Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

@Michel306: Ik twijfelde er over. Uiteindelijk er van afgezien omdat er ook een grote stille fan in komt. Van Pabst of zo iets moois. Bewust voor een fanloos moederbord gekozen omdat die kleine hoge toeren fans voor de CPU te veel lawaai maken.

@Gunnar: Dat is het leuke van de DC-DC converter die ik heb. Die schakelt na x minuten het systeem hard uit.
Zelfs een hangende Windows zal op die manier afsluiten.

MICHEL306

Zat even te snuffelen naar kant en klaar pc spul. begint bij pakweg 1000 euries.....bah bah

affijn  je gaat lekker zo, gaat er piekfijn uitzien dacht ik zo. :eusa_clap:

gr Michel

razorx

Ja kant en klaar is best duur, en dan is het nog de vraag of het werkt zoals je wil:
Snelheid, geluid van de koeling, gebruikersinterface, bescherming tegen het 12 V boordnet, slim standby en uitschakelgedrag e.t.c..

Ik stel de feedback overigens zeer op prijs, mijn ideëen zijn niet zaligmakend.

Ik ben wat verder met de gebruikersinterface.
De wensen: Altijd beschikbaar zonder eerst door onmogelijke menu's te worstelen.
Als je rijdt, is iedere tik op het scherm er één te veel.
De oriëntatie moet vertikaal zijn. Bedient wel zo logisch.
Als het systeem draait moet je ook niet hoeven wachten tot een programma start.

De oplossing, te simpel voor woorden:
De Windows taakbalk, zonder startknop, zonder iconen, in de linkerkant van het scherm. Vergrendeld en altijd op de voorgrond.

Via vbscript worden alle gebruikte programma's in een vaste volgorde geladen en verschijnen hun icoontjes of icoontjes naar keuze vanzelf als knopjes op de taakbalk.

Op de achtergrond zou ik nog een watchdog kunnen laten draaien die iedere 10 seconden of zo checkt of alles nog loopt en eventueel maatregelen neemt.

Ben nu op ebay wat aan het zoeken naar versterkers en luidsprekers.
Het type geluid van Kenwood heb ik altijd heel prettig gevonden. Suggesties zijn welkom. Ik hoef niet doof te worden ;) , een ietwat Brits geluid vind ik fijn.

Heb een enorme lol in dit project.
Oh ja het pico bordje gaat niet verder dan 1GB werkgeheugen. Geen punt Windows begint al lekker kaal te worden.

MICHEL306

Vanwege de 1 gig dacht ik al aan een linux versie, draai zelf ubuntu, en is behalve stabiel erg klein,(300mb) bovendien heeft het als voordeel dat je systeem niet hangt als er een stuk software vast loopt. maar goed .

Je idee van een script is super, hoef je niet eens zelf te maken er staan er zat op internet.

ben benieuwd hoor als ie klaar is, trouwens hoe ga je het doen met de digitale televiesie ontvangst?

gr M

razorx

DVB T (digitale tv met antennetje), weer via USB.
Ik ga op dat vlak (USB, erg veel devices) vast een probleem krijgen. Maar problemen zijn er om op te lossen. Vinden ze leuk. ;)

De versterker heb ik inmiddels besteld. Niet giga high end maar van een net merk:
JBL GTO752E.

Eerst maar even luisteren wat het samen met de Volvo speakers doet. Daarna heb ik een beter beeld, eh van het geluid en wat er aan speakers nodig is.

Ik wacht nu op het dubbeldin inbouwframe.
Als het mooi loopt komt er en resumé.

Vulk

Citaat van: razorx op 18-10-2009 14:44:06
@Michel306: Ik twijfelde er over. Uiteindelijk er van afgezien omdat er ook een grote stille fan in komt. Van Pabst papst of zo iets moois. Bewust voor een fanloos moederbord gekozen omdat die kleine hoge toeren fans voor de CPU te veel lawaai maken.

@Gunnar: Dat is het leuke van de DC-DC converter die ik heb. Die schakelt na x minuten het systeem hard uit.
Zelfs een hangende Windows zal op die manier afsluiten.

Voor stille pc-onderdelen, zie hier:
http://www.silentpcreview.com/

Mooi project! Owja, 1 gig ram is meer dan voldoende voor windows XP en wat basis programma's hoor? Welke schijf komt er in?

viking_in_shorts

Hoe ga je dat trouwens met het geluid doen? Als je al de programma's al opstart, dan maken dus ook alle programa's geluid; offuh?

