vreemde startproblemen

Gestart door turbotime, 10-08-2009 13:39:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

turbotime

Ben het slachtoffer van een vage klacht. Mijn 850 T5 uit 94 had voor de vakantie voortdurend een 4-3-1 pingelsensor melding die na resetten  bleef terug komen. Hij wilde soms ook niet aanslaan terwijl de startmotor wel rond draaide. Soms sloeg hij  als ik gas terug nam ook gewoon af, maar startte daarna weer  normaal
Mijn garage heeft de nokkenas sensor vervangen ( volgens hun 9 van de 10 keer oorzaak van dit soort problemen) , maar de melding kwam  1 dag voor de vakantie toch weer terug.  De boel weer gereset en    tijdens de lange tocht over de Franse snelwegen geen melding meer gehad. De wagen reed ook als een zonnetje en haalde ondanks hoge snelheden 1 op 9,5) 
8 kilometer voor de eindbestemming  sloeg mijn motor af bij een steile beklimming vanuit stationair. Hij wilde  niet meer  aanslaan terwijl de startmotor gewoon functioneerde. De garage ter plekke stelde een  kapotte benzinepomp vast en nadat die vervangen was heeft de auto weer een week  als een zonnetje gereden.  Na een lange tocht van 500 kilometer kreeg ik toch weer startproblemen. De eerste keer wilde hij niet meer aanslaan nadat ik hem  aan het einde van de  reis even uit had gezet.( De motor was nog heel warm), maar na een kwartier startte hij weer normaal. . De dag daar op wilde hij  ruim een uur niet   meer aanslaan.  ik rook daarbij ook geen benzinelucht in de uitlaat.
Het probleem zit dus ergens anders en  lijkt spontaan op te treden.  Voor de vakantie ook het probleem gehad dat de motor  vlak voor een stoplicht  er bij gas terug ook gewoon mee ophield, maar dan wel weer gewoon startte. Ik weet onderhand niet meer wat de  oplossing is en mijn garage staat ook voor een raadsel. Welke genie heeft voor mij een oplossing.

Ik heb de auto  door de ANWB op transport laten zetten omdat ik hem niet meer vertrouwde. Dat is toch een slechte zaak als je een opp zich zo'n top auto heeft als een 850 T5.

-D©©©L-


UserID6342

Fijne garage...pingelsensor (je hebt er 2 van) is duidelijk dus NIET de nokkenassensor.  Ikzelf ga mee met pingelsensor vervangen zoals je foutcode aangeeft en daarnaast idd relais 103 om maar eens mee te beginnen.

thuur

Bij foutmeldingen op de pingelsensoren zou ik deze zeker vervangen! Ze hebben een belangrijke functie, namelijk het tegengaan van kloppen.


Gr ;)

turbotime

Om nog even terug te komen op het vervangen van de nokkenassensor. Mijn garage geloofde niet dat het prbleem in de pingelsensor zat,  maar waarschijnlijk eerder inde  nokkenassensor. was ook geen duur onderdeel. Voor 21 euro een nieuwe sensor.
De pingelsensorproblemen had ik al vanaf het begin. resetten en dan soms een jaar  niet meer dan weer een tijdje wel,  viel eigenlijk goed mee te leven. Ik wil ze best vervangen, maar het punt is dat de  computer  bij alle startproblemen  recentelijk geen enkele foutmelding gaf over de pingelsensor, dus lost het vervangen van de sensoren mijn start/afslaan probleem op???.

Wat ik uit alle berichten  op meerder forums lees is dat het  eigenlijk van alles kan zijn. relais 103,  sensor bij  ventilator, slecht contact in het  sleutelgatrelais bij het stuur. Ik ben bang dat ik me arm  laat repareren  aan wat het allemaal zou kunnen zijn.
Voor hetzelfde geld  zou het ook wel ergens een draadbreuk in de kabelboom kunnen zijn.

Heeft iemand een goed advies voor me wat ik zou moeten gaan doen. 



thuur

21 euro ??? Dat kan nooit een nieuwe sensor zijn :eusa_snooty:

Pingelsensoren gaat het kloppen tegen. Toch wel belangrijk voor het behoud van je motor. Er is een reden waarom je computer steeds foutmeldingen geeft..

