Nieuwe Accu maar welke??

Gestart door Bouke, 11-10-2009 20:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Er van uitgaande dat de regelaar in de dynamo een konstante stroom levert zal een grotere accu langzamer opladen.
Een beetje groter is geen punt.

Neem je nou een extreem grote accu, dan heeft deze meer tijd nodig om op te laden.
Het zal dan zelfs zo zijn dat hij tijdens "korte" ritten geen kans krijgt om helemaal op te laden.
Dit zal de levensduur van de accu ernstig bekorten.

Met 60 á 70Ah zit je goed.
Edit: Diesel waarden weet ik zo even niet uit het blote hoofd.

thuur

Citaat van: tackle op 28-02-2011 20:28:18
Citaat van: thuur op 28-02-2011 19:25:39
Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 17:05:24
deze discussie is al vaker gevoerd .
velen zijn van mening dat groot altijd goed is .  :eusa_naughty:

een klein zwembadje heb je ook met je tuinslang vol .
Een groot zwembad komt ook met je tuinslang vol , al duurt het alleen veel langer .

Men vergeet dat juist tijdens het vullen ( laden van de accu) je dus intussen wel verbruikers hebt ;
verlichting , radio , ventialtor , ontsteking, etc etc . ( om niet te spreken over energie vreters als achteruit- en /of stoelverwarming)
Ten tijde dat je accu dus stroom moet opnemen, heb je een groot deel ervan al nodig voor je huidige verbruikers .
Daarom zal een 100ah accu nooit volledig worden geladen .

Auto's tot aan de jaren '85 hadden een positieve energie balans , de auto's na +/- 1990 hebben een negatieve energie balans . Dus vroegah kon je makkelijk een grote accu plaasten , tegenwoordig is oversizen not done  :eusa_naughty:

Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 16:12:05
Met een zwaardere accu ga je ook je startstroom veranderen, ik zou gewoon de voorgeschreven accu nemen. Als de normale accu niet voldoet is of de accu slecht of heb je ergens een lekstroom. Ik heb gewoon de normale accu erin zitten en die doet het ook nog gewoon na 3 weken stil staan in de winter.

Ja leuk, maar de startmotor zal niet meer stroom verbruiken als de accu groter wordt. Dus er is geen reden om aan te nemen dat een grotere accu leger zal zijn dan een kleine accu :D

Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 16:20:24
Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
. Werkt als een tiet.
Edit , text aangepast ,  ik zie dat je er zelf ook best kaas van gegeten hebt , getuige je bovenstaande post over 100 uur bij 1 amp .

Mwoah, als je stroom in Volts uitdrukt dan weet ik niet of je zo goed op de hoogte bent ;D

ik ben prima op de hoogte, alleen wellicht minder goed dan jij. Wat ik zeg klopt toch?

Veelgemaakte fout hoor (maar wezenlijk verschil):
Stroom druk je uit in Ampere en spanning in Volt.


Gr ;)

Taranis

Citaat van: razorx op 28-02-2011 21:23:09
Er van uitgaande dat de regelaar in de dynamo een konstante stroom levert zal een grotere accu langzamer opladen.
Een beetje groter is geen punt.

Neem je nou een extreem grote accu, dan heeft deze meer tijd nodig om op te laden.
Het zal dan zelfs zo zijn dat hij tijdens "korte" ritten geen kans krijgt om helemaal op te laden.
Dit zal de levensduur van de accu ernstig bekorten.

Met 60 á 70Ah zit je goed.
Edit: Diesel waarden weet ik zo even niet uit het blote hoofd.

De diesel is de 70 Ah accu (74 geloof ik). En als je een standkachel monteert, adviseert Volvo ook om een 70 Ah accu te monteren.

Sven850

Citaat van: thuur op 28-02-2011 21:41:17
Citaat van: tackle op 28-02-2011 20:28:18
Citaat van: thuur op 28-02-2011 19:25:39
Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 17:05:24
deze discussie is al vaker gevoerd .
velen zijn van mening dat groot altijd goed is .  :eusa_naughty:

een klein zwembadje heb je ook met je tuinslang vol .
Een groot zwembad komt ook met je tuinslang vol , al duurt het alleen veel langer .

Men vergeet dat juist tijdens het vullen ( laden van de accu) je dus intussen wel verbruikers hebt ;
verlichting , radio , ventialtor , ontsteking, etc etc . ( om niet te spreken over energie vreters als achteruit- en /of stoelverwarming)
Ten tijde dat je accu dus stroom moet opnemen, heb je een groot deel ervan al nodig voor je huidige verbruikers .
Daarom zal een 100ah accu nooit volledig worden geladen .

