Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

tackle

Citaat van: -D©©©L- op 20-03-2010 15:18:57
Citaat van: pwassink op 20-03-2010 14:48:10
K zit me af te vragen of dit nu ook kan werken met "actieve" applicaties zoals mail , browserhistory / cookies etc

Dan zou het mogelijk ook ideaal zijn voor huis en kinderkamerpc's of het apparaat van opa en oma ..  ;D

Een SD kaartje voor de bookmarks en een ramdisk voor de cookies en historie ?
ik word nogal afgeleid door je avatar.....

razor, geweldig hoor, wat je aan het maken bent. Geweldig!

razorx

Wat tijd genomen voor de gebruikersinterface.
Een bijna niet meer tijdelijke sfeerimpressie:

Who needs Centrafuse ;)

mehn

Ziet er goed uit. Alleen lijkt het een beetje dat Igo iets te smal is in berhouding tot de hoogte.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

Zoals je zal merken is het Frontend het lastigste gedeelte.

Ik denk dat ik er uit ben.
De overwegingen en de stappen:
Centrafuse, mooi maar veel te veel opsmuk en het verandert je carputer in een slak
Riderunner, loopt vast als je er naar kijkt, extreem onlogisch en niet lekker configureerbaar.

Voor Carputer 2 had ik zelf wat gemaakt. Een combinatie van Talisman Desktop en Frodoplayer.
Talisman Desktop als Frontend en Frodoplayer als mediaplayer.
Om de lay-out consistent te houden moet je bijde skins aanpassen waarbij je de pixel waarden van Talisman
om moet rekenen naar procenten bij Frodo.
Werkt goed, maar wat een walgelijk gedoe.
Alleen Frodoplayer kan ook. Maar dan moet je iedere keer op een extra knop drukken om in het applicatie menu te komen.
Geen optie.

Ik ben nu bezig met ICT (In Car Terminal) te vinden op
http://www.cartft.com/community/ict

De skin editor is een genot om mee te werken: Zelfde pure logica als Talisman Desktop.
Het programma zelf heeft genoeg ingebouwde functies en is in hoge mate aanpasbaar.
Ondersteuning voor Radiator als FM radio met een eigen aanpasbare interface.

Wat een verademing: Niet meer zo belachelijk veel werk om te onderhouden en geheel op maat te maken.
De setup van het Frontend is 10MB incl. vier skins, de editor 5MB.
Zo hoort het  :eusa_dance:

Mijn voorwerk in Corel Photopaint (sorry grafici, te zeer aan dit pakket gewend) van mijn vorige post laat zich zonder veel moeite inpassen.

razorx

Alleen een notitie voor mezelf dit keer:
In Car Terminal lijkt de juiste keuze.

Hulpprogramma'tjes om vensters naar de voor of achtergrond te brengen blijven nodig.
Geen drama, gaat allemaal snel genoeg.

Het lijkt er op dat het opstarten van een externe applicatie alles in tact laat. ICT kan dan (als achtergrond window) alleen geen nieuw windows openen.
Totdat het weer als top window draait. De rest van de functionaliteit blijft wel in tact: Play/Pause e.t.c..

Ik kom hier later met wat semi voorgebakken scriptjes op terug.
Niet veel anders dan die voor mijn eigen interface.
Alleen hoef je ze nu maar op één plek te beheren.

Gebruikte extra tools:
Mortscript
RunHiddenConsole
cmdow.

Voorbeeldje van een mortscript scriptje (.mscr extensie) om de navigatie te starten :

If NOT WndExists ( "iGO 8 - PNA" )
 RunWait ( "navi2.mscr" )
EndIf
RunWait ( "runhiddenconsole.exe", "cmdow.exe ""iGO 8 - PNA"" /TOP" )
RunWait ( "runhiddenconsole.exe", "cmdow.exe ""iGO 8 - PNA"" /VIS" )

De tussenstap van navi2.mscr is even een noodzaak, zo zij het. Start alleen maar iGO op en zorgt er voor dat de controle weer bij ICT komt.
cmdow maakt iGO als topwindow en visible (nodig ald die eerder gehide was.
runhiddenconsole zorgt dat je geen commandprompt windoe ziet bij uitvoering van cmdow.

