Restart: Zakelijk genieten in een gereanimeerde ouwe 20 kleppert op gas..

Gestart door jan piet, 12-10-2009 13:52:43

Vorige topic - Volgende topic

jan piet

Zo, tussen alle prive ellende door een up-date:
de drukgroep ligt er uit. Was al in twijfel om m preventief te vervangen, da's niet meer actueel: hij 's nu kapot... en door de ANWB afgevoerd. Nu glijden en rijden met de 745....
Dus vrijdag wordt er een start gemaakt, uiterlijk dinsdag weer rijdend.

lijst van werkzaamheden:
- distributie, spanrollen, waterpomp, thermostaat en sensor. Multiriem + rollen, krukaskeeringen aan beide zijden, nokkenassensor, drukgroepset, druklager, koppelingcilinder en koppeling, complete ontsteking, nieuwe koelvloeistof, grote beurt, alle filtertjes, zoveel mogelijk slangetjes. Kortom kostprijs ongeveer €2K, maar dan krijg ik ook wat...

Dan binnenkort even wat interieurdelen ophalen en monteren, en vervolgens nieuwe remmerij en DOT4+ erin en eronder. Dan zou ik toch een stukkie zonder gezeik moeten kunnen rijden de komende maanden....
Het exterieur laat ik dan nog maar evenwat langer dan gepland wachten.
Gr,JP

jan piet

Zo, éindelijk was de auto klaar. en het baasje € 2196,05 lichter in de BTW.......
Wat is er gebeurd aan de auto:
- grote beurt excl remmerij, dat gaat binnenkort in Moergestel gebeuren.
- keerring aan vliegwiel zijde én aan de distributiezijde vervangen.
- Koppelingset compleet met druklager.
- Hulpkoppelingcilinder vervangen.
- Verse versnellingsbakolie er in.
- Complete distributie, dus mét spanrollen, mét waterpomp, thermostaat, sensor én verse vloeistof.
- pakking achter de krukaspoelie
- multiriem met spanrollen en riemspanner.
- Bovenste motorsteun
- verse bougies en kabels.
- 2 stabilisatorstangen.
- binnenscherm vastgepopt
- wat O-ringen, olie en brandstoffilers, ophangbeugel uitlaat en een drukventiel voor de achterwis installatie.
- handremkabel

Schakelen is nu gevaarlijk: als je de koppeling intrapt schop je een deuk in het schopbord... wat een genot zo licht trappen....
Ben weer gelukkig qua mobiliteit. Komende week even goed laten uitlijnen en weer volop genieten  :eusa_dance: :eusa_dance:
Gr,JP

Vulk

Kijk, dat zijn de betere investeringen in de wagen. Geniet ervan!

Freakybaby

Kost even wat maar dan heb je ook weer genot van de auto!

Geniet ervan..
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jan piet

Het was vandaag BLUE MONDAY...... nou dat klopt!  :evil:

Vanmorgen, onderweg naar ene klant in Bergschenhoek, op de Doenkade bij Zestienhoven... koppeling doet niks meer. Hij was al een paar keer blijven hangen, dus had het vermoeden van niet juist ontluchtte koppeling. Gebeld naar Van Velzen dat ik er nú aankwam en dat het nú opgelost moest worden omdat ik de komende 2 weken weinig zal parkeren met de 855.... Dus gestart in z'n 3. Onderweg 3 keer moeten stoppen over ong. 20 km, en aangekomen in Hazerswoude gelukkig gelijk de brug op, ontluchten en.... geen resultaat!
Blijkt er een leiding te lekken, dus logisch dat er lucht in het systeem komt. Excuses van de garage mbt het niet 100% controleren van de leidingen. gelukkig opgelost door er 1 van een ander exemplaar af te trekken en er onder te schroeven, dus JP kan weer rijden  :eusa_dance: :eusa_dance:
Wat ie trouwens verdomde lekker deed... tot aan het Prins Clausplein onderweg naar een andere klant.... In één keer het vuur onder de kroketten uit met 130 km/u.
ANWB gebeld, vermoeden een gevalletje 103, maar niks bij mij. Werkelijk, nog geen 1 minuut na de melding de lepelwagen voor m'n neus en een paar tellen later op transport naar het technostation bij Ypenburg.  :eusa_clap: :eusa_clap:
Na een half uur wachten aan de beurt, blijkt er geen vonk te zijn. Na wat zoeken blijkt 1 zijde van de bobine geen vonk te geven. Het kabeltje naar de verdamper gechecked.... Blijkt er vanmorgen in alle haast om iets goed te maken iemand de houder van het luchtfilter te hebben aangedraaid (terwijl ik er naast stond).
En daar is een kabeltje vanaf de bobine tussengekomen. En daar kunnen kabeltjes dus niet tegen! Kwalitatief uitermate solide kortsluiting!
Dus kabeltje er tussenuit, slecht stuk er tussenuit, spul aan elkaar bakken: geen vonk. Bobine wordt inmiddels kokend heet.
Bobine dus overleden  :-\
Bellen naar de dealers in de regio, volgens het systeem aanwezig in Hoofddorp als dichtstbijzijnde. Da;s geen optie voor nu  :'(
Van Velzen gebeld. Die heeft er 1 op de 850 zitten waar mijn koppelingleiding vanaf komt. En die wordt er dus acuut afgehaald, en door de monteur naar Ypenburg gereden. Daar door hem geplaatst en de 855 kan weer roffelen.

