Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

@Thomas: Geen zorgen het volume is gewoon tiptoetsbedienbaar via het scherm, alleen veel te hard.

@Misha: Dank je. De ECU koppeling ga ik bij Saskia niet doen. Bij me zelf werkt het al maar ik heb de kracht er niet voor om de kabeltjes definifief te trekken.
Je kan het ook luiheid noemen of geen zin. ;)

@Albert-Jan: Nee Chinees en goedkoop. ;)

-edit- en @ Misha: Ecu koppeling bij een 850 is redelijk beperkt. Je kan veel meer informatie halen uit het Vialle LPi systeem.
Real tim injector tijden en zo. Aan de andere kant kan je die interface ook niet inbouwen en gebruiken voor je zelf of anderen wanneer het nodig is.
Die Krim moet ik nog even over nadenken, ik denk dat het erger is.  ;D

razorx

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan geloof ik. ;)

Een leuk tipje voor mensen die niet te veel geld kwijt willen zijn voor een carputer:

HP Thin Client t5720, let wel de oude versie.
1GHz AMD Geode processor, 512MB flash disk, 512MB ram.

Op markplaats zie je ze voor ongeveer 70 euro.
Processor is efficiënt en snel zat.

Als je hem openmaakt ziet het er zo uit:

Afmetingen: 25cm * 21cm * 6cm
Meer iets voor in het handschoenenkastje, onder de stoel of zo.

Echter, als je de niet al te effectieve heat pipes er uit sloopt kom je op ongeveer: 18cm * 20cm * 5cm

Ligt nu voor me, een aanrader.

Centrafuse er op, de diverse programma's van memory stick laten draaien, GPS muis en radio stick er op en klaar!

Groeten,

Yits.

-edit- t5720 en niet tm5720

KIM

Toptip!
Die ga ik heel even opsnorren!

elmarconi

Citaat van: razorx op 05-11-2011 15:09:29
HP Thin Client tm5720, let wel de oude versie.

Ik moest op t5720 zoeken, tm5720 levert alleen Acers op  ;)

--
Autogas Inside . . .

Wout309t

Ok, en is zoiets voor een digibeet als ik ook te doen?  :eusa_whistle:
2011 V70 2.0T R-Design MT

pwberg

Citaat van: Wout309t op 05-11-2011 21:35:49
Ok, en is zoiets voor een digibeet als ik ook te doen?  :eusa_whistle:

Bedacht dit me ook na een paar pagina's teruglezen. Zier er erg tof uit, maar lees toch veel hocus-pokus.......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

razorx

Citaat van: elmarconi op 05-11-2011 21:12:40
Citaat van: razorx op 05-11-2011 15:09:29
HP Thin Client tm5720, let wel de oude versie.

Ik moest op t5720 zoeken, tm5720 levert alleen Acers op  ;)

Dank je,

We leveren vrij veel Acers, ik denk dat mijn vingers de m direct achter de t moeten typen als er een 5 achter komt. ;)
Gecorrigeerd.

Houd er rekening mee dat je maar 512MB flash disk hebt, is goed te doen met een extreem schone installatie.
De interface is gewoon laptop ide, dus eventueel kan je de disk makkelijk vervangen. Goedkoopste is SD met een laptop ide converter.

@Wout: Ik raad het af, het lijkt makkelijk maar er zijn een paar gemene struikelblokken voor een niet IT minded iemand.

Wat gespeeld met het ding, meer dan snel zat. TV zou ik echter niet proberen samen met navigatie.

-edit- voeding van dit iets oudere model (2007) is 12V, dus met de juiste DC-DC converter kom je een heel eind.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over de productiedatum van de Thin Client, dit soort hardware gaat lang mee.

razorx

De eerder vermeldde Thin Client is erg leuk als stand alone machine.
Ik ben een eigen embedded image aan het maken omdat ik iets meer vrije ruimte dan die 512MB flash disk wil.
.NET 2 en Visual C++ runtime libraries zijn wel een echt minimum om Centrafuse te draaien.
Dit image, ik ben het nog aan het optimaliseren, laat zich van bootable USB stick installeren.
Terwijl ik dit vrolijk intyp flitsen de installatieschermen op de monitor links van me aan me voorbij.

Standaard image
Mocht je toch met het standaard image wat op die dingen zit aan de slag willen hier wat tijd besparende tips:
Standaard wordt je als rechtloze user aangemeld: Meld je af terwijl je de shift toets ingedrukt houdt.
Meld je dan aan als Administrator, password Administrator. Let op de hoofdletter A!
In Control panel met het HP tooltje de standaard gebruiker op Administrator zetten met het juiste wachtwoord.
Als je nu af zou sluiten, zou het systeem niets van deze veranderingen onthouden. EFW (schrijfbescherming van Windows XP Embedded staat immers aan).
Klik in de taakbalk met je rechtermuisknop op het groene slotje en selecteer disable. Hij vraagt dan of je wilt committen.
Dit betekent in mensentaal of je niet opgeslagen veranderingen wilt meenemen voordat je het systeem "writable" maakt. Ja dus.
Het systeem slaat de aanpassingen op en reboot. Pas niet teveel aan voor een commit, want read only moet Windows het wel kunnen onthouden.
Nu kan je je gang gaan en overbodige software verwijderen.

