Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

@Misha: Goed idee van dat VB script!

@Michel306: Wat hd's in een auto betreft, helemaal mee eens. Ik heb een 44 pins flash IDE moduletje besteld van edit - 4GB, alleen voor het afgeslankte OS. De programma's komen op een USB stickje. XP heeft van zichzelf al een zeer modificeerbare shell. Met het tipje van Misha wordt dit simpel en mooi.

Gr.
Yits.

MICHEL306

Het is een leuk project dat ik met intresse zal volgen.

gr Michel

ps, linux is voor de flash wel super,houdt de core klein en alle drivers zijn er tegenwoordig wel.

razorx

Wat is wachten een kwelling voor een ongeduld als ik!
Vanavond om 20:00 is het pico-ITX bordje door de TPG opgepikt. Zou dus morgen binnen kunnen zijn.  :eusa_pray:

Wel een ander leuk pakketje ontvangen:

CF IDE memory, ATX->pico-ITX adapter, en de M3 DC-DC converter speciaal voor autogebruik.
Dat ding is processorgestuurd (onboard).

Als je wilt zien waar allemaal over nagedacht is in die converter moet je dit lezen:
M3-ATX-timing-settings.pdf

Je kan het apparaatje via de seriele poort of wat simpeler met jumpertjes configureren.

Er is zelfs rekening gehouden met een OS dat blijft hangen bij het afsluiten. Na een aantal minuten de tijd te hebben om af te sluiten wordt het moederbord gewoon hard uitgezet. Geen lege accu, het is maar een detail.
Allemaal via het contactslot.

Eh niet goedkoop $70 excl. shipping. Bij de shipping lijkt smeergeld voor onze overheid inbegrepen te zijn.

Het heeft ook nog een nette plop onderdruk aansluiting voor je versterker.
Veel moederborden geven een plop op de audio out bij aanzetten.

Als ik min of meer klaar ben met dit project zal ik een overzichtje plaatsen van de kosten.
Op een aantal zaken valt te bezuinigen. Op de DC-DC converter liever niet.

Let op als je zo'n DC-DC converter besteld. Ze lijken allemaal veel op elkaar maar lang niet allen zijn geschikt voor autogebruik en hebben zoveel slimme voorzieningen.
Wie maakt en verkoopt ze:
http://www.mini-box.com/ Onderdeel van ituner Network Corporation

Gr.
Yits

Thys

Mooie spullen weer Yits! :eusa_clap: En wat het ongeduld betreft... de jouwe zijn tenminste onderweg, gaat hier nog wel eventjes duren. Afgezien van de MoBo-keuze gaan we aardig dezelfde kant op. Soms zijn reeds bewandelde paden gewoon de betere weg.

razorx

@Thijs: Geeft me een goed gevoel, dat het min of meer de zelfde kant op gaat.

Wat algemene bespiegelingen: Ik moet bekennen dat ik wat carputer fori heb gekeken, maar al snel stopte met lezen.

Doodgewoon omdat ik mijn eigen beeld heb van wat nodig is. Dit klinkt zo arrogant zoals ik het intyp, maar heb het beeld redelijk voor ogen. Vandaar het van scratch in de titel van dit topic.

In dat kader ook heel bewust gekozen voor Garmin dat mooi en logisch op XP draait.
Onder CE is Garmin een heel ander pakket en een stuk minder goed b.t.w..

Als het mobo morgen binnen is ga ik morgen via nlite een heel slanke XP maken. Vervolgens de gebruikersinterface en maar eens zoeken naar een leuke USB radio en of TV.

Al wat geexperimenteerd met DVBT maar ben niet onder de indruk.
Digitenne is geen feest, laat staan onderweg. Ik leg de lat bewust hoog. Wil iets meer dan prettigs hebben. ;)

pwassink

Misschien iets om ook eens over na te denken:

Schiet met net te binnen nadat t lovende stukje over de slimme-psu bezonken was, 
Je komt waarschijnlijk niet weg onder het gebruik van een USB hubje, wellicht een idee
dat je even nakijkt / aanpast dat de voedingsspanning op de usb-poorten zowel
vanaf t moederbordje EN t hubje mee (af)geschakeld worden ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 17-10-2009 00:28:18

Misschien iets om ook eens over na te denken:

Schiet met net te binnen nadat t lovende stukje over de slimme-psu bezonken was, 
Je komt waarschijnlijk niet weg onder het gebruik van een USB hubje, wellicht een idee
dat je even nakijkt / aanpast dat de voedingsspanning op de usb-poorten zowel
vanaf t moederbordje EN t hubje mee (af)geschakeld worden ?

