Xenon verlichting

Gestart door vincent oud, 24-08-2009 11:01:50

Vorige topic - Volgende topic

vincent oud

Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om mijn 850 uit te rusten met xenon verlichting.
Aangezien er veel "rotzooi"op de markt is en ik dit absoluut niet wil ben in na enig zoekwerk uitgekomen bij www.my-xenon.nl
Hier kan ik kiezen uit diverse soorten lampen en van diverse merken en kleuren.
Na een bestelling  van een ombouwset halogeen H1 naar Xenon H1 met philips lampen en ballast werd dit snel geleverd.
Het ombouwen was redelijk simpel zelf te doen en alles zag er prima uit en werkte perfect.
Na het afstellen van de koplamphoogte (wat zeker bij xenon zeer belangrijk is) kwamen we erachter dat er iets niet in orde was met het lichtbeeld.
De reflectoren van mijn koplampen waren versleten en waren de oorzaak van het slechte lichtbeeld.
Na het vervangen van 2 originele VOLVO koplampen voor nieuwe was het lichtbeeld beter maar nog niet echt goed.
Na enig overleg en experimenteren kwamen we erachter dat 1 xenon lampje een barst had aan de voet van de lamp(er was een stukje glas afgebroken waardoor deze niet te stellen was).
Na telefonisch contact met my-xenon heb ik het kapotte lampje retour gestuurd en kreeg ik binnen 2 dagen en nieuwe xenon lamp.
Die 2 jaar no nonsens garantie die men bied werkt dus echt goed.

Mocht iemand ook van plan zijn om de ombouw naar xenon te maken kan ik deze firma sterk aanbevelen.
Het doel van deze actie was/is  om in het donker beter licht te hebben zonder andere mensen te verblinden en ik kan zeggen dat dit voortreffelijk goed gelukt is.

Ik ben benieuwd naar reactie`s

Groeten Vincent Oud
Volvo 850
2.0 10v
1996

)()()sT

Ik heb zelf Pilot xenon in heldere C70 koplampen en heb ook geen last van verblinding.
Het verbaasde me bij de APK wel dat bij de ene kant het lichtbeeld "beter" was dan bij de andere. De koplampen zijn nieuw, dus het ligt niet aan de slijtage..

Maarre: is die HID-xenonkitjes handel nog steeds even "populair" aangezien het vanaf 1 mei "verboden" is?

vincent oud

Ik heb geen info over een verbod maar vind het wel terecht dat de wetgever de rotzooi van de markt wil verbieden.
Het setje wat ik heb voldoet aan alle eisen die gesteld worden volgens euro normen en beschikken over tuv certificaat.
Kortom de lampen die ik heb zijn op alle fronten volledig legaal.
Zelfs de RDW keurmeester (jawel ik had een steekproef) was zeer tevreden over de lampen.

Ludo

Citaat van: vincent oud op 24-08-2009 12:06:57
Kortom de lampen die ik heb zijn op alle fronten volledig legaal.

De lampen wellicht wel, maar daarom de auto niet...  ;D

haasje

zonder de diskussie opnieuw te willen starten, maar het is niet meer toegestaan om xenonlampen in halogeen armaturen te bouwen, of ze nu wel of niet een keurmerk hebben.

Misha

Citaat van: haasje op 24-08-2009 12:10:40
zonder de diskussie opnieuw te willen starten, maar het is niet meer toegestaan om xenonlampen in halogeen armaturen te bouwen, of ze nu wel of niet een keurmerk hebben.
Welles !  :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

vincent oud

Citaat van: haasje op 24-08-2009 12:10:40
Dan is het wel vreemd dat de RDW het wel goedkeurt.
Toch interessant om in de regelgeving te gaan duiken.
U hoort nader......

vincent oud

Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben en een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook op halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

-D©©©L-

Citaat van: vincent oud op 24-08-2009 12:30:19
Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben en een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook op halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

Lees je even in op dit forum. De europese permanente toelatingseisen schrijven ook nog het e.e.a. voor. Dat is op dit forum al meerdere malen geschreven.
Heb jij aandelen of anderszins een belang in "my-xenon" ?

vincent oud

Nee,totaal niet.
Ik heb dit ondervonden met blijkbaar goede spullen en ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Zelf heb ik (en velen met mij)een hekel aan mensen met xenon verlichting die vreselijk slecht zijn afgesteld of gewoon slecht van kwaliteit zodat ze niet af te stellen zijn.
Wat betreft de opmerking "lees je even in op dit forum" vond ik wel grappig.
Dit forum is zo groot,dat ik niet alles kan lezen.

-D©©©L-

Dan zal ik hem nog maar eens quoten:

Citaat van: -D©©©L- op 09-07-2009 13:02:33
Ehm, wat is dit toch ineens voor ophef over die coderingen in het glas... Dit hele verhaal is al 4 jaar zo geregeld.  :eusa_think:
Niks nieuws onder de zon.  Ook bij APK is het nog steeds geen afkeur punt.

Citaat van: -D©©©L- op 11-04-2009 00:28:28
Tis alweer even geleden...  ;D

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2006 00:54:14
Dan even over de "echte" xenon lampen - H.I.D. dus. T is niet direkt mijn ding om mensen te vertellen wat ze wel en niet mogen/moeten doen. Maar het volgende is zondermeer van toepassing;

H.I.D. / Gasontladingslichtbronnen mogen alleen worden gemonteerd in daarvoor goedgekeurde koplampen, herkenbaar aan de letter "D" die zichtbaar en onuitwisbaar op het koplampglas moet zijn aangebracht. Dit is voor bijv. alle 850 standaard armaturen niet van toepassing.
Nou is dit op zich niet zo'n probleem, meestal kijk men er bij de APK niet naar  ;)(juist lichtbeeld vind men voldoende.)
Bij een uitgebreide verkeerscontrôle is men vaak minder soepel, terplekke wisselen is meestal het eind resultaat :'( .
De reden is ECE regel 48 en staatsblad 355 (juli 2005) , deze dicteren een D-markering,(ashoogte gestuurde !) niveau regeling en reinigings installatie. En heffen het verschil op dat bestond tussen toelatingseisen (= eisen voor niewe modellen) en permanente eisen (dat waar elke Nederlandse auto op de openbare weg aan moet voldoen). Dit kán zelfs van toepassing zijn op 100w halogeen lampen in een standaard lamphuis ! In Duitsland kan dit zelfs gevolgen hebben voor verzekerings dekking en aansprakelijkheid voor gevolgschade na ongevallen door verblinding.  :o

Het hele relaas vind je hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13636.msg222353.html#msg222353