Af en toe inhouden 10V

Gestart door thuur, 14-09-2009 21:49:19

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Techneuten, kunnen jullie eens een lichtje schijnen op het volgende:

Volvo V70 1998 2.5 10V Automaat, 155dkm, Stage 0 ruim voor elkaar. Auto rijdt voortreffelijk, al gaat het gaspedaal wat aan de zware kant. Verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12 (rijstijlafhankelijk). Geen waterverbruik, normaal tot weinig olieverbruik (5W40) en beide vloeistoffen zijn schoon.

Af en toe lijkt het wel of de helft van de paarden op vakantie zijn, of: alsof je met beide pedalen ingedrukt rijdt. De auto versnelt dan wel, maar het kost de motor merkbaar veel moeite om te versnellen of een berg op te rijden. Het lijkt alsof het enkel met warme motor is. Als het euvel optreedt blijft het aanwezig gedurende de gehele rit. Het treedt soms 1x per week op, soms een paar keer. Soms weken niet.

In eerste instantie heb ik de koud/warm klep gesaboteerd in het luchtfilterhuis waarna het euvel bijna 2 maanden niet meer is opgetreden. Van de week hield ie weer in. Sterk staaltje toeval?

Meer feiten:

• Het gaat niet gepaard met schokken of brommen
  • Er is geen 'punt' waar je overheen moet
  • Toeren- en snelheidsonafhankelijk
  • De katalysator rammelt niet
  • Het gebeurt niet uitsluitend na een lange bocht naar rechts
  • Bougiekabels zijn niet aangevreten door een marter oid
  • Het is zowel bij vollast als bij deellast
  • Auto heeft lange tijd stilgestaan, wordt nu dagelijks gebruikt

Ik heb nog wel een paar ideeen, maar ik hoor graag of medesleutelaars nog tips, testen of aandachtspunten hebben.

Alvast bedankt!

Gr :D

KIM

Misschien vergezocht, maar check de MAP sensor eens op vervuiling en werking?

Elektrische check kun je doen door een meting te doen bij contact aan en vervolgens een meting bij stationair. Bij contact aan moet iets van 4,5 Volt afgeven en bij stationair om en nabij de 0,5 Volt (of andersom, dat weet ik ff niet meer).

Misha

Tja..
TPS, Lambda en MAP inc. het slangetje naar de MAP en het brandstoffilter  al eens gechekt hebben ?

Verder had mijn 10V een slangetje aan het uiterste einde van het spruitstuk zitten, waarvan de boel zo dicht zat. Heb die dop er ook wel eens uit zien liggen trouwens.

Mijn vader zijn auto had dat ook af en toe, daar zat een nauwelijks zichtbare langte  scheur in de slang naar de MAP toe die alleen bij warme motor zo flexibel werd dat hij even openklapte en zich dan weer goed gedroeg.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Bedankt heren, dat zijn goede tips :eusa_clap:

TPS is nieuw (Bosch) en een hele verbetering in het schakelgedrag van de AT. Slangetje aan het spruitstuk is preventief vernieuwd tijdens de bekende carterontluchtingvernieuwing (scrabble!). Dop zit er goed in.

Slangetje naar MAP ziet er goed uit, maar het kan geen kwaad nog eens goed te kijken. Of misschien maar gewoon vernieuwen. Een goede MAP heb ik ook nog liggen.

Brandstoffilter is al eens vernieuwd, maar dat is voor de lange periode van stilstand geweest. Kan zo'n periode het filter aantasten?

Kan de lambda voor dat gedrag zorgen zonder dat het verbruik wordt beinvloed?

Gr 8)

KIM

Filter zal altijd gevuld zijn geweest, dus dat zal meevallen.
Het kan nooit kwaad deze te vervangen. Heb laasts van zowel de 850 als de 740 het brandstoffilter vervangen. Van beide waren ze op zeker nog nooit vervangen.
Marjolein vertelde dat de 740 voelbaar beter reed (en dat voor zo'n 2 tientjes).

Het kan zijn dat de olie ook in je MAP sensor terecht is gekomen; daar houdt íe niet zo van...

