draagarmen

Gestart door Mik, 11-12-2003 15:14:07

Vorige topic - Volgende topic

Mik

Beiden moesten worden vervangen. Geen idee nog van de kosten. Iemand een idee over redelijke kosten (met name manuren?).

Graag vernemend.

Met vriendelijke groet,

M. Timmer

Johann

Misschien een idee om even contact op te nemen met een sloop bedrijf. Elferink in Enter heeft zowiezo dacht ik nieuwe draag armen liggen, immitatie, voor bijna de helft van de Volvo prijs. Ik meende €95,- per stuk. Misscien doen Rima of Geenacker dat ook wel.

s©ub@

tip:

als ze passen tenminste

maar neem de draagarmen van een oud model 850 met losse fussee kogels... dat scheelt aanzienlijk in prijs; als je nieuwe fussees nodig hebt ben je voor 30 euro klaar (twee kanten) ipv 150 euro per draagarm  :-X
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Ramon

Scub,

De losse kogels koop je volgens mij niet voor 30 euro per stuk.

Ik heb een onderdelenprogramma  (H base) dat uitgaat van 82 euro ex btw per stuk.

Daar gaat dan nog wel een flinke korting vanaf maar je komt volgens mij niet op 30 euro uit.....

Verder zijn de "oude" draagarmen niet voor niets vervangen, er schijnen veel problemen mee te zijn geweest, vandaar de modifikatie.

Ik heb laatst een fusee van een oud type draagarm los gehad en het vastzetten was een drama omdat je op de onderzijde geen sleutel oid kan zetten
(zijn een soort slotbouten)

Ramon  
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

HanH

Met het oude type draagarm waren problemen, draagarmen vanaf
model jaar 1994 verslijt je niet, tenminste niet de eerste 300 dkm.

Ramon

Goed lezen, Han  ;)

Verder is het bull-sjips om te stellen dat je de "nieuwe" type draagarmen niet zou verslijten.

Dit hangt heel erg af van de berijder, bovendien is de 850 een relatief zware auto.

Volvo levert in dit opzicht goede kwaliteit, maar je kan echt niet zeggen dat ze standaard meer dan 300.000 km mee gaan!

Jammer is dat je aan een nieuwe dure draagarm moet, ipv een kogeltje te vervangen....

Ramon

Ramon

208 euro per stuk, goedemiddag !

Wat een ziek maker Ludo ! :(

Rijdt daarna wel weer strak  ;D

Ramon

HanH

Nou... bij 140 dkm de draagarmen versleten...... dan heb je zeker
vaak met topsnelheid over drempels gereden ofzo.... bij normaal
gebruik gaan ze zeker 300 dkm mee! [

quote author=Ludo link=board=3;threadid=3607;start=0#msg49739 date=1071233829]
Citaat van: HanH op 12-12-2003 12:56:23

ik heb ze ook al vervangen ('94) bij 140000km, koste 208 €uro/stuk, origineel volvo.
Citeer

Guido_Smit

Citaat van: HanH op 12-12-2003 12:56:23
Citeer

??... ;D
Die van mijn 850GLT bj.1992 zijn nog steeds de eerste en dat na 441.000km !, en zijn nog steeds goed.
Bij mijn V70T van 1997 moest al een draagarm (nieuw type) vervangen worden na al 80.000km.
Ze hebben het mij toen laten zien in de garage, zat inderdaad veel speling op.

Guido.

BenC70ES

CiteerBij mijn V70T van 1997 moest al een draagarm (nieuw type) vervangen worden na al 80.000km.

De mijne zijn ook bij +- 90 000 km vervangen geweest...

Citeer(ben jij nog nooit in belgie geweest?)

Dus ook in België  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

s©ub@

Citaat van: Ramon op 12-12-2003 10:42:38
Scub,
De losse kogels koop je volgens mij niet voor 30 euro per stuk.
Ik heb een onderdelenprogramma  (H base) dat uitgaat van 82 euro ex btw per stuk.
Daar gaat dan nog wel een flinke korting vanaf maar je komt volgens mij niet op 30 euro uit.....

