Topsnelheid... is dit laag?

Gestart door klaas, 25-06-2009 11:40:20

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

;D ;D

Citaat van: Fi-Wi op 26-06-2009 20:44:18
volgens mij is hij gewoon luigereden.

3600 toeren

Die is niet alleen in het verleden lui gereden , maar nu nog!!

Bij de 4500 begint de motor pas fijn te klinken hoor.........
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Bigdennis

Met de 10 kleppert uit '99  215 op de teller gereden in frankrijk.
Ik heb geen idee wat de werkelijke snelheid is /was????

Maar ging mij hard genoeg  ;D

Eigenlijk zonder problemen

fearless

Ach mijn 20 kleppert loopt lekker door (ok het is geen T5)   naar de 180-190 daar boven duurt het erg lang. Enkele weken geleden in Duitsland de 205 op GPS gehaald, moest toen gas loslaten ivm drukte maar was volgens mij ook niet erg veel meer uit te halen. Ook een tijdje met een gechipte computer gereden maar kon geen verschil merken, ook niet op de Autobahn.

V70 classic

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 25-06-2009 15:38:11
Mijn vorige en eerste Roffel was een 2.0 10v en daar haalde ik in Duitsland net de 195 km/u op TT.

Die van mij was ook heel erg lui bereden door de voorgaande eigenaar.

Voorzichtig aan vlotter gaan rijden en wat meer doortrekken doet wonderen.

Uiteraard moet wel alles in orde zijn voor je dit gaat doen.

Ik lees wel vaker dat het 10V-blok van toeren houdt. Is dat nou inderdaad ook zo?

Ik heb een V70 2.5 10V (1997) die qua accelleratie verreweg achterblijft in die zin dat ik echt een voorsprong moet hebben op een inhalende achterligger, wil ik fatsoenlijk een vrachtauto kunnen inhalen vanaf 100km/u. Ik heb hem nu ruim een jaar maar volgens mij is hij gewoon luigereden.

Hoe kan ik deze het beste inrijden? Welke toeren kan deze motor (mits warm gedraaid) nog goed hebben? Na een ritje van 20 minuten trek ik vanuit stilstand nog wel eens door tot over 3600 toeren maar kan dat straffeloos nbest nog verder?

Laat ik met het volgende beginnen.
Als je snelheid wil moet je dat nieuwe rijden vergeten.
Max vermogen is pas boven de 5000 beschikbaar.
Max Koppel iets eerder daar moet je tussen zitten.

Dan moet je zorgen dat je hart mech in orde is.
Dus een goede distributie waterpomp slangen.
goede koeling van water en olie.
Wat dan volgt is een gok.
Als jou motor nooit boven de 3500 is geweest ook niet bij eerdere eigenaren zou het kunnen zijn dat er een stootrand in de cilinder zit.
Deze ontstaat door de zijdelingse krachten op de zuiger.
Dit gebeurt niet vaak maar dan heb je een probleem want dan beschadig je de zuigerveren en gaat hij olie zuipen.
Maar dit is zeldzaam maar wil ik toch even melden.
Maar je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat de motor regelmatig hoog in toeren is geweest en dat er geen probleem is.

Dan gewoon een aantal keren goed warm rijden en dan toerental opvoeren.
En dan onder belasting dus niet 5000 toeren in de eerste versnelling , gewoon steeds verder doortrekken.
Heb je dat een paar dagen gedaan en je merkt geen verschil in je olie en water pijl , trappen met dat hok.

(wel eerst warmrijden ) have fun en vraag alvast een zegelboekje bij de lokale pomphouder  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Fi-Wi

Ok, helder. Ik zal met een warme motor in alle versnellingen wat langer doortrekken tot ong 4500 rpm.

Freakybaby

Citaat van: Fi-Wi op 27-06-2009 12:32:10
Ok, helder. Ik zal met een warme motor in alle versnellingen wat langer doortrekken tot ong 4500 rpm.

Beginnen met als de motor warm is door te trekken naar 4500, als ie dan goed klinkt kun je nog veel verder gaan. Ik stop bij 6500 als de motor warm is en ik er zin in heb.

Mijn 20v loopt na lang aandringen 227 km/h op GPS, 231 op de teller. Tot de 200 gaat het best vlot, daarna is het planken en vasthouden ;D Dan komt ie er wel. Toen ik mijn auto een paar jaar geleden kreeg heb ik hem opnieuw moeten los rijden, daar heb ik 10 000 km voor uitgetrokken om stapsgewijs steeds verder te gaan na het vervangen van carterontluchting, riemenwerk (denk aan de distributieriem als ie lang stilgestaan heeft) en vloeistoffen.