V70 classic

Citaat van: viking_in_shorts op 20-10-2009 08:43:48
Hoe ga je dat trouwens met het geluid doen? Als je al de programma's al opstart, dan maken dus ook alle programa's geluid; offuh?

oordoppen  :eusa_shifty: .

onze jits zal daar vast een oplosing voor hebben
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

mehn

Citaat van: viking_in_shorts op 20-10-2009 08:43:48

Maakt bij jou de PC een geluid als je een programma start? Bij mij niet hoor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

viking_in_shorts

Daar gaat het helemaal niet over.
Het idee was om -voor de snelheid- alle programma's op te starten en dan alleen de windows-taakbalk te laten zien en zodanig van programma's te wisselen.

Mijn idee daarover is dat het dan dus onhandig wordt om "selectief" te muten -> radio aan, cd_speler aan, mp3_speler aan, navigatie aan, etc. Welke wil je horen, en welke niet?

Je kan niet zeggen "alleen het programma in de voorgrond" want je wil wel naar de radio luisteren terwijl je navigatie gebruikt, telefoon moet overgaan terwijl de MP3 speler aanstaat. etc.

mehn

Ow ok. Je zult het geluid van alle applicaties moeten doorgeven naar de speakers.
Dan moet je in de applicatie regelen dat je ze kunt muten. Radio software kan waarschijnlijk best draaien maar geen geluid geven. De CD- en MP3-applicaties kun je vast "pauzeren" als je radio wilt luisteren.

XC60 D4 AWD:

viking_in_shorts

Citaat van: mehn op 20-10-2009 11:21:05
Ow ok. Je zult het geluid van alle applicaties moeten doorgeven naar de speakers.
Dan moet je in de applicatie regelen dat je ze kunt muten. Radio software kan waarschijnlijk best draaien maar geen geluid geven. De CD- en MP3-applicaties kun je vast "pauzeren" als je radio wilt luisteren.

Precies - en dat gaat volgens mij niet samen met het eisenpakket: Simpel - iedere handeling is er 1 te veel, etc.

Dat betekend namelijk dat je ten eerste de applicatie moet kiezen en vervolgens de "geluids management applicatie" moet vertellen dat je van die app het geluid wil hebben. Kan me nog voorstellen dat er zometeen nog een "video applicatie" komt waar je kan kiezen wat en hoe je 't wilt zien.

Ik denk dat het idee (alle programma's altijd laden en draaien) erg leuk is, maar niet uitvoerbaar.

Volgens mij vind de CPU dat niet leuk; je komt verder tegen een aantal technische struikelblokken aan (max geheugen, beschikbare CPU cycles, beschikbare poorten, temperatuur opbouw vanwege volle belasting terwijl maar 1 app gebruikt wordt) en je moet een overkoepelende app maken die video & geluid gaat monitoren / managen.

Ik denk dat het beter is om wat "opstart tijd" voor lief te nemen, en applicaties 1-voor-1 op te starten. Ik bedoel: hoe vaak ga je echt TV kijken tijdens een rit, en hoe wegen de nadelen (=opstart tijd, overbodige cpu_cycles - vooral GPU!, geluids management) op tegen de voordelen = snel opstarten?

Overigens kan ik me zelfs bedenken dat je hierdoor evt usb-problematiek uit de weg komt (=als app niet gebruikt wordt, kan je de bijbehorende HW uitschakelen en hoef je dus de poorten niet beschikbaar te maken)

Maar - nu ga ik een brug verder. Mijn eerste vraag is: hoe ga je 't geluid regelen?

mehn

Citaat van: viking_in_shorts op 20-10-2009 11:35:35
Maar - nu ga ik een brug verder. Mijn eerste vraag is: hoe ga je 't geluid regelen?

Met applicaties met een "play"/"pauze"/"stop" functie lijkt me dit geen probleem. DVD, CD en MP3 zou dus geen probleem moeten geven, je moet alleen 2x drukken i.p.v. 1x. Navigatie en bluetooth telefoon wil je altijd horen, dus de meeste applicaties zullen geen probleem veroorzaken.

XC60 D4 AWD:

daytonawim

ik heb zo'n usb digitale ontvanger gehad, vond dat het programma een aanzielijke aanslag pleegde op de systeem
recources.
Verdre kon ik alleen NL, 1 ,2 en 3 ontvangen :-(