De moraal van dit BUE MONDAY verhaal: fouten worden (helaas) overal wel gemaakt, maar uiteindelijk gaat 't er om hoe het wordt opgelost. Het heeft mij uiteindelijk úren gekost, en daar ben ik absoluut niet blij mee. Heb dit echter eerder meegemaakt bij de dealert in Dordt en een Volvo prutser in Sittard en daar werd het toch beduidend minder / niet opgelost.
Dus voor Van Velzen geldt dat ik nu wat scherper / kritischer ben bij mijn volgende bezoeken, maar per saldo toch tevreden ben. (mag ook wel na bijna € 2200 aftikken....)
EN nou gaat ie werken dat kreng!
Gr,JP

)()()sT

Hmmmm, wel mooi dat het allemaal zo rap opgelost is... helaas worden er fouten gemaakt, dat doen wij ook  ;D
Maar jemig... €2200,- pffffff  :eusa_eh:

jan piet

Citaat van: )()()sT op 18-01-2010 21:30:28
Hmmmm, wel mooi dat het allemaal zo rap opgelost is... helaas worden er fouten gemaakt, dat doen wij ook  ;D
Maar jemig... €2200,- pffffff  :eusa_eh:

Er is dan ook wel héél veel vervangen (écht complete koppeling, met drukcilinders enz.) krukaskeeringen, waterpomp en dat soort grappen. Heb geen zin in foute bezuinigingen, nu lag het open, nu konden we er bij, dus nu preventief vervangen (op de koppeling na, die was kapot). Maar inderdaad veel geld, maar wat doet de bijtelling van een Golf waarin ik niet dood teruggevonden wil worden? Da's ook al gauw een honderd of 3 netto in de maand. En nu lach ik (bijna) iedere dag. :laugh:

Nu op naar't volgende rib uit 't lijf: Mevius blokken rondom en verse DOT4+ er in.....

elianmars

Citaat van: jan piet op 18-01-2010 21:25:43In één keer het vuur onder de kroketten uit met 130 km/u.

;D ;D

Hoe verzin je 't!  :eusa_clap:

Jammer van de pechgevallen, maar het is wel netjes opgelost  :eusa_clap:

Freakybaby

Die blokken en remvloeistof zullen nog niet eens 10% van het zojuist afgetikte bedrag zijn, neem ik aan... Wil je het goed doen pak dan een paar staalomvlochten remleidingen erbij, dat maakt het meeste verschil.

Wel balen dat het niet vlekkeloos was, maar mooi opgelost!
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jan piet

Citaat van: elianmars op 18-01-2010 21:43:32
Citaat van: jan piet op 18-01-2010 21:25:43In één keer het vuur onder de kroketten uit met 130 km/u.

;D ;D

Hoe verzin je 't!  :eusa_clap:

Jammer van de pechgevallen, maar het is wel netjes opgelost  :eusa_clap:

Met dank aan de gentleman racer Peter Ecury, één van NL's betere coureur (in het klassieke circuit) en levenskunstenaar. Niet te verwarren dat ik dan ook een auto van 'm zou durven kopen, maar rijden kan ie!
Doet ie nog steeds met 356 en vroege 911-jes. Heeft de Carrera Panamerica gewonnen met een 356. Reed vroeger TVR Griffith en Lotus Elan, heeft veel Engels spul geracet. Zijn vrouw racete vroeger trouwens ook. Haalt nu veel handel uit GB en soms de USof de verenigde staten van Amerika. Voornamelijk classic mini, MG B wat 356 en meer van dat spul. Vandaar mijn kopen opmerking...

jan piet

Citaat van: Freakybaby op 18-01-2010 21:46:48
Die blokken en remvloeistof zullen nog niet eens 10% van het zojuist afgetikte bedrag zijn, neem ik aan... Wil je het goed doen pak dan een paar staalomvlochten remleidingen erbij, dat maakt het meeste verschil.

Wel balen dat het niet vlekkeloos was, maar mooi opgelost!