De km stand is nu 518000 en het ding loopt als een zonnetje, als je lang erg hard gereden hebt klinkt ie nog mooier dan als je het gewone Nederlandse verkeer hebt gehad met max af en toe een 160 op de snelweg. De eerste 20 km van elke rit draai ik max ongeveer 3000 toeren, daarna mag ie als ik dat wil tot de max.

Als je ermee gaat planken let dan vooral op je vloeistoffen en of ie mooi zuiver klinkt.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

osie

oude 10 kleppen motor van mij top was 210.. nu weet ik het niet nu wel meer denk ik .,

joebar

Mijn 2.5 20v op lpg ( verdamper ) doet max 198 op TT en Teller

joebar

Citaat van: V70 classic op 27-06-2009 10:01:05
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 25-06-2009 15:38:11
Mijn vorige en eerste Roffel was een 2.0 10v en daar haalde ik in Duitsland net de 195 km/u op TT.

Die van mij was ook heel erg lui bereden door de voorgaande eigenaar.

Voorzichtig aan vlotter gaan rijden en wat meer doortrekken doet wonderen.

Uiteraard moet wel alles in orde zijn voor je dit gaat doen.

Ik lees wel vaker dat het 10V-blok van toeren houdt. Is dat nou inderdaad ook zo?

Ik heb een V70 2.5 10V (1997) die qua accelleratie verreweg achterblijft in die zin dat ik echt een voorsprong moet hebben op een inhalende achterligger, wil ik fatsoenlijk een vrachtauto kunnen inhalen vanaf 100km/u. Ik heb hem nu ruim een jaar maar volgens mij is hij gewoon luigereden.

Hoe kan ik deze het beste inrijden? Welke toeren kan deze motor (mits warm gedraaid) nog goed hebben? Na een ritje van 20 minuten trek ik vanuit stilstand nog wel eens door tot over 3600 toeren maar kan dat straffeloos nbest nog verder?

.
Max vermogen is pas boven de 5000 beschikbaar.
Max Koppel iets eerder daar moet je tussen zitten.

Waarom moet je daar tussen zitten, max vermogen is max vermogen ,
vermogen is koppel per seconde, dus als het max vermogen boven het max koppelpunt komt ga je op max vermogen toch echt harder, tenzij de weerstand op dat punt het extra vermogen teniet doet

Enno

Citaat van: joebar op 04-09-2009 16:21:49

Tot op heden max 207km/uur 20v Automaat LPi. Het gaat telkens een beetje beter.....maar het heeft tijd nodig.

Ik hoop ooit de 210km/uur te halen...en vandaar richting 213km/uur te gaan...top van mijn oude V70.

Zonder kunstmatige ingrepen zal ik niet veel verder komen dan de genoemde 210 km / uur. Overigens was de topsnelheid al hoger dan de fabrieksopgave....ik meen 200 per uur.

Misha

Citaat van: Enno op 04-09-2009 17:07:38

Tot op heden max 207km/uur 20v Automaat LPi. Het gaat telkens een beetje beter.....maar het heeft tijd nodig.

Ik hoop ooit de 210km/uur te halen...en vandaar richting 213km/uur te gaan...top van mijn oude V70.

Zonder kunstmatige ingrepen zal ik niet veel verder komen dan de genoemde 210 km / uur. Overigens was de topsnelheid al hoger dan de fabrieksopgave....ik meen 200 per uur.
Conclusie : je topsnelheid is in orde.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Citaat van: Misha op 04-09-2009 17:52:26
Citaat van: Enno op 04-09-2009 17:07:38

Conclusie : je topsnelheid is in orde.

Mooi samengevat.....

Autootje rijdt ook prima.....gegeven het feit dat hij 410.000 km achter de kiezen heeft....

Om terug te komen op de starter van dit topic.....in het begin kwam ik ook niet veel verder dan 190 km/uur.....

Rustig rijden,langzaam aan steeds meer belasten & regelmatig olie verversen + veel lange ritten heeft me gebracht waar ik nu ben.

Van de V70 herinner ik me dat ik met overstap van Denso naar standaard bougies zomaar 8 km aan topsnelheid inleverde....mijn vermoeden is dat zonder Denso's en zonder katoenen luchtfilter.....ik nooit aan de 215km/uur kan komen.

Het enige wat ik wel heb ervaren...dat je het motorje niet moet forceren. Het makkelijkste rijd ik naar de mijn topsnelheid als ik al minimaal een uur op snelheden van rond de 160 km/uur heb gereden. Elke trip naar duitsland heb ik eerst tijd nodig om de motor weer schoon te branden van het nederlandse verkeer......