off-topic: probleempje V70N tips?

Gestart door )()()sT, 17-08-2009 13:35:14

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Vrienden,

oké, oké, het is off-topic, maar aangezien hier ook mensen met een *70 rondrijden met nieuw type motor en ETM heb ik toch een vraag over een V70N met wat probleempjes.
De auto is van goede vrienden van mij en mijn ouders, en de eigenaar heeft mij ook benaderd of ik via hier wat tips kon vinden.

Onderstaand een citaat van zijn mail, welke hij aan me stuurde terwijl ik nog op vakantie was:

Hallo Joost,

Ik heb een probleem puzzeltje met mijn V70.
Tijdens het rijden met de caravan verliest hij bergop met een snelheid van 90-100 km/h, bij meer gasgeven soms plotseling vermogen en gaat schokkend rijden.
Het toerental gaat tussen 2500 en 3500 snel op en neer.
De motor lijkt te willen verzuipen of af te slaan.
Bij gas terugnemen en 80 km/h rijden is het weer weg.
Ook bij plankgas doortrappen trekt hij zich er doorheen.
Dit gebeurde Nederland-Spanje vv. (3000 km) met de caravan er achter een keer of vijftien en alleen bergopwaarts.
Zonder caravan heb ik het nog niet gemerkt. Wel voel ik soms het gaspedaal trillen onder mijn voetzool.

Enig idee wat het kan zijn en hoe (en door wie) het opgelost kan worden?
Specificaties van de auto zijn:
Volvo V70 2.5-T (210 PS) Geartronic, Sept.2003, met chiptuning naar 245 PS, km-stand 85.000, kenteken **-NG-SL
Ik denk aan de volgende defect mogelijkheden:
- Elektronisch gasklephuis ?
- Turbo ?
- Automaat ?
- Vervuiling filters (benzine/lucht/olie/) ?
- Elec.klep boven op de inlaatnokkenas vervuild ?
- Luchtmassameter ?

Hij heeft zelf ook al wat zitten neuzen op andere fora (ik weet nog niet welke; misschien Volvo-forum) en onderstaande dingen gelezen.

CiteerMede Volvo rijders,
Inmiddels is er een nieuw origineel Volvo gasklep huis gemonteerd.
Het probleem van het op en neer gaan van het stationair toerental is gereduceerd naar nog zo'n 200rpm, was 400 tot 600 rpm.
Het uit zichzelf gasgeven is ook verdwenen.
Maar het schokkerig rijden tussen de 2500 en 3400 rpm is gebleven.
Inmiddels (zie ook een door mij gestelde latere vraag)heb ik dat probleem zelf kunnen oplossen, dat bleek een vervuilde luchtmassameter te zijn.

--------------------------------------------------------------------------------

Re: Wisseld toerental bij stationair en schokkerig gasgedrag bij kontinue
Helaas bracht het reinigen van de luchtmassa meter geen blijvend resultaat.
Omdat ik toch aan de sensor twijfelde heb ik een gereviseerde gekocht bij Actronics, maar helaas ook dit heeft niet geholpen.
Inmiddels heb ik een dvd gekocht met het oude Volvo Vadis erop, en mezelf een beetje ingeleerd over de wondere wereld die Volvo engenering heet.
Daardoor kwam ik op het idee om de CVVT te checken, en het bleek dat de elec.klep boven op de inlaatnokkenas zwaar vervuild was.
Ik heb deze inmiddels grondig gereinigd, en het problee lijkt nu te zijn verminderd, maar is nog niet weg.
Graag zou ik ook mijn klepspeling willen controleren, maar dan heb ik wel het speciaal gereedschap, het Timing Wheel, nodig.
Ook overweeg ik een algehele motorflush met Forte of zoiets dergelijks. ( auto heeft nu 288000.km gelopen)
Als ik het probleem eindelijk echt heb opgelost laat ik het wel weten.
Want mijn Volvo dealer komt niet verder dan de computer uitlezen op storingen, en zeggen dan het niet te weten maar presenteren wel een forse rekening.
Gr.Bas

