Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

sander2

Citaat van: Marc O. op 08-11-2010 18:36:23
Citaat van: rogerV701998 op 08-11-2010 17:06:59
http://nos.nl/artikel/196895-hoge-raad-valt-over-wildersnotitie.html

Het zit ze toch hoog... :eusa_eh:

Citeer
Volgens hem gaat het om een privé-opvatting van Aben en is het parket niet in de positie om een standpunt in te nemen over de zaak-Wilders.

En daaruit blijkt maar weer hoe partijdig en professioneel ons justitieel apparaat is.

zeer professioneel maar in deze situatie wel partijdig ja.

Marc O.

Citaat van: sander2 op 08-11-2010 20:24:23
Citaat van: Marc O. op 08-11-2010 18:36:23
Citaat van: rogerV701998 op 08-11-2010 17:06:59
http://nos.nl/artikel/196895-hoge-raad-valt-over-wildersnotitie.html

Het zit ze toch hoog... :eusa_eh:

Citeer
Volgens hem gaat het om een privé-opvatting van Aben en is het parket niet in de positie om een standpunt in te nemen over de zaak-Wilders.

En daaruit blijkt maar weer hoe partijdig en professioneel ons justitieel apparaat is.

zeer professioneel maar in deze situatie wel partijdig ja.

En dus per definitie onprofessioneel. Althans, in dit specifieke geval.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Lampje

Zou Wilders in NL dan überhaupt nog ooit een eerlijk proces kunnen krijgen?

Dat zou alleen maar kunnen indien er een groepje rechters toevallig met zijn allen was golfen in Siberië ten tijde van het proces...

rogerV701998

Citaat van: Lampje op 09-11-2010 22:22:52
Zou Wilders in NL dan überhaupt nog ooit een eerlijk proces kunnen krijgen?

Dat zou alleen maar kunnen indien er een groepje rechters toevallig met zijn allen was golfen in Siberië ten tijde van het proces...

Er vanuit gaande dat rechters ook mensen zijn, sommigen beweren dat, is dit een terechte opmerking...

coyote1980

Een rechter hoort aan de wet te toetsen en zijn persoonlijke belangen en vooroordelen buiten beschouwing te laten.

Er staat nergens dat de rechter geen mening ergens over mag hebben. Zolang het zijn oordeel maar niet beinvloedt.

Anders moeten we vanaf nu alle rechters vervangen door computerprogramma's ;D
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Marc O.

Een rechter wordt geacht om geen persoonlijke mening te hebben over zaken die hij behandelt, en al helemaal niet als er nog geen uitspraak is gedaan. Dat zou het rechtsgevoel bepaald niet positief beïnvloeden.

rogerV701998

Citaat van: coyote1980 op 10-11-2010 14:29:07
Een rechter hoort aan de wet te toetsen en zijn persoonlijke belangen en vooroordelen buiten beschouwing te laten.

Er staat nergens dat de rechter geen mening ergens over mag hebben. Zolang het zijn oordeel maar niet beinvloedt.

Anders moeten we vanaf nu alle rechters vervangen door computerprogramma's ;D

Via de stemcomputer stem ik hier voor! ;D

Ik snap ook wel dat een rechter een mening mag hebben maar het is vreemd dat een rechter een mening geeft over een "zaak die onder de rechter is".

Edit: zie opmerking Marc O.

coyote1980

Citaat van: Marc O. op 10-11-2010 14:46:10
Een rechter wordt geacht om geen persoonlijke mening te hebben over zaken die hij behandelt.

Je bedoelt ventileren in plaats van hebben (lijkt me)...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Marc O.

Citaat van: coyote1980 op 10-11-2010 14:55:54
Een rechter wordt geacht om geen persoonlijke mening te hebben over zaken die hij behandelt.

Formeel gezien zou hij er zelfs geen mening over mogen hebben, maar dat lijkt me een onmenselijke eis.

Lampje

Hier het memorandum over het besluit tot wraking:

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=12408

Interessant om te lezen wat er nu echt gebeurd is in plaats van het gekleurd uit de pers te vernemen!

sander2

Citaat van: Marc O. op 10-11-2010 15:30:07

Formeel gezien zou hij er zelfs geen mening over mogen hebben, maar dat lijkt me een onmenselijke eis.

Natuurlijk mag een rechter formeel gezien gewoon een mening hebben. Er staat nergens in de taakomschrijving van een rechter dat hij/zij geen mening mag hebben. Hij of zij moet echter wel zorgdragen dat die mening geen invloed heeft op het beoordelen van een dossier en het veroordelen van de verdachte.

Marc O.

Citaat van: sander2 op 10-11-2010 20:17:07

Natuurlijk mag een rechter formeel gezien gewoon een mening hebben. Er staat nergens in de taakomschrijving van een rechter dat hij/zij geen mening mag hebben. Hij of zij moet echter wel zorgdragen dat die mening geen invloed heeft op het beoordelen van een dossier en het veroordelen van de verdachte.

Nee, omdat dat toch niet te controleren is, dus het heeft geen toegevoegde waarde om het in een taakomschrijving te zetten. Wat ik echter onbegrijpelijk vind is dat een rechter een mening heeft over iets waarvan nog niet eens vaststaat dat het een juridisch feit is. Dat 'ie daar dan ook nog uitspraken over doet is simpelweg naïef en dom.

sander2

Citaat van: Marc O. op 10-11-2010 20:29:56
Citaat van: sander2 op 10-11-2010 20:17:07

Nee, omdat dat toch niet te controleren is, dus het heeft geen toegevoegde waarde om het in een taakomschrijving te zetten. Wat ik echter onbegrijpelijk vind is dat een rechter een mening heeft over iets waarvan nog niet eens vaststaat dat het een juridisch feit is. Dat 'ie daar dan ook nog uitspraken over doet is simpelweg naïef en dom.

Niet omdat het niet te controleren is maar omdat het een feit is dat elk mens altijd een mening/gedachte heeft over hetgeen in zijn omgeving gebeurd. Het is een elementaire menselijke eigenschap en dus niet mogelijk om "niet te hebben" en dus staat het niet genoemd in de taakomschrijving. Heeft helemaal niet met controleerbaarheid te maken.

Dat ie in zijn rol als rechter die mening ook naar buiten brengt is idd ongelooflijk dom. Al geeft het de link van lampje daar wel een wat genuanceerder beeld van.

rogerV701998

rpakuypers

Citaat van: rogerV701998 op 11-11-2010 20:59:49
Weliswaar uit de Telegraaf, maar toch... :eusa_eh:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8190702/__EU_verspilt_duizenden_aan_hondenfitness__.html?sn=binnenland,buitenland 

Tja, de verhoging van de contributie aan Europa moet natuurlijk wel feitelijk onderbouwd worden.............

Groet,
Roger