gaat het snel. In Nederland behoort van alle 0-jarigen 34 procent tot een allochtoon huishouden. Onder jongeren is in 2012 een kwart allochtoon. Een forse stijging. Mulit-culti is mislukt, aldus Merkel. Er zijn parallelle samenlevingen. De werkelijkheid is multi-reli. Guy Verhofstadt schrijft daarentegen dat islam niet compatibel met de rechtsstaat is. Migranten zijn vaak slachtoffer zijn van eigen oorlogen tussen bijv. sjiieten en soennieten [WvR, p. 520]. Eén op tien stemmers in Engeland is in het buitenland geboren. In 2 kiesdistricten (in Londen) hebben zij al een meerderheid [James Slack, Daily Mail, 29 januari 2015]. Logisch dat Londen een moslim burgemeester koos. 'De 10 jaar zijn er 2.000 moskeeën verspreid over Frankrijk gebouwd. In Frankrijk haalt de islam het katholicisme in', Gerard Driehuis, 18 augustus 2011 (cat.: Samenl.)]. Renaud Camus noemt dit 'Le Grand Remplacement' (Parijs 2012): de GROTE volksvervanging. Kort door de bocht kan men stellen: als immigratie nauw samen hangt met een onbezonnen verzorgingsstaat, dan is ze elk noodlottig (WvR, p.524). Kunt ú uw toekomst voorstellen ALS alles in DIT TEMPO voort blijft gaan? Over 20 jaar geïslamiseerd?

Steek je kop maar in het zand, doe net alsof kinderen van 12 niet misbruikt worden in een "huwelijk" dat wordt goedgekeurd en gefaciliteerd door deze overheid.
Doe maar alsof vrouwen gewoon over straat kunnen lopen, overlast en criminaliteit niet zijn gestegen. Etc. Etc.  Vertel later maar aan je dochter, die een hijab aan moet om over straat te gaan hopelijk zonder de verplichte besnijdenis: "Wir haben es nicht gewußt" (Tenzij je dit allemaal prima vind, natuurlijk)

Dan noem je het maar fascisme, voor mij is het behoud van eigen volk en cultuur!

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz