Storingen C70 (ABS) en slecht stationair

Gestart door C70_99, 07-07-2009 11:06:40

Vorige topic - Volgende topic

C70_99

Beste forummers,

ik heb een aantal probleempjes met mijn Volvo C70 2.5T uit 1999.
Heel af en toe (op willekeurige momenten, koud/warm/nat/droog) gaat het ABS lampje branden.
Elke keer als ik dan gas loslaat geeft hij een harde schok, zolang ik gas blijf geven is er niets aan de hand. Verder lijkt de computer een storing te vertonen omdat zolang het lampje brandt de cruise control niet werkt.
Soms is het over als ik de auto af zet en weer start, sowieso is het over als ik de accu even loskoppel.
Afgelopen week heb ik de auto naar de garage gebracht en zouden 2 storingen verholpen zijn (ik weet niet precies wat er gezegd is, ik heb hem niet zelf opgehaald). Echter kwam het later weer voor en een nieuw probleem deed zich voor na een wat grotere afstand rijden (30+ km ongeveer). Hij loopt erg laag (en schommelend) stationair, maar valt niet uit. Hij rookt dan heel erg (erg zwarte rook). Hier is normaal totaal geen sprake van.

Ik hoop dat iemand deze problemen herkent en een mogelijke oplossing weet, ik hoor het dan graag!

Mvg, Arie Vermeulen 

thuur

Voor de ABS heb ik foutcodes nodig, dit gedrag herken ik niet. Je zou kunnen overwegen de ABS controller te (laten) solderen, dan kun je die alvast uitsluiten in je zoektocht. Stuk gaan ze allemaal (jouw type).

Dat laatste kan LMM of lambda zijn, maar als ie erg in toeren op en neer zwiept vrees ik voor je LMM. Hij loopt in ieder geval veel te rijk, zo erg dat ie bijna verzuipt. Heb je in dit systeem foutcodes?

Gr ;)

C70_99

Bedankt voor je reactie, ik zal denk ik toch terug moeten en de foutcodes opvragen. Hij loopt inderdaad te rijk, ik vind het alleen raar dat het niet altijd voorkomt. Verder gaat het 'motorlampje' ook regelmatig branden. Dit is al jaren en volgens de garage is dat een fout, ze hebben niets kunnen ontdekken. Ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben?
Wat is LMM en lambda precies? Die meten je uitlaatgassen toch? En is het duur om te laten vervangen?

thuur

Citaat van: C70_99 op 07-07-2009 12:04:06
Bedankt voor je reactie, ik zal denk ik toch terug moeten en de foutcodes opvragen. Hij loopt inderdaad te rijk, ik vind het alleen raar dat het niet altijd voorkomt. Verder gaat het 'motorlampje' ook regelmatig branden. Dit is al jaren en volgens de garage is dat een fout, ze hebben niets kunnen ontdekken. Ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben?
Wat is LMM en lambda precies? Die meten je uitlaatgassen toch? En is het duur om te laten vervangen?

Toch is dat typisch voor een elektrische storing, ze treden onregelmatig op. Mechanische storingen zijn er altijd (grofweg gesteld).

Een brandend lampje duidt toch echt op foutcodes! Zo lang als je deze niet reset blijven ze in het systeem staan, ook al mocht het lampje ondertussen weer uit zijn.

Het is zeker geen "fout" maar duidt op een foutsituatie. Een computer kan alleen maar doen wat het programma vertelt. Als er een bepaalde situatie optreedt, dan wordt dat op deze manier kenbaar gemaakt. M.a.w. die situatie moet opgelost worden! Hoeft overigens geen ernstige situatie te zijn.

LMM meet de inkomende luchtstroom (volume/temperathuur) en past hierop het benzinemengsel aan. Defecte LMM geeft -bijna altijd- een foutcode, vaak een dansende toerenteller + motor, en kan gepaard gaan met een veel te rijk mengsel.
Lambda meet de uitlaatgassen en doet nog een 'fijnafstelling' om de verbranding optimaal te krijgen. Een defecte lambda kan de computer helemaal naar het maximale sturen totdat de zwarte  rook uit je uitlaat komt.

LMM doet op eBay zo'n 220 euro (incl. verzenden), dealer rond de 350. Montage stelt niets voor.
Lambda kost tussen 60 en 120 euro van diverse leveranciers, geen idee van de dealerprijs (dus gewoon even informeren). Montage is wat lastiger (grote sleutel en onder de auto).

