ecu

Gestart door starter, 24-07-2009 13:46:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

starter

Beste kenners,

Ik begrijp dat Volvo niet in staat is om met de modernste apparatuur adequaat een kapotte ECU (met permanente storingsverschijnselen) te detecteren. 10 uur lang trial and error is hier dus kennelijk nog steeds normaal....

Mijn belangrijkste vraagstuk blijft echter open staan:
Hoeveel en welke sensors kunnen er in zo'n auto worden gecontroleerd?
Let op: het gaat hier om een permanent storingsverschijnsel (de auto pendelt permanent tussen de 700 en 1300 toeren, bij gasgeven slaat de motor af)

Overigens staat wat mij betreft de prijs en coulance van de dealer ook niet ter discussie. PUNT.


mehn

Hier heb je de meeste wel:


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Startmotor (alle modellen) ;D ;D


Tja, sensors doormeten kost tijd. Temp.afhankelijk, toerenafhankelijk, aantal meetwaardes per pin op de sensorstekker. Je zult toch een hoop omstandigheden moeten nabootsen, dat kost nu eenmaal tijd. Zeker een lambdasonde (CO meter benodigd, die moet ook betaald worden) en LMM (hoeveelheid lucht + temp.). Volvo-diagnose apparathuur en een ervaren monteur, ...

Het probleem bij elektronische storingen is vaak dat ze niet altijd optreden. Als een auto in 99% van de tijd perfect werkt maar anders uitvalt: begin maar te zoeken.... En je begint altijd bij de meest voordehand liggende oorzaken. Zoals gezegd, een ECU is echt het laatste wat je verdenkt. Je kunt niet alle omstandigheden nabootsen voor een ECU (in- en uitgaande signalen), daar zal een elektronicaspecialist al minimaal 2 dagen mee bezig zijn. Laat staan een monteur die ook je ruitenwisservloeistof moet bijvullen en portieren smeren.


Gr :)

razorx

Correct gesproken!

Ik heb vanavond een bericht van mij verwijderd, omdat ik het te bot vond. Maar kort samengevat kunnen sommige problemen een hoop uitzoekwerk opleveren.

De meest geavanceerde diagnose apparatuur, ontworpen door mensen, kan de ellende van real life niet omvatten.
Voor de ontwerpers van diagnose software is het, binnen hun budget, onmogelijk iedere situatie in te dekken.

Zelfs vliegtuigbouwers hebben hier problemen mee.

UserID6342

#19
Een monteur zal met jouw klachten, zoals je hier opnoemt, hoogstwaarschijnlijk eerst de LMM, gasklepensor en stationairregeling (lees meest voorkomende storingen) gaan controleren.  Voordat je deze zooi uitgebouwd en doorgemeten hebt ben je alweer een paar uur verder.  Als hier geen rare dingen op te zien zijn, zal hij verder moeten gaan zoeken.  Nogmaals zoals al door meerderen gezegd, de ECU is de laatst verdachte want zo'n ding gaat praktisch gezien niet of zeer nauwelijks kapot.  Als uiteindelijk dan de conclusie ECU defect wordt gesteld ben je dus gewoon een x aantal uren verder.  Het is dus echt niet van stekker erin,"oh ECU defect", verwisselen / omruilen en klaar.  Was het maar zo dan had iedereen zeer lage rekeningen met al die electronica ;D

Piet

Een paar uur voor de zeer goed bereikbare LMM, gasklepensor en stationairregeling uit- en in bouwen??? (in totaal 6 a 7 schroefjes), ik hoop dat een volvomonteur wel wat sneller werkt....
Op zich vind ik 800 echter ook niet zo wild als daar ook nog eens een vervangende ECU bij in zit.

