welk merk/type schokdempers zijn dit?

Gestart door dudumu, 23-09-2009 16:23:49

Vorige topic - Volgende topic

dudumu

Beste forumleden,

heeft er iemand een idee van het merk/type van deze schokdempers,  en of ik deze kan vervangen door gewone?

Alvast bedankt!

gr du

UserID6342

Ziet eruit als loadadjusters, maar welk merk ??

dudumu

dag Dirk!

en zouden de veren (de zwarte, niet de rode) de standaardveren zijn, of horen er bij 'loadadjuster' aangepaste veren?

gr d

)()()sT

Meet de diameter eens?
Bij origineel is een "gewone" veer rond 13 mm. en eentje voor nivomats rond 11 mm.

dudumu

diameter 11mm. heb dus de verkeerde schokdempers gekocht  :eusa_wall: (of ik zal meteen ook andere veren moeten plaatsen...)

thx!

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 23-09-2009 16:27:17
Ziet eruit als loadadjusters, maar welk merk ??

inderdaad, loadadjusters van Koni.  ;)

Heb ooit dezelfde gehad.  :D

<edit>Ben wel benieuwd waarom wil je ze vervangen?.

Henk855

Koni Load Adjusters (schokbrekers met een hulpveer) ik had ze onder een Sierra station op LPG. Ligt er misschien LPG in de Volvo of is er misschien zware lading in vervoerd?
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ludo

Citaat van: sjors855 op 23-09-2009 20:49:57
Ligt er misschien LPG in de Volvo of is er misschien zware lading in vervoerd?

Dat is meestal de reden van aanschaf.
Daar zijn ze tenslotte ook voor gemaakt.  :D

dudumu

lpg inderdaad...

ik dacht ze te vervangen omdat ik een trilling voel in de zetel vanaf 120 km/h

Ludo

Lijkt me stug dat dit uit een schokdemper komt.
Heb je andere mogelijke oorzaken dan al uitgesloten?.

dudumu

Niet echt, na een beetje rondlezen dacht ik hiermee te beginnen... Ik voel de trilling in de zetel, niet in het stuur dus dat wijst toch op de achterkant, niet? Wat er wel al gedaan is, nieuwe banden en uitgelijnd. Maakte eigenlijk geen verschil...

Wat zou er nog zoal verdacht kunnen zijn aan de achterzijde? (ervan uitgaande dat trilling in de zetel de achterkant impliceert...)

gr d

mehn

Citaat van: dudumu op 23-09-2009 21:18:20
Wat zou er nog zoal verdacht kunnen zijn aan de achterzijde? (ervan uitgaande dat trilling in de zetel de achterkant impliceert...)

Meestal wordt dat veroorzaakt door vastzittende achterremklauw(en).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

dudumu

Ik heb inderdaad ook een trilling (in het stuur dan) bij remmen aan hogere snelheid ... zal dan maar eerst de remmen s aanpakken

thx
gr d

Scooby Doo

Laat wielbalans ook eens nakijken. Onbalans in een achterwiel voel je ook niet in het stuur, maar kan je wel voelen door de vloer. Versleten wiellager achteraan geeft ook zulke effecten.

Suc6.

Puppy Power!!!

UserID6342

Citaat van: dudumu op 23-09-2009 16:37:49
diameter 11mm. heb dus de verkeerde schokdempers gekocht  :eusa_wall: (of ik zal meteen ook andere veren moeten plaatsen...)
thx!
Een setje andere veren van 13 mm is een heel stuk goedkoper dan een setje nivomats hoor, dus als ik jou was zou ik de veertjes dan maar vervangen als je al nieuwe schokkers heb gekocht.  Wel compleet zonde van het juist zo mooie systeem met nivomats.  Het trillen in de stoel kan idd niet afkomen van de schokkers, maar duid eerder op, zoals al gezegd, onbalans in een van de achterwielen, hangende remtang, suf wiellager ofzo.