Auto's tot aan de jaren '85 hadden een positieve energie balans , de auto's na +/- 1990 hebben een negatieve energie balans . Dus vroegah kon je makkelijk een grote accu plaasten , tegenwoordig is oversizen not done  :eusa_naughty:

Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 16:12:05
Met een zwaardere accu ga je ook je startstroom veranderen, ik zou gewoon de voorgeschreven accu nemen. Als de normale accu niet voldoet is of de accu slecht of heb je ergens een lekstroom. Ik heb gewoon de normale accu erin zitten en die doet het ook nog gewoon na 3 weken stil staan in de winter.

Ja leuk, maar de startmotor zal niet meer stroom verbruiken als de accu groter wordt. Dus er is geen reden om aan te nemen dat een grotere accu leger zal zijn dan een kleine accu :D

Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 16:20:24
Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
. Werkt als een tiet.
Edit , text aangepast ,  ik zie dat je er zelf ook best kaas van gegeten hebt , getuige je bovenstaande post over 100 uur bij 1 amp .

Mwoah, als je stroom in Volts uitdrukt dan weet ik niet of je zo goed op de hoogte bent ;D

ik ben prima op de hoogte, alleen wellicht minder goed dan jij. Wat ik zeg klopt toch?

Veelgemaakte fout hoor (maar wezenlijk verschil):
Stroom druk je uit in Ampere en spanning in Volt.


Gr ;)

Hmm waarom zou de startmotor niet meer gaan gebruiken dan?
XC40 T4 Recharge

razorx

Omdat de de stroom door een startmotor wordt bepaald door de spanning er op.
Natuurlijk zal een "vette" accu wel wat minder inkakken.

Sven850

Citaat van: razorx op 28-02-2011 22:07:53
Omdat de de stroom door een startmotor wordt bepaald door de spanning er op.
Natuurlijk zal een "vette" accu wel wat minder inkakken.

ok, laten we zeggen dat wbt vermogen bij een 60A accu @ 12V 720 W aan komt. Bij een 70A accu @ 12v 840W. Lijkt mij toch wel een aanzienlijk verschil in belasting van de startmotor.
XC40 T4 Recharge

razorx

#36
Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 22:12:12
Citaat van: razorx op 28-02-2011 22:07:53
Omdat de de stroom door een startmotor wordt bepaald door de spanning er op.
Natuurlijk zal een "vette" accu wel wat minder inkakken.

ok, laten we zeggen dat wbt vermogen bij een 60A accu @ 12V 720 W aan komt. Bij een 70A accu @ 12v 840W. Lijkt mij toch wel een aanzienlijk verschil in belasting van de startmotor.
Dat is te simpel geredeneerd. ;)

De startmotor volgt ook maar de wet van Ohm (ook even simpel geformuleerd):
I=V/R
I=stroom door de startmotor
V is accuspanning, min de kabelverliezen
R de inwendige weerstand van de startmotor

De laatste is niet echt een konstante, maar even makkelijk voor dit voorbeeld.

De capaciteit van de accu heeft hier niets mee te maken. Ok, behalve dat inkakken dan.

Sven850

Citaat van: razorx op 28-02-2011 22:16:16
Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 22:12:12
Citaat van: razorx op 28-02-2011 22:07:53
Omdat de de stroom door een startmotor wordt bepaald door de spanning er op.
Natuurlijk zal een "vette" accu wel wat minder inkakken.

ok, laten we zeggen dat wbt vermogen bij een 60A accu @ 12V 720 W aan komt. Bij een 70A accu @ 12v 840W. Lijkt mij toch wel een aanzienlijk verschil in belasting van de startmotor.
Dat is te simpel geredeneerd. ;)

De startmotor volgt ook maar de wet van Ohm (ook even simpel geformuleerd):
I=V/R
I=stroom door de startmotor
V is accuspanning, min de kabelverliezen
R de inwendige weerstand van de startmotor

De laatste is niet echt een konstante, maar even makkelijk voor dit voorbeeld.

De capaciteit van de accu heeft hier niets mee te maken. Ok, behalve dat inkakken dan.

