Pompriem vervangen TDI

Gestart door jgvdv, 15-10-2009 00:27:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jgvdv

Ik wil binnenkort van mijn v70 de pompriem vervangen , heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?

zo ja is hier iemand die dat heeft en me ermee wil helpen ;) (ben monteur maar weet dat deze diesels nogal precies zijn qua timing)
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

jos_br

Je hebt alleen computer nodig, een paar ringsleutels en gereedschap om de poelie tegen te houden om het krukastandwiel los te maken.

Jos.

Robby72

Binnen een jaartje moet ik dit ook doen, en wil het per se zelf doen. Volgens mij is de computer enkel nodig voor de dynamische afstelling. Met een meetklok kan je het statisch al aardig op tijd zetten.
De specialisten weten waarschijnlijk hier meer over te vertellen maar je kan de riem gerust zelf vervangen en dan statisch afregelen. Daarna even naar de dealer gaan voor een dynamische afstelling (dus met computer).

spitsrijder

#3
Citaat van: Robby72 op 15-10-2009 10:39:08
Binnen een jaartje moet ik dit ook doen, en wil het per se zelf doen. Volgens mij is de computer enkel nodig voor de dynamische afstelling. Met een meetklok kan je het statisch al aardig op tijd zetten.
De specialisten weten waarschijnlijk hier meer over te vertellen maar je kan de riem gerust zelf vervangen en dan statisch afregelen. Daarna even naar de dealer gaan voor een dynamische afstelling (dus met computer).

Hmmm, moet zelf ook nog de pomp statisch afstellen, maar bezit nog geen meetklok voor in de pomp.
Motor loopt nu al erg goed moet ik zeggen, dus misschien zit deze niet ver van de optimale afstelling vandaan.
Overigens zou een statische afstelling de enige goede manier zijn om een brandstofpomp af te stellen, althans dit heb ik vernomen via Diesel Buchli.
Als de statische afstelling correct is, zou de dynamische (vervroeging) dit ook zijn.

Zie tekst van Buchli;


Hoe moet ik een pomp afstellen op de motor? 1

Hier is geen passend antwoord mogelijk dat voor iedere situatie geldt. Echter het nog steeds meest voorkomende antwoord:
(antwoord toepasbaar op axiaalplunjerpompen van Bosch en overeenstemmende constructies)

1.Monteer de inspuitpomp en zet de distributie/aandrijving op tijd. Gebruik hiervoor de voorgeschreven merktekens.
2.Monteer een meetklokje achter in de pomp.
3.Draai de motor tegen de draairichting in totdat de wijzer stilstaat.
4.Draai de wijzerplaat van het klokje zo, dat de wijzer op nul staat. Let op: het klokje moet onder voorspanning blijven staan.
5.Draai de motor in de draairichting naar het Bovenste Dode Punt.
6.Stel nu de pomp af op de voorgeschreven plunjerlift.
7.Herhaal de procedure vanaf punt 3 ter controle.


U denkt zeker:
"Wij hoeven dat niet zo te doen want dat kan bij ons met de testkast"

Het antwoord op deze stelling is steevast:

•Dat is een controlemethode en géén afstelmethode!
•De methode die u bedoelt berust op het meten van de pomppositie met lopende motor. Hierbij wordt met een uitleesapparaat een grondpositieprocedure geactiveerd. Tijdens deze procedure wordt de pomp in zijn meest verlatende stand gezet. Dan wordt gemeten m.b.v. de naaldbewegingsvoeler wat het actuele inspuitmoment is. Dit wordt weergegeven in het display van het uitleesapparaat. Het is de bedoeling dat de motor wordt afgezet, en de pomp wordt verdraaid, waarna nogmaals de procedure wordt gevolgd totdat de waarde juist is. Deze methode (dynamisch) heeft hetzelfde doel als de methode met het klokje (statisch). U STELT DUS NIET DE POMP AF MET HET UITLEESAPPARAAT!!!
•Met deze dynamische methode bestaat de kans dat door een geringere nauwkeurigheid, die deze procedure met zich meebrengt, er problemen met aanslaan ontstaan.
•Er is ook een kans dat door dynamische afwijkingen, die tussen iedere pomp bestaan, deze procedure leidt tot een grote statische afwijking. Naast problemen met aanslaan kunnen hier ook regelfouten of drive-ability problemen ontstaan.
•De dynamische methode is dus een controlemiddel op de statische afstelling, en niet andersom! Denk er ook aan dat dit een prima diagnosemiddel is. Als de pomp statisch goed staat afgesteld moet het immers dynamisch kloppen.

Nog even, pompriem is zeer goed zelf te vervangen, vervang meteen de rollen mee, als je niet weet hoe lang deze er al op zitten.
Als je de distributie op tijd zet en de pomp met de blokeer bout vastzet, zou met een beetje beleid de afstelling die je nu hebt, behouden kunnen worden (eigen ervaring).


FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jans Duiven

Ik heb de pompriemafstelling statisch laten doen bij een bekend forumlid, maar wil hem ook nog eens dynamisch laten afstellen om de puntjes op de i te zetten.

Wel een heel goed idee van Florian voor de roetmobisten onder ons  ;D

Hans

Robby72

Wel raar:
"Draai de motor tegen de draairichting in totdat de wijzer stilstaat"

Ik dacht dat je een motor nooit tegen de draairichting in mocht draaien of vergis ik mij?

thuur

Citaat van: Robby72 op 15-10-2009 20:25:04
Wel raar:
"Draai de motor tegen de draairichting in totdat de wijzer stilstaat"

Ik dacht dat je een motor nooit tegen de draairichting in mocht draaien of vergis ik mij?

Mwoah, alleen in de gaten houden dat de d-riem niet raar gaat doen.


Gr 8)

jos_br

Je controleert tenslotte toch de afstelling d.m.v de testkast?? Wanneer de motor loopt lijkt mij de afstelling beter te controleren dan met een stilstaande motor en klok. Feit is dat de motor wanneer afgesteld middels een testkast beter loopt dan met de micrometer(heb dit in het verleden vaak genoeg gedaan) aangezien je niet met speling of andere afwijkingen te maken hebt. Wanneer je de beide rollen meevervangt is de afstelling meteen verlopen, dit is niet af te strepen.

Jos.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Hans Duiven op 15-10-2009 13:49:34
Ik heb de pompriemafstelling statisch laten doen bij een bekend forumlid, maar wil hem ook nog eens dynamisch laten afstellen om de puntjes op de i te zetten.

Wel een heel goed idee van Florian voor de roetmobisten onder ons  ;D

Hans

Ik laat iedere sleuteldag de pomptiming dynamisch controleren.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

jgvdv

zo de riem zit eromheen , rijd nog steeds goed.. wel wil ik hem eens dynamisch laten afstellen wie kan dit ??
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

franknadine

JB Autoservice in Dieverbrug. . . . . .
weet niet waar je vandaan komt. :eusa_dance:

(Jos zal blij met mij zijn .. . . al die volvo's haha)

jgvdv

dat is wel in de buurt kom uit waskemeer ;)
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

franknadine

dan is het de moeite waard om daar even heen te gaan . . . heb je ook een foto van je roffel?
miss heb ik je wel eens zien rijden. . . . . kom uit appelscha

jgvdv

nog niet , heb hem nog maar een week of 2 ;)

is een silversand metallic . TZ -- ---

mijn vriendin heeft sinds een week een zwarte 850 tdi  PB -- --

die ga je wel spotten want werkt in appelscha had eerst een groene 940.
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan