Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Lezen blijft een kunst he ;) Het staat namelijk ook op de achterkant van je stempas ;)

daytonawim

Ach ja, zo ook maar effe dat ding in de bus stoppen :-)

t5karel

Citaat van: rogerV701998 op 02-03-2011 11:41:19
Zit er zo'n werkschuwe plucheklever die gefaald is in het bedrijfsleven,en zich nu aan de gemeenschap zijn broek op houdend gedrocht achter de tafel in het stembureau die vraagt: "bent u niet zojuist ook al hier geweest?" "Dat klopt" zeg ik braaf waarop ik te horen krijg dat ik niet namens mijn vrouw mag stemmen. Ik had dit namelijk gelijk met mijn stem moeten doen...  :eusa_eh:

Je moet het maar weten...
;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Laserblue

ben net terug van m'n ochtenddienst bij de stembus  :eusa_dance:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Ben

Ook gestemd, 2 stemmen zelfs.
En zoals altijd op de eerste vrouw op de lijst  :eusa_angel:

Laserblue

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

rogerV701998

Citaat van: Reitse op 02-03-2011 13:28:42
Lezen blijft een kunst he ;) Het staat namelijk ook op de achterkant van je stempas ;)

Lezen is idd een kunst. Op de pas staat: "Een gemachtigde mag alleen namens u stemmen als hij of zij zelf ook stemt" 

Op internet staat dat het op hetzelfde moment moet zijn...

:P

rogerV701998

Citaat van: t5karel op 02-03-2011 13:48:18
Citaat van: rogerV701998 op 02-03-2011 11:41:19
Zit er zo'n werkschuwe plucheklever die gefaald is in het bedrijfsleven,en zich nu aan de gemeenschap zijn broek op houdend gedrocht achter de tafel in het stembureau die vraagt: "bent u niet zojuist ook al hier geweest?" "Dat klopt" zeg ik braaf waarop ik te horen krijg dat ik niet namens mijn vrouw mag stemmen. Ik had dit namelijk gelijk met mijn stem moeten doen...  :eusa_eh:

Je moet het maar weten...
;D

Dat ging op dat moment wel door mijn hoofd ja. ;D

rogerV701998

Citaat van: Reitse op 02-03-2011 13:28:42

Lezen is idd een kunst. Op de pas staat: "Een gemachtigde mag alleen namens u stemmen als hij of zij zelf ook stemt"  

Op internet staat dat het op hetzelfde moment moet zijn...

En het licht achter de tafel wist zich te herinneren dat ik mijn stem net had uitgebracht.

:P

R o b

Zojuist ook gestemd....de eerste keer in Limburg! Op een zeker meneer uit Venlo  ;)

sander2

Mooie analyse:

Yves Desmet, politiek commentator van De Morgen, is niet jaloers op het populistisch minderheidsexperiment. Dat de Nederlandse premier Marc Rutte waarschuwt voor 'Belgische toestanden' doet Desmet steigeren.

Wat eens de consensusnatie bij uitstek was, is nu een vulgair scheldland geworden, waar alles wat gezegd kan worden, ook maar meteen gezegd moet worden. Waar verkeerd begrepen assertiviteit en hufterigheid het hebben overgenomen van beschaafdheid en beleefdheid  Normaal zouden het vandaag de meest slaapverwekkende verkiezingen ter wereld zijn geweest: de Provinciale Statenverkiezingen in Nederland, waar gewoonlijk een onbetekenend aantal kiezers komt opdagen voor een onbetekenend bestuursniveau, dat op zijn beurt wat oude krokodillen en has-beens afvaardigt naar de Eerste Kamer, waar ze dan over meestal onbetekenende dingen beleefd een aantal jaren van onbetekenende mening zullen verschillen.

Dat hebben we dus verkeerd gezien. Premier Marc Rutte (VVD) zelve heeft de Statenverkiezingen uitgeroepen tot de ultieme toetssteen van de Nederlandse beschavingsgraad en democratie. Want als zijn meerderheid - enfin, zijn door Geert Wilders gedoogde minderheid - het niet houdt en geen meerderheid haalt in de Eerste Kamer, dan dreigen er volgens hem - tromgeroffel, ingehouden adem, ogen in afgrijzen heen en weer rollend - "Belgische toestanden". Stel je voor dat het ultieme gidsland zoiets zou overkomen, nee, dan ben je eigenlijk nog beter af met Kadhafi. Want echt lager dan 'Belgische toestanden' kun je niet afdalen, weet de eerste liberale premier uit de Nederlandse geschiedenis.

Het scenario waar Rutte en de zijnen als de dood voor zijn, is een 'split parliament', een toestand waarin er in de Eerste en de Tweede Kamer een verschillende politieke meerderheid bestaat, waardoor de uitvoerende macht eigenlijk handelingsonbekwaam wordt gemaakt, omdat ze haar wetsvoorstellen niet langer door de twee kamers goedgekeurd kan krijgen. Het is niet de leukste situatie om in te regeren, dat klopt, maar zowel de Verenigde Staten, waar een Democratische president niet voor het eerst wordt geconfronteerd met een Republikeinse meerderheid, als Frankrijk, waar die toestand de aanleiding was tot het introduceren van de term 'cohabitation' in de politiek, tonen aan dat ze zeker niet uitzonderlijk is.

Uitzonderlijk zou ze wel zijn in België, waar niet één keer in de geschiedenis een verschillende meerderheid in Kamer en Senaat werd verkozen. Maar Rutte, fris van de skilatten en haast onzichtbaar in de campagne, heeft het niet over die ingewikkelde organisatievorm die een democratie soms kan opleveren, hij doelt op het praktische gevolg: een mogelijke onbestuurbaarheid van zijn regering, volgens hem synoniem met 'Belgische toestanden'.

