Automaat slaat af in laag toerengebied

Gestart door jwrtuning, 13-09-2009 11:23:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jwrtuning

Zoals de titel al zegt... Mijn automaat slaat af in laagtoerengebied, en schakelt erg ruw over.
Misschien doet mijn naam vermoeden dat ik erg technisch ben, maar dat valt reuze mee zal ik direct maar toegeven. Deze naam heeft meer te maken met mijn andere hobby enduro rijden.

Bij toeval kwam ik er achter, dat als ik de zekering links bovenin de zekeringen unit (tranmission/engine control) er uit haal, en er weer in stop de problemen (tijdelijk) verholpen zijn. De automaat schakelt daarna weer lekker vriendelijk, en slaat niet af in lage toeren. Maar dit helpt maar eventjes.. Soms 5 minuten, soms wel een half uur.
Wel heb ik het idee dat die zekering er makkelijker ingaat dan de andere zekeringen. Dus misschien zit hij niet vast genoeg? Uiteraard ook een nieuwe zekering gekocht, maar ook dat lost het probleem niet op.
Is dit een bekend probleem? Of moet ik het ergens anders zoeken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Jan Willem



-D©©©L-

Type auto ?
Type motor ?
Type automaat ?
modeljaar ?
Loopt ie stationair wel stabiel ?
Is het schakelen tussen alle versnellingen ruw ?
Hoe is de staat van de reactiearmrubbers en de motorsteunen ?
Storingscodes ?

jwrtuning

Zow he daar vraag je me nogal wat  ???

Volvo 850 2.5 GLT benzine
Modeljaar 1982.

Stationair loopt hij zeker stabiel.
Het schakelen gaat soms ruw in alle versnellingen, en soms ook weer fijn. Fijn dus wanneer ik de zekering er uit haal en weer terug zet.

reactiearmrubbers? storingscodes? Ik had al gezegd dat ik niet ZO technisch ben
motorsteunen zien er goed uit. Eigenlijk ziet de auto er goed uit voor z'n leeftijd.

Mijn dashboard geeft eigenlijk geen storingen aan. Er brand wel een storingslampje als ik de auto start, maar zogauw ik op de rem trap verdwijnt alles ook weer..

Maandag ga ik in ieder geval terug naar de garage waar ik hem gekocht heb.  Maar dat zijn geen volvo mensen en ik heb er ook niet zo veel vertrouwen in ..

-D©©©L-

Het afslaan in lage toeren, hoeveel toeren is "lage" in dit geval  ? 500, 800, 100, 1200, 2000 ?!
En doet ie dat in alle versnellingen en bij alle snelheden ?

Welk storingslampje brand er  ? Halve info = halve oplossing en veel vragen.  :)

Dat verhaal van de zekeringen er steeds uithalen zou ik even vergeten, als je de spanning van ECU af haalt moet ie zich opnieuw inleren. Je kijkt dan tegen een "anders dan normaal" situatie aan.

jwrtuning

Met lage toeren bedoel ik onder de 1000 toeren.
Als ik voor een verkeerslicht moet stoppen, dan is het net of de automaat niet wilt koppelen. Tenminste, als je van koppelen mag spreken bij een automaat? Hetzelfde effect wanneer je met een geschakelde auto remt tot stilstand maar niet de koppeling intrapt. Hij slaat dan af.
Het storingslampje op mijn dashboard brand alleen bij starten (helemaal links, een soort uitroepteken). Eenmaal op de rem trappen en het is weg. Volgens mij is dat wel normaal.

jan piet

Citaat van: jwrtuning op 13-09-2009 18:47:31
Met lage toeren bedoel ik onder de 1000 toeren.
Als ik voor een verkeerslicht moet stoppen, dan is het net of de automaat niet wilt koppelen. Tenminste, als je van koppelen mag spreken bij een automaat? Hetzelfde effect wanneer je met een geschakelde auto remt tot stilstand maar niet de koppeling intrapt. Hij slaat dan af.
Het storingslampje op mijn dashboard brand alleen bij starten (helemaal links, een soort uitroepteken). Eenmaal op de rem trappen en het is weg. Volgens mij is dat wel normaal.

Zonder het te weten, maar lock-up of zit ie daar nog niet in? Oliepeil bak?

thuur

Kan het een klassiek 103-tje zijn?


