Nieuwe Accu maar welke??

Gestart door Bouke, 11-10-2009 20:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

tackle

#15
Citaat van: wijki op 11-10-2009 21:23:47
max AH hangt af van wat je dynamo kan leveren
je kan wel een zware accu kopen maar als je dynamo
niet meer AH leverd heb een zwaardere accu geen nut
das dus gezwets, het duurt dan alleen langer voor je accu vol is. Amperage is niet afhankelijk van je dynamo. De laadstroom is van belang. De meeste autodynamo's leveren een laadstroom van rond de 14 volt. Hoger heeft geen zin, dan stook je de accu kapot.
Het amperage van de accu wil niks meer zeggen dan dat je dus gedurende 10 uur bijvoorbeeld 10 ah kunt tappen uit een 100 ah accu.
Uitgaande van 100 Ah belastbaar vermogen:

100 uur bij 1 Ampère
50 uur bij 2 Ampère
20 uur bij 5 Ampère
10 uur bij 10 Ampère

de laadduur is dan dus vergelijkbaar met die van een acculader. Laadt de acculader met 10 ah, dan heb je een accu van 100 ah in 10 uur vol. Mits ie helemaal ontladen is, en dat is voor een startaccu niet best.

Eric

Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:43:23
Citaat van: wijki op 11-10-2009 21:23:47
max AH hangt af van wat je dynamo kan leveren
je kan wel een zware accu kopen maar als je dynamo
niet meer AH leverd heb een zwaardere accu geen nut
das dus gezwets, het duurt dan alleen langer voor je accu vol is. Amperage is niet afhankelijk van je dynamo

Ok, dus het zou toch wel zin hebben om een 70Ah er in te zetten??
Valt me namelijk ook op dat sinds ik xenon ingebouwd heb storingslampje ff gaat branden als ik verlichting in schakel. Maar alleen als ik dat direct na het starten doe. Als ik even wacht en de motor een tijdje draait gaat storingslampje niet aan bij inschakelen verlichting.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

tackle

dat is denk ik piekspanning. ik heb zelf een 100 ah accu in mijn s70 10 v. Werkt als een tiet.

Eric

Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
dat is denk ik piekspanning. ik heb zelf een 100 ah accu in mijn s70 10 v. Werkt als een tiet.

Waarom heb je dit gedaan dan? Dikke audio installatie?
En dat past ook gewoon wat maatvoering betreft? Dacht dat deze wel groter zou zijn...
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

tackle

die van mij past gewoon, tis een exide. Ik had graag extra spanning, vanwege mijn caravan. Inmiddels heb ik een camper, maar de accu zit er nog steeds in.

Taranis

70 Ah is alleen maar lekker, heeft bij extreme kou ook net dat beetje extra om te starten. Als het prijsverschil niet te groot is, gewoon doen.

tackle


)()()sT

Citaat van: Eric op 28-02-2011 13:51:53
Ok, dus het zou toch wel zin hebben om een 70Ah er in te zetten??
Valt me namelijk ook op dat sinds ik xenon ingebouwd heb storingslampje ff gaat branden als ik verlichting in schakel. Maar alleen als ik dat direct na het starten doe. Als ik even wacht en de motor een tijdje draait gaat storingslampje niet aan bij inschakelen verlichting.

Is daar een link met je type accu dan?
Met zowel de originele Volvo accu, als de huidige Bosch (zwaarder) heb ik geen brandend defecte-lamp indicatie hoor, tenzij een xenonlamp even niet mee wilt.

Sven850

Met een zwaardere accu ga je ook je startstroom veranderen, ik zou gewoon de voorgeschreven accu nemen. Als de normale accu niet voldoet is of de accu slecht of heb je ergens een lekstroom. Ik heb gewoon de normale accu erin zitten en die doet het ook nog gewoon na 3 weken stil staan in de winter.
XC40 T4 Recharge

LPGLE

#24
Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
. Werkt als een tiet.
Edit , text aangepast ,  ik zie dat je er zelf ook best kaas van gegeten hebt , getuige je bovenstaande post over 100 uur bij 1 amp .
Dan moet jij toch ook weten dat oversizen van een accu met ten hoogst 1 type kan .
Je creeert zo op deze manier een negatieve energie balans .

Eric

Grappig die verschillende meningen over wel of niet een zwaardere accu pakken  ;D

Elektronica zegt me allemaal helemaal niets dus ik ga gewoon van de verhalen hier uit.

Heb de Volvo dealer al gebeld. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.
60Ah: 60 euro origineel
70Ah: 68 euro origineel

245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

LPGLE

deze discussie is al vaker gevoerd .
velen zijn van mening dat groot altijd goed is .  :eusa_naughty:

een klein zwembadje heb je ook met je tuinslang vol .
Een groot zwembad komt ook met je tuinslang vol , al duurt het alleen veel langer .

