Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Het lijkt wel een pathetische soap zonder einde te worden.
Het intypen van mijn ergernissen had een louterende werking.

Het koppelen van een apparaat via een programma dat daar niet voor bedoeld is aan een front end x is lastig.
In het verleden was één van mijn hobby's mopperen op Centrafuse. Deels om de zware systeem belasting, deels omdat je geen klikorgie op je touchscreen wilt tijdens het rijden.

Het eerste bezwaar is vervallen. Zelfs de huidige Pico moederbordjes trekken Centrafuse lachend.
Die Silabs USB radio (Si4701) is in ieder geval binnenshuis erg goed en wordt door Centrafuse ondersteunt.

Na wat duiken in de opzet van Cetrafuse moet ik bekennen dat ik oneerlijk gemopperd heb.
De opzet is erg slim, je moet alleen wel de gebuikersinterface aanpassen aan iets verkeersvriendelijks.

Ik zal vertellen wat ik bedoel.
Hier de standaard interface van CF:

Als je naar radio luistert moet je eerst linksboven klikken om de radio te minimaliseren.
Dan op het middelste gedeelte om te klikken op navigatie om weer verder te mogen rijden.

Sommige overgangen tussen programma's kosten een klik of 3.

Door de nette opzet van CF blijkt het erg makkelijk om die veel gebruikte programma's en handelingen op de onderste balk te zetten en dus altijd beschikbaar te hebben.
De normale applicaties die in het midden van het scherm staan worden vervangen door minder vaak gebruikte opties.
Vol-FCR, Brick-diag, Lpi diag noem maar op.

Waarom bedacht ik dit niet eerder?

Kijk maar eens in de skin.xml van CF, echt flexibel opgezet.
Als je vervolgens op internet zoekt op cmlaction of CF_loadExternalApplication, zie je dat er veel leuks kan.

-edit- wat typo's

razorx

Yes, het thuiswerk is klaar! Ik kan het bijna niet geloven.

Centrafuse is getemd en voldoet nu aan mijn verwachtingen, de radio doet het en het geheel is ook nog eens heel snel geworden.
Maar eerst eens wat plaatjes.

De Silabs radio voldoet goed. Het gaat om die met de SI4701 chip.
Eerst maar een net kabeltje tussen de carputer antenne ingang en de radio gesoldeerd.

Het apparaatje zit gewoon in de kast tussen de geschakelde (PWM) versterker en het moederbord en lijkt geen last van inteferentie te hebben.

Hier een plaatje van het binnenwerk. Is wat rommelig, maar die draadjes zijn toch allemaal nodig.

Links de Tripath versterker en de M3 ATX voeding.
In het midden de Silabs ontvanger met daarachter een relais voor de stroomvoorziening van de versterker.
Rechts dat leuke p820 moederbordje van VIA. De SSD 4GB harddisk zit er direct op.
Snel zat, alleen je moet niet tegelijk navigeren en een video bekijken. Wat me overigens een minder logische handeling lijkt.
Voor zie je een stukje van de touchscreen elektronica.

Nu de software. Het is definitief Centrafuse geworden.
De gebruikers interface heb ik aangepakt en naar mijn wensen gezet. Ik wil immers dat de belangrijkste functies met één druk op de knop beschikbaar zijn.

Eigenlijk heb je hier vrij snel een leuk systeem opgezet, mits je wat aanpassingen maakt in de skin.xml en op wat zaken let.
Daarover later meer.
Het lawaaiige hoofdscherm met haar onhandige bediening is standaard niet meer zichtbaar behalve als je op home rechtsonder drukt.

Navigatie:

De navigatie wordt als externe applicatie via een button aan de onderkant opgeroepen. Centrafuse wil ieder geopend venster graag een titel geven. Niet ieder programma vindt dat leuk. Igo wordt hierdoor extreem traag. Dus in de CF configuratie bij de geavanceerde eigenschappen van die applicatie dat even uitzetten.

Radio: (let niet op de zenders, die heb ik er snel ingekwakt.

Multimedia:

Gebruik de ingebouwde mixer van CF niet. Dit is een behoorlijke vertrager.

De belangrijkste aanpassingen in skin.xml:

<BUTTONIMAGE id="AppOff" path="buttonimages/btn_app_off.png" />
<BUTTONIMAGE id="AppDown" path="buttonimages/btn_app_down.png" />

Wel even deze images gemaakt.

en

<CONTROL type="DynButton" id="Rewind" bounds="172;402;81;68" tabindex="3" enabled="true" cmlaction="Centrafuse.Main.Rewind" off="RewindOff" down="RewindDown" />
<CONTROL type="DynButton" id="FastForward" bounds="253;402;80;68" tabindex="4" enabled="true" cmlaction="Centrafuse.Main.FastForward" off="FastForwardOff" down="FastForwardDown" />
<CONTROL type="DynButton" id="Exit" bounds="710;402;81;68" fontclass="Button20" cmlaction="Centrafuse.Main.MainMenu" tabindex="16" enabled="false" off="BlankOff" down="BlankDown" iconimage="Shutdown" />
<CONTROL type="DynButton" id="AppNavi" bounds="467;402;80;68" iconimage="Navigation" tabindex="16" enabled="true" cmlaction="Centrafuse.Main.Button:1" off="AppOff" down="AppDown" />
<CONTROL type="DynButton" id="AppRadio" bounds="548;402;80;68" iconimage="Radio" tabindex="17" enabled="true" cmlaction="Centrafuse.CFActions.Radio" off="AppOff" down="AppDown" />
<CONTROL type="DynButton" id="AppMedia" bounds="629;402;80;68" iconimage="Media" tabindex="18" enabled="true" cmlaction="Centrafuse.CFActions.Media" off="AppOff" down="AppDown" />
<CONTROL type="DynButton" id="Home" bounds="710;402;80;68" tabindex="19" enabled="true" off="MainBackOff" down="MainBackDown" />

Verder wat gevaarlijke knoppen aangepast.

Ik laat de boel nog even een paar avondjes routes simuleren als test, maar ik ben nu al heel tevreden.
De monkey test is het systeem al goed doorgekomen. Voor degenen die niet weten wat een monkey test is: Heel snel zo veel mogelijk willekeurige knoppen achter elkaar indrukken.

Groeten,

Yits.

-Nu nog een leuk lijstje maken zodat het geheel mooi op de roffel aansluit.

-edit- iGo wordt als vanoudes via de button aangeroepen met het volgende Mortscript script:

If WndExists ( "iGO 8 - PNA" )
 show ( "iGO 8 - PNA" )
Else
 Chdir ( "c:\igo" )
 Run ( "igo80_pc.exe" )
EndIf

-edit 2-
In skin.xml alle overgangen tussen toepassingen het effect "toApp" gegeven.
Wel even wat rustiger dan weer eens een slide en dan weer eens een explode overgang.

Turbo-Geek

Mooi en indrukwekkend project !
Knap dat je na al die tijd blijft vernieuwen en verbeteren zonder de handdoek in de ring te gooien....

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

UserID6342

Ziet er mooi uit Yits, mooi duidelijke schermen ook zo.

wepster

diep respect jits

ikzou blij zijn dat ik die op gestard kreeg en als ik dan zie wat sommige mensen hier op het forum klaar krijgen kwa elektra  :eusa_clap:

maar ja ieder zijn vak zal ik maar zeggen

grijzev70tdi

Pfff, is voor mij ongeveer het zelfde als chinees hoe jij dat allemaal doet :eusa_clap: Knap hoor  :eusa_clap: :eusa_clap:
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Zeg, wil je eens niet zo hard rijden :o :o

Gr ;D

Freakybaby

En die roept wat over mijn rijstijl  :eusa_hand:
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

Hij zit er in!

Met een zucht van verlichting typ ik dit in. CarPC drie zit in Saskia's roffel.
Een carputer maken is veel werk, maar als het allemaal zo compact moet als deze kom je rare problemen tegen en is het veel gepriegel.

Afgelopen tijd:
Eerst een "krr wzzz phuuuuh kgtkgtkrt" geluid op de achtergrond geëlimineerd.
Het onboard audio van het pico ITX moederbord is so-wie-so te slecht. Dus een creative USB kaartje er in geplugd.
Wel wat minder "krr wzzz phuuuuh kgtkgtkrt" maar nog steeds te aanwezig. De steraarde was er inmiddels al, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Wat goede adviezen van de mede elektronici Marco en Peter gehad, waarvoor mijn dank.