Eigen image
In de tussentijd dat ik mijn zoon ondergestopt heb in dit ingetypt is het systeem naast me up and running. Installerend van USB en belangrijker:
Draaiend van USB! Lekker goedkoop. kan ik die 512MB flash SSD ook aan de wilgen hangen.
Memory footprint na booten: 76MB

Twee apparaten worden in mijn net gemaakte embedded Windows nog niet herkend: Audio en VGA.
Het is een superslanke Windows geworden, speciaal en alleen voor deze hardware.
Ik zal ongetwijfeld nog wat puntjes tegen komen en of dat spannend wordt is afwachten.

Mocht het resultaat bevredigend zijn zal ik het image beschikbaar stellen op een manier dat het legaal is:
Dus zelf een XP Embedded key invoeren (XP Pro zou ook mogen en moeten werken, maar niet getest) en een trial van Centrafuse.

Maar nog niet te vroeg gejuigd ;) eerst even spelen en kijken hoe het bevalt.
Als het allemaal lukt heb je een leuk systeem tegen minimale kosten met een vermoedelijk hoge levensduur.
En een slanke maar niet gecastreerde Windows Embedded met alle leuke read only of slaapstand mogelijkheden.

razorx

Die HP Thin Client is een geweldig leuk ding,
maar vervang de interne flash disk absoluut door wat groters.

Zijn gewoon bij HP te koop, en met 1GB moet je het redden. Een flash disk met 44 pin IDE interface en low profile zou waarschijnlijk ook passen.

Deze Thin Client krijgt thuis een heel andere bestemming:
Print server voor 3 printers.

razorx

Al kijkende broedde en broeide er wat.
(inmiddels een paar van die handige apparaatjes gekocht, de laatste was 40,-)

Het viel mij op dat de heat pipes helemaal niet zoveel warmte afvoeren.
Zeg maar heatpipes van het overbodige en ruimteverkwistende soort.

Daarnaast heeft de behuizing een metalen binnenbehuizing. hmmh..
Zijkanten losgemaakt. Let op de bovenkant moet je precies de andere kant opschuiven als de onderkant.
Het metalen deksel kan je met een schroevendraaier tussen het metaal en kunststof losklikken en schuiven.

De koeling met "heatpipe". Ja tussen aanhalingstekens. Een echte bevat een binnenste en buitenste gaskanaal en werkt min of meer zoals een koelkast.
Hier gaat het om koperen buisjes die niet veel doen behalve plaats innemen. Afgeknipt.
Wel even de koeler schoongemaakt en verse koelpasta gebruikt.

De omhulling van de heatpipes zit vastgepopt, even uitboren en klik.
Pas op voor fijne metaaldeeltjes in je computer. Even uitblazen met perslucht.

Stuk beschaafder zo.

Een indicatie waar het naar toe gaat:
(alles met het geleverde materiaal)

De dubbele USB aansluiting op het front is erg handig.

Afmetingen met front: 20 diep, 17,8 breed en 4,9 hoog (cm). Kan je alle kanten mee op.
In je dubbeldins hol kan je 18,3 cm breedte kwijt als je de sleuven in het midden links en rechts weg haalt. Ruimte zat.
Front breedte is voor een mooie vulling ongeveer 18,7cm.

Morgen komt er een 44pin ide mini flash disk binnen met een riante 1GB. Genoeg voor het OS en eventueel wat andere zaken.

Chapeau Cheapo t5720!

henry classic v70

Schroevendraaier als breekijzer gebruikt Yits ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Citaat van: henry classic v70 op 11-11-2011 21:21:49
Schroevendraaier als breekijzer gebruikt Yits ;D
Zoiets, Action meuk voor thuis. ;)

UserID6342

Blijft een mooi project Yits, ben heel benieuwd hoe het dadelijk allemaal werkt en eruit ziet...

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Ik denk dat deze nummer 4 wel leuk wordt qua kosten:

1 HP T5720          40,-
2 1GB SSD disk    30,-
3 GPS ontv.          14,-
4 7" touchscreen  130,-
5 M3 voeding         60,-

In totaal kom je dan met wat klein spul op iets rond de 300,- á 350 uit incl. wat verzendkosten en een radio of zo.
Je ziet dat de automatische M3 voeding een redelijke kostenpost is. Ik beschouw die als noodzakelijk omdat die de PC netjes afsluit en start afhankelijk van de toestand van het accesoire signaal.