Zal toch niet heel goedkoop zijn: blokken zijn pittig, maar goed. Remolie DOT4+ is ook niet echt goedkoop (meen €40,- de ltr) maar werkt uitstekend met mijn gedrag op momenten. Remleidingen heb ik idd over lopen denken, zal MARC es mailen.

jan piet

Zo kleine upgrade: leren interieur overgenomen van pwaes en gisteren geplaatst. Mét netjes in de achterleuningen van de bank (alleen de 'houdertjes' in het plafond nog scoren) en een kinderzitje in de achterleuning (niet nodig, maar leuke gimmick). Verder vanmorgen VVIS gescoord, die gaan we dus met 2-3 weken plaatsen. 't Wordt nog es wat met die auto  8)

Gr,JP

Vulk

jan piet

Zal een dezer dagen eens foto's maken van het interieur waar ik alweer een paar duizend km op heb zitten genieten.
Even een update:

Op 22 februari had ik al vroeg een afspraak in Vaals staan. Daarom, met het nodige sneeuwellende in het achterhoofd, een kamer geboekt bij Piet Haan zodat ik 's morgens op het gemak op tijd aanwezig zou zijn. Dus op zondagnamiddag vertrokken om nog even lekker te kunnen eten in Aken, en een biertje te drinken in mijn oude stamkroeg in Vaals.
Echter, de motor luste wel wat olie, dus onderweg even getracht wat olie bij te kopen. Alleen volsyntetisch bij de1e pomp, dus bij de 2e, net over de Moerdijk, half syntetisch gekocht. Vlugvlugvlug er in gegoten, klep dicht en rijden! Intussen aan het 'sporten' met een Golf VR6 en een Calibra. Met enige regelmaat de motor stevig doorgetrokken. Wat mij opviel was dat ondanks de optisch droge weg de achterruit toch wel erg smerig was geworden. Even wissen maar. Rare vlekke nop de ruit, wat is dat dan  ???
Even in de peiling houden of het terug komt :eusa_think:  Tijdens het opnieuw wegspuiten bij de Calibra zie ik door de toch schonere ruit witte rook. Da;s gek, komt dat bij mij vandaan? er is toch geen pausverkiezing op de A58  :angel:
Nog eens proberen: verdomd het is mijn auto die zo rookt. Snel nog es op het dashboard gekeken, maar alle meters en lampjes zijn 'normaal'. Op de deurkrukken afrit Bavel er af..... Stoppen, luisteren, nee hij loopt normaal geen rare geluiden. Kap open........
:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
VLAMMEN  :eusa_shhh: en niet zo weinig ook!
Oliedop vergeten  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: als de modesieter een fleece uit d ebak gepakt en de vlammen uitmeppen. De pijp van de voorverwarming is een prachtige vuurspuwer geworden  ::) Maar gelukkig aan de achterzijde van het blok  :eusa_pray:
Eerst de boel maar es laten afkoelen en de motor schoongepoetst met de aangevreten fleecedeken. ANWB gebeld want no-way dat ik m ga starten zonder blusser in de buurt met olie op de uitlaat en gasslangen in de motorruimte  :eusa_shifty:
ANWB gearriveerd, olie had ik al gepeild, ernstig olie kwijt, denk dat er 1,5 ltr bij kan. Oliedop had ik ook al teruggevonden tussen de bougiekabels  :eusa_silenced:
Spul ingespoten met remmenreiniger, paar liter water er achteraan. Eens met de lamp alles bijgelicht en bekeken. Niks raars te ontdekken. Voorzichtig starten (na bijna 2 ltr olie bijvullen) en keurig lopen. Geen vlammen te zien. Dus bijna € 30 afgetikt en door naar Vaals, maar eerst die stinkdeken gedropt in een vuilnisbak op de eerste parkeerplaats.
Gelukkig: eind goed al goed....

Afgelopen zaterdag bij Pelle ook de inserts voor de deuren opgehaald, gaan er ook deze week ergens een keer n . Zondag een reeks van wat enthousiaste acties op de A12  :eusa_wall: Maar het rijbewijs met dank aan een paar positieve agenten nog in bezit  :eusa_pray:

Voor de 6e staat een bezoek aan Triton gepland: VVIS inbouwen! Eindelijk... maar toch wat voorzichtiger met 't voetje doen de komende weken. Dit jaar aan bekeuringen gevangen:.... € 160 rechts inhalen, € 160 rechts inhalen, € 223 ietsje te enthousiast gasgegeven, €56 te enthousiast gasgegeven, € 90 ivm verlopen APK voor de 745, € 52 parkeerboete gaat nogal lekker zeg maar en staffelkorting geven ze niet  :eusa_think:
Gelukkig vorig jaar verder weinig gescoord, en dit jaar is nog lang. Wellicht kan ik het gemiddelde nog wat drukken...
Gr,JP

pwaes

mooi verhaal Jan Piet, ik had het zaterdag al gehoord, maar zat weer met een grijns te lezen  ;D ;D ;D

Ben benieuwd hoe de VVIS zal bevallen!