Misha

Ja, filter kan vol komen met kauwgumachtige zooi, zeker als het een tijd gevuld is geweest met oude brandstof.
Flink wat reiniger kan dan soelaas bieden, maar zo'n ding kost ook niet veel.

Iets van viezigheid in te tank, voor het pompfilter wellicht ?

Lambda kan wel veel rare dingen doen ja, en of je dat echt direkt merkt aan het verbruik weet ik niet.

brandstofdruk misschien ? ralle regelaar ?

KIM

Lambda is alleen maar een correctie op je inspuitkenvelden en bedraagt maximaal zo'n 10%.
Je zou het moeten kunnen merken in verbruik, maar dan heeft het systeem allang een foutcode geschreven. De auto zal dan ook bij stationair slecht moeten lopen...

Pompfilter is een vrij grote zak aan de pomp, ik weet niet of die zo erg vervuild kan raken; ik zou deze niet snel verdenken. Volgens mij had de pomp dan allang de geest moeten geven.

thuur

Lang geleden dat ik mezelf heb gequote en daarop verder ben gegaan, dus bij deze :D

Citaat van: thuur op 14-09-2009 22:07:29
Slangetje naar MAP ziet er goed uit, maar het kan geen kwaad nog eens goed te kijken. Of misschien maar gewoon vernieuwen. Een goede MAP heb ik ook nog liggen.

Slangetje is goed, niet gescheurd of gebarsten. Knietjes zagen er ook goed uit, maar toch preventief vervangen. Andere MAP erin en meteen een 121 te pakken. Stekkertje goed schoongemaakt (zat wat oude derrie in) en voila. Naar huis leek de auto al feller te reageren, maar ik wacht liever even op de resultaten van de jury ;D

Donderdag een lange rit voor de boeg, eens kijken hoe het autootje zich houdt..

Gr 8)

PS: Misha heeft weer eens gelijk ;D

Misha

MAF = MAP denk ik, anders snap ik de 121 wel. :D

Lambda komt er aan.

KIM

MAF = geen MAP

MAF = Mass Air Flow                        = Luchtmassameter
MAP = Manifold  Absolute Pressure = Drukmeter

Wat is 121 ook alweer?

mehn

Citaat van: KIM op 21-09-2009 19:19:39
MAF = geen MAP

Wat is 121 ook alweer?

Dat is afhankelijk van het feit of je een MAF of een MAP hebt :P
Bij een MAF betekent het: MAF sensor signaal fout of afwezig, bij een MAP betekent het: MAP sensor signaal fout of afwezig  :eusa_shifty:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Misha

Citaat van: mehn op 21-09-2009 19:36:05
Citaat van: KIM op 21-09-2009 19:19:39
MAF = geen MAP

Wat is 121 ook alweer?

Dat is afhankelijk van het feit of je een MAF of een MAP hebt :P
Bij een MAF betekent het: MAF sensor signaal fout of afwezig, bij een MAP betekent het: MAP sensor signaal fout of afwezig  :eusa_shifty:
;D

KIM

razorx

Citaat van: thuur op 21-09-2009 17:24:44
Lang geleden dat ik mezelf heb gequote en daarop verder ben gegaan, dus bij deze :D

Citaat van: thuur op 14-09-2009 22:07:29

Slangetje is goed, niet gescheurd of gebarsten. Knietjes zagen er ook goed uit, maar toch preventief vervangen. Andere MAP erin en meteen een 121 te pakken. Stekkertje goed schoongemaakt (zat wat oude derrie in) en voila. Naar huis leek de auto al feller te reageren, maar ik wacht liever even op de resultaten van de jury ;D

Donderdag een lange rit voor de boeg, eens kijken hoe het autootje zich houdt..

Gr 8)

PS: Misha heeft weer eens gelijk ;D
Grappig, had ik ook na het vervangen van de MAP sensor, direct 1-2-1.
Lag niet aan de connector aan de roffelkant. Die had ik voor het vervangen al goed gechecked en schoongemaakt. Het nieuwe exemplaar had licht geoxideerde kontakten. :eusa_think: