Greddy e-manage

Gestart door Apox, 12-09-2009 23:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Apox

Heeft iemand al wat gewerkt met de e-manage?
Dit zou de nood voor een chip volledig weghalen...

Ik zou er dan een lambda sensor tool aanhangen die ik normaal ook kan aan de greddy hangen voor deze zichzelf te laten afstellen.

Dan kom ik op een totaal van 300 euro uit zonder die lambda tool. 
Je kan er injectoren, ontsteking en luchtmassameter mee aanpassen. 

Enig commentaar hiervoor?

Turbo-Geek

Niet aan beginnen. Er komt veel meer bij kijken om je motor zelfstandig helemaal aan te sturen en tenzij je daar jarenlange ervaring mee hebt pakken dit soort avontuurtjes meestal slecht uit.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Johann

De normale E-Manage ga je waarschijnlijk stuk mee. De Ultimate heeft meer mogelijkheden om de Bosch "er onder" te houden.

Apox

Het zou gaan over de e-manage blue; anders geraak je niet aan 300 euro.

Is een piggyback ECU; en voert toch net hetzelfde uit als een chip?

http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16321&cat=261&page=1
Dit is de lambda tool.  Daarmee kan ik gaan rijden, controleert de lambda waarde en verschillende waardes via de OBD stekker.

Indien ik de ECU installeer en mijn lambda waardes zijn in orde; moet ik er gewoon voor zorgen dat ik mijn waardes goed krijg in het greddy programma.  Hier gaat nog iemand naar kijken de al jaren met een Apexi piggyback ECU rondrijdt.

Wat zeg je er dan over?

Ik wil gewoon het nadeel vermijden van een chip; wat vaste waardes zijn.  Als ik achteraf iets verander; dat ik zelf men waardes kan aanpassen en controleren.

JCviggen

Als je zelf de waardes aan wil kunnen passen achteraf kan je ook een turbo-tuner ECU gebruiken. Kost wat meer maar daarvan weet je wel op voorhand dat het goed werkt. Piggybacks zijn een beetje hit or miss.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

Citaat van: Apox op 13-09-2009 11:52:09
Indien ik de ECU installeer en mijn lambda waardes zijn in orde; moet ik er gewoon voor zorgen dat ik mijn waardes goed krijg in het greddy programma.  Hierrdes zijn.  Als ik achteraf iets verander; dat ik zelf men waardes kan aanpassen en controleren.

Daar noem je gelijk een van de problemen met de Greddy E-manage, even los van het feit dat je veel meer dan 300 Euro kwijt bent wil je alles aansluiten zoals het hoort.

De E-manage kan niet overweg met een motormanagement systeem, zoals de Volvo OEM Bosch M4.3, welke grotendeels in closed loop mode zijn werk doet. De Volvo OEM ECU gebruikt zijn eigen lambda sensor om bij lagere last alles lekker milieu vriendelijk te houden maar gebruikt deze sensor ook om andere sensoren te controleren. Met deze gegevens gaat hij ook met hogere last aan 't werk.
Ga je met de E-manage zaken aanpassen dan heb je grote kans dat door dit zelf corrigerende systeem deze aangepaste waarden weer teniet gedaan worden tot je bij een punt komt waar de OEM ECU gewoon zegt dat de boel stuk is. In een eerder stadium zal je motormanagement lampje of lambda lamje al gaan branden omdat de lambda waarden niet kloppen met wat er verwacht wordt.

Bij mijn weten heeft de blauwe Greddy helemaal geen weet van lambda waarden behalve bij het inregelen met voorgestelde Innovate wideband, waarvan je het OBD deel overigens kunt vergeten. Hij gebruikt de wideband alleen maar om vanuit een eigen lambda target map zijn instellingen te maken. Als dat klaar is doet ie er verder niet meer mee behalve vast houden aan die waarden.

Zoals ik al aangaf heeft de Ultimate veel meer mogelijkheden waaronder het aansluiten en volgens mij ook het emuleren van een lambda sensor. Op deze manier kun je de OEM ECU voeden met gegeven die hij graag wil zien en feitelijk het hele OEM gebeuren daarmee buiten spel zet om vervolgens vanuit de greddy de juiste plussen en minnen er op te zetten.  

