Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Hoi Ron,

Weet je dat je ook een touchscreen in je eee kan inbouwen.

Groeten,
Yits

razorx

Tijd om een goedkoper en sneller exemplaar te maken.
Intel bordje (zie een paar posts terug) is binnen.
Past net maar dan ook net in de bybyte behuizing. Wel wat moeten dremelen.

Gekozen voor een memory stick in plaats van flash disk.

Hoe maak je windows wijs dat die USB stick een harddisk is?
Door het de bios wijs te maken.

Biossen laten zich graag wat wijs maken, ze zijn niet zo snugger.
Als je USB stick twee partities heeft zal de bios er heilig van overtuigd zijn dat het een USB harddisk is.

Onder Windows zal het je niet zo 1-2-3 lukken om twee partities op een USB stick te maken.

Ik heb get gedaan met Gparted live 0.4.8-6
Je download een ISO image. brandt dit op CD en boot je PC hiervan, dan kan je twee NTFS partities op je stick maken.

Voor Windows 7 is het allemaal een wat ander verhaal, maar de XP installatie CD zeit de stick daarna als harddisk.

Er zijn andere methoden, maar deze is makkelijk en je hebt er verder geen omkijken naar.

Wordt vervolgd.

KMvrtr

Goed bezig Yits!!  :eusa_clap:

Ik heb het net als jij geprobeerd met zo'n setje uit China. Behalve de brakke interface is mijn allergrootste bezwaar dat ik de hele unit domweg veel te laag vind zitten.
Zeker voor navi is dat voor mij een groot, te groot bezwaar. Zowel voor kijken als bediening is de blik veel te lang van de weg af. Ik vind het persoonlijk echt te eng/link.

Afgezien daarvan is wat jij nu componeert wat mij betreft de ideale carputer.  :eusa_drool:

Ronbroek

Citaat van: razorx op 28-11-2009 21:42:27
Hoi Ron,

Groeten,
Yits

Tnx voor de tip  :)

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

razorx

Citaat van: Ronbroek op 02-12-2009 19:14:43
Citaat van: razorx op 28-11-2009 21:42:27
Hoi Ron,

Groeten,
Yits

Tnx voor de tip  :)
Voor de zekerheid, gewoon een laagje over je bestaande scherm.

razorx

Goedenavond allemaal!

Ik typ dit berichtje op Carputer Mk2 in wording.
Het booten van usb stick heb ik afgezworen. Het kan wel, het is goedkoop. Maar als je je systeem onverhoopt zou moeten herstellen ben je in de aap gelogeerd. En als je uren aan het pielen bent om iets te laten werken, kan je beter zelf werken ;) .

Maar eens decadent gedaan: Een Solid State Disk van OCZ gekocht. 30GB.

Ik ga voordat ik ga jubelen eerst wat over solid state disks vertellen:
Nand-flash heeft niet het eeuwige leven. Het maximum aantal write cycli wordt niet eenduidig gespecificeert door de fabrikanten. Het ligt, schrik niet, standaard vaak lager dan dat van een gewone mechanische harddisk.

Behalve beter geheugen maken kan de fabrikant ook een aantal andere maatregelen treffen:
Het aantal write cycli per geheugen gedeelte bijhouden en na een bepaald maximum, de data verplaatsen naar andere cellen. Hierdoor wordt de levensduur aanzienlijk verhoogd.

On disk intelligente caching is ook zo'n methode.

Hieruit blijkt dat de ene SSD niet de andere is. Vandaar de soms extreme prijsverschillen.
De SSD die ik gebruikt heb heeft een MTBF (Mean Time Between Failure) van 1,5 millioen uur.

Voor een SSD disk is dat erg goed.
In de praktijk is de MTBF waarde overigens vaak slechter dan de beloofde waarde.

Goed dit was een duur en somber verhaal.
Nu het vrolijke:
Een boot van een schone XP duurt met het Atom bordje 7 á 10 seconden.  :eusa_dance:

Het draait gewoon extreem lekker.
Als ik morgen tijd heb volgen er wat plaatjes van Carputer Mk2.

Op naar de welverdiende lijnolie!
Yits.

P.S. er moet nog wel wat gebeuren: Touchscreen bevestigen, naast digitale tv en radio komt er misschien ook analoge radio bij e.t.c e.t.c., maar dit is het platform van mijn voorkeur.

jberg

als t draait, maak dan ff een filmpje,

mooi te lezen dat de tweetertjes nog goed bevallen.

razorx

Citaat van: jberg op 10-12-2009 02:41:16
als t draait, maak dan ff een filmpje,

mooi te lezen dat de tweetertjes nog goed bevallen.
Zal ik doen! Ik ga nu door totdat het perfect is. Dan pas mag het in de auto.
Die tweetertjes van jou zijn prima. Ik denk dat ik het elcotje ervoor alleen nog vervang door een polynogwat condensator.
De waarde van de standaard elko lijkt wel goed.