2x fusee kogel 855 <'94 voor € 62,- (incl BTW)  ;D

CiteerVerder zijn de "oude" draagarmen niet voor niets vervangen, er schijnen veel problemen mee te zijn geweest, vandaar de modifikatie.

de enige "problemen" die ik er bij kan vinden is dat de losse delen aanzienlijk goedkoper waren (zowel aanschaf als montage) dan de nieuwe complete draagarmen...
het voordeel van de 850club in deze is dat je nu een mooi zicht hebt op de, voor- en na '94,  modellen. ik heb echter nog nooit iemand gehoord die met een "oud" model draagarm problemen heeft... (ik heb op dit moment wel een beetje speling op de linkse stuurkogel maar dat mag ook wel bij 315000km dacht ik zo  ;) )

CiteerIk heb laatst een fusee van een oud type draagarm los gehad en het vastzetten was een drama omdat je op de onderzijde geen sleutel oid kan zetten
(zijn een soort slotbouten)

zou toch heel simpel moeten zijn Ramon, als je de wagen van de grond zet en je gaat er ff met een luchtsleuteltje onder staan (uit mijn hoofd 13) dan heb je ze zo los... (natuurlijk wel ff een steek- of ringsleutel aan de andere kant erop leggen tegen het doordraaien). Ik heb de mijne een 5000km geleden vervangen en dat was een klusje van 30 minuten (twee kanten) dus valt opzich alleszins mee dacht ik zo...

Ramon

Je moet goed lezen Scub,

Ik schreef al dat je maar aan een kant een moer hebt zitten, de andere zijde is een konische verbinding, die zichzelf moet vasttrekken.

Als die dus gaat meedraaien is dat LASTIG !

Als je inderdaad aan twee zijden een sleutel of dop kan gebruiken is het inderdaad appeltje-eitje.

Kennelijk zijn er dus meerdere uitvoeringen van de draagarmen...

Ramon ;D

s©ub@

Citaat van: Ramon op 13-12-2003 10:39:06
Ik schreef al dat je maar aan een kant een moer hebt zitten, de andere zijde is een konische verbinding, die zichzelf moet vasttrekken.

verdomd...

heb net ff gekeken maar je hebt idd gelijk! de origineel volvo fusee zit (of konisch of geklonken) in de onderzijde van de fusee...

mijn fout...

nog ff aanvullend; voor '94 waren de draagarmen van ammulilium (spreek dat maar us uit  ;)) en na '94 niet meer van aluminium maar van staal.

Serge

Hallo

Kan iemand mij even duiden wat de symptomen zijn van versleten draagarmen tijdens het accelereren, rijden en remmen wel te verstaan?

Heb mijn 850 op de brug gehad bij een dealer en ze vonden (nog) niks, maar de mechanicien kon tijdens een korte testrit wel overduidelijk horen wat ik bedoelde. Na een snelle checkup zei hij dat de usual suspects nog strak zaten: ik denk dat hij daarmee bedoelde rubbers van torsiestangen, ophandingsbussen, de vert. stab. stangetjes, ...

Het gaat om een goed hoorbaar gekraak voorin op matig tot slecht wegdek, het heeft veel van het geluid van verwrongen staal a.h.w. In lange bochten naar links hoor ik dan weer een onheilspellend gegrom, net als bij het afremmen, als ik langer dan bvb 5 seconden vrij hard rem. Het stuurt trilt maar een heel klein beetje, dus ik denk niet dat die krom zijn vooraan.  Ik heb een MT en ben zuinig met remstof :)

Zit een beetje met de handen in het haar  ???

Zijn vervangen in de laatste 3 jaar : vert. stabstangen, stab. stangen V+A, schokbrekers + zittingen.

Fijn weekend allen!
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Ramon

Dag Serge,

De draagarmen zelf slijten eigenlijk niet. Het gaat om de fusee kogel en de draagarmrubbers.

Als deze "ruimte" krijgen kan je geklapper gaan horen, trekken met remmen, zoekerig rechtuit rijden etc. etc...

Ruimte in het bovenste veerpoot lager kan ook voor veel ergernis zorgen, echter dit wordt vaak niet als oorzaak aangemerkt.

Als ik hoor wat je "kwalen" zijn moet een goede monteur dit zeker kunnen vinden.

Ramon ;D