Citeer: Wisseld toerental bij stationair en schokkerig gasgedrag bij kontinue
Beste Volvo rijders.
Probleem van het inhouden en schokkerig rijden heb ik opgelost.
Het bleek dat door slecht onderhoud of verkeerde motorolie, de electriche klep van de nokkenas versteller behoorlijk vervuild was.
Ook de nokkenas versteller zelf was behoorlijk vervuild.
Deze heb ik handmatig grondig gereinigd, en daarna nog een Forte motorflush gebruikt om de hele motor te reinigen.
De storing is hiermee volledig verholpen, waarmee ik wil waarschuwen dat men niet te vlug moet overgaan tot de vervanging van het gasklephuis.
Want doordat dit een zeer bekent euvel is, wordt het naar mijn mening te snel als boosdoen voor  alle kwalen aangewezen.
Met vriendelijke groet, Bas Bottelberghs

--------------------------------------------------------------------------------

hee goededag
ik heb vol bewondering het verhaalm van jouw zitten lezen want ikm heb precies de zelfde klacht
bij mijn s80 uit 99 2.4 140pk
nou stond ik ook op het punt om er een nieuw gasklephuis in te laten zetten.
maar ik wil eerst wel de electrische klep van de nokkenass versteller schoonmaken
want ik denk dat ik dan al een stuk verder ben
ik zou niet weten waar die zit dus graag wat info hierover

Beste Nick,
Als jou auto dezelfde type motor erin heeft zitten, maak je met Torx 30 de twee schroeven los van je bougie/bobine afdekkap, en de twee borgclips losduwen die deze kap vasthouden terhoogte van je nokkenas peolies.
Dan zie je de nokkenasverstelklep zitten met 4 boutjes (dopje 10), en de elec. stekker verwijder je (kontakt uit) dmv de stekker op de plek van de borglip in te drukken en dan rustig en recht los te trekken.
Koop ook een nieuwe pakking, want die is nu gemodificeerd, en heeft een klein gaaszeefje erin zitten.
Verwijder de klep en maak deze schoon met een goede oplosser ( ik heb gasket remover van Loctite gebruikt), want de eventuele lak/gum vorming van de motorolie is een zeer taai goedje.
Spoel het dan na met bv. een remmenreiniger en spuit het geheel goed schoon met lucht. ( het is belangrijk dat je zo schoon mogelijk werkt)
Het geheel terug monteren in omgekeerde volgorde, en de klus is klaar.
De man van Forte adviseerde dan er twee flacons van 400ml MotoFlush in de motor te doen en dan de auto met een verhoogd stationar toerental (+/-1500rpm) zo'n 60 tot 90 minuten te laten draaien.
Daarna je motorolie en oliefilter verwisselen ( niet vergeten de oliefilterhouder goed te reinigen, want is een opvangbakje voor vuil) en je motor weer te vullen met een goede 10W40 motorolie die aan de Volvo specificaties voldoen.
Het lijkt een hele klus, maar het valt reuze mee, en ik heb alles gewoon bij mij voor de deur gedaan.
En ik heb er een totaal anders rijdende auto voor terug gekregen.
Jammer dat ik het niet eerder had gedaan, maar dat is nu eenmaal leergeld betalen.
Veel succes, groet Bas Bottelberghs

Hier misschien nog nuttige tips?
Ikzelf dacht ook aan gasklep-zaken, of LMM, maar zeker niet de turbo of automaat.

Misha

Andere LMM proberen en evt. software van ETM laten bijwerken. Maskeert het probleem voor een paar jaar.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

Walter

Vind dat trillen in het gaspedaal apart; is een elektronisch pedaal, dus niet met een kable. dat trillen moet dan in de hele auto te vinden zijn.

verder kan ik ook niet veel helpen, bij een carb zou ik zeggen dat ie te rijk staat. Zitten er foutcodes in?

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

TTT242

Eens andere bougies steken kan soms helpen.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Rogers XC 70 2000

ik dacht bij het lezen van het probleem aan de lmm; heb bij drie auto's de lmm moeten vervangen en de omschrijving lijkt wel op de problemen zoals ik had bij mijn Alfa. Na vervangen van de lmm, waren de problemen volledig opgelost.

Roger

LeonW

Ik vind het afbranden van de Dealer wel heel makkelijk,helemaal als ik lees dat
door slecht onderhoud of verkeerd onderhoud de klep vervuild is geraakt.

Vaak komt het voor dat dit soort ''klanten'' zich nog ff snel om 5 voor 5 melden
en verwachten dan dat je dan het probleem binnen 2 min hebt opgelost.

Soms moet je wat verder zoeken en dat kost nou eenmaal tijd en geld.
En uitlezen begin je nu eenmaal als eerste mee.
Volvo S70 2.5T

Spin!

