verschil profiel mogelijk?

Gestart door sappie, 04-10-2009 19:29:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sappie

ik heb helaas met de zoekfunctie niet kunnen vinden, behoudens wat info voor de AWD volvo's,

vandaar even deze vraag:

stel je krijgt een lekke achterband met 5mm profiel, dien je dan beide achterbanden te vervangen bij een voorwielaangedreven s70? of kun je achter doorrijden met aan de ene kant 5 mm en de andere kant nieuw?

gr.


Sven850

Er zit achter geen diff achter dus dat kan denk ik wel.  :eusa_think:
XC40 T4 Recharge

confruo

volgens mij gaat het om achter en voor, max 2mm verschil met de awd.  maar met links en rechts ?!?

-D©©©L-

Op een 2WD is een afwijkende profieldiepte geen probleem. een compleet versleten band (<2,5mm) en een nieuwe (ca 8mm) op 1 as kan wel wat bijwerkingen geven in de elektronische remkracht verdeler (EBD), maar er zal niks stuk gaan.

Sven850

Op een aangedreven as kan een verschil in profiel en dus omlooplengte toch slijtage aan je diff geven omdat de wielen net niet even hard draaien?
XC40 T4 Recharge

-D©©©L-

Citaat van: Sven850 op 04-10-2009 19:42:03
Op een aangedreven as kan een verschil in profiel en dus omlooplengte toch slijtage aan je diff geven omdat de wielen net niet even hard draaien?

Dat probleem heb je in elke bocht.

henry classic v70

Hoe ziet je reservewiel eruit?
Als die nog nieuw is (bijna niet gebruikt) en de maat komt overeen, zou je 1 nieuwe band kunnen aanschaffen.
Het reservewiel en de nieuwe band achterop leggen en dan het wiel wat eraf komt gebruiken als reservewiel.
Of de profieldikte van het reservewiel is bijna gelijk aan de nog goede band, koop je een nieuwe band om te gebruiken als reservewiel
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

sappie

oké, dus voor de achterkant van een 2WD geen probleem begrijp ik...

@ henry,
ik heb achter nog 5½ a 6 mm, maar 1 band blijft trillen, wat ik ook doe, balanceren nakijken etc..
heb een columba als reservewiel maar met een oude band er omheen.
hier gaat een nieuwe omheen en de "trilband" wordt dan mijn reservewiel. deze trilt boven de 120km/h dus als reserve meer dan prima.

maar dan krijg ik dus 1 zijde 5½ a 6 mm en de andere 8 mm, vandaar dat ik even wilde weten of het kwaad kon...


henry classic v70

Dan zou ik 2 nieuwe banden erop leggen en de minst trillende band van 5,5 / 6 mm gebruiken als reservewiel
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

sappie



sappie

Citaat van: henry classic v70 op 04-10-2009 20:04:51
Dan zou ik 2 nieuwe banden erop leggen en de minst trillende band van 5,5 / 6 mm gebruiken als reservewiel

heb net ff goed gemeten, mijn excuses, band die er nog op zitten zijn 6½ a 7 mm, dat moet dus wel lukken met een nieuwe toch?

2 nieuwe banden vind ik dan weer errug zonde van het geld...



henry classic v70

Citaat van: sappie op 04-10-2009 20:11:03
Citaat van: henry classic v70 op 04-10-2009 20:04:51
Dan zou ik 2 nieuwe banden erop leggen en de minst trillende band van 5,5 / 6 mm gebruiken als reservewiel

heb net ff goed gemeten, mijn excuses, band die er nog op zitten zijn 6½ a 7 mm, dat moet dus wel lukken met een nieuwe toch?

2 nieuwe banden vind ik dan weer errug zonde van het geld...


Dan is het verschil zo minimaal, daar merk je niets van
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4