Turbodruk valt weg in hoge toeren

Gestart door volvoc70T5, 23-07-2009 08:59:04

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

lijkt me stug..

vacuumslangen zijn denk ik in april vervangen als het niet eerder is..
tis echt een vermogensdip wat ik heb.. heb het zolang ik de auto heb nog nooit gehad (2 jaar) en lijkt me ook
stug dat het zo zou horen..
+ dat de turbometer van 0.7 naar 0.2 schiet.. lijkt me niet goed..
max koppel zit dus echt niet meer bij 5000 toeren

Ramses II

:eusa_think: Tja dat lijkt me dan ook een beetje lang daarna... zit ook maar ff hardop te denken. ;) Als ik nog weer een ingeving krijg dan hoor je t wel.

Waarom ik afregelen van koppel zeg is omdat een motor alleen maar koppel levert en geen vermogen. Het getal van het vermogen is niets anders dan een mooi rekensommetje wat de de verrichte arbeid in een bepaalde tijdseenheid aanduid.
Vermogen = Motorkoppel x 2 x 3.14 x toerental
Meer info op: http://www.geocities.com/hotsyflotsy/PK-Nm.html

V70geRwin

Citaat van: Turbo-Geek op 14-08-2009 18:46:42
Ho ho, wacht ff .... Druk zegt niet alles !
0.8 bar bij 2500 rpm is niet hetzelfde 0.8 bar bij 4900 rpm ...
De turbo zal veel sneller draaien bij meer rpm en wordt er veel meer lucht verplaatst (cfm, cubic feet per minute) en de temperaturen en druk in de verbrandingskamer zullen dan ook hoger zijn.

Volgens mij is de druk wel gelijk hoor, turbo draait sneller maar motor ook.
Houd elkaar mooi in balans. Bovendien blijft normaal gesproken je meter ook mooi rechts staan en die geeft toch echt de druk aan  ;)

Heb je al weer gereden, luchtfilter zou zo maar kunnen.

volvoc70T5

yaa heb zonet ff gereden..
probleem heeft zich verplaatst.. van 4900 naar 5400 RPM nu..
dit na vervanging luchtfilter - slangenklemmen..

bij 5400RPM zakt hij nu naar 0.3BAR

volvoc70T5

zou ik de ECU nog kunnen resetten door de accu er tijdje vanaf te halen?

Ramses II

Citaat van: volvoc70T5 op 14-08-2009 20:38:54
zou ik de ECU nog kunnen resetten door de accu er tijdje vanaf te halen?
Lijkt me sterk dat dat verbetering oplevert. De data die de motor aanstuurt aanstuurt staat vast in de ecu... Volgens mij zijn de foutcode's wel weg als ie uit de auto is geweest.

volvoc70T5

oke vreemd verhaal..
vanavond ging ik na wat vrienden toe..
heenweg hetzelfde probleem dus dat ik vermogen verloor..

nu heb ik zonet nog een kameraad van me afgezet en moest over een verlaten weg rijden dus ik denk planken..
wat denk je.. 0.8 bar netjes tot aan de 6500 toeren.. en al het vermogen wat ik kwijt was ook weer helemaal terug..
nu is de temperatuur wel iets lager natuurlijk s`nachts.. kan dit er iets mee te maken hebben?
zal morgen overdag nog een x proberen om te kijken of het verschil maakt.

Turbo-Geek

Citaat van: volvoc70T5 op 15-08-2009 02:19:43
oke vreemd verhaal..

nu heb ik zonet nog een kameraad van me afgezet en moest over een verlaten weg rijden dus ik denk planken..
wat denk je.. 0.8 bar netjes tot aan de 6500 toeren.. en al het vermogen wat ik kwijt was ook weer helemaal terug..
nu is de temperatuur wel iets lager natuurlijk s`nachts.. kan dit er iets mee te maken hebben?
Citaat van: spekkie99 op 14-08-2009 20:26:46
De turbo zal veel sneller draaien bij meer rpm en wordt er veel meer lucht verplaatst (cfm, cubic feet per minute) en de temperaturen en druk in de verbrandingskamer zullen dan ook hoger zijn.

