carterontluchting

Gestart door Schnappi, 22-12-2003 21:03:26

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Goedeavond,

Ik had op het forum wat rondgekeken en het viel me op dat er vrij veel klachten zijn over de carterontluchting.

Is dit nu een bekende klacht voor een Volvo 850?

Hoe kan dit nu onstaan, dat het verstopt raakt? :-\

Wat zijn meestal de kosten voor het repareren van deze kwaal?

Graag reacties,

Groeten,

denkweb

Ja, bekende kwaal bij de benzine motoren.

Dealer hoort bij beurt dit te controleren (volgens mij) maar ofwel dit gebeurd niet, ofwel de beurten worden overgeslagen / elders gedaan.

Carterontluchting verstopt is op zich niet een probleem, vervelender is het feit dat de druk in het carter een andere uitweg zoekt. Langs de peilstok en, vooral bij de 850, langs de krukaskeerringen waardoor er een lelijke vlek olie op de stoep kan belanden. Deze keerringen kosten zelf ook niks, echter het arbeidsloon en de tijd die men bezig is om deze te vervangen doet je schrikken.

Kortom, laat die carterontluchting goed controleren!

Schnappi

Heeft iemand een foto van de carterontluchter of een algemene foto van de onderkant?

Graag reactie,

Guido_Smit

Zie de volgende link over de vlamdover(carterontluchting) vernieuwen.
http://www.volvospeed.com/Repair/ftrap.htm

Dit onderstaande (groen) ook nog even gekopieerd van een eerder bericht:

34   Volvo 850/70 / Techniek / Re: Onrustig stationairtoerental  Gepost op: 15-09-2002 10:41:44  
Gestart door Ben, Bericht door ed

Probeer de vlamdover eens schoon te maken. Deze zit in de inlaatbuis, vlak voor het gasklephuis. Het is een soort aftakking aan de achterkant van de dikke buis die uitkomt op je gasklephuis. Deze aftakking is een bajonet, en kun je eraf draaien (eerst de dikke slang demonteren, anders gaat hij er niet af). Deze zorgt voor de ontluchting van het carter. Als deze verstopt is kan de motor ook slecht gaan lopen. Het is zelfs mogelijk om keringen eruit te blazen als de druk op het carter te hoog wordt.

Kijk voor de foto's van de onderdelen eens op:
http://www.elautoparts.com
Ga dan naar Parts Catalog en voer jaartal 1995 en later merk Volvo en model 850 in, zoek dan bij onderdeel AIR-INTAKE en dan Flametrap, hierna foto's aanklikken en vergroten....mooier kan ik het niet maken toch ? :)

Guido.

Reitse

Kan iemand me uitleggen hoe je de ontluchting loskrijgt?
Ik heb die dikke slang al een paar keer losgehad maar ik krijg die carterontluchting niet los...  :-\

ed

Wat bedoel je met de ontluchting: de "behuizing" waar de vlamdover in zit, of de vlamdover zelf.
Voor de "behuizing":
Zie mijn eerdere bericht (met dank Guido): Het is een bajonetsluiting. Dus draaien (kan maar één kant op) en dan trekken. Als ik het goed heb moet je als je voor de auto staat rechtsom draaien.
Voor de vlamdover: Beetje wrikken met een klein schroevendraaiertje. Moet lukken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Schnappi

Je kunt het dus merken als de motor niet lekker stationair loopt en olie lekt op de vloer

Schnappi

en om de hoeveel km's moet men dit controleren?

Of doet dit de volvo dealer bij een onderhoudsbeurt

Guido_Smit

Zie ook voor foto:
http://www.volvoworld.com/photo_pieces/flametrapkit.jpg

Info hierover staat hieronder,
The item #3 is the flame trap or flame shield itself. Items #1 and #2 usually do not need replacement, check for damage or cracks. The flame trap should be replace periodically because it gets clogged with oil mud, resulting in blown engine gaskets.

Item Description
3 Flame trap (flame shield), replace it every 25000km to avoid crankcase overpressure and oil leaks. Very important for the longevity of your engine. B5252S,B5254S 1993-2000.
Zo'n vlamdover kost niet meer dan een paar euro.        

Guido

ed

Was waarschijnlijk Rogier. We hebben de carterontluchting eraf gehaald omdat deze iets te hard blaast. Hij blaast nu niet in de inlaat, maar in de vrije lucht.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: T5RED op 22-12-2003 22:34:22
Je kunt het dus merken als de motor niet lekker stationair loopt en olie lekt op de vloer

Als hij olie lekt is het al te laat. Dan heeft er al zoveel druk op het carter gestaan dat er een kering de geest heeft gegeven. Gewoon even schoonmaken (vlamdover hoeft helemaal niet vervangen te worden), en je kan weer even.

Adri

Ik heb hier al eerder een thread over geplaatst, maar volgens mij zit op turbo modellen (en dus op de T5-R van T5RED) geen flametrap. Nu wil T5RED natuurlijk graag weten wat hij dan uit elkaar moet slopen en schoon moet maken..... en ik ook, aangezien ik nog steeds het gevoel heb dat er bij mij ook iets mankeert aan de ontluchting.

Iemand moet dit toch weten??

Marc 0101.001

Naar mijn weten zit ie er wel en dan vlak voor de lagedrukkant van de turbo.

Johann

Er zit bij de turbo's geen gaas of iets in die geest.
De niet turbo's hebben hier een constructie met een soort van gaas welke dicht kan gaan zitten.
Bij de turbo's is de turbo zelf met de IC de "flame trap".

BenC70ES

Dus niets proper te maken dan bij de turbo's?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!