Neem wel minstens de LMM origineel of van Bosch.

Gr ;)

C70_99

Bedankt voor de informatie! Ik zal bij de garage even gaan informeren. Ik heb denk ik door de accu eruit te halen het spulletje gereset of niet? Dan kan ik beter even wachten tot het probleem weer optreed denk ik...

Misha

Bij een 99'er met ETM gaat de Cruise er inderdaad niet meer op als je een ABS storing hebt. STC springt dan ook vaak aan.
Na een uit/aan blijft ABS vaak nog wel branden, STC gaat dan uit.

Symptomen idd van een ralle controller. Begon het bij mij ook mee.
Doorsolderen en je bent er vanaf.

Voor dat andere deel weet ik het niet.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Nee, foutcodes blijven opgeslagen totdat je een reset uitvoert. Ook zonder spanning.

Gr 8)

Misha

Citaat van: thuur op 07-07-2009 12:33:19
Nee, foutcodes blijven opgeslagen totdat je een reset uitvoert. Ook zonder spanning.

Gr 8)
STC gaat meestal wel uit, ABS gaat soms wel eens uit als je onder de 30 komt.
Zo is mijn praktijkervaring met 3 ralle controllers

thuur

Citaat van: Misha op 07-07-2009 13:05:05
Citaat van: thuur op 07-07-2009 12:33:19

STC gaat meestal wel uit, ABS gaat soms wel eens uit als je onder de 30 komt.
Zo is mijn praktijkervaring met 3 ralle controllers

De lampjes gaan wel uit, maar de foutcodes blijven opgeslagen. Zelfde als je TV: als je de stekker uit het stopcontact haalt staan de zenderfrequenties nog steeds erin.

Gr ;)

C70_99

STC brandt eigenlijk alleen net na het starten en gaat na een paar seconden uit. Maar dat is gewoon normaal volgens mij, STC heeft verder nooit (tijdens het rijden) gebrandt.
Ik ga hem van de week maar eens laten uitlezen en zal het verhaal van die controller ook vertellen (als hij het zelf nog niet weet :P).

Misha, als het ABS lampje bleef branden, kreeg jij dan ook bij gas loslaten een schok of brandde alleen het lampje zonder symptomen zeg maar?

Misha

Citaat van: C70_99 op 07-07-2009 13:10:33
Misha, als het ABS lampje bleef branden, kreeg jij dan ook bij gas loslaten een schok of brandde alleen het lampje zonder symptomen zeg maar?

Nee, alleen lampje, geen CC meer kunnen gebruiken en uiteraard geen ABS functie meer,.

C70_99

Het is alweer even geleden dat ik hier gepost heb, maar het probleem met het ABS lampje is opgelost. De ABS controller is gesoldeerd. Het probleem van slecht stationair lopen is echter gebleven en de laatste week zelfs verergerd. Het is nu niet alleen meer na een lang stuk rijden (warme motor dus), maar al na een paar minuutjes rijden. Verder is het verbruik ook (zelfs voor een C70) schrikbarend hoog: 1 op 4/5 gemiddeld. Mij is verteld dat het iets met de verstuivers te maken zou kunnen hebben, zegt dat jullie iets?
Maargoed, morgen gaat hij in ieder geval naar de garage en ik hoop dat het opgelost gaat worden natuurlijk :)

Als jullie nog andere ideeen hebben hoor ik het graag natuurlijk, misschien hebben ze er wat aan...

EVV

Zo te zien heb je al een RN blok, dus met ETM, enig idee hoe oud die is? Die kan ook dit slechte stationair lopen veroorzaken...

C70_99

Je noemt nu twee termen die ik beide niet ken :P
Wat is ETM precies? Gezien ik niet weet wat het is zal hij denk ik nog nooit vervangen zijn.
Het grootste probleem is trouwens niet het slecht stationair slopen, dat is meer een beetje onregelmatig en er gaan wat trillingen door de auto. Het grootste probleem is de zwarte rook (en stank, niet echt benzinelucht) en het verbruik natuurlijk. Hoort dat probleem ook bij een defecte ETM?

Bedankt voor je reactie iig!

thuur

Citaat van: C70_99 op 21-10-2009 16:35:53
Het grootste probleem is de zwarte rook (en stank, niet echt benzinelucht) en het verbruik natuurlijk. Hoort dat probleem ook bij een defecte ETM?

Dat klinkt eerder als een overleden lambda sonde..

Gr :-\