Om weer een nieuw window vanuit ICT te kunnen creëren moet ik eerst het volgende commando uitvoeren:

RunWait ( "runhiddenconsole.exe", "cmdow.exe ""iGO 8 - PNA"" /HID" )

Tot dusverre niets spannends als je het weet. Kostte uiteraard wat tijd. ;)

Tipje voor de mortscript gebruikers: Dubbelklik op Mortscript.exe in de directory waar je mortscript wilt hebben.
Handigste is je skin folder, heb je alles in één map. Makkelijk bij overzetten van je testomgeving naar het echte werk.
Daar heb je ook een Autorun van Mortscript, die voert vanzelf autorun.mscr uit.
Hernoem je die naar navi.exe zal die vanzelf navi.mscr uitvoeren.
Mortscript blijft een erg krachtig en vooral snel hulpmiddel.
VB redt deze performance bij lange na niet.

Nog een notitie: Er zijn tools die iGO resizen. Een ramp voor de CPU load op een energiezuinige CPU.
Niet gebruiken. Moet je toch resizen gebruik dan cmdow.
Vanuit mortscript via runhiddenconsole oogt dat zo:

RunWait ( "runhiddenconsole.exe", "cmdow.exe ""iGO 8 - pna"" /SIZ 658 478" )

Eigenlijk niets nieuws vergeleken met mijn voorgaande model. ;)
De beheerbaarheid wordt alleen een stul beter.
En niet onbelangrijk: De overzetbaarheid.

razorx

Als klein toetje voor mezelf, de GPS ontvangst binnenshuis (!).
Gebruikte ontvanger: Chinavasion USB Sirfstar 3.
Een stukkie gevoeliger dan de beroemde Navilocks.
De software die je gebruikt maakt ook wat uit: Behouden van huidige locatie en intelligent zoeken naar satellieten die misschien in de buurt zouden zijn.

Hoogte moet je bij GPS niet al te serieus nemen. De tolerantie is plm 10m.

elmarconi

Citaat van: razorx op 22-11-2010 23:09:39

Hobbykamer in de kelder?  ;D ;)
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 22-11-2010 23:11:22
Citaat van: razorx op 22-11-2010 23:09:39

Hobbykamer in de kelder?  ;D ;)
Ghe ghe.
Zwakke veengrond.

Vanavond lekker doorgepield met In Car Terminal, het pakket is oud, maar dat kan ook een voordeel zijn.
Ondanks de ouderdom zit er wel telefoon ondersteuning in. Vraag me niet hoe of wat, ik heb besloten dat ieder apparaat zijn eigen kwaliteiten heeft.
Als ik ooit wil telefoneren in de auto wordt het een Parrot.

De diverse nukjes bij de navigatie via eerder vermeldde hulpmiddelen opgelost.
Toen voor alle schermpjes verder gaan met icoontjes maken, op hun plaats zetten en aan de juiste functie koppelen.

Ik heb het bewust rustig gehouden, dus geen opsmuk.

-edit- even vals gespeeld met de kleurtjes van de actieve applicaties, achteraf ingekleurd bij de linker knopjes en rechtsonder, dus minder scherp dan in het echt.

Radio gedeelte mag een wat gebalanceerdere compositie krijgen en wat meer informatie tonen zoals RDS e.t.c., komt later:

De mediaplayer, ondersteunt ook playlists. Werk zelf liever met mappen:

Navigatie. Je ziet een beetje effect van niet genoeg vertikaal resizen. Nog wat mee spelen.