De boosdoener kwam echter uit een heel onverwachtte hoek: Ralle USB connectors. Als je de steker van de soundcard wat bewoog kon je het "krr wzzz phuuuuh kgtkgtkrt" regelen.
Zowel de USB connector als die van de audio radicaal door soldeerverbindingen vervangen.

Daarna bleek dat de LaCie micro USB memory stick maar liefst 0,5A (!) trekt. Een merk dat Seagate harddisks met een jasje voor veel te veel geld verkoopt vind ik al prul, maar dit slaat alles.

Ok de werkelijkheid moet je ook niet vervloeken, maar erkennen. In het kastje was nog ruimte voor een powered USB hub, om dit soort ellende te ondervangen.
Een sfeerimpressie:

Wat overgebleven speakertjes aan een ISO steker en een ATX voeding voor de test.

Via het accesoire signaal wordt een intern zwaar relais omgeschakeld voor de versterker voeding. Die zelfde relais spanning gebruikt voor de antenne motor.
Het Creative soundkaartje plopt nog al bij het inschakelen, er moest dus een getimede mute op de versterker komen.
Een elko van 220u (!) tussen de mute aansluiting van de Tripath en de massa deed wonderen.

Het geheel is wel heerlijk handzaam geworden, en alles met standaard connectors.

Ik moet bekennen dat ik het ondanks al het getest van te voren wel spannend vond het in real life te testen. Er zit zoveel moeite in.
Rookwolken sta je dan niet op te wachten.

Met het gestripte fornt van de touchschreen valt alles mooi diep.

Zoals je ziet is de houtfinisch van het dashboard wat beschadigd. Dit is al sinds het bezit van deze auto een ergernis.
Volvo levert hier reparatie setjes voor, dus maar eens bestellen. Zo zonde.

Kontakt op aan en testen maar.
Yes! het werkt. De navigatie is super snel en gevoelig. Dit laatste is te danken aan de Chinese Sirf III GPG ontvanger van plm. 10 euro.
Vele malen beter dan die dure Navilocks. De Silabs radio is goed en het automatisch scannen van USB sticks werkt prima.

Nog twee puntjes die ik moet doen: Het geluid staat veel te hard. vier weerstandjes of aanpassen van de gain van de Tripath versterker zullen dit oplossen.
Een ander punt is dat die versterker aan 2 ohm 4*50 echte Watts levert bij lage vervorming.
Dat laatste is niet naar, maar je merkt dat de standaard Volvo stroomtoevoer voor de radio hier niet op berekend is.

Dus of dikkere kabels voor de +12 van de radio, of een vet wrede elko in de radio om de stroom pieken op te vangen. 4*50W is overigens extreem hard in een auto.

(Op de bijrijdersstoel zie je haar ex dubbeldins onding)

Groeten,

Yits.

)()()sT

Nice Yits!!
Heeft ie trouwens beige stoelen in het verder grijze interieur?
Nog steeds leuk; qua kenteken een broertje/zusje van mijn 850 :D

Vulk

Knap hoor!

Je zegt dat het volume te hoog is, maar hoe regel je dat?

razorx

@Joost: Dat interieur is nog steeds niet af. Misschien dat ik het ook zo laat. Saskia gaat er vrij ruig mee om met al het laden en lossen.
Dat kenteken blijf ik ook opmerkelijk vinden.

@Thomas: De soudcardlevert een vrij hoge output, of als je het van de andere kant bekijkt: De versterking van de versterker is te hoog.
Het laagste volume is dus al redelijk hard, laat staan het maximum. Bij een versterker kan je de terugkoppelweerstand verlagen.
Een makkelijker manier is een verborgen potmeter aan de achterkant, die het signaal wat verzwakt.

Vulk

Maar hoe verander je dan het volume onder het rijden?

Misha

Citaat van: razorx op 23-10-2011 19:51:43
Eerst een "krr wzzz phuuuuh kgtkgtkrt" geluid op de achtergrond geëlimineerd.
Ah, zat hij bij jullie, ik was hem kwijt.
Lag wel een draagarm op de oprit vlak daarna overigens, volgens mij uit de Krim.

Mooi werk weer jongeman !

Wanneer ga je je verdiepen in koppeling met ECU ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

albert-jan850