Gr :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: jwrtuning op 13-09-2009 18:47:31
Het storingslampje op mijn dashboard brand alleen bij starten (helemaal links, een soort uitroepteken). Eenmaal op de rem trappen en het is weg. Volgens mij is dat wel normaal.

Dat is je remolie niveau, niet verstandig om mee door te rijden. !  (en ik plaats niet zo snel uitroeptekens).

Citaat van: jwrtuning op 13-09-2009 18:47:31
Met lage toeren bedoel ik onder de 1000 toeren.
Als ik voor een verkeerslicht moet stoppen, dan is het net of de automaat niet wilt koppelen. Tenminste, als je van koppelen mag spreken bij een automaat? Hetzelfde effect wanneer je met een geschakelde auto remt tot stilstand maar niet de koppeling intrapt. Hij slaat dan af.

Als je in stilstand de bak van "N" naar "D" zet met een stationair lopende motor, gaat dit probleemloos en zonder tegensputteren van de motor ? Ik verdenk nl. de stationair regelaar.

V70geRwin

Vacuumlekje ergens?

Als de motor niet lekker loopt schakelt de automaat ook niet fijn.
Had dat zelf na een niet goed sluitende slang, dacht zelf toen dat de automaat zwaar gaar was.

Daarnaast is het wel raar dat na het resetten van de software, dat doe je als je de CPU's eruit haalt de auto wel weer "even" fijn rijd. Al zou dat zo kunnen zijn dat de motor een poosje goed loopt totdat het vacuum lek er voor zorgt dat hij in noodloop gaat...

jwrtuning

Wat betreft dat lampje, ik ga gelijk even de remvloeistof checken! Bedankt voor je tip Marco.

Ondertussen ben ik bij de Volvo dealer geweest, en die hebben de computer uitgelezen. Nu bleek dat de vliegwielsensor problemen gaf of kapot was.

De garage waar ik hem gekocht heb (geen Volvo dealer) heeft er een nieuwe sensor ingezet, en nu is het probleem zo goed als verholpen. Eigenlijk rijd hij nu best goed, maar toch nog (gelukkig niet vaak!) komt het probleem heel even terug. Maar is dan meestal ook zo weer verdwenen.
Volgens de monteur daar, zou het komen omdat ik zo vaak die zekeringen los heb gehaald. Kan het zijn dat de computer daardoor een beetje van slag is geraakt? Het zou volgens hem een kwestie van tijd zijn (ongeveer een weekje) voordat hij zich weer volledig goed zou gaan gedragen.

Wat betreft het afslaan. Dat is me gelukkig nog niet weer overkomen. Maar het trillen bij lage toeren dus nog wel heel soms. En het schakelen gaat dan ook  heel stroef. Om het probleem misschien wat te verduidelijken: Bij het remmen tot stilstand, of tot zeer lage snelheid schakelt de automaat soms niet terug naar z'n eerste versnelling en heeft moeite met ontkoppelen, waardoor hij erg gaat bokken, en voorheen soms dan ook nog afsloeg.

Denken jullie dat het inderdaad zou kunnen kloppen wat de monteur mij verteld heeft? Het verhaal van te vaak de zekeringen los hebben gehaald, waardoor het probleem nog even kan aanhouden ?

-D©©©L-

 :)

Citaat van: -D©©©L- op 13-09-2009 12:06:28
Dat verhaal van de zekeringen er steeds uithalen zou ik even vergeten, als je de spanning van ECU af haalt moet ie zich opnieuw inleren. Je kijkt dan tegen een "anders dan normaal" situatie aan.

jwrtuning

Marco,

Dat had ik natuurlijk al lang gelezen.
Maar ik wil wel meerdere dingen uitsluiten!

Om toch even terug te komen op jouw eerdere reactie.. Dat inleren, hoe lang kan dat duren?

Lampje

Hé Jan-Willem,

Ook een enduro-freak hier?

Dat inleren duurt een paar minuten; dat merk je bijv. aan een flinke wolk onverbrande benzine die uit de uitlaat komt.

Uurtje rijden is meer dan voldoende!

jwrtuning

Nou dan had dat inleren dus allang gebeurd moeten zijn!
Inmiddels al meer dan 100 km gereden nadat de sensor vervangen is, maar het probleem is nog steeds niet opgelost  :-[
Maareuh, ja ook een endurofreak! Jij ook dus neem ik aan? Zit je ook op het noppenforum?



-D©©©L-

Het probleem is inmiddels opgelost ?