Het mysterieuze knopje rechts onder is om extra toepassingen te starten. Voorbeeld:

Afgezien van de radio lay-out vind ik het voorlopig wel mooi geweest.
Het ding mag ook wel eens ingebouwd worden.

Er komen nog twee extra applicaties onder het applicatie menu:
Sync to USB en Sync from USB.
Deze zorgen ervoor dat de veranderende zaken, zoals navigatie (kaarten!) en de gebruikersinterface met de buitenwereld gesynchroneseerd worden.

Had ook via WiFi gekund.
Groetselen.
Yits.

Ben

Ik snap er allemaal niks van maar vind het indrukwekkend  :eusa_clap:

V70 classic

Zie ik het goed.
Mocht je er 100, en reed je er 1000 per uur  ;D .

Mooi project.
Ik zou het neit kunnen.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Ik vind de knoppen die je gebruikt erg mooi Yits. Ik ben al een beetje aan het stoeien geweest en ga zelf een lichte groene kleur gebruiken voor de teksten (gelijkend op de kleur in het dashboard).

Als je de achtergrond nog niet mooi genoeg vindt, kun je toch altijd heel snel via USB een nieuwe achtergrond uploaden? Dus; hup inbouwen dat ding!

Heb nog niks besteld; wil eerst eens even afwachten wat die spuitklus van de R me gaat kosten...

razorx

@V70 classic: De Europese unie buigt zich nog over mijn snelheidsovertredinkje.
Krijg ook allemaal vreemde belletjes van de Nasa en zo.
Was de routesimulatiemodus.

@KIM: De knopjes heb ik van Centrafuse gestolen (de Clean skin) en iets aangepast.

razorx

Citaat van: KIM op 24-11-2010 18:38:58
..
Als je de achtergrond nog niet mooi genoeg vindt, kun je toch altijd heel snel via USB een nieuwe achtergrond uploaden? Dus; hup inbouwen dat ding!
..
De afgelopen dagen de "Monkey test" gedaan.
Willekeurig in een hoog tempo op het scherm geklikt.

OK Die test kwam hij door.
Edoch: Ik kwam een interessant probleem tegen.
iGO gebruikt "Alpha blending" om onnodige knoppen na een paar seconden transparanter te maken.
Een mooie voorziening, om het scherm overzichtelijk te houden.

Niets aan de hand, behalve als dit gebeurt als iGO net op dat moment op de achtergrond draait.
Als je daarna weer van b.v. de mediaplayer naar iGO schakelt, zal je merken dat de schermfuncties niet meer reageren.
Tot je weer naar het hoofdmenu schakelt en weer terug naar iGO.

Statistisch is de kans zeer klein dat dit gebeurt, maar het eindresultaat moet professioneel zijn, dus dit moet aangepakt worden.
Ben benieuwd waarmee ik als oplossing kom.

Zo zie je maar weer: Wees niet te snel tevreden. Beetje irritant als je dit onderweg hebt.
Verder nog wat aanpassingen aan de user interface en de snelheid van het systeem gedaan.

Het duurt lang maar het resultaat moet definitief en meer dan goed zijn.  ;)

wimped

Yits,

Alles vannacht gelezen, heel indrukwekkend, snap qua software het meeste niet, maar lijkt me geweldig om in de auto te hebben.
Zie dat laatste bericht van nov vorig jaar was, ben benieuwd naar de laatste update.
Gr

Wim

razorx

Citaat van: wimped op 31-01-2011 06:51:57
Yits,

Alles vannacht gelezen, heel indrukwekkend, snap qua software het meeste niet, maar lijkt me geweldig om in de auto te hebben.
Zie dat laatste bericht van nov vorig jaar was, ben benieuwd naar de laatste update.
Gr

Wim
Ik moet je bekennen Wim dat ik helemaal geen zin heb gehad om verder te gaan.
Dus maar even met wat andere projectjes verder totdat ik er weer lol in heb.

Op het IRL testen en mijn laatst genoemde probleempje na is hij af.