Men vergeet dat juist tijdens het vullen ( laden van de accu) je dus intussen wel verbruikers hebt ;
verlichting , radio , ventialtor , ontsteking, etc etc . ( om niet te spreken over energie vreters als achteruit- en /of stoelverwarming)
Ten tijde dat je accu dus stroom moet opnemen, heb je een groot deel ervan al nodig voor je huidige verbruikers .
Daarom zal een 100ah accu nooit volledig worden geladen .

Auto's tot aan de jaren '85 hadden een positieve energie balans , de auto's na +/- 1990 hebben een negatieve energie balans . Dus vroegah kon je makkelijk een grote accu plaasten , tegenwoordig is oversizen not done  :eusa_naughty:

thuur

Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 17:05:24
deze discussie is al vaker gevoerd .
velen zijn van mening dat groot altijd goed is .  :eusa_naughty:

een klein zwembadje heb je ook met je tuinslang vol .
Een groot zwembad komt ook met je tuinslang vol , al duurt het alleen veel langer .

Men vergeet dat juist tijdens het vullen ( laden van de accu) je dus intussen wel verbruikers hebt ;
verlichting , radio , ventialtor , ontsteking, etc etc . ( om niet te spreken over energie vreters als achteruit- en /of stoelverwarming)
Ten tijde dat je accu dus stroom moet opnemen, heb je een groot deel ervan al nodig voor je huidige verbruikers .
Daarom zal een 100ah accu nooit volledig worden geladen .

Auto's tot aan de jaren '85 hadden een positieve energie balans , de auto's na +/- 1990 hebben een negatieve energie balans . Dus vroegah kon je makkelijk een grote accu plaasten , tegenwoordig is oversizen not done  :eusa_naughty:

Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 16:12:05
Met een zwaardere accu ga je ook je startstroom veranderen, ik zou gewoon de voorgeschreven accu nemen. Als de normale accu niet voldoet is of de accu slecht of heb je ergens een lekstroom. Ik heb gewoon de normale accu erin zitten en die doet het ook nog gewoon na 3 weken stil staan in de winter.

Ja leuk, maar de startmotor zal niet meer stroom verbruiken als de accu groter wordt. Dus er is geen reden om aan te nemen dat een grotere accu leger zal zijn dan een kleine accu :D

Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 16:20:24
Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
. Werkt als een tiet.
Edit , text aangepast ,  ik zie dat je er zelf ook best kaas van gegeten hebt , getuige je bovenstaande post over 100 uur bij 1 amp .

Mwoah, als je stroom in Volts uitdrukt dan weet ik niet of je zo goed op de hoogte bent ;D


Gr ;)

LPGLE



damned ,  ik kan die vorige discussie niet terug vinden ... :-\

tackle

Citaat van: thuur op 28-02-2011 19:25:39
Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 17:05:24
deze discussie is al vaker gevoerd .
velen zijn van mening dat groot altijd goed is .  :eusa_naughty:

een klein zwembadje heb je ook met je tuinslang vol .
Een groot zwembad komt ook met je tuinslang vol , al duurt het alleen veel langer .

Men vergeet dat juist tijdens het vullen ( laden van de accu) je dus intussen wel verbruikers hebt ;
verlichting , radio , ventialtor , ontsteking, etc etc . ( om niet te spreken over energie vreters als achteruit- en /of stoelverwarming)
Ten tijde dat je accu dus stroom moet opnemen, heb je een groot deel ervan al nodig voor je huidige verbruikers .
Daarom zal een 100ah accu nooit volledig worden geladen .

Auto's tot aan de jaren '85 hadden een positieve energie balans , de auto's na +/- 1990 hebben een negatieve energie balans . Dus vroegah kon je makkelijk een grote accu plaasten , tegenwoordig is oversizen not done  :eusa_naughty:

Citaat van: Sven850 op 28-02-2011 16:12:05
Met een zwaardere accu ga je ook je startstroom veranderen, ik zou gewoon de voorgeschreven accu nemen. Als de normale accu niet voldoet is of de accu slecht of heb je ergens een lekstroom. Ik heb gewoon de normale accu erin zitten en die doet het ook nog gewoon na 3 weken stil staan in de winter.

Ja leuk, maar de startmotor zal niet meer stroom verbruiken als de accu groter wordt. Dus er is geen reden om aan te nemen dat een grotere accu leger zal zijn dan een kleine accu :D

Citaat van: LPGLE op 28-02-2011 16:20:24
Citaat van: tackle op 28-02-2011 13:53:17
. Werkt als een tiet.
Edit , text aangepast ,  ik zie dat je er zelf ook best kaas van gegeten hebt , getuige je bovenstaande post over 100 uur bij 1 amp .

Mwoah, als je stroom in Volts uitdrukt dan weet ik niet of je zo goed op de hoogte bent ;D


Gr ;)

ik ben prima op de hoogte, alleen wellicht minder goed dan jij. Wat ik zeg klopt toch?