Probleem met lak

Gestart door volvoc70T5, 24-05-2010 10:17:43

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

heb probleempje met me lak op de motorkap..
vorig jaar dus naar kroatie geweest 38 graden elke dag op die auto (meestal in de schaduw)
maar iemand vond het toen daar leuk om tekst op te "schrijven" met hun vinger..
nu elke keer als ik de auto was zie ik die tekst weer terug komen na een tijdje..

kan ik hier iets tegen doen?

arjen850

Citaat van: volvoc70T5 op 24-05-2010 10:17:43
vorig jaar dus naar kroatie geweest 38 graden elke dag op die auto (meestal in de schaduw)
nu elke keer als ik de auto was zie ik die tekst weer terug komen na een tijdje..

Over het algemeen kun je dat soort dingen er met polijsten wel uithalen ja..

Groet Arjen

peteRRR

Je kan het met een cleaner proberen en dan in de wax zetten.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Bouke

Eerst wassen dan kleien daarna polijsten en met een goede glace er over dat verhuld de laatste swirls want dat zijn het en als laatste een mooie wax en je ben weer helemaal klaar. En als je niet weet hoe of wat wil ik je wel helpen hoor ;) Ik heb al meer mensen op weg geholpen

Gmid

Dit kan veel dieper zitten dan je zou denken. Heb het ooit met een voetbal op m'n kofferklep gehad. Ook een paar van die sahara zand dagen, natuurlijk een dag voor ik 'm zou wassen. Het grootste gedeelte heb ik weggekregen met machinaal polijsten, maar onder een bepaalde hoek blijven een paar diepere groeven zichtbaar. Ik durf niet dieper te polijsten, ben ooit eens te ver gegaan op een zwakke hoek.

Wat voor lak heb je? Als je een lak met blanke laklaag hebt kun je redelijk ver gaan met polijsten, maar wees voorzichtig. En als machinaal je helemaal tegenstaat dan heeft Meguiars (andere merken ook neem ik aan) een zogeheten "scratch remover". Dit werkt wel, maar is erg intensief en kan je zo een paar uur up een paar vierkante centimeter poetsen kosten. Volg hierbij exact de handleiding op die er bij zit, dit luistert nogal nauw.

Zoals iemand hier boven schreef, inderdaad eerst wassen en kleien om te voorkomen dat je nog meer zand of gruis er in poetst of wrijft.
Volvo C30 '12

thuur

Citaat van: Gmid op 24-05-2010 11:33:06
Wat voor lak heb je? Als je een lak met blanke laklaag hebt kun je redelijk ver gaan met polijsten, maar wees voorzichtig. En als machinaal je helemaal tegenstaat dan heeft Meguiars (andere merken ook neem ik aan) een zogeheten "scratch remover". Dit werkt wel, maar is erg intensief en kan je zo een paar uur up een paar vierkante centimeter poetsen kosten. Volg hierbij exact de handleiding op die er bij zit, dit luistert nogal nauw.

Ik ben zo'n idioot die een paar uur op enkele vierkante cm's heeft zitten 'Sratch-removen'. Geloof me: het werkt niet op auto's met een blanke lak zoals Volvo ze gebruikt. Gewoon totaal niet.

Laatst had ik een DVD met wat krassen, ik heb deze met Scratch-X behandeld en de film speelde foutloos af. Als ik zoiets zachts als een DVD kan behandelen, hoe moet ik dan in hemelsnaam de hardste lakken die de mensch kent behandelen daarmee?

Gr ;)

PS: Fijn om je goede adviezen weer te lezen trouwens :D

volvobug

Even ter eigen lering, kan iemand me uitleggen wat kleien is? Ik ken het wel van het boetseren en op de wc  :eusa_shhh:, maar in relatie tot de auto poetsen heb ik er nog nooit van gehoord. ???
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

verburgh

Citaat van: volvoc70T5 op 24-05-2010 10:17:43

Als je nou zondag komt poets ik het er wel even uit voor je  ;)

razorx

@volvobug: Kleien is met een hiervoor gemaakte klei en vloeistof over je lak gaan om troep van je lak te halen.
Daarna is het oppervlak hyper glad. Hierdoor hecht vuil zich moeilijker.
Gisteren voor het eerst gedaan: het loont.

volvobug

@razorx
Dank, nooit geweten. Is er nog een merk aan te bevelen en is dat gewoon in de automaterialenhandel te verkrijgen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Gmid

Meen me te herinneren dat ik een aantal jaren geleden iets over had gepost. Na even zoeken:

Citaat van: Gmid op 08-03-2007 23:05:56
Nee.. Kleien neemt niets van de lak weg. Kleien is een speciale manier om alle 'vastgekoekte' vuil van de lak te verwijderen, zonder te schuren, of te beschadigen.

Je spuit de lak vochtig met water, autoshampoo, detailingspray, of iets anders. Zorg dat de lak gewoon goed vochtig is anders blijft de klei plakken. Dan wrijf je met de klei net zo lang over de natte lak tot je geen onregelmatigheden meer voelt. Op dat moment heeft de klei alle teer, pek, vogelpoep, etc opgenomen, en dus van de lak verwijderd.

Om te kontroleren of jouw auto ook een keer een kleibeurtje kan gebruiken, kun je eenvoudig weg een boterhamzakje pakken, daar je hand in te steken, en dan over de lak te wrijven. Voel je wat oneffenheden, hobbeltjes, putjes, etc, dan kan jouw lak ook wel een klei behandeling gebruiken.

Normaal gesproken hoef je enkel te kleien als je je lak van een nieuwe waxlaag voorziet. Dus 2 tot 4 keer per jaar.

Voor de duidelijkheid, dit verwijdert NIET de krassen, maar is enkel noodzakelijk voor je gaat poetsen of polijsten. Het zorgt ervoor dat je geen zand of vuild op je lak hebt bij het polijsten, wat je alleen maar verder van huis zou brengen.
Volvo C30 '12

Bouke

Als ja gaat kleien neem dan een detailerspray ,die heeft een reinigende werking en een glijende(voor de klei) werking. Niet elke automaterialenzaak heeft het laat staan dat ze weten wat het is.Kijk voor deze zaken ff op Carclean.nl daar hebben ze alles wat je nodig hebt om je auto tiptop in orde te krijgen.

StevenTC

Citaat van: volvobug op 24-05-2010 12:00:58
@razorx
Dank, nooit geweten. Is er nog een merk aan te bevelen en is dat gewoon in de automaterialenhandel te verkrijgen?

https://www.smartwax.nl/online-store/start.htm?P_273.htm

FGG

Wassen, kleien, polijsten en in de was zetten.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

pwassink

Citaat van: Bouke op 24-05-2010 16:22:10
Als ja gaat kleien neem dan een detailerspray ,die heeft een reinigende werking en een glijende(voor de klei) werking. Niet elke automaterialenzaak heeft het laat staan dat ze weten wat het is.Kijk voor deze zaken ff op Carclean.nl daar hebben ze alles wat je nodig hebt om je auto tiptop in orde te krijgen.

Demi water met een paar druppels Meguiar's-shampoo in de lege detailing-sprayfles doet het ook prima ..  :eusa_shhh:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