Thanx! Noem je een goede.
USB hubje moet ik dus voeden via de moederbord kant.
Een voedingsloze USB hub is uiteraard geen optie.

razorx

:eusa_dance: Moederbordje is binnen!

Ik wist dat het bordje klein is, maar IRL sta je toch wel bewonderend te kijken:

Tijd voor een testopstelling:

pwassink

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Ja, het heeft wel wat.

Stom, vergeten een SATA of USB CD speler van kantoor te lenen voor de XP installatie.
Setup van USB is nooit zo'n feest.

Wat zoeken leverde het volgende op:
WinSetupFromUSB 0.1.1 .Werkt een stuk beter dan de vroegere command line utilities.
Werkt prima, gebruik de ïngebouwde HP format tool en kies voor FAT (!).

Je eindigt met een bootalbe USB stickje met de XP setup. Dit gaat allemaal vrij langzaam, maar werkt op een modern bord vrijwel altijd. In de BIOS van de VIA EPIA PX5000 even disk priority aanpassen naar USB.
Let op met deze setupmethode moet je twee edit - drie keer van USB booten!
Zit inmiddels in het Windows gedeelte van setup (de bekende 39 minuten ;) )

edit - Het draait je moet je absoluut aan de aanwijzingen vanWinSetupFromUSB houden, drie keer booten van USB, daarna gewoon! anders boot je van een D schijf, ehh walgelijk
Systeem draait niet als een quad core maar is erg snel.
Garmin draait inmiddel ook. Het wordt leuk, nu begint het echte werk. De processor zit netjes op een graad of 40 b.t.w.

Slaapstand werkt nog niet, maar dat gaat wel goedkomen

Misha

Slaap jij ooit wel eens ? Wijziging om 04.22 ?
Vond je al zo bleek, met vrij puntige hoektanden.. :eusa_shifty:

Win vanaf USB werkt inderdaad. Het is wel een wat nerd-achtige procedure, doe zelf altijd netbooks zo installeren. 

Ben wel benieuwd, ik ga je straks gewoon volgen, we hebben een beetje hetzelfde idee bij hoe dit soort dingen zo moeten.

Ben je niet bang voor je draagarmen trouwens, bij een carpc met zoveel vermogen ? :eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 18-10-2009 08:00:54
Slaap jij ooit wel eens ? Wijziging om 04.22 ?
Vond je al zo bleek, met vrij puntige hoektanden.. :eusa_shifty:

Win vanaf USB werkt inderdaad. Het is wel een wat nerd-achtige procedure, doe zelf altijd netbooks zo installeren. 

Ben wel benieuwd, ik ga je straks gewoon volgen, we hebben een beetje hetzelfde idee bij hoe dit soort dingen zo moeten.

Ben je niet bang voor je draagarmen trouwens, bij een carpc met zoveel vermogen ? :eusa_think:
;D
Sterker nog na 24:00 krijg ik een wollige vacht en groeien mijn nagels. Ongearticuleerde keelklanken wil ik dan ook wel eens uitstoten.
Het is zo'n heerlijke tijd om wat te doen, niemand die wat zegt of wat van je moet.

De installatieprocedure is inderdaad Nerd achtig.
Vermogensopname van de huidige setup is ongeveer 17W voor het totaal. Er komen nog wat USB dingetjes bij maar verwacht niet ver boven de 25W uit te komen.

V70 classic

Ik ben al blij als mn pc opstart.  :eusa_shifty: .
Maar net als je vorige project blijf ik dit volgen.

het hardware matige kan ik wel volgen de rest is abracadabra voor me  :eusa_shhh: .
Ik heb er alle vertrouwe in dat het goed komt.
en natuurlijk of het betaalbaar blijft.
sk6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

MICHEL306

Misschien een stomme opmerking, maar jij hebt toch nog een chinees over als dit werkt...waarom bouw je je pc niet in die behuizing? past mooi in je dash..of is da geen idee?

gr M

Gunnar

Ik heb er een tijdje een gebruikt in de s70, met oude acer laptop onder de stoel geplaats.

Voor het schakelen van de stroom heb ik toen een custom made printplaatje gebruikt dat signaal van contact aan uit ziet en dan met delaytijd in of uitschakelt.

Het nadeel is dat als je zon carpc laat aanstaan je batterij snel leeg geraakt :-)

Heb nog een 1 din gemotoriseerde touchscreen liggen daarvan, inschakelprintje en een gps muis als iemand interesse heeft.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381