Turbo-Geek

Gaaf om te volgen zoiets !
Hulde ;)

Alleen zo kan je je ideale mediasysteem voor elkaar krijgen.
Ieder ander systeem heeft wel iets dat minder fijn werkt of bevalt (iedereen heeft zo zijn/haar persoonlijke voorkeuren).
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

razorx

Ik heb voor de zekerheid toch nog eens Centrafuse geprobeerd.
Het ziet er als en juweeltje uit. Zeker met de Hummer skin, qua looks erg Volvo compatible.
Daar is dus alles mee gezegd.
Zware overkill en veel te veel klikken op het scherm als je rijdt.

Mijn interface werkt simpeler, logischer en sneller.
Extra werkbalk links op het scherm en altijd op de voorgrond. Werkt in basis prima.
Edoch je kan items in die werkbalk nog altijd verschuiven.

Weet iemand een toolbar die altijd op de voorgrond aanwezig is en vrij programmerbaar is?
Denk er bijna aan (wanhoop) de Office 2000 toolbar te gebruiken mat aangepaste kleuren en knoppen.

Het is zo'n rotwoord om op te googelen.

Of weet iemand hoe je een extra werkbalk beschermt tegen veranderingen?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Yits.

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 11-12-2009 08:10:12
Leopard Dock for XP niks ?

http://andoruhaku.deviantart.com/art/Leopard-Dock-for-Windows-XP-59581536

Vind hem erg handig.

http://fc06.deviantart.net/fs18/i/2007/192/a/4/Leopard_Dock_for_Windows_XP_by_andoruhaku.jpg
Helemaal raak Misha!

Ik ben nu wat aan het spelen met het Rocketdock gedeelte en dat doet precies wat ik wil en is higly customizable.

Mijn dank!

razorx

Eh toch niet helemaal, wel een mooi programma voor op de desktop ;)

Ik ben er eindelijk uit de user interface. Zucht en yes! Zo simpel achteraf.

Op volgorde:
1. De wens:
Een zeg maar werkbalk van waaruit je b.v. je radio of navigatie kan starten.
Als je nog een keer klikt op dat icoontje, moet dat programma niet nog een keer starten. Maar gewoon het gewenste programma op de voorgrond laten treden.
Dit werkt mooi met mijn scriptje.

Daarnaast moet deze balk er voor zorgen dat die altijd op de voorgrond is en dat iedere applicatie ook moet beseffen dat die niet op de achtergrond van die werkbalk moet zitten, maar dat het scherm doodgewoon wat kleiner is geworden.

2. Het probleem:
Als je een extra werkbalk aanmaakt in XP en die met wat kunst en vliegwerk losmaakt van de taakbalk en verplaatst naar de linkerkant van het scherm, ziet het er met wat aanpassingen mooi uit. Edoch: Deze extra werkbalk is niet te beschermen tegen verslepen van iconen.
Nadat je lieverd in je auto heeft gereden zit je mute knop bij wijze van spreken in de prullebak.

Wat wel goed werkt, is dat applicaties beseffen dat het scherm kleiner is geworden.
Aanrader van Misha bekeken, een handige tip. Alleen dit programma kan geen deel van het scherm claimen.
Ieder programma kan dus achter je buttons hangen als het full screen is.
Daarnaast krijgen de diverse toolbars die een zwaar transparantie gehalte hebben het zwaar op hun zenuwen als de tv beeld wil presenteren op de zelfde positie.

3. De oplossing:
Te simpel en te krachtig voor woorden.
Op het moment dat je vanaf de taakbalk een nieuwe werkbalk aanmaakt staat er:
"Kies een map of typ een Internet-adres"
Als de doorgewoon een locaal html bestand maakt met je gebruikersinterface en dat als internet adres opgeeft ben je er.
Sterker nog, dit geeft je zo veel extra mogelijkheden. Ik denk aan submenu's en zo. Volledige vrijheid.
En de look die je maar wilt hebben zonder extra ballast.

4. Het resultaat:
Een mooie maar erg nuchter ogende interface. De functie die je wil is met één fingertip beschikbaar. Moet ook als je je aandacht op de weg wilt houden.