Maar 10 uur er over doen om het te vinden, in een goed uigeruste werkplaats met ervaren monteurs??? pffffff

UserID6342

Zoals ik al eerder aangaf, dit word een totaal zinloze discussie.....  TS moet gewoon met zijn rekening naar de werkplaats gaan en daar om uitleg vragen, of hij (!) het dan accepteert is aan hem.  Ik vind de tijd etc. in ieder geval niet raar en goed verklaarbaar.  Net zoals meerdere hier op het forum.  Maar goed, just my 2 cents.

thuur

Citaat van: Piet op 29-07-2009 08:24:40
Een paar uur voor de zeer goed bereikbare LMM, gasklepensor en stationairregeling uit- en in bouwen??? (in totaal 6 a 7 schroefjes), ik hoop dat een volvomonteur wel wat sneller werkt....
Op zich vind ik 800 echter ook niet zo wild als daar ook nog eens een vervangende ECU bij in zit.

Maar 10 uur er over doen om het te vinden, in een goed uigeruste werkplaats met ervaren monteurs??? pffffff


Wat is jouw beroep?


Gr ???

starter

Beste Kenners,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Als ik naar de tekening van Mehn kijk, zie ik dat er veel zaken gecontroleerd dienen te worden.
Maar... is er geen standaard volvo apparatuur bij de dealer die deze zaken automatisch diagnostiseert?
We hebben het immers over een permanente storing.

Ps:  Beste Dirk 342: bedankt voor je opmerkingen. E.e.a. is reeds gevraagd aan de dealer. Zij hebben alles handmatig gemeten. Ik geloof dit wel, maar ik kon me dit anno 2009 niet meer voorstellen. Deze voorstelling probeer ik me nu te maken en dat lijkt me (met wat kanttekeningen) inmiddels te lukken.

Piet

Citaat van: thuur op 29-07-2009 09:03:05
Citaat van: Piet op 29-07-2009 08:24:40
Maar 10 uur er over doen om het te vinden, in een goed uigeruste werkplaats met ervaren monteurs??? pffffff


Wat is jouw beroep?


Gr ???

Geen automonteur inderdaad. Ik wilde ook niet aanmatigend klinken, ik weet dat het soms een enorme zoekerij kan zijn naar een probleem (zoals ik nu ook zelf ervaar mer een 19T en 3"DP waar maar 260 pk uitkomt en ik er nog steeds niet achter ben waar dat aan ligt).
Wat dat betreft, zoals eerder gezegd, vind ik een prijs van 800 euro waar dan nog eens de ECU in zit toch een redelijke prijs van de volvogarage.

thuur

Citaat van: Piet op 03-08-2009 10:55:48
Citaat van: thuur op 29-07-2009 09:03:05
Citaat van: Piet op 29-07-2009 08:24:40
Maar 10 uur er over doen om het te vinden, in een goed uigeruste werkplaats met ervaren monteurs??? pffffff


Wat is jouw beroep?


Geen automonteur inderdaad. Ik wilde ook niet aanmatigend klinken, ik weet dat het soms een enorme zoekerij kan zijn naar een probleem ..

Ik vond het ook niet aanmatigend hoor. Ik wilde slechts een voorbeeld zoeken naar een puzzel op jouw werkgebied ;)


Gr 8)

Piet

ha ha, dat vermoeden had ik eigenlijk  ik al ja.  ;)

starter

Thuur en Piet,

Leuk dat jullie elkaar gevonden hebben....

maar om terug te komen op het topic...

Is er geen standaard volvo apparatuur bij de dealer die de werking van de 20 punten van Mehn automatisch diagnostiseert? We hebben het immers over een permanente storing!!!!



razorx


starter

Beste Razorx.

Met jouw antwoord op mijn laatste vraag is het verhaal nu duidelijk geworden.
De Volvo garage heeft dus de 10 uur echt nodig gehad om alle sensoren handmatig te testen. Er is geen diagnose apparatuur voor. Een grote klus dus. Het verhaal is nu helemaal duidelijk en verklaarbaar.
Neemt niet weg dat ik anno 2009 iets anders (had) verwacht.

Bedankt,