10 klepper of 20 klepper / voorstellen

Gestart door Rudy, 29-09-2009 19:27:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudy

hallo ik ben net nieuw hier ...

ik zit tijdelijk zonder volvo , ik heb m'n t5 helaas totall-loss gereden 2 weken terug , waarbij deze finaal af is gebrandt ! ...

ik wil graag een 850 weer terug , maar dan een glt 170 pk .

ik vroeg me af of een 20klepper meer verbruikt dat een 10 klepper , is dat zo ?

ik had gehoord dat een 20 klepper juist zuiniger was dus vandaar !

gr rudy

aardigebas

ik heb een 10 klepper en mijn laagste verbruik is 7,5 op de 100 km, rij ik alleen stadsritjes zit ik op 8,9 op de 100 km.

Misschien nog iemand een aanvulling voor de 20 klepper

Pas_caL

Mijn laagste verbruik is 10L op 100km met een 20v op lpg. Als ik lekker vlot rijd dan heb ik wel wat meer liters nodig...

Ergens op dit forum staat een item "wat is jouw verbruik" Ik denk dat je een hoop wijzer word als je daar eens doorheen leest.

Groeten!
Je auto is als je neus... Je moet er uit halen wat er in zit...

de boekhouder

Welkom op het forum!

Het verbruik is voornamelijk afhankelijk van je rechtervoet  ;)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

razorx

#4
Als eerste welkom!

Bij het zelfde rijgedrag en in de zelfde conditie van de motor, ontsteking en sensors is het verbruik ongeveer het zelfde.
Realiseer je wel dat een 20V standaard wat lui onderin is.
Bovenin is het een ander verhaal.
Het is maar wat je prettiger vindt.

Gr.
Yits

jan piet

Sinds gisteren weer een 20V op gas  :eusa_dance:
Bij het 'wakkerschoppen teneinde er gang in te gaan krijgen' een verbruik van net onder de 1:8. Mijn rode 855 GLT van lang geleden reed meestal ook onder de 1:8/ (herstel vloog laag op benzine onder de 1:8...)
Gr,JP

de boekhouder

met mijn 10v reed ik 1:11 op benzine, gas 1:8,5
dat waren wel vnl. lange afstanden met constante snelheid.

ik kan me voorstellen dar een 20v met 170 pk minder moeite heeft met de zware volvo dan de 10v met 144 pk en daardoor wat zuiniger zou kunnen zijn; echter de multiklepper nodigt natuurlijk wel uit tot stevig doortrappen in het hoge toerengebied.... die rechtervoet weer............   ;D
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

razorx

Citaat van: de boekhouder op 29-09-2009 23:24:35
met mijn 10v reed ik 1:11 op benzine, gas 1:8,5
dat waren wel vnl. lange afstanden met constante snelheid.

ik kan me voorstellen dar een 20v met 170 pk minder moeite heeft met de zware volvo dan de 10v met 144 pk en daardoor wat zuiniger zou kunnen zijn; echter de multiklepper nodigt natuurlijk wel uit tot stevig doortrappen in het hoge toerengebied.... die rechtervoet weer............   ;D
Ik moet zeggen toen wij een 20V naast de 10V kochten, voelde ik mij bijna gedwongen toeren te maken met de 20V. Doodgewoon omdat er bij lage toeren niet veel gebeurt bij een 20V. Boven de 4100 is het een heel ander verhaal.

Het standaard lage koppel onderin van een 20V, technisch gezien echt niet nodig (ander topic ;) ) dwingt je een in potentie efficiëntere motor in hogere toeren te gebruiken.
Vandaar dat het met normaal rijgedrag min of meer het zelfde is.
Resultaat vergelijkbaar verbruik.

de boekhouder

en dan heeft die 10v een mooier geluid  8)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Thijssie!

Iedereen heeft het over een 20v op gas. Hou bij aanschaf rekening dat een auto op benzine zuiniger is als een auto op LPG. Tussen LPG en benzine zit een verschil in energiewaarde/liter welke moet worden gecompenseerd door de hoeveelheid in te spuiten brandstof.... ;D

Succes ermee...

Wijnand

Hoi Rudy,

Welkom hier! Ik heb zowel een 2.5 10V als een 2.5 20V gehad. Als ik nu weer voor de keuze zou staan, dan zou het aantal kleppen voor mij niet de doorslag geven, maar andere aspecten (staat van de auto, gepleegd onderhoud, etc). Het verschil tussen de 10V en de 20V is in het dagelijkse gebruik niet groot en wordt pas merkbaar boven de 4000 toeren. Bij normaal rijden kom je daar niet zo vaak, of je moet echt bij elk stoplicht als eerste weg willen zijn. Het brandstof verbruik was bij beide motoren gelijk (op benzine tussen 1 op 11 en 1 op 12, op gas 1 op 9). En wat al eerder genoemd is: het geluid van een 10V is fenomenaal (mooier dan van de 20V) en wordt door geen andere 5 cylinder overtroffen! Kortom, zie je een mooie 10V dan zou ik 'm zeker niet laten staan.

Groet,
Wijnand.

Thys

Citaat van: Thijssie! op 30-09-2009 12:40:25
Iedereen heeft het over een 20v op gas. Hou bij aanschaf rekening dat een auto op benzine zuiniger is als een auto op LPG. Tussen LPG en benzine zit een verschil in energiewaarde/liter welke moet worden gecompenseerd door de hoeveelheid in te spuiten brandstof.... ;D

Succes ermee...

Gelukkig kost een liter LPG ook maar 2/5e van een liter benzine, wat is de wereld toch mooi :eusa_think: :D

henry classic v70

#12
Als je meer dan 5000/6000 km per jaar rijdt is het niet eens zo gek om te zoeken naar een roffel waar al een g3 installatie inzit......
Dan is een 10 klepper wel de beste keuze alhoewel er ook genoeg 20 kleppers op gas vrolijk naar de 5 - 6 ton rijden
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25776.255.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25792.255.html#bot
(jammer dat er bij de 20 kleppers geen brandstof wordt vermeld)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

LouisVKWD

Ik kijk wel op van sommige verbruiksgegevens. Rij nu 1,5 jr. een 850 1995 10-klepper en bij gebruik in stad en buitengebied (80 km weg) zonder altijd als eerste weg te willen zijn haal ik met moeite 1:10. Op de snelweg 120/130 km p/h
1: 11/12. Inderdaad blijft de rechtervoet bepalend. En ev. de caravan/1000 kg., dan haal ik de 1:7 niet bij gem. 3100/3200 toeren(ca. 100 km p/h) en vnl. snelweg.  :eusa_doh:

Vulk