Zoals al een aantal malen aangehaald: begin bij relais 103. Een brugje maken over de 2 middelste contacten die haaks op elkaar staan en dan weet je al genoeg.


Gr 8)

razorx

Vermoedelijk zijn er twee problemen:

-Je pingelsensor(en), voorzover ik weet niet helemaal een drama qua eventuele motoschade want de ECU kiest dan voor een wat voorzichtiger beleid voor de ontsteking.
-Relais 103 is inderdaad een hoofverdachte wat betreft het afslaan. Doe de Thuur check  ;) .
Mocht het de laatste zijn, gooi het relais niet weg. 9 van de 10 keer is het met doorsolderen en schoonmaken een prima herbruikbaar onderdeel.

Succes!
Y.

thuur

Citaat van: razorx op 11-08-2009 01:06:37
-Je pingelsensor(en), voorzover ik weet niet helemaal een drama qua eventuele motoschade want de ECU kiest dan voor een wat voorzichtiger beleid voor de ontsteking.

Mits de foute sensor wordt opgemerkt ja. Als dat niet zo is en de sensor mist het kloppen.....


Gr :-\

razorx

Citaat van: thuur op 11-08-2009 01:22:28
Citaat van: razorx op 11-08-2009 01:06:37
-Je pingelsensor(en), voorzover ik weet niet helemaal een drama qua eventuele motoschade want de ECU kiest dan voor een wat voorzichtiger beleid voor de ontsteking.

Mits de foute sensor wordt opgemerkt ja. Als dat niet zo is en de sensor mist het kloppen.....


Gr :-\
In theorie is daarin voorzien. maar de praktijk inderdaad:
:-\

De Kater

Citaat van: thuur op 11-08-2009 00:33:37
21 euro ??? Dat kan nooit een nieuwe sensor zijn :eusa_snooty:


Dat kan wel een nieuwe PINGEL sensor zijn, maar geen nokkenassensor...

mevita

vergeet je koelvloeistoftemperatuursensor ook niet om even na te kijken,

gr mevita

mehn

Citaat van: De Kater op 11-08-2009 14:48:42
Citaat van: thuur op 11-08-2009 00:33:37
21 euro ??? Dat kan nooit een nieuwe sensor zijn :eusa_snooty:
Dat kan wel een nieuwe PINGEL sensor zijn, maar geen nokkenassensor...

Zelfs dat niet. Aangezien er een modificatie geweest is op de pingelsensor moet je er een hele kabelboom bij kopen. Lijkt me erg sterk dat dat voor 21 euro lukt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

turbotime

Ik heb inmiddels een nieuw relais 103  en het bleek ook dat bij het monteren van de nieuwe benzinepomp in Frankrijk er een van de slangen half af lag waardoor hij blijkbaar valse lucht kon aanzuigen.  Een bekend probleem volgens mijn  garage Wim en Ed.  De auto start en loopt weer goed.

Alleen als ik hard een klaverblad bocht   inrijdt- je weet wel zo'n  bocht van bovenop  een kruispunt naar beneden de snelweg op- Houdt hij bij vol gas  op een gegeven moment in. Als ik dan het gas loslaat en niet meer zo hard ga dan pakt hij wel weer op. Ik heb dat nooit eerder meegemaakt. In beide gevallen was de tank niet  helemaal  vol ( ongeveer nog 15 liter), maar dat mag toch niets  uitmaken???

pwassink

Citaat van: turbotime op 04-09-2009 12:03:39
Ik heb inmiddels een nieuw relais 103  en het bleek ook dat bij het monteren van de nieuwe benzinepomp in Frankrijk er een van de slangen half af lag waardoor hij blijkbaar valse lucht kon aanzuigen.  Een bekend probleem volgens mijn  garage Wim en Ed.  De auto start en loopt weer goed.

Alleen als ik hard een klaverblad bocht   inrijdt- je weet wel zo'n  bocht van bovenop  een kruispunt naar beneden de snelweg op- Houdt hij bij vol gas  op een gegeven moment in. Als ik dan het gas loslaat en niet meer zo hard ga dan pakt hij wel weer op. Ik heb dat nooit eerder meegemaakt. In beide gevallen was de tank niet  helemaal  vol ( ongeveer nog 15 liter), maar dat mag toch niets  uitmaken???

Hangt die benzinepomp er wel goed (lees diep genoeg ) in dan ?  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