De avonturen van The swedish chef

Gestart door Joeri, 29-07-2009 08:22:19

Vorige topic - Volgende topic

Joeri

Citaat van: patberk5 op 13-04-2011 14:32:37
Lekker aan de klus man! Ik moet ook nodig eens wat zaken gaan beetpakken.
Enne...lederrrrr?
Toevallig net een mailtje naar je gestuurd  :) ff date prikken?  :D
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Joeri

Vandaag heerlijk aan de slag geweest met het koel systeem. Op het program:

- Monteren nieuw expansievat + slang + klemmen + niveau sensor
- Monteren nieuwe koel temp sensor
- Flush van het hele systeem
- Nieuwe koelvloeistof

Eerst de krik eronder om de Chef horizontaal te maken. Daarna zoeken naar de radiator plug om het systeem leeg te laten lopen. Na het verwijderen van de beschermkap, snel tot de conclusie gekomen dat ik geen plug heb  :eusa_doh: Na, dan de slang los heh. Komt u maarrrr.

Mwoah, redelijk helder nog maar dat roze kleurtje kan echt niet. De Chef is een stoere vent!  ;)

Tankie en thermostaat huis los. Best vies...

Het viel me op dat het thermostaathuis geen pakking heeft. De rubberen rand van de thermostaat dicht blijkbaar voldoende af.
Nieuwe koel temp sensor erop. Wat een plek om met sleutel 19 te draaien  :eusa_snooty:

Kee, tijd om het systeem te reinigen. Grappig genoeg zat er poeder in het blikje... :eusa_eh: Demi water erin en de poeder erachteraan. Later bedacht ik dat het handiger was geweest als ik het demi water eerst gewoon met de poeder had gemengd  :eusa_doh: Maar goed, het zat erin. 5 liter water ging erin.

Met het spul erin gestart, beetje gasgeven en het ging al snel mengen. Een ritje gemaakt van zo'n 30 km. Ondertussen nog even gestopt om het niveau te checken, het lampje ging af en toe  branden. Maar ik kon er door de druk niets meer bij doen. Op de terugweg de verwarming op 30.  :eusa_sick: Heet man!!!

Nou moet het wel aardig ingewerkt zijn. Leeg laten lopen en het water was aardig smerig geworden. Het flush poedertje was ook donker dus het vertekent iets.

Dit heb ik gewoon door de put gegooid hoor  :-X  ;D
Vervolgens het systeem zonder thermostaat een aantal keer met water gespoeld en stationair laten draaien. Tot het aardig helder bleef. Keer of 4 heb ik het herhaald. Litertje of 30 water heb ik er doorheen gejetst. Voor de zekerheid nog even wat verder opgekrikt en in de slang van het thermostaat huis geblazen. Toen kwam er dus toch nog een aardig golfje uit  :) En zo zag het thermostaat huisje eruit:

Leek me wel aardig zo. Dus, nieuwe koelvloeistof erin. Heb Kroon Organic genomen, zoals je op de eerste foto ook kan zien. Ook mede door wat tips hier. En gelijk van dat roze kleurtje af  :eusa_dance:

Het systeem afgevuld en weer een stukje toeren. Als snel bleek het niveau lampje te blijven branden dus even eraf bij een tankstation. Level was aardig gezakt en ik kon met beleid het tankje ontluchten. Tot net onder max bijgevuld. En weer verder toeren.
Ik had wel wat trek gekregen dus even langs de gele M  ::) Natuurlijk een vetvrije McChicken genomen  ;D Maar de Chef voelt zich een echte man met de gele vloeistof, dus ook nog een Quarterpoundertje erachteraan.  ;D Hee  :eusa_hand: hard geklust man ;)

Systeem nog helemaal nagelopen na de rit, alles ziet er dicht uit. Er zit nu net iets meer dan 5 liter in trouwens. 2e tank is dus ook aangebroken. Er zal nog wel wat bij moeten denk ik maar dat check ik morgen. Oude troep gaat netjes naar de milieustraat natuurlijk  :eusa_naughty:

KLAAR  :eusa_clap:

Oh ja, tijdens het klussen kwam de post-ingooi-man, toetoet. Een pakje van Thuur, m'n nieuwe luchtslang, waarvoor hartelijk dank!  :eusa_dance: Gelijk erop geknald natuurlijk.

Das ook weer lucht dicht!

Tot de volgende klus! Dat kan al heel snel zijn  ;) 8)

Vulk

Heel mooi werk hoor, het staat hier ook nog op de planning.

De auto rijdt er niet beter om, maar zo'n vers tankje staat een pak netter en het geeft een fijn gevoel om te weten dat ook dat weer 100% in orde is. :)

Joeri

Jaja, ik zinspeelde er al op, klus 2 voor vandaag  :D : De spy afstandsbediening set zojuist ingebouwd. Met dank aan Razorx voor le guide avec pheauteaux  :eusa_clap:

Helaas zelf geen foto's gemaakt want de telefoon was leeg... Maar zoals gezegd, op de Yits manier erin gezet. De gele stekker, als je em zoekt, zit rechts van de connectorbak  ::) kabeltjes netjes gesoldeerd, MTS elektro revival. En met krimpkousjes. Build to last.  ;)

De unit zelf zit net boven het instaplampje aan de bestuurderskant. Plek zat! En last but not least, het ledje zit in de originele alarm unit op de A stijl  :eusa_dance: Schouderklopje voor jezelf  8)

mehn

Citaat van: Joeri op 16-04-2011 16:45:03
Op de terugweg de verwarming op 30.  :eusa_sick: Heet man!!!