Toegegeven, als wereldrecordhouder regeringsonderhandelen past ons enige bescheidenheid, maar toch en desondanks: wat een flauwekul.

Als er nu één land in Europa politiek volkomen de trappers is kwijtgeraakt, dan toch onze sympathieke noorderburen? In geen decennium tijd van gezapig en gedogend polderend gidsland geëvolueerd naar de democratie met de grootste jojoverkiezingen en met de grootste versnippering van het kiezerskorps. Nergens anders is het partijlandschap verdeelder, vliegen de zetels bij iedere verkiezing zo driftig heen en weer.

Nergens anders heeft een rauw populisme, terend op het onvermogen van een politieke klasse om de maatschappelijke wrevel tijdig te onderkennen en te ontmijnen, zo'n massaal succes kunnen halen. Wat eens de consensusnatie bij uitstek was, is nu een vulgair scheldland geworden, waar alles wat gezegd kan worden, ook maar meteen gezegd moet worden, waar verkeerd begrepen assertiviteit en hufterigheid het hebben overgenomen van beschaafdheid en beleefdheid.

Nederland, het enige land waar ooit fatsoenlijk democratische partijen als liberalen en christendemocraten zich welwillend laten gijzelen door een eenmansbeweging die 'tuigdorpen' wil oprichten, een 'kopvoddentaks' wil invoeren en die iedere moslim als een potentiële fundamentalist beschouwt, er alleen op uit om de sharia in Nederland te installeren. In een ver vervlogen Nederland zou zoiets ondenkbaar geweest zijn, vandaag is het er niet meer dan normaal dat een minderheidsregering zich afhankelijk maakt van zo'n figuur. Dat zijn dan 'de Hollandse toestanden' waar we als Belgen volgens Rutte jaloers op zouden moeten zijn. Om in het idioom van de Nederlandse premier te blijven: geef mijn portie dan maar aan Fikkie.

Het ronduit grappige is dat deze unieke toestand, deze gijzeling van de klassieke partijen door het populisme en de sloganpolitiek, volgens Rutte de normale en wenselijke toestand is: want maak deze minderheid tot wat ze echt is, namelijk een minderheid die zelfs met gedoogsteun een minderheid blijft, en je krijgt dus volgens hem de totale ineenstorting van de Nederlandse natie.

Terwijl wij dan eerder, als domme Belgen, geneigd zouden zijn te zeggen dat het vrij normaal is dat een democratie net gebaseerd is op de alternantie van opeenvolgende meerderheden, sterker zelfs: dat het er de essentie van is. Maar - off all people - een liberaal leert ons nu dat het anders in elkaar zit: alleen als hij aan de macht blijft, werkt de democratie, anders verglijden we naar 'Belgische toestanden'.

In alle vriend- en nabuurschap, meneer Rutte, maar stukken liever 'Belgische toestanden' dan het wankelend populistisch minderheidsexperimentje dat u aan de gang probeert te houden.

Kingfisher

Mbt het "zure" kabinetje afzeiken:

Zou het niet zo kunnen zijn dat (heel veel) mensen het jarenlange "wel lullen maar niets doen" van alle gevestigde politieke partijen zo ontzettend beu zijn, dat ze nu maar eens een nieuwkomer (PVV) de kans geven?

Hoe dan ook, in dat licht bezien zou het al die partijen sieren eens de hand in eigen boezem te steken ipv het blijven schoppen tegen een partij die eens een "ander" geluid laat horen zoals de PVV.

Ik wordt zo moe van het zeiken op de PVV. Als de gevestigde orde had gezorgd dat er niet zo veel onvrede onder de mensen was, had zo'n partij helemaal geen bestaansrecht gehad.

V70geRwin

Citaat van: Kingfisher op 03-03-2011 16:00:56
Mbt het "zure" kabinetje afzeiken:

Zou het niet zo kunnen zijn dat (heel veel) mensen het jarenlange "wel lullen maar niets doen" van alle gevestigde politieke partijen zo ontzettend beu zijn, dat ze nu maar eens een nieuwkomer (PVV) de kans geven?

Hoe dan ook, in dat licht bezien zou het al die partijen sieren eens de hand in eigen boezem te steken ipv het blijven schoppen tegen een partij die eens een "ander" geluid laat horen zoals de PVV.

Ik wordt zo moe van het zeiken op de PVV. Als de gevestigde orde had gezorgd dat er niet zo veel onvrede onder de mensen was, had zo'n partij helemaal geen bestaansrecht gehad.

Nederlanders zijn verwende zeurders dus er is altijd wel wat..
En wie kaatst kan de bal verwachten....

Hoorde wilders gisteren ook weer over de linkse retoriek, toen de verslaggever opmerkte dat de PVV ook niet vies is van retoriek werd het maar  "de bende van Cohen" , het roept bij mij altijd nog een lach op.

Ben

Beluisterde gisteren een interview met de trotse ouders van de PVV lijsttrekker in Limburg die vertelden dat ze met net zoveel trots op hun zoon hadden gestemd als ze eerder op de Nederlandse VolksUnie hadden gestemd.

edit Partij = Unie

tackle

weet je, als de pvda en het andere linkse gepeupel het allemaal zo goed weet, waarom deden ze dat dat niet toen ze nog wel iedereen aan het bedillen waren? En, oh ja meneer Cohen, ik wil mijn kwartje van Kok terug! De smiecht!