Apox

Citaat van: JCviggen op 13-09-2009 12:28:33
Als je zelf de waardes aan wil kunnen passen achteraf kan je ook een turbo-tuner ECU gebruiken. Kost wat meer maar daarvan weet je wel op voorhand dat het goed werkt. Piggybacks zijn een beetje hit or miss.

http://www.turbo-tuner.co.uk/default.htm
Mooi; maar teveel geld...

Zal nog wat verder zoeken voor de greddy...

Apox

Johann, is het uit ervaring dat je spreekt; of heb je het van ergens gehaald?
Ik heb al teksten gevonden dat de blue wel met closed loop overweg kan; als je het deftig kan instellen.  Hij heeft wel veel nadelen welke de ultimate niet heeft.

Ik kan van een kameraad een blue en een Innovate wideband eens lenen om het is uit te testen...  Misschien eens proberen waard?
Er zou toch een manier moeten zijn om deze deftig aan te sluiten; heb er al genoeg mensen op het net gezien dat het hebben geinstalleerd met succes.

Turbo-Geek

Citaat van: Apox op 13-09-2009 14:00:21
Citaat van: JCviggen op 13-09-2009 12:28:33

http://www.turbo-tuner.co.uk/default.htm
Mooi; maar teveel geld...

Zal nog wat verder zoeken voor de greddy...

Teveel geld ?

Voor pak hem beet 650 euro heb je dan een ECU die je zo in de auto kunt steken en kan wijzigen met je laptop !
Het is een gewone Volvo ECU die is aangepast zodat je met de laptop (USB) zelf de zaak kan wijzigen.
Software en alles erbij.

Duur ? Absoluut niet !
Enige nadeel is dat je wel moet weten wat je doet want anders kan het heel snel fout gaan.

Verbaas me dat ik niemand hier (die meer dan reguliere tuning doet) met dat systeem heb gezien  :-\

Apox

elke euro dat je moet uitgeven is een euro teveel.
mijne kameraad heeft voor zijn civic een greddy gekocht voor 200 euro.  Ik heb er wat stekkers voor gemaakt en nog wat euro's voor uitgespaard.  Hij gaat zijn turbo pas monteren over een maand of 4; dus heb ik tijd genoeg om het is te testen op de mijne.

Ik zoek gewoon  zoveel mogelijk info bij elkaar voor ik eraan begin.  Dus als iemand nog iets weet...

JCviggen

Citaat van: Apox op 13-09-2009 16:38:32

Ik vrees dat die mentaliteit niet goed werkt als je volvo's goed wil tunen. Zo spendeer je achteraf gezien meer geld dan als je't van de eerste keer goed doet.

Citaat van: Turbo-Geek op 13-09-2009 16:03:37
Verbaas me dat ik niemand hier (die meer dan reguliere tuning doet) met dat systeem heb gezien  :-\

*kuch*

thuur

mijne kameraad heeft voor zijn civic een greddy gekocht voor 200 euro.  Ik heb er wat stekkers voor gemaakt en nog wat euro's voor uitgespaard.  Hij gaat zijn turbo pas monteren over een maand of 4; dus heb ik tijd genoeg om het is te testen op de mijne.

Ik zoek gewoon  zoveel mogelijk info bij elkaar voor ik eraan begin.  Dus als iemand nog iets weet...

Als je wilt tunen zonder budget dan kun je beter weerstandjes en diodes gaan solderen, gaatjes boren in vacuumslangen en knoeien met de wastegate....

Gr :eusa_eh:

Turbo-Geek

Citaat van: JCviggen op 13-09-2009 16:42:34

Ik vrees dat die mentaliteit niet goed werkt als je volvo's goed wil tunen. Zo spendeer je achteraf gezien meer geld dan als je't van de eerste keer goed doet.

Citaat van: Turbo-Geek op 13-09-2009 16:03:37

*kuch*

Jan heb jij zo'n systeem dan ?  Heb ik nooit geweten .... Sorry

Apox

bij wijze van spreken he mensen... 
Kunnen we teruggaan naar de greddy of lukt dat niet?

JCviggen

Heb je nog meer mensen nodig die zeggen dat't niet goed gaat werken dan? De meeste heb je inmiddels wel gehad  ;)

300+ euro voor een e-manage of 600€ voor een goede oplossing is dat dan zoveel meer  ???