Houd elkaar mooi in balans. Bovendien blijft normaal gesproken je meter ook mooi rechts staan en die geeft toch echt de druk aan  ;)

Ja, maar de lucht die verplaatst wordt is duidelijk meer ! Druk zegt vrij weinig, het gaat om het volume en het volume stijgt naarmate het toerental stijgt.

D'r zijn mensen die denken dat een hogere druk altijd automatisch meer vermogen betekent en staan te kijken dat als het inlaat/uitlaat traject verbetert wordt de laaddruk daalt en de motor uiteindelijk toch meer vermogen levert.
Het is de lucht flow (het volume in CFM) dat uiteindelijk de vulling bepaald en dus het vermogen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

V70geRwin

Citaat van: Turbo-Geek op 15-08-2009 10:05:59
Citaat van: volvoc70T5 op 15-08-2009 02:19:43
oke vreemd verhaal..

Citaat van: spekkie99 op 14-08-2009 20:26:46

Ja, maar de lucht die verplaatst wordt is duidelijk meer ! Druk zegt vrij weinig, het gaat om het volume en het volume stijgt naarmate het toerental stijgt.

D'r zijn mensen die denken dat een hogere druk altijd automatisch meer vermogen betekent en staan te kijken dat als het inlaat/uitlaat traject verbetert wordt de laaddruk daalt en de motor uiteindelijk toch meer vermogen levert.
Het is de lucht flow (het volume in CFM) dat uiteindelijk de vulling bepaald en dus het vermogen.

druk is niet zaligmakend maar wel een belangrijke factor.
maar in dit geval zakt de druk wel heel ver weg.

Turbo-Geek

Precies en dat past niet bij het feit dat de motor juist hoger in de toeren gaat en de turbo dus meer zal spoelen, kortom hij wordt drastisch terug geregeld.
De ECU regelt uiteindelijk de turbo ahv allerlei inputs die de ECU krijgt van zijn sensoren en daar zal dus vermoedelijk het probleem liggen.

M a r c

ik denk ook 1 of beide pingelsensors (of de bedrading ervan) defect....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

onnaj

En als je een scheur in het slakkenhuis hebt? Of komt dit bij de 16T's nauwelijks voor? Lijkt me dat ie dan in de lagere toeren de druk wel vast kan houden maar bij hogere toerentallen niet meer.

Turbo-Geek

Dan zou de druk niet opeens veel lager uitvallen en daar blijven.
Een scheur of lekkage ergens zal meer zorgen voor een druk waarbij de druk opeens gaat afbouwen (geleidelijk) totdat het niveau is bereikt waarop de scheur/lekkage niet meer lekt en dan meteen weer opbouwen.

volvoc70T5

oke, vanmiddag dus weer gereden..

druk valt nu weer weg..
gisternacht toen het wat koeler was buiten geen problemen en had ik netjes 0.8bar t/m begrenzer..
nu wordt hij weer rond de 5400 toeren teruggeregeld naar 0.3 bar

waarom zou verschil in temperatuur uitmaken? kan ik die pingelsensoren nog testen op 1 of andere manier?
heeft iemand een tekening ervan waar ze zouden moeten zitten & de bedrading?
kon het in vadis ff niet vinden.. weet dat het onder het inlaatspruitstuk moet zitten ergens..

ah gevonden:

Turbo-Geek

Ik geloof (weet niet zeker) dat de dealer ze wel kan testen en/of de ECU kan uitlezen mbt klopsensor/detonatie signalen.
Temperatuur zou uit kunnen maken ivm een evt defecte sensor die 'op het randje zit' mbt het uitzetten/krimpen van aansluitingen/scheurtje in bekabeling, etc.

Maar dit blijft gissen.

2 opties:

- Visueel controleren of de klopsensor nog kloppen (leuke woordspeling) vwb aansluiting en algehele staat. Wel lastig om bij te komen, wil je het goed doen dan moet het inlaat spruitstuk eraf gehaald worden.

- Dealer om raad vragen, die kunnen wellicht meten/uitlezen of die sensoren de oorzaak kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn raad ik je aan om dan de onderdelen te bestellen en het zelf (of met hulp van iemand) te vervangen want het spruitstuk eraf/erop kost toch al snel 2 a 3 werkplaats uren vrees ik en dan wordt alles bij elkaar vrij kostbaar.