Waarom heb je dat dan gedaan? Je kunt de verwarming op 10 graden zetten als je dat wilt, dat maakt voor de koelvloeistof niets uit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Joeri

Citaat van: mehn op 16-04-2011 21:06:37
Op de terugweg de verwarming op 30.  :eusa_sick: Heet man!!!

Waarom heb je dat dan gedaan? Je kunt de verwarming op 10 graden zetten als je dat wilt, dat maakt voor de koelvloeistof niets uit.
Omdat het op het flush middeltje staat. En omdat ik het idee heb dat dan ook de kachelradiator in het systeem mee draait.  ???

mehn

Citaat van: Joeri op 16-04-2011 22:10:24
Op de terugweg de verwarming op 30.  :eusa_sick: Heet man!!!

Omdat het op het flush middeltje staat. En omdat ik het idee heb dat dan ook de kachelradiator in het systeem mee draait.  ???

Bij onze auto's doet de kachelradiator altijd mee, ook als je de temperatuur op -25 zou instellen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Joeri

Citaat van: mehn op 16-04-2011 23:16:31
Citaat van: Joeri op 16-04-2011 22:10:24
Op de terugweg de verwarming op 30.  :eusa_sick: Heet man!!!

Omdat het op het flush middeltje staat. En omdat ik het idee heb dat dan ook de kachelradiator in het systeem mee draait.  ???

Bij onze auto's doet de kachelradiator altijd mee, ook als je de temperatuur op -25 zou instellen  ;)
Volgend keer doe ik het dan maar niet  ;)

Joeri

Citaat van: Joeri op 16-04-2011 18:51:20
Jaja, ik zinspeelde er al op, klus 2 voor vandaag  :D : De spy afstandsbediening set zojuist ingebouwd. Met dank aan Razorx voor le guide avec pheauteaux  :eusa_clap:

Helaas zelf geen foto's gemaakt want de telefoon was leeg... Maar zoals gezegd, op de Yits manier erin gezet. De gele stekker, als je em zoekt, zit rechts van de connectorbak  ::) kabeltjes netjes gesoldeerd, MTS elektro revival. En met krimpkousjes. Build to last.  ;)

De unit zelf zit net boven het instaplampje aan de bestuurderskant. Plek zat! En last but not least, het ledje zit in de originele alarm unit op de A stijl  :eusa_dance: Schouderklopje voor jezelf  8)
Toch nog een probleempje met de knippers: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25367.msg1015580.html#msg1015580  :-\

maartendeb

Deze heb ik even gemist, goed bezig geweest :eusa_clap: Lekker toxic kleurtje, dat Kroon koelwater. Moet ook nog steeds mijn temperatuursensor vervangen, daar kom je zeker niet bij zonder het thermostaathuis te verwijderen?  :eusa_think:

Justin-850

Netjes gedaan! Ik weet alleen wel zeker dat er nog meer koelvloeistof bij in gaat moeten. Ik heb er laatst maarliefst ruim 7,5 liter in moeten gooien om hem weer tussen de min en max te krijgen ;)

Gr. Justin

Joeri

Citaat van: maartendeb op 18-04-2011 10:24:10
Deze heb ik even gemist, goed bezig geweest :eusa_clap: Lekker toxic kleurtje, dat Kroon koelwater. Moet ook nog steeds mijn temperatuursensor vervangen, daar kom je zeker niet bij zonder het thermostaathuis te verwijderen?  :eusa_think:

Nee, dat lukt niet zonder het vel van je knokkels te draaien  ;) Als je de vloeistof iets eruit laat lopen bij de radiator dan is het al ver genoeg gezakt om het huis zonder vloeistof verlies open te maken gok ik. Monteren en weer dicht vloeistof aanvullen en klaar. In theorie  :)

Joeri

Citaat van: Justin-850 op 18-04-2011 11:39:28
Netjes gedaan! Ik weet alleen wel zeker dat er nog meer koelvloeistof bij in gaat moeten. Ik heb er laatst maar liefst ruim 7,5 liter in moeten gooien om hem weer tussen de min en max te krijgen ;)

Gr. Justin
Dat klopt, er zit inmiddels al weer een litertje bij, zit nu op 6 denk ik. Schijnt wel wat verschil te zitten in de liters tussen de verschillende motoren.

Justin-850

Ok, dat zou kunnen. Ik heb echter ook een 2.5 20V ;)

Op kroonoil.nl staat ook dat de inhoud van het koelsysteem ongeveer 7,2 liter bedraagt, dus goed in de gaten houden ;)

Gr. Justin

Joeri

Vandaag op de sleuteldag geweest bij Hooftman. Was leuk! Vooral om wat personen achter de forum namen te zien. Had zelf niet zo veel te doen, de Chef is alleen uitgelezen, service lampje en de foutcodes zijn gereset. Daarbij kwam ik wel tot een vrij schokkende ontdekking, tussen OBD en km teller zit 92686 km verschil....  :o Daar is dus ergens een keer gerommeld...

Verder nog een uitgebreide rubber check gedaan. Vooral de achteras moet ik gaan aanpakken. Lijstje ben ik nu aan het maken. En een ashoes is aan vervanging toe. Zie deze foto's ter illustratie:

Kortom, er blijft wat te doen  :D