5. To do:
-De nieuwe werkbalk beschermen tegen resizen, het komt allemaal echt niet cadeau.
-Onder sommige omstandigheden wil je het geluid van een applicatie uit hebben.
Telefoneren, tja radio of tv stil, navigatie moet aanblijven.
Als je iets echt goeds wil maken blijkt het niet zo simpel.
Wil het wel simpel houden. ;)
-Touch screen vriendelijke DVB-T en analoge radio apllicatie vinden. En geen radiator!  :eusa_sick:

Tevreden groet van Yits.

razorx

Tijd voor een update:
Ik ben heel veel tijd kwijt geweest met de gebruikersinterface.

Een extra werkbalk voldeed niet. Die kan je niet op slot zetten. Vroeg of laat zitten je knopjes overal.

De oplossing: Een html pagina met daarop de knopjes. Via Active Desktop mooi links op je bureaublad plakken en de boel vergrendelen.
Werkt prima en snel.

Het volgende probleem iGO8 wil graag links in je scherm beginnen en over je knopjes zitten. Grrr!

Dan maar de knopjes rechts zetten vind ik geen optie, te ver van de bestuurder.
Er bestaat een programmatje iGO-MySize.exe. Daarmee kan je iGO op een willekeurige hoogte breedte verhouding starten, maar niet de positie zetten.

Met andere navigatiesoftware zal je hetzelfde tegen komen. Je wil een programma op een vaste positie en met vaste hoogte breedte verhouding naar jouw keuze starten.
cmdows.exe kan dat heel goed.

Weer een probleem minder.

Kort samengevat heb ik het volgende gebruikt.

index.html voor de active desktop
mortscript.exe voor de scripts (veel sneller dan vbscript)
  (als je Mortscript uitgepakt hebt, vergeet niet Mortscript.exe één keer te runnen.
  Windows weet dan waar en hoe mscr bestanden uitgevoerd moeten worden.
cmdows.exe voor de windows posities en afmetingen.
nircmd.exe voor volume en mute. Dit moet beter, is een beetje te langzaam.
runhiddenconsole.exe om het "dos" schermje van nircmd te verbergen.

Ik moet zeggen, het begint er heel erg op te lijken.
De boel gaat nog niet in de auto, gewoon lekker doortesten en verbeteren.

Tijd voor een "screenshot" zoals het nu is:

Nu even terug in de tijd naar de inbouw in de behuizing.

De specs van de stoere SSD:

Moederbordje past maar net na wat gedremel en SSD heeft zijn plekje:

Wil je goed geluid zonder gekraak gebruik je niet de mini jack's van het moederbord.
Dus van een AV extensie kabeltje wat weggedremelt:

Hé het werkt niet, geen geluid. Logisch de front panel header moet wel weten dat ik de front panel audio wil gebruiken.
Dus op de header sense send en sense2 return met elkaar verbinden (pin 7 en 10).
Dan in je configuratiescherm vertellen dat dit je standaard audio uitvoer is. 'tis maar een weet ;)

Display aan de behuizing vastgeschroefd. De kabels laat ik bewust zo lang en in tact. Je weet maar nooit.

Dit was de eerste boot:

To do lijstje:
Wil ik niet weten, maar het schiet op.

Groeten van Yits en op naar een heerlijk blik lijnolie.

razorx

Weer een klein updatje:

Via een Javascipt toggletje, kan het active deskop menu nu toggelen, naar de geavanceerde functies, zoals VOL_FCR, LPi diag en wat je nog meer aan leuks kan bedenken.

Mijn interfaceje kan je downloaden:
www.paerl.it/volvo/skin.zip

Je zal het wel aanmoeten passen naar eigen wensen.
De diverse .mscr bestanden lijken qua inhoud inconsequent opgezet, maar ieder te activeren programma vereist weer een andere benadering. qua resizen, qua beindigen e.t.c.

Gebruik:
Pak de inhoud uit naar de map c:\skin
run vanuit die map éénmalig mortscript.exe
Pas als windows thema 850.theme toe
Via beeldschermeigenschappen, tabblad bureaublad, knopje bureaublad aanpassen, c:\skin\index.html toevoegen.
Minimaliseer alle schermen en sleep de onstane interface naar de linker kant van je scherm. Lengte en breedte netjes instellen en done.
Nu kan je de active desktop vergrendelen (Zelfde pad als daarnet).
button.cpt (sorry Corel PhotoPaint, ben er nou eenmaal aan gewend) Bevat de template voor de transparante gif knopjes.
Ik kan mij zo voorstellen dat een ander ze erg saai vind. Ik houd juist van die rust.

Ik hoop dat iemand die de zelfde weg wil begaan er wat aan heeft.
Onder de geavanceerde knopjes nog niets gedan, maar de bestaande mscr bestanden (editen met kladblok) wijzen de weg.

Gr.
Yits

edit Wat is dit forum zonder plaatjes;)

Via het onderste knopje kan je naar het geavanceerde menu.