ecu

Gestart door starter, 24-07-2009 13:46:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: starter op 06-08-2009 12:37:05
Beste Razorx.

Met jouw antwoord op mijn laatste vraag is het verhaal nu duidelijk geworden.
De Volvo garage heeft dus de 10 uur echt nodig gehad om alle sensoren handmatig te testen. Er is geen diagnose apparatuur voor. Een grote klus dus. Het verhaal is nu helemaal duidelijk en verklaarbaar.
Neemt niet weg dat ik anno 2009 iets anders (had) verwacht.

Bedankt,


de onderdelen zijn ook niet van 2009  ;)

Ludo

Citaat van: starter op 06-08-2009 12:37:05
Neemt niet weg dat ik anno 2009 iets anders (had) verwacht.

Als het niet de ecu zelf was geweest die kapot is, had men het euvel vast wel eerder/sneller kunnen lokaliseren/oplossen.
Permanente foutcodes worden nl opgeslagen in de ecu...

KIM

Helaas is de moderne motor volgehangen met elektronica. Wanneer er een storing optreedt is het makkelijk te constateren welke storing optreedt.
Echter het is een groot probleem om te herkennen waardoor deze storing optreedt. De storing treedt bijvoorbeeld op in je stationair toerental. Voor het regelen van je toerental worden meerdere sensoren gebruikt (zoals onder andere een koelvloeistoftemperatuursensor en een toerentalsensor). Wanneer een sensor werkelijk defect raak, kan de ECU herkennen dat de sensor geen signaal geeft. Wanneer een sensor een onjuiste waarde geeft, is dit veel moeilijker te bepalen (De ECU kan nooit weerleggen dat het toerental lager is dan de afgegeven waarde door de toerentalsensor). Dat betekent dat je deze sensor (en de bekabeling) dient te gaan controleren (in het gelukkige geval dat je de afwijking hebt herkend).

In jouw geval blijkt de ECU stuk te zijn. Dat dit een van de lastigste componenten is om storingen aan te herkennen is, wordt ingegeven door het feit dat dit component het brein is; deze herkent de fout en slaat deze op. Als hier een defect in optreedt, kunnen fouten niet opgeslagen of weergegeven worden.
Omdat de ECU een kostbaar component is, zal deze altijd als laatste verdachte gezien worden.

Houdt er rekening mee dat diagnose apparaten geen tovermachines zijn; wanneer een fout niet opgeslagen is, komt het toch op de kennis van de monteur aan en die heeft onderhand ook een brein dat overvol aan het raken is van al deze elektronica.

De 10 urige zoektocht is helaas de prijs die je betaald voor het hebben van een moderne auto. Auto's raken door dit gegeven tegenwoordig steeds vaker economisch totall-loss.

Als jij 800 hebt moeten betalen voor de hele klus, dan ben jij enorm gematst; de garagist legt hier dan geld op toe (een monteur kost tegenwordig minimaal 80 euro per uur)

thuur

Mooie toelichting!

Citaat van: KIM op 06-08-2009 18:59:10
(een monteur kost tegenwordig minimaal 80 euro per uur)

Maar ik ken toch maar weinig monteurs met een maandsalaris van boven de 12.000 Euro :eusa_think:


Gr ;)

koenne

Citaat van: thuur op 06-08-2009 21:20:33
Mooie toelichting!

Citaat van: KIM op 06-08-2009 18:59:10
(een monteur kost tegenwordig minimaal 80 euro per uur)

Maar ik ken toch maar weinig monteurs met een maandsalaris van boven de 12.000 Euro :eusa_think:


Gr ;)

kleine toevoeging: Het werkplaatsuur tarief is 80 euro....dit bestaat uit veeel meer als alleen maar een monteur.

rogerV701998

Citaat van: thuur op 06-08-2009 21:20:33
Mooie toelichting!

Citaat van: KIM op 06-08-2009 18:59:10
(een monteur kost tegenwordig minimaal 80 euro per uur)

Maar ik ken toch maar weinig monteurs met een maandsalaris van boven de 12.000 Euro :eusa_think:


Gr ;)

Ik heb het idee dat tegenwoordig de werkplaats de omzet voor de dealer moet maken. Ik heb de achterste krukaskeerring laten vervangen bij een merkloze vakgarage voor de helft van de prijs van de dealer. Binnen 1 dag klaar met 3 maanden garantie. Als ik daarna problemen zou hebben met de reparatie moest ik mij vooral melden.

Ze hebben perfect werk geleverd en het uurtarief van de monteur was 49 euro. Het kan dus ook anders.

Gr. roger


KIM

Wat denk je wat die diagnose apparatuur bij de dealer kost?
Deze dealer ziet zich vaak voor veel hogere kosten gesteld dan de universeel. Dat maakt het verschil in prijs.

razorx

#37
Best nuttig dat dit opgemerkt wordt.

Ik vraag voor het werk dat ik verricht vanuit mijn eigen bedrijf 79 euro ex. b.t.w per uur.
Trek ik inkomstenbelasting, investeringen aan apparatuur, mankrachten, verzekeringen/risicoindekking/e.v.t schadeclaims, huur, administratiekosten, telefonie, internetverbinding, incassokosten en research daar vanafdan eindig je grofweg op een kwart.

Tel daar bij op dat je drukke periodes hebt waar je niet alles kan aannemen en momenten dat je gewoon coulant moet zijn.

@ topic starter: Mijn nee was geen botte nee, maar technisch gezien is het onmogelijk alle fouten geautomatiseerd te detecteren.
Vooral als het appaaat dat de fouten moet rapporteren, de ecu, zelf fouten bevat. Het verhaal van KIM geeft dit heel goed weer.
In de luchtvaart zie je zo nu en dan voorbeelden hoe het met high tech (3 computers die elkaar controleren) ook mis kan gaan. Techniek blijft moeilijk.  ;)

starter

Iedereen bedankt voor zijn/haar uitvoerige reacties.

Mijn verwachtingen ten aanzien van de diagnose kwaliteiten van de volvodealer waren veel hoger . Ik heb mijn verwachtingen van de Volvo dealer inmiddels bijgesteld.

Fout:
Mijn grote fout in dit verhaal is dat ik bij de dealer niet heb aangegeven dat ze maximaal 1 a 2 uur mochten zoeken. Als je namelijk wordt gebeld als ze al 10 uur hebben gezocht, sta je met je rug tegen de muur... Ook als ze je vervolgens voorstellen te matsen met korting op uurtarieven en de tweedehands ECU. Je kunt dan met je auto immers niet meer elders heen.....

Conclusie:
Mijn Volvo (V70 2.5 LPI, 1998) heeft inmiddels 373.000 km gereden, waarvan in de afgelopen 2 jaar 65.000 km. Deze auto kostte aan service en onderhoud ongeveer 6000 euro. Dat is dus ongeveer 11 eurocent per kilometer.

En nu:
Zonder hier een waarde aan te hechten, besluit ik nu wel mijn lease bak naar prive toe te trekken. Mijn Volvo V70 is vanaf nu zeer goed geschikt voor een veilige verplaatsing van kroost, vrouw en boodschappen in de regio. Voor wat betreft de Volvo dealer: Hartelijk bedankt voor het matsen.