Ik heb hier nu niks aan boeken wat dan ook liggen, maar ik weet zeker dat je een grotere kans loopt om je startmotor te overbelasten/oververhitten. Argumenten volgen ;D
XC40 T4 Recharge

LPGLE

klopt wat Sven zegt ,  ik geloofde het ook niet , maar werd mij ook op de training ( Varta accu's ) vertelt .

UserID6342

Citaat van: razorx op 28-02-2011 22:07:53
Omdat de de stroom door een startmotor wordt bepaald door de spanning er op.
Natuurlijk zal een "vette" accu wel wat minder inkakken.
Mits de dynamo deze volgeladen krijgt natuurlijk.... simpel gezegd, je kunt beter een volle 45Ah accuutje hebben als een halfvolle 90Ah.  Met de eerste zul je echt langer starten. Eea is gewoon afhankelijk van de sterkte van je dynamo.  Dat de startmotor meer stroom / spanning zou verbruiken met een zwaardere accu is onzin.  Stroomafname door startmotor is afhankelijk van capaciteit van de startmotor en niet afhankelijk van de zwaarte van de accu.  Maw hij kan nooit meer opnemen als zijn eigen max. vermogen.

Pfoeh Dirk, en dat voor een niet electroman ;D ;D

snix

Zou inderdaad mooi zijn. Gaan de lampen kapot je auto radio etc...

Wat een startmoter wel molt is een lekker versleten accu. Jullie rekenen met 12 volt... ik niet... bij die berekening komt de crankvoltage (de spanning die de accu nog heeft op het moment dat hij zwaar belast wordt)  om de hoek kijken. Die was bij mijn oude accu 9,5 volt. Ik ga geen voorbeeld berekening maken maar je snapt natuurlijk wel dat als de spanning (V) zakt voor een gelijk vermogen (Watt) dat de stroom (A) toeneemt. Dus dan krijgt het startmotortje wel op zijn lazer.
Nu heb ik de accu vervangen (voor een 70A :evil:) en zit mijn crankvoltage netjes op 12,2. De auto klinkt ineens als een Yap die start..

EVV

Als je de formule die Razorx aanhaalt erbij haalt, zie je dat dit echt niet klopt is. De stroom kan niet ineens toenemen als de spanning lager is, aangezien I = V/R, en R is constant, er worden niet ineens minder wikkelingen gebruikt of ze hebben ineens minder weerstand. Andere formule voor vermogen is P = V^2 / R, , hier weer de constante weerstand van de startmotor. Als de spanning daalt wordt het vermogen minder.

snix

#42
Citaat van: EVV op 01-03-2011 13:01:15
Als je de formule die Razorx aanhaalt erbij haalt, zie je dat dit echt niet klopt is. De stroom kan niet ineens toenemen als de spanning lager is, aangezien I = V/R, en R is constant, er worden niet ineens minder wikkelingen gebruikt of ze hebben ineens minder weerstand. Andere formule voor vermogen is P = V^2 / R, , hier weer de constante weerstand van de startmotor. Als de spanning daalt wordt het vermogen minder.
Omdat het niet duidelijk was toch even een voorbeeld:

vermogen is spanning maal stroom  (P = U * I ).
Toestane formule is ook : I = P / U
Mijn oude accu (9,5V crankvoltage) en ik graai even een willekeurig vermogen voor de startmotor 500 Watt:
500/9,5=52,6 A
Mijn nieuwe accu (12,2V crankvoltage)
500/12,2=41 A

Dit is miscchien iets te theoretisch voor de werkelijkheid maar het geeft wel een richting aan.
Zoals Dirk ook zij het opgenomen vermogen wordt niet meer dan hij kan.

Denk maar eens waarom het motortje van een accuboor gaat stinken als je het laatste beetje uit de accu aan het persen bent.

EDIT: tekst wat leesbaarder gemaakt...

snix

Nog even een berichtje voor de TS buiten deze andere discussie om.

Als ik bij de onderdelenleveranciers kijk geven deze accu's aan voor jou auto (ging uit van een 2,3 T5) vanaf 56A tot en met 77A.

razorx

Citaat van: snix op 01-03-2011 13:16:31
..
Mijn oude accu (9,5V crankvoltage) en ik graai even een willekeurig vermogen voor de startmotor 500 Watt:
500/9,5=52,6 A
Mijn nieuwe accu (12,2V crankvoltage)
500/12,2=41 A
..
Die startmotor met een verbruik van b.v. 500W bij 12V, neemt geen 500W bij 9,5V.
De mechanische belasting even als konstante gehouden.

gr ;)
Yits