Turbo zou kunnen, misschien een vacuüm lek? Slangen controleren. Ik verloor ook vermogen, en had een dik gat in een turboslang.

www.vm-parts.nl

EVV

Even zoeken op "volvo" en ETM leverde deze link op, de auto is dus te nieuw voor het ETM probleem. Maar wat ik mee een beetje afvraag, is 2500 rpm ook niet een beetje weinig, voor berg-op met caravan?

denkweb

Daar heb ik zeer recente ervaringen mee: http://denkweb.com, even klikken op S80, modificaties, gasklephuisrevisie... de rest wijst zich vanzelf wel!

Ps. laat voordat je hiermee aan de gang gaat wel de gaspedaal-sensor controleren... ook dat is een bekend euveltje, maar lijkt mij hier niet van toepassing.

)()()sT

Citaat van: LeonW op 17-08-2009 15:43:31
Ik vind het afbranden van de Dealer wel heel makkelijk,helemaal als ik lees dat
door slecht onderhoud of verkeerd onderhoud de klep vervuild is geraakt.

Even voor de goede orde:
de geciteerde reacties zijn wat zoekresultaten, gevonden door mijn kennis, niet reacties op zijn mogelijke vraagstelling.

De auto heeft net 80.000 gedraaid dus iets aan de turbo zelf lijkt me stug.
Zelf zou ik bij schommelingen van toerentallen ook denken aan LMM, of idd. iets van het gasklephuis.
Eerste wat sowieso moet gebeuren is uitlezen :)

)()()sT

*Even een topic omhoog schoppen*

Mijn kennis is inmiddels om te beginnen naar de dealer geweest voor foutcodes.
Uiteraard kwam er weinig uit.

Citeer
Diagnose: Momenteel geen storing.
Historie: Storing turbodruk regelventiel !
Advies: Geen !! (gewoon verder rijden).

Aangezien ook op dit forum steeds meer mensen met een modernere turbo Volvo rijden: kan iemand bovenstaande foutcode linken met het euvel?

Citaat van: )()()sT op 17-08-2009 13:35:14
Vrienden,

oké, oké, het is off-topic, maar aangezien hier ook mensen met een *70 rondrijden met nieuw type motor en ETM heb ik toch een vraag over een V70N met wat probleempjes.
De auto is van goede vrienden van mij en mijn ouders, en de eigenaar heeft mij ook benaderd of ik via hier wat tips kon vinden.

Onderstaand een citaat van zijn mail, welke hij aan me stuurde terwijl ik nog op vakantie was:

Hallo Joost,

Ik heb een probleem puzzeltje met mijn V70.
Tijdens het rijden met de caravan verliest hij bergop met een snelheid van 90-100 km/h, bij meer gasgeven soms plotseling vermogen en gaat schokkend rijden.
Het toerental gaat tussen 2500 en 3500 snel op en neer.
De motor lijkt te willen verzuipen of af te slaan.
Bij gas terugnemen en 80 km/h rijden is het weer weg.
Ook bij plankgas doortrappen trekt hij zich er doorheen.
Dit gebeurde Nederland-Spanje vv. (3000 km) met de caravan er achter een keer of vijftien en alleen bergopwaarts.
Zonder caravan heb ik het nog niet gemerkt. Wel voel ik soms het gaspedaal trillen onder mijn voetzool.

Het is dus een V70N 2.5T uit 2003 met net 85k. gelopen.

jan piet

Hoi Joost,

Met mijn TDI heb ik die storing ook gehad. het vermogen viel weg, en kwam na enige tijd wel weer terug. Ventiel van een paar tientjes en euvel was verholpen. Alleen had ik het niet voelbaar in het gaspedaal.
Bij mij deed het zich voor bij volgas accelereren, dus als ik 'm écht op z'n kop ging staan en de turbo dus de volle laag kreeg. Dan bokte hij ineens álle vermogen eruit. Even inderdaad met constant 80 rijden liep hij weer goed weg en met geleidelijk gasgeven merkte je niets. Bij mij ging wel het managementlampje branden, wat na een kwartiertje weer uitschakelde. Kan mij voorstellen dat hij bij je kennis bergop ook wat van de turbo begint te vragen met als resultaat het genoemde euvel.
Dus geen nieuw blok, maar wel enigzins herkenbare symptomen.
Gr,JP