Storingen C70 (ABS) en slecht stationair

Gestart door C70_99, 07-07-2009 11:06:40

Vorige topic - Volgende topic

EVV

ETM is de electronische gasklep, die willen nog wel eens slijten, met als gevolg o.a. onregelmatig toerental, ver terug vallen in toeren e.d. Staat genoeg van op internet (en tegenwoordig steeds meer op dit forum, check het topic van Misha).Maar zwarte rook is geen gevolg daarvan.

Ik heb met mijn 480 eens een kapotte lucht massa meter gehad, die rookte ook zwart, maar was eigenlijk niet meer mee te rijden, de electronica dacht dat er heel veel lucht in ging, deed er dus heel veel benzine bij, wat niet verbrandde->roet uit de uitlaat...Was voor het eerst dat ik een benzine auto heb zien roeten...Dus misschien die toch eens uitwisselen?

C70_99

ETM denk ik ook niet nee, hij doet er inderdaad tus teveel benzine bij (en een normale hoeveelheid lucht) waardoor de benzine niet allemaal kan verbranden, dus onverbrande benzine in de uit laat -> zwarte rook -> hoog verbuik. Klinkt logisch allemaal.
De meest logische opties zijn dus de LMM en een kapotte lambda sonde?

Nog een stukje extra informatie: Afgelopen vrijdag is er een downpipe gemonteerd, de lambda sondes zijn daarvoor losgeweest en verlengd omdat de ze op een andere plaats zitten. Hiervoor kwam het probleem ook voor, maar minder vaak en na lange stukken rijden, nu is het na enkele kilometers al, maar dus nog niet meteen als hij koud is. Enig idee wat daar de reden van is?

Bedankt voor de tips in ieder geval!

C70_99

Het was de LMM, het probleem lijkt nu opgelost te zijn. Al rookte hij nog wel een heel klein beetje en stonk hij ook een heel klein beetje. Het hoge verbruik is in ieder geval weg, dus ik hoop dat het hiermee helemaal opgelost is, ff afwachten nog (morgen een flink stuk rijden, dus dan zal ik het wel zien...).

Bedankt voor alle tips in ieder geval!

C70_99

Het was dus niet de LMM. Het probleem is iets verminderd, maar weer vrijwel helemaal terug.

Verder is hij uitgelezen, waar drie foutcodes uitgekomen zijn:

- Second oxygen sensor.... nog wat.
- Misfiring at least one cilinder
- Geen idee?

Enig idee waar de eerste twee mee te maken kunnen hebben of heb ik ze nog te vaag omschreven